News

گرماي تابستان، الکامپ۹۶ را هم داغ کرد! (نگاهی به بزرگ ترین نمایشگاه فناوری کشور)

گرماي تابستان، الکامپ96 را هم داغ کرد! (نگاهی به بزرگ ترین نمایشگاه فناوری کشور)

گرماي تابستان، الکامپ۹۶ را هم داغ کرد! (نگاهی به بزرگ ترین نمایشگاه فناوری کشور)

الکامپ، بزرگترین اتفاق فناورانه ی سال

elecomp

سال ها الکامپ با برف و سرما گره خورده بود.

آنهایی که هر سال از نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک بازدید می کردند، هواي گرم و نامطبوع سالن ها و هواي سرد محوطه نمایشگاه را خوب به یاد دارند، اما امسال الکامپ در بسیاري از زمینه ها متفاوت تر از سال هاي گذشته برگزار شد و به همین دلیل شاید بتوان آن را سنت شکن ترین الکامپ نامید.

اولین سنت شکنی الکامپ بیست وسوم، برگزاري در روزهاي داغ تابستان ( ۳۰ تیر تا ۲ مرداد) بود که به گفته برگزارکنندگان، این مهاجرت به نیمه اول سال سبب رونق کسب و کار فاوا می شود.

دومین تفاوت عمده با سال هاي قبل را باید رشد ۷۰ درصدي الکامپ دانست.

الکامپ سال ۹۶ بزرگترین الکامپ تاریخ بود که بیش از ۸۰۰ شرکت در فضایی نزدیک به ۳۴ هزار متر مربع در نمایشگاه بین المللی تهران گرد هم آمدند.

 

رشد قابل توجه سهم استارتاپ ها در الکامپ ۹۶

بررسی الکامپ تابستان 96

سومین نقطه قوت الکامپ بیست و سوم، اختصاص بزرگترین سالن نمایشگاه به استارتاپ ها بود که مانند سال قبل استقبال ویژه اي از این کسب وکار هاي نوپا شد.

این سومین سال متوالی است که سازمان نظام صنفی رایانه اي (نصر) برگزاري الکامپ را به عهده داشت.

سازمان نصر در این سه سال توانسته بسیاري از مشکلات متداول دوره هاي قبل را از میان بردارد و بنیانگذار بخش هاي جذابی مانند الکام استارز باشد.

 

ستارگان الکامپ

Related image

حضور استارتاپ ها در الکامپ از دو سال پیش پایه گذاري شد.

در الکامپ بیست و یکم تنها بخش کوچکی از یک سالن در اختیار استارتاپ ها قرار گرفت، ولی استقبال از همین بخش آنقدر زیاد بود که نظام صنفی رایانه اي سال بعد یک سالن را به آنها اختصاص داد.

هرچند آن سالن به دلیل دور بودن از دیگر سالن ها، نداشتن تهویه مناسب و فضاي کم غرفه ها بارها مورد نقد قرار گرفت، ولی باعث شد حمایت از استارتاپ ها باز هم افزایش پیدا کند و این بار سالن ۸ و ۹ که بزر گترین سالن نمایشگاه بین المللی محسوب می شود در اختیار استارتاپ ها قرار گرفت.

راستی، استارتاپ چی هست اصلا ؟!

Image result for startup

استارتاپ ها همان کسب و کارهاي نوپایی هستند که فکرهاي بزرگی در سر دارند و قرار است با ایده هایشان زندگی راحتتری را براي مردم کشور خود رقم بزنند.

این سالن که الکام استارز (ستارگان) نام دارد از دوره بیست و یکم تاکنون شش برابر شده است.

امسال ۱۰۰ استارتاپ غرفه ۱۲ متري و ۲۵۰ استارتاپ در قالب یک استند در نمایشگاه حضور داشتند.

در این دوره شتابدهنده ها و سرمایه گذاران نیز در سالن حضور داشتند تا با شکل گیري اکوسیستم، استارتاپ ها حداکثر استفاده را از این فرصت بکنند.

اولین نکته اي که نظر ما را در سالن الکام استارز امسال جلب کرد، این بود که با وجود فراوانی استارتاپ هاي شرکت کننده، تعداد ایده هاي خلاقانه و نو کم بود.

گاه پیش می آمد با ایده اي در غرفه اي آشنا میشدید و چند قدم جلوتر در غرفه اي دیگر با نامی متفاوت همان ایده تبلیغ میشد.

بجز تکرار، مورد دیگر این بود که بسیاري از استارتاپ ها دو دوره قبل نیز در الکامپ شرکت کرده بودند و حتی تاریخ تولدشان به قبل تر از آن بازمیگردد.

سوالی که مطرح میشود این است که چنین استارتاپ هایی در این چند سال چه پیشرفتی کرده اند؟

آیا وقت آن نرسیده آنها را به عنوان شرکت و در سالن هاي دیگر نمایشگاه ببینیم؟

 

رونمایی از فاز سوم شبکه ملی اطلاعات

استارتاپ ‫رونمایی از فاز سوم شبکه ملی اطلاعات‬‎

دستگاه دولتی با قدرت در سالن دولت الکترونیکی حضور داشتند و این بار برخلاف دوره هاي قبل سعی کرده بودند از سامانه هاي جدید خود رونمایی کنند.

یکی از مجموعه هایی که در سالهاي اخیر به سمت الکترونیکی شدن گام برداشته، قوه قضاییه است که سال گذشته بیش از ۶۰ میلیون خدمات این سازمان به صورت الکترونیکی انجام شده که میتوان به ابلاغ الکترونیکی اشاره کرد.

بازدید دولتی ها از نمایشگاه نیز پر بار بود.

وزیر ارتباطات و فناوري اطلاعات، رئیس سازمان فناوري اطلاعات، وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون علمی و فناوري رئیس جمهور، چند نفر از معاونان وزیر ارتباطات، دبیر شوراي عالی فضاي مجازي، رئیس پلیس فتا، رئیس سازمان تامین اجتماعی و… از نمایشگاه بازدید کردند.

همچنین روز یکشنبه با حضور وزیر ارتباطات، معاونان این وزارتخانه و دکتر حمید شهریاري، عضو شوراي عالی فضاي مجازي، فاز سوم شبکه ملی اطلاعات به عنوان فاز تکمیلی این پروژه به بهره برداري رسید.

شبکه ملی اطلاعات در سه فاز در شهریور ۹۵ ، بهمن ۹۵ و مرداد ۹۶ (در نمایشگاه الکامپ) عملیاتی شد.

از جمله الزامات شبکه ملی اطلاعات باید به تفکیک ترافیک خارج و داخل، پیاده سازي شبکه اي امن، پایدار، پهن باند و داراي موبیلیتی با مدیریت مستقل و امکان عرضه خدمات محتواي بومی اشاره کرد.

 

تعاملات وزیر جدید و بخش خصوصی

دکتر محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوري اطلاعات، الکامپ را براي خداحافظی از وزارت ارتباطات انتخاب کرد.

او در این خصوص گفت در دولت دوازدهم خواهد بود، اما در جایگاه دیگري.

همین باعث شد خبرنگاران در نشست هاي خبري الکامپ از رئیس سازمان نصر کشور درباره پیش بینی وزیر آینده بپرسند، ناصرعلی سعادت در پاسخ این پرسش ها گفت:

مطمئنیم رئیس جمهور در تلاش است بهترین تیم را براي دولت دوازدهم انتخاب کند و هر کسی وزیر ارتباطات شود ما صمیمانه درکنارش کار می کنیم.

بخش خصوصی نبایدمنتظر این باشد که دولت مشکلاتش را حل کند.

همین که دولت مانع جدیدي ایجاد نکرده و قوانین دست و پاگیر را اصلاح و حذف کند، کافی است.

 

آیند هاي روشن یا مبهم؟

الکامپ96 الکامپ

از چندي پیش صحبت هایی درباره ادغام الکامپ و تلکام مطرح شد و جهانگرد، رئیس سازمان فناوري اطلاعات در الکامپ به صورت قطعی اعلام کرد از سال آینده الکامپ و تلکام همزمان برگزار خواهد شد.

اکنون میدانیم سال آینده نیز سازمان نظام صنفی رایانه اي کشور برگزارکننده الکامپ خواهد بود، اما با توجه به اینکه تاکنون مجري تلکام متفاوت بوده، باید ببینیم این ادغام چگونه مدیریت میشود.

ناصرعلی سعادت، رئیس سازمان نصر کشور در این باره میگوید:

دو بخش “IT” و “CT” جداناپذیر است و در حال حاضر هم بسیاري از شرکت هاي این دو نمایشگاه یکی هستند.

بنابراین از نظر منطقی درست نیست به فاصله دو ماه، دو رویداد از یک خانواده و با یک هدف برگزار شود.

 

حال یکی از اپلیکیشن ها و یکی از بازی هایی که در الکامپ۹۶ معرفی شدند را با هم بررسی میکنیم :

 

نخستین پیام رسان ایرانی با قابلیت پرداخت ( پیام رسان بله )

پیام رسان ایرانی بله
همزمان با آغاز نمایشگاه الکامپ، پیام رسان « بله » که اولین اپلیکیشن پیام رسانی ایرانی با قابلیت انجام تراکنش هاي مالی است، بهره برداري شد.

این پیام رسان در کنار امکان گفت و گو، ارسال پیام، عکس و ویدئو، انجام عملیات بانکی و پرداخت و درخواست پول را نیز براي کاربران امکان پذیر کرده است.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات با بیان این جمله که مردم به « بله »، بله خواهند گفت، اظهار کرد:

از برنامه هایی که وزارت ارتباطات بجد پیگیر و حامی آن است، راه اندازي شبکه هاي اجتماعی بومی بویژه شبکه هاي پرداخت است؛ زیرا مزایاي زیادي از نظر حریم خصوصی و مسائل اقتصادي براي مردم دارد.

 

بازی مبارزه در خلیج عدن ۲

بازی مبارزه در خلیج عدن 2

خرداد ۹۱ بازي « مبارزه در خلیج عدن » معرفى شد؛ یک بازي ویدئویی در سبک تیراندازي اول شخص که در مدت کوتاهی مورد استقبال گسترده کاربران قرار گرفت.

این بازي که اولین بازي ویدئویی ارتش جمهوري اسلامی ایران محسوب می شود، بازیکن را در نقش یکی از تکاوران نیروي دریایی ارتش قرار می دهد که باید با دزدان دریایی در منطقه خلیج عدن مبارزه کند.

حال نسخه موبایلی بازي مبارزه در خلیج عدن ۲ با حضور جمعی از فرماندهان لشکري در الکامپ ۹۶ رونمایی شد و شهریور براي گوشی هاي اندرویدي عرضه می شود.

مبارزه در خلیج عدن ۲ با موتور گرافیکی ۳D Unity ساخته شده و گرافیک و صداگذاري آن به قدري حرفه اي است که بسیاري آن را Call of Duty ایران می دانند.

 

جهت مشاهده ی پست های آموزشی اینجا را کلیک کنید .

جهت مشاهده ی اخبار دنیای فناوری اینجا را کلیک کنید .

بازگشت به لیست

1 نظر در “گرماي تابستان، الکامپ۹۶ را هم داغ کرد! (نگاهی به بزرگ ترین نمایشگاه فناوری کشور)

  1. نودی گفت:

    این مطلب رو حتما ببینین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *