آموزشی

تفاوت‌های رمزگذاری وای فای: امن ترین روش رمزگذاری وای فای کدام است؟

تفاوت‌های رمزگذاری وای فای امن‌ترین روش رمزگذاری وای فای کدام است؟

امن ترین روش رمزگذاری وای فای کدام است؟ WEP, WPS, WPA,WPA2 کلمات و عباراتی هستند که در شبکه های وای فای بسیار مشاهده می کنید و می شنوید. اما این کلمات چیستند؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی روش های رمزگذاری وای فای و تفاوتهای آنها بپردازیم.

حفظ امنیت یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بشر در تمامی دوران‌ها بوده که با توجه به قرار داشتن در دوران تکنولوژی نیاز به امنیت دیجیتال نیز اهمیت زیادی پیدا کرده است. شبکه اینترنت اساسی‌ترین بخش دنیای دیجیتال را تشکیل می‌دهد. مودم درگاه ورودی ما به اینترنت محسوب می‌شود و حفظ امنیت مودم وای فای بسیار ضروری است.

رمزگذاری پایه‌ای‌ترین قدمی است که برای حفظ امنیت مودم و روتر بر خواهیم داشت. اما پیش از قرار دادن هر گونه رمزی بر روی مودم باید تفاوت‌های رمزگذاری وای فای را به درستی بشناسیم. سوال مهمی که در اینجا مطرحی می شود این است که تفاوت‌های رمزگذاری وای فای و امن‌ترین روش رمزگذاری وای فای کدام است؟

 

تفاوت‌های رمزگذاری وای فای – امن ترین روش رمزگذاری وای فای کدام است؟

تفاوت‌های رمزگذاری وای فای امن‌ترین روش رمزگذاری وای فای کدام است؟

 

مدل‌های مختلف رمزگذاری وای فای

اگر تا به حال به تنظیمات کانفیگ مودم رفته باشید احتمالاً با عبارات WEP, WPA و WPA2 برخورد داشته‌اید. این عبارت‌ها مدل‌های مختلف رمزگذاری مودم هستند.

رمزگذاری WEP

این عبارت مخفف Wired Equivalent Privacy می‌باشد. WEP قدیمی‌ترین الگوریتم رمزگذاری مودم است. امنیتی که این شکل از رمزگذاری برای شما فراهم می‌کند اصلاً مناسب نیست.

متأسفانه مودم‌های قدیمی‌تر تنها از همین الگوریتم رمزگذاری وای فای پشتیبانی می‌کنند که اصلاً مناسب نیست به همین دلیل توصیه می‌شود اگر کاربر چنین مودم‌هایی هستید اقدام به خرید مودم و یا روترهای جدید مانند مودم‌های Huawei   و مودم های ZTE که از کیفیت خوبی برخوردار هستند کنید.

رمزگذاری WPA

آسیب‌پذیری شیوه رمزگذاری WEP باعث شد تا سازندگان مودم و روتر به فکر الگوریتم رمزگذاری جدیدی باشند. شیوه بعدی WPA نام گرفت که مخفف Wi-Fi Protected Access است.

این الگوریتم توانست از زمان عرضه در سال ۲۰۰۳ تا سال ۲۰۰۸ ایمنی خود را حفظ کند اما در حال حاضر هک کردن مودم با یک رمز WPA تنها یک دقیقه زمان خواهد گرفت. باید بدانید که هک کردن این نوع رمز وای فای حتی به یک مهندس کامپیوتر نیز نیاز ندارد و هرکسی با یک نرم‌افزار رایگان قادر به نفوذ به آن است.

رمزگذاری WPA

امن‌ ترین روش رمزگذاری وای فای: رمزگذاری WPA2 – در دسترس‌ترین روش

نیاز به امنیت به شدت حس می‌شد تا اینکه Wi-Fi Protected Access II به بازار آمد. عمده مودم‌های فعلی مورد استفاده از این نوع رمزنگاری پشتیبانی می‌کنند.

نکته‌ای که WPA2 را بسیار ایمن می‌کند، در میان آوردن الگوریتم AES در کنار خود بود. در زمان انتشار WPA مدل رمزنگاری TKIP در کنار آن استفاده می‌شد که مدلی قدیمی‌تر و آسیب‌پذیر‌تر محسوب می‌شد.

رمزگذاری WPA3

جدیدترین شکل رمزگذاری وای فای و مودم موجود WPA3 نام دارد. با وجود اینکه مدل قبلی رمزگذاری می‌تواند امنیت مطلوبی فراهم کند اما همیشه جای پیشرفت وجود دارد.

در این نسل از رمزگذاری ۱۹۲ بیتی استفاده می‌شود که بسیار قدرتمند است. اگر به دنبال خرید مودم در سال ۲۰۲۲ هستید می‌توانید مودم‌هایی با درجه امنیت WPA3 را نیز در میان گزینه‌هایتان داشته باشید. مودم‌های Huawei و یا ZTE  از این شیوه رمزنگاری پشتیبانی می‌کنند.

تفاوت رمزگذاری AES و TKIP

 TKIP یکی از قدیمی‌ترین روش‌های رمزنگاری است که از امنیت بالایی برخودار نیست. بهتر است برای ایجاد امنیت بیشتر از مدل AES استفاده کنید.

شیوه رمزنگاری AES یا «استاندارد رمزنگاری پیشرفته» در بسیاری از رمزنگاری‌ها کاربرد دارد و مختص رمزگذاری روتر و مودم نبوده. به طور ساده AES با ترکیب بیت به بیت متن رمزی بهینه و غیرقابل حدس زدن تولید می‌کند. با وجود اینکه AES همچنان در برابر حملات Bruet-Force یا کرک آسیب‌پذیر است اما با انتخاب رمز‌های پیچیده‌تر این معضل را می‌توان تا حد زیادی برطرف کرد.

انواع مختلف رمزگذاری وای فای

در ادامه به گزینه‌های مختلفی که هنگام انتخاب رمز وای فای با آن برخورد خواهید کرد خواهیم پرداخت.

 Open: در این حالت وای فای شما کاملاً باز بوده و هر کسی بدون نیاز به پسورد به آن دسترسی خواهد داشت.

WEP64: پایه‌ای‌ترین شیوه رمزگذاری وایرلس است که به هیچ وجه ایمن نبوده و استفاده از آن توصیه نمی‌شود. در این نوع رمزگذاری کلید رمزگذاری شما ۶۴ بیت خواهد بود.

WEP 128: تنها تفاوت این مدل با WEP64 استفاده از کلید رمزگذاری طولانی‌تری است. در سال‌های دور شما قادر به اتکا به این نوع رمزگذاری بودید اما در حال حاضر استفاده از آن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

WPA-PSK: این روش به یک پسورد با حداقل ۸ عبارت ASCII  نیاز  دارد که حتی قابل اطمینان هم نیست.

WPA-AES: با وجود اینکه AES شیوه رمزنگاری نسبتاً ایمنی است اما WPA به هیچ وجه قابل اتکا نبوده و نرم‌افزار‌های بسیاری برای نفوذ به آن وجود دارد. اگر این بهترین نوع رمزگذاری است که مودم شما ارائه می‌دهد بهتر است اقدام به خرید مودم جدید کنید.

WPA2-PSK(TKIP): این نوع رمزگذاری تا سال ۲۰۱۷ تقریباً ایمن محسوب می‌شد اما امروزه متدی بسیار ساده برای نفوذ به آن پیدا شده که آن را غیر قابل اتکا کرده است.

WPA2-PSK(AES): مودم هایی که امروزه از این نوع رمز گذاری استفاده می‌کنندخیال شما را نسبت به استفاده‌ای ایمن راحت کرده‌اند، البته باید بدانید که با وجود این رمزنگاری یک هکر حرفه‌ای همچنان قادر به نفوذ به مودم شما خواهد بود، به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که   برای ایجاد امنیت بیشتر از دیگر روش‌های ایمن کردن وای فای غافل نشوید.

WPA3: این نوع رمزنگاری  در سال ۲۰۱۸ بر روی مودم‌هایی با فناوری جدید روانه بازار شد که بسیار ایمن نیز بود. این مدل از کلید ۲۵۶ بیتی استفاده می‌کند و ویژگی منحصر به فرد آن این است که با تشخیص دستگاه مهاجم سعی در جلوگیری از انجام فعالیت آن خواهد کرد.

 

نتیجه‌گیری

رمزگذاری پایه‌ای‌ترین قدمی است که برای برای حفظ امنیت مودم و روتر بر خواهیم داشت. حتماً رمزگذاری مودم خود را جدی گرفته و از WPA2AES یا بهتر استفاده کنید.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم خرید مودم با کیفیت است.

تهیه یک مودم با کیفیت تضمینی است برای رمزگذاری ایمن. برای مثال مودم‌های شرکت هواوی و ZTE توانسته‌اند کیفیت خود را به کاربران ثابت کنند و از امنیت بالایی برخوردار هستند.

شما با تهیه مودم هواوی می‌توانید اولین قدم را در راستای ایمن کردن مودم و روتر خود بردارید.

همچنین خواندن این مقالات را به شما پیشنهاد می کنیم:

تفاوت های استانداردهای رمزنگاری وای فای

۶ راه برای افزایش امنیت وای فای و جلوگیری از هک شدن شبکه WiFi شما

۷ معیار جهت خرید مودم جدید و تعویض مودم های قدیمی

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *