News, آموزشی

باورهای نادرست دنیای تکنولوژی

باورهای نادرست دنیای تکنولوژی

سلام بر همراهان همیشگی پست های آموزشی و فناوری وبسایت رسمی IDH. در این نوشته، قصد داریم شما را با تعدادی از مهم ترین باورهای نادرست دنیای تکنولوژی آشنا کنیم.

امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که فضای مجازی با محتواهای درست و نادرست آن، ما را احاطه کرده است.

برخی معتقدند هرچه در این فضا منتشر می شود، صحیح و قابل باور است.

اما واقعیت این است که متأسفانه محتواهای موجود در فضای مجازی همیشه هم توسط افراد کاردان و متخصص تهیه و نوشته نمی شود، بلکه برخی کاربرانِ بعضاً ناآگاه نیز اعتقادات و باورهای شخصی خود را در آن نشر می دهند و مخاطبان این مطالب را باور کرده و به دوستان خود منتقل می کنند.

همین موضوع باعث می‌شود که شایعات سریعاً بین مردم پخش شوند و گاهی حتی به باور تبدیل شوند.

با توجه به اینکه امروزه تکنولوژی و فناوری های روز، بخش مهمی از زندگی روزمره ما را تشکیل می دهد، این باورهای غلط به حوزه فناوری نیز رسوخ کرده و دست به دست می چرخد.

در این نوشته قصد داریم شما را با ۱۰ باور نادرست که از میان رایج ترین باورهای اشتباه دنیای فناوری انتخاب شده اند، آشنا کنیم و دلایل منطقی و علمی اشتباه بودن آنها را به طور خلاصه شرح دهیم.

با ما همراه شوید.

***

باور نادرست شماره ۱) دوران كامپيوترهای روميزی به پايان رسیده است

پایان دوران کامپیوترهای رومیزی

روی کار آمدن تکنولوژی جدیدی به نام تبلت، کاهش فروش کامپیوترهای شخصی (اعم از کامپیوتر رومیزی و لپ تاپ) را به دنبال داشت.

این روند با‌ عرضه آی‌پد در سال ۲۰۱۰ شروع شد و با گسترش تولید تبلت‌های ارزان قیمت ادامه یافت.

از طرف دیگر قدرت پردازشی هر دو سیستم‌ عامل اندروید و IOS و قابلیت‌ های گوشی های تلفن همراه افزایش پیدا کرد و گوشی ‌های هوشمند در میان کاربران از رونق بیشتری برخوردار شدند.

همین قابلیت ها باعث شد بسیاری از کاربران بتوانند همه آنچه می‌خواهند را با گوشی یا تبلت خود انجام دهند و مدت ‌ها سراغ لپ ‌تاپ یا کامپیوتر خود نروند.

درست است که گوشی های تلفن همراه و نوت بوك ها در مقايسه با كامپيوترهای روميزی از قیمت ارزان تری برخوردارند و کاربردی تر هم هستند ولی این دليلي براي انقراض نسل كامپيوترهاي روميزي نیست.

دلیل آن هم اینست که در كاربردهاي شركتي، صنعتی و گرافیکی، كامپيوترهاي روميزي انتخاب بهتري هستند چرا که کارآیی بیشتری دارند.

البته در مورد كاربران خانگي هم مي توان گفت که گيمرهاي حرفه اي، بازی با كامپيوتر روميزي پيشرفته را به نوت بوک و گوشی تلفن همراه ترجیح می دهند.

انتخاب طرفداران تصاوير سه بعدي و فيلم هاي با کیفیت بلوري (Blu-ray) هم قطعاً كامپيوترهای روميزی است چرا که در کامپیوتر رومیزی، صفحه نمايش بزرگتری براي تماشای فيلم در اختيار دارند.

روی هم رفته با نگاهي به آمار بازارهاي جهاني فروش کامپیوترهای رومیزی، مي توان گفت اگرچه نوت بوك ها و تلفن های هوشمند از نظر زماني يا كاربري، پیشی گرفته اند اما هنوز هم كامپيوترهاي بزرگ روميزي طرفداران بیشماری در سراسر جهان دارند.

در نتیجه این یک باور غلط است که عمر كامپيوترهای شخصی روميزی به سر رسیده است!

باور نادرست شماره ۲) با تلفن همراه در حال شارژ کار نکنید!

کار کردن با گوشی در حال شارژ

یک باور نادرست و قدیمی در میان کاربران تلفن همراه رواج دارد و آن اینکه زمانی که تلفن همراه‌ به شارژ است، نباید به ‌طور همزمان با آن کار کرد.

برخی معتقدند کار کردن با گوشی همزمان با شارژ شدن، اثرات منفی روی باتری دارد و عمر آن را کاهش می دهد.

برخی دیگر معتقدند باتری در حالت شارژ داغ شده و احتمال انفجار و آتش گرفتن گوشی بالا می رود.

باید بدانید هیچ دلیل علمی برای این ادعاها وجود ندارد چرا که گوشی شما چه با آن کار کنید و چه نکنید، شارژ می‌شود و هیچ مشکلی برای‌ شما ایجاد نمی کند.

تنها مشکلی که شاید بتوان نام آن را مشکل گذاشت این است که کار با گوشی در حال شارژ، فقط روند شارژ شدن گوشی را کندتر می کند چرا که همزمان با اینکه دستگاه در حال شارژ شدن است، همان شارژ توسط شما در حال مصرف است. همین.

به طور کلی باتری های لیتیوم یون که امروزه در گوشی های هوشمند مورد استفاده قرار می گیرد، طول عمر مشخصی دارند که با تعداد دفعات شارژ و دشارژ شدن، مشخص است و ارتباطی به استفاده همزمان گوشی با شارژ ندارد.

در نتیجه این یک باور غلط است که کار کردن با گوشی همزمان با شارژ شدن آن، عملکرد باتری گوشی و عمر آن را با مشکل مواجه می کند و بهتر است این عقاید قدیمی را کنار بگذارید!

باور نادرست شماره ۳) پس از پایان کار با کامپیوتر یا لپ تاپ، باید آن را خاموش کرد

در این مورد دو باور کاملاً متضاد وجود دارد؛ برخی معتقدند خاموش و روشن کردن مدام کامپیوتر باعث خرابي آن‌ می شود و بهتر است کامپیوتر خود را همراه روشن بگذاريم و عده‌اي هم معتقدند که روشن ماندن سيستم‌هاي کامپیوتری آنها را مستهلک و خراب مي‌کند.

به طور کلی باید گفت روشن گذاشتن کامپیوتر فشار ثابتي به آن وارد مي کند اما اين فشار کمتر از چيزي است که خاموش و روشن کردن‌ هاي مداوم به آن وارد می کند.

در هنگام روشن کردن کامپیوتر، آغاز به کار تمامی اجزای موجود در آن نيازمند یک موج نيروي اوليه است که تکرار مدام آن، مي‌تواند از طول عمر دستگاه بکاهد.

متخصصان می گویند اگر در طول روز با کامپیوتر خود کار مي‌کنيد، بهتر است آن را در تمام مدت روز روشن نگه دارید اما اگر روزي يک‌ بار به مدت چند ساعت از سيستم خود استفاده مي‌کنيد، پس از پايان کار کامپیوتر را خاموش‌کنيد.

در نتیجه این یک باور غلط است که هربار پس از پایان کار با کامپیوتر یا لپ تاپ، باید آن را خاموش کرد.

کامپیوتر نیز مانند بسیاری از دستگاه هایی که از فناوری های روز برخوردارند، از نظر سخت افزاری و نرم افزاری بهینه شده‌اند و می توانند به طور ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته روشن بمانند بدون اینکه آسیب ببینند!

باور نادرست شماره ۴) «مک» ویروسی نمی شود

شرکت اپل سال ها در وب سایت خود ادعا می کرد کامپیوترهای ساخت این شرکت بهتر از سیستم عامل های تحت ویندوز عمل می کنند و به ویروس آلوده نمی شوند.

بعدها اپل ادعای خود را حذف کرد چرا که کارشناسان امنیت شرکت اپل اعلام کردند که ۶/۲ درصد از مک بوک ها که یک آنتی ویروس مشترک را دانلود کرده بودند، آلوده به ویروس شدند.

وقتی کامپیوترهای مک وارد بازار شد، در برابر ویروس‌ و بدافزارها مقاوم بودند اما چرا؟

دلیل این بود که آن زمان کامپیوترهایی که با سیستم عامل ویندوز کار می کردند، ۹۰ درصد بازار را تشکیل می‌دادند و به همین خاطر هکرها نیز برای نفوذ به سیستم‌های تحت ویندوز تلاش بیشتری داشتند تا نفوذ به سیستم های تحت مک.

به عبارت دیگر اپل به خاطر سهم کمتر از بازار و سیستم عامل بسته‌ خود، در حاشیه‌ امن قرار داشت و از بدافزارها و هکرها در امان بود.

درست است که سیستم‌ عامل مک از لحاظ ساختاری محدودتر از ویندوز است و ویژگی‌ های امنیتی خاصی را در اختیار کاربران خود قرار می‌ دهد، اما سیستم عامل مک کاملاً در برابر ویروس‌ و بدافزار مقاوم نیست.

اگرچه ویروس ‌های کمتری برای سیستم عامل مک ساخته شده است اما مک هم ممکن است ویروسی شود چرا که همیشه برنامه ‌نویسان و هکرهایی هستند که ویروس ‌های جدیدی می سازند.

پس اگر از سیستم عامل مک استفاده می کنید، بهتر است موارد امنیتی را رعایت کنید.

در نتیجه این یک باور غلط است که سیستم عامل «مک» ویروسی نمی شود و نیازی به آنتی‌ ویروس ندارد!

باور نادرست شماره ۵) شارژر همراه (پاوربانک) و شارژر فندکی به باتری گوشی شما آسیب می‌زند

تاثیر استفاده از شارژر فندکی بر عمر باتری گوشی

پاوربانک و شارژر فندکی خودرو هیچ مشکلی برای باتری گوشی تلفن همراه شما به وجود نمی آورد.

از لحاظ علمی ثابت نشده که استفاده از پاوربانک بر عملکرد باتری گوشی، سرعت شارژ شدن یا خراب شدن آن تأثیر داشته باشد چرا که پاوربانک ها از لحاظ نحوه عملکرد، تقریباً مشابه شارژرهای اصلی گوشی عمل می کنند و از همان تکنولوژی برخوردارند.

بنابراین استفاده از یک پاوربانک استاندارد مشکلی برای گوشی شما ایجاد نخواهد کرد.

شارژرهای فندکی هم با چیپ‌هایی که داخل خود دارند، ولتاژ و جریان بالا و یا پایین را شناسایی می‌کنند و اجازه نمی‌دهند این ولتاژها به گوشی برسد.

در نتیجه باتری گوشی در زمان اتصال به شارژر فندکی، کمتر در معرض خطر قرار می گیرد.

با این حال توصیه می شود فقط زمانی از شارژر فندکی اتومبیل خود برای شارژ گوشی تلفن همراهتان استفاده کنید که مجبور باشید.

در نتیجه این یک باور غلط است که استفاده از شارژر همراه (پاوربانک) و شارژر فندکی، به باتری گوشی تلفن همراه آسیب می ‌زند.

باور نادرست شماره ۶) هرچه مگاپیکسل های دوربین بیشتر، کیفیت عکس بالاتر

پیکسل

یک باور غلط می گوید هرچه مگاپیکسل یک دوربین عکاسی بیشتر باشد، کیفیت عکس‌های ثبت شده با آن نیز بهتر و باکیفیت تر است، در حالی که این موضوع صحت ندارد.

یکی از مواردی که در رقابت‌های بازاریابی دوربین ‌های عکاسی دیجیتال به‌ شکل نادرست مطرح می شود، این است که هرچه عدد مگاپیکسل بیشتر باشد، بهتر خواهد بود.

این در حالی است که تعداد پیکسل ‌ها (پیکسل کوچکترین جزء ساختاری یک تصویر است) تنها یکی از عوامل متعدد تأثیرگذار در کیفیت تصویر است و لزوماً افزایش پیکسل ‌ها نشانه بهتر بودن دوربین نیست، بلکه کیفیت هر پیکسل برحسب مواردی چون دقت هندسی، دقت رنگ، گستره دینامیکی، میزان نویز و… مورد بررسی قرار می گیرد.

باید به این نکته توجه داشته باشید که افزایش کیفیت عکس در گرو «کیفیت» پیکسل‌ هاست نه «تعداد» آنها.

بهترین راه برای انتخاب باکیفیت ‌ترین دوربین، مقایسه آن با دیگر دوربین های هم رده موجود در بازار است.

در نتیجه این یک باور غلط است که هرچه مگاپیکسل یک دوربین بیشتر باشد، عکس ‌های آن نیز باکیفیت تر خواهد بود.

باور نادرست شماره ۷) اتصال گوشی به شارژر در طول شب، باعث آسیب دیدن باتری می‌شود

این باور غلط که اگر گوشی موبایل در طول شب در حال شارژ باشد، باتری آن آسیب می بیند، یکی از رایج‌ترین های مرتبط با گوشی‌ های هوشمند تلفن همراه است، در حالی که گوشی‌ های امروز هوشمندتر از همیشه هستند و حتماً راه حلی برای این نکته هم دارند.

گوشی های هوشمند امروزی به سنسورهای خاصی مجهز هستند که از شارژ شدن مجدد باتری پس از فول شارژ، جلوگیری می کند.

باتری‌های امروزی موجود در گوشی ‌های هوشمند و دیگر وسایل الکترونیکی، بیشتر از نوع لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر هستند که عمر مشخصی دارند که با تعداد دفعات شارژ و دشارژ شدن مرتبط است و به همین دلیل در شارژ ماندن طولانی ‌مدت این نوع باتری ها، عمر آن را کم نمی‌کند.

در نتیجه این یک باور غلط است که اتصال گوشی به شارژر در طول شب، باعث آسیب دیدن باتری می‌شود چرا که در گوشی‌های هوشمند مجهز به باتری‌های لیتیوم یون، بعد از اینکه ظرفیت شارژ باتری پر شد، فرآیند شارژ کردن خود به خود متوقف می‌شود.

باور نادرست شماره ۸) دستگاه‌های اشعه ایکس (X-ray) فرودگاه اطلاعات دستگاه شما را پاک می کند

تاثیر اشعه ایکس گیت فرودگاه بر لپ تاپ و گوشی

همانطور که می دانید، اشعه ایکس یکی از موج‌ های الکترومغناطیسی قدرتمند است و نفوذپذیری بسیار بالایی دارد و قادر است تقریباً از هر چیزی عبور کند.

مطمئناً دستگاه‌های الکترونیکی ما از جمله لپ تاپ، تبلت، گوشی تلفن همراه و… در برابر امواج الکترومغناطیسی اشعه ایکس آسیب پذیرند اما درایو‌های سخت، کارت‌های حافظه و فلش مموری ‌ها از این نظر مقاوم هستند و پرتو‌های ایکس نمی‌ توانند به آنها آسیبی زده و عملکرد آنها را مختل کنند.

اشعه ایکسی که در دستگاه‌های امنیتی فرودگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد، به وسایل الکترونیکی از جمله لپ تاپ و موبایل آسیب نمی رساند و موجب پاک شدن اطلاعات ذخیره شده در آن‌ها نمی شود.

جالب است بدانید خطری جدی‌تر از اشعه ایکس، دیوایس‌ های الکترونیکی شما را تهدید می‌ کند و آن چیزی نیست جز دستگاه ‌های فلزیاب موجود در فرودگاه ‌ها و گیت ‌های بازرسی.

این دستگاه‌ های امنیتی، از طریق ارسال پالس‌ های شدید مغناطیسی می توانند وسایل فلزی را شناسایی و اگر لپ تاپ شما در معرض این امواج قرار گیرد، اطلاعات ذخیره شده روی هارد آن به شدت آسیب می‌بیند.

در نتیجه این یک باور غلط است که دستگاه ‌های اشعه ایکس (X-ray) موجود در فرودگاه ها، اطلاعات داخل دیوایس های شما را پاک می کند.

باور نادرست شماره ۹) گوشی را کنار کارت‌های بانکی قرار ندهید

برخی معتقدند که تلفن‌های همراه به نوار مغناطیسی کارت ‌های مغناطیسی (مثل کارت‌ بانکی، کارت سوخت، کارت اعتباری، کارت تلفن و…) صدمه می زند و باعث سوختن کارت می شود.

این در حالی است که میدان مغناطیسی تلفن همراه ضعیف‌تر از آن است که بتواند باعث صدمه دیدن کارت یا حتی به وجود آمدن تغییری در آن شود.

برای توضیح بیشتر باید بگوییم هر وسیله الکترونیکی یک میدان مغناطیسی خاص ایجاد می کند و برای اینکه بتواند روی میدان مغناطیسی دستگاهی دیگر تأثیر بگذارد، حتماً باید میزان میدان مغناطیسی آن شئی بیشتر از شئی دیگر باشد تا بتواند روی آن تأثیر گذاشته و یا آن را مخدوش کند.

یعنی میدان مغناطیسی کارت های اعتباری در صورتی از کار می ‌افتد که در معرض یک میدان مغناطیسی قوی قرار گیرند که مطمئناً گوشی تلفن همراه نمی تواند این میدان مغناطیسی را ایجاد کند.

جالب است بدانید خطر مهمتری که کارت های مغناطیسی را تهدید می کند، مربوط به مخدوش شدن و تا شدن نوار مغناطیسی یا چیپ الکترونیکی روی کارت های اعتباری است تا قرار گرفتن در جوار تلفن همراه!

در نتیجه این یک باور غلط است که نباید گوشی تلفن همراه را در کنار کارت های بانکی قرار داد!

باور نادرست شماره ۱۰) استفاده از تلفن همراه سرطان‌زاست

از زمانی که تلفن های همراه وارد زندگی انسان‌ شدند، همواره نگرانی ‌هایی درباره تأثیرات منفی امواج موبایل بر سلامتی انسان و ارتباط آن با انواع و اقسام بیماری‌ ها و مشکلات جسمی وجود داشته است.

این نگرانی ها تا جایی پیش رفته که برخی معتقدند استفاده مستمر از گوشی تلفن همراه باعث بروز اختلالات حافظه، ناباروری و حتی تومور مغزی می‌شود!

اما خبر خوب این است که مضر بودن تلفن همراه برای سلامتی انسان، از نظر علمی رد شده و فاقد اعتبار است.

دستگاه های تلفن همراه نوعی میدان الکترومغناطیسی به نام RF منتشر می کنند که دانشمندان به مرور زمان و با انجام تحقیقات به این باور رسیده اند که این تابش برای انسان بی‌ضرر است.

دانشمندان معتقدند هیچ نگرانی درباره امواج رادیویی تولیدشده توسط دستگاه تلفن همراه وجود ندارد چرا که این امواج دارای انرژی رادیویی بسیار اندکی هستند، مانند آنچه در تلویزیون و رادیو تولید می شود.

این امواج، امواج غیریونی هستند نه رادیواکتیو یا اشعه ایکس.

این گونه امواج نمی توانند مستقیماً به ساختمان دی.ان.ای (DNA) انسان آسیب وارد کنند.

در نتیجه این یک باور غلط است که استفاده از تلفن همراه باعث بروز سرطان می شود.

منابع

https://www.xfinity.com

https://rokida.com

https://www.cbsnews.com

دیگر پست های آموزشی و اخبار دنیای فناوری را نیز از دست ندهید.

راستی! شما میتوانید در بخش دیدگاه ها موضوعات مورد علاقه خود را برای مقالات بعدی که به صورت اختصاصی توسط تیم وبسایت رسمی IDH تهیه میشوند با ما در میان بگذارید.

امیدواریم از این مقاله که در خصوص آشنایی با تعدادی از مهم ترین باورهای نادرست دنیای تکنولوژی بود استفاده و لذت برده باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *