News

آیا شبکه ۵G برای سلامت انسان و محیط‌ زیست مضر است؟

آیا شبکه 5G برای سلامت انسان و محیط‌زیست مضر است؟

شبکه ۵ جی به عنوان مدرن‌ترین فناوری در اتصال افراد به اینترنت، توانسته انقلابی بزرگ در این عرصه به پا کند. این فناوری با فراهم آوردن بستری مناسب برای اتصال سریع انسان‌ها به شبکه اینترنت، کلیه نیاز‌های کاربران این شبکه را برطرف کرده است.

به همین جهت نیز تولیدکنندگان مودم‌ها، اقدام به طراحی و تولید مودم‌هایی مناسب برای این شبکه کرده‌اند. ازجمله بهترین نوع این مودم‌ها می‌توان به مودم ZTE 5G اشاره کرد؛ اما آنچه سبب شده تا راه‌اندازی و توسعه این شبکه به صورت عمومی با چالش‌های زیادی مواجه شود، خطرات احتمالی آن برای سلامت انسان‌ها و محیط‌زیست است.

 

با توجه به این گفته‌ها در این مقاله بر آن شدیم تا در مورد صحت این ادعا‌ها، اطلاعاتی در اختیار کاربران قرار دهیم. با IDH همراه باشید.

 

دلایل نگرانی استفاده از شبکه ۵G

 

احتمال می‌رود این شبکه که توانسته کاستی‌های شبکه ۴ جی را به خوبی رفع نماید، مضرات زیادی برای انسان‌ها به دنبال داشته باشد.

از این رو پزشکان و متخصصان زیادی در دنیا خواستار تعلیق شبکه ۵G و عدم استفاده از آن هستند. همین امر نیز باعث شده تا با وجود گسترش این شبکه در کشور‌های مختلف و راه‌اندازی آن، افراد نسبت به استفاده از این شبکه مردد بوده و استقبال چندانی از آن نکنند.

اما آنچه سبب شده تا پزشکان و متخصصان این حوزه با راه‌اندازی شبکه اینترنت ۵ جی مخالفت کنند، ویژگی‌های این شبکه است.

به صورت کلی می‌توان دلایل مخالفت با گسترش این شبکه را به ویژگی‌های زیر ربط داد:

  • طول‌موج کم ۵ جی: موج‌های تشکیل‌دهنده این شبکه دارای طول بسیار کمی هستند. همین امر نیز باعث می‌شود تا برخلاف شبکه ۴G، برای انتقال این موج‌ها نیاز به نصب آنتن‌هایی در فواصل ۱۰۰ تا ۲۰۰ متری باشد. بر همین اساس متخصصان این حوزه عقیده دارند نصب این آنتن‌ها باعث بروز خطرات جدی برای سلامت افراد و افزایش احتمال بروز سرطان‌ در آن‌ها می‌شود.

 

  • بالا بودن فرکانس امواج ۵ جی: عامل دیگر مخالفت با راه‌اندازی شبکه ۵ جی، برخورداری موج‌های آن از فرکانس زیاد می‌باشد. کم بودن طول‌موج و بالا بودن فرکانس آن‌ها باعث می‌شود تا این امواج از نوع غیر یون‌ساز باشند. این امر احتمال این که امواج این شبکه باعث جدا شدن پیوند‌های شیمیایی موجود در DNA شود را افزایش می‌دهد. همین عامل نیز باعث مخالفت سرسخت پزشکان با گسترش این شبکه شده است.

آیا شبکه 5G برای سلامت انسان و محیط‌زیست مضر است؟

آیا امواج ۵G بر قابلیت شناختی انسان‌ها تأثیر منفی دارد؟

 

 

با گسترش شبکه اینترنت ۵G در سال‌های اخیر، مخالفت‌های بسیاری در مورد راه‌اندازی آن صورت گرفته است. بنا به وجود ادعا‌هایی که در مورد مضرات استفاده از این شبکه برای سلامت افراد و محیط‌ زیست، تحقیقات مختلفی در این حوزه انجام شده و پژوهش بسیاری در حال انجام است؛ اما تاکنون نتایجی محکم و قاطع در مورد این ادعا‌ها پیدا نشده است.

 

اما باز هم مضرات استفاده از اینترنت نسل پنجم از مباحثی است که در بسیار از تحقیقات مدنظر قرار می‌گیرد. یکی از دانشمندان مخالف با راه‌اندازی شبکه ۵G با توجه به ویژگی‌های ساختاری امواج این شبکه چنین اظهار می‌کند که این امواج در بلندمدت می‌تواند تأثیرات منفی بر قابلیت‌های شناختی افراد گذاشته و به تدریج باعث نابینایی، ناشنوایی، ناباروری مردان و اختلال در عملکرد غده تیروئید افراد شود.

 

آیا امواج ۵G موجب ابتلای انسان‌ها به سرطان می‌شود؟

 

یکی از مسائلی که سبب مردد شدن انسان‌ها در استفاده از اینترنت نسل پنجم شده است، گمانه زنی‌ها در مورد احتمال افزایش افراد مبتلا به سرطان با استفاده از این شبکه می‌باشد. این ادعا از سوی افراد متخصص در این حوزه بیان شده است.

در رابطه با این ادعا، تحقیقاتی به سرپرستی برنامه ملی سم‌شناسی آمریکا انجام شد که نتایج آن حاکی از ایجاد سرطان و آسیب DNA خفاش‌ها و موش‌ها در برخورد با این امواج است. طبق نظر کارشناسان، این امواج به صورت بالقوه سرطان‌زا هستند. قرار گرفتن طولانی‌مدت افراد در معرض این امواج می‌تواند تأثیرات مخربی بر سیستم داخلی بدن آن‌ها داشته باشد.

 

مضرات شبکه 5 جی IDH

راهکار‌های جلوگیری از تأثیر منفی امواج ۵G بر انسان‌ها و محیط ‌زیست

 

آیا شبکه 5G برای سلامت انسان و محیط زیست مضر است؟ IDH

 

شبکه ۵G با وجود تمامی هشدار‌ها و مخالفت‌ها به صورت افسار گسیخته در حال رشد در تمامی نقاط دنیا است. این شبکه در کنار خطرات احتمالی برای انسان‌ها و محیط‌زیست، دارای مزیت‌های مختلفی نیز می‌باشد و از آن می‌توان به عنوان یک برنامه آینده‌نگرانه یاد کرد؛ اما نباید از مضرات آن نیز غافل شد.

از این رو افرادی که تمایل به استفاده از آن نداشته و سعی دارند خود را از مضرات آن مصون نگه دارند می‌توانند تا حد امکان از تجهیزات و گوشی‌های ۵ جی استفاده نکنند. در ضمن این افراد می‌توانند با استفاده از دستگاه‌های تشخیص امواج الکترومغناطیسی، مکان‌هایی که این امواج در آنجا کمتر است را پیدا کنند.

 

مزیت‌های استفاده از امواج ۵G

 

همان‌گونه که در بخش قبل نیز بیان شد، استفاده از شبکه اینترنت نسل ۵ در کنار تمامی معایب خود، دارای یک سری مزیت‌ها نیز است. در واقع همین مزیت‌ها باعث می‌شود تا افراد به استفاده از آن ترغیب شوند.

ازجمله این مزیت‌های استفاده از شبکه ۵ جی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سرعت زیاد: سرعت شبکه ۴G در مقایسه با شبکه ۳G بسیار بالا است؛ حال تصور کنید با سرعت ۵G می‌توان با سرعت هزار برابر شبکه اینترنت نسل ۴، از اینترنت استفاده نموده و فایل‌ها را دانلود و آپلود نمود.

 

  • تأخیر کمتر نسبت به نسل‌های دیگر اینترنت: با شبکه اینترنت نسل ۵ می‌توان پیام‌ها و داده‌ها را با تأخیر چند میلی‌ثانیه، ارسال کرده و یا دریافت نمود.

 

  • تداخل کمتر: تداخل کمتر فرکانس ۵G از دیگر مزیت‌های این شبکه است. آنتن‌های این شبکه به صورت جهت‌دار طراحی می‌شوند که این امر از اختلال فرکانس‌ها جلوگیری خواهد کرد.

 

  • برخورداری از پهنای باند بیشتر: پهنای باند این شبکه بسیار بالا است. به همین دلیل مشکلی در اتصال دستگاه‌های مختلف به اینترنت وجود نداشته و افراد در هر جایی می‌توانند از اینترنت همراه به راحتی استفاده کنند.

 

نتیجه‌گیری

 

با توجه به این که امواج شبکه اینترنت نسل ۵ دارای طول‌موج پایین و فرکانس بالا هستند و برای سلامت انسان‌ها و محیط‌زیست، مضر می‌باشند چنین به نظر می‌رسد گسترش و استفاده از اینترنت شبکه ۵G ممکن است در طول سال‌های آینده با مشکلاتی مواجه شود. به همین جهت توصیه می‌شود در استفاده از این شبکه، احتیاط کرده و تا تبیین قوانین گسترش و استفاده از این شبکه، توسعه این شبکه متوقف گردد.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *