News, آموزشی

تجمیع فرکانس و فناوری LTE Advanced

تجمیع فرکانس و فناوری LTE Advanced

سلام بر همراهان همیشگی پست های آموزشی و فناوری وبسایت رسمی IDH. در این مقاله راهنمای خرید مودم قصد داریم به بررسی تجمیع فرکانس و فناوری LTE Advanced بپردازیم!

هدف سری مقالات “راهنمای انتخاب مودم” قصد داریم شما را با تمامی اصطلاحاتی که هنگام خرید یک مودم به گوشتان میخورد آشنا کنیم.

مجموعه مقالات “ راهنمای انتخاب مودم ” را دنبال کنید تا زمانی که در سایت های خرید آنلاین مودم، در حال مقایسه چند مودم براساس ویژگی هایشان هستید، به راحتی تصمیم بگیرید.

در این مقاله، می خواهیم بدانیم اصلا تجمیع فرکانس چیست و روتری که دارای این قابلیت باشد، چه مزایایی را برای ما به همراه دارد.

اما بهتر است در ابتدا به طور خلاصه با فناوری LTE Advanced آشنا شویم.

فناوری (استاندارد) LTE Advanced

استانداردهای مختلف LTE

این روزها احتمالا با عبارت های LTE ،۴G و LTE- A زیاد برخورد داشته اید، واژه های پرکاربردی که در حوزه فناوری و به خصوص بحث مودم های سیمکارتی، بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

عبارت ۴G، یعنی نسل چهارم شبکه‌های موبایل

در صورتی میتوان شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی را پشتیبانی کننده تکنولوژی ۴G دانست، که به سرعت ایده آل بالاتر از اینترنت ۳G مطابق با استانداردهای تعریف شده دست یایند.

اما دستیابی به آن استانداردها و ارائه مفهومی مستقل از نسل های پیشین شبکه‌ موبایل، برای شرکت ها کار ساده ای نبود.

با این وجود، در اواخر سال ۲۰۰۹، فناوری LTE که مخفف عبارت Long Term Evolution به معنای تکامل بلند مدت می باشد وارد میدان شد.

دقت کنید که فناوری LTE، نسل جدیدی از شبکه‌های موبایل نیست، بلکه صرفا یک استاندارد توسعه یافته به وسیله پروژه همکاری نسل سوم (۳GPP) است.

پس در حقیقت، تکنولوژی LTE اتصالی سریعتر از ۳G و کندتر از ۴G در اختیار ما می گذارد.

عموما LTE را به صورت ۴G LTE نمایش می دهند؛ اما باید دانست که LTE در حقیقت به اینترنت ۳٫۹۵G ترجمه میشود و هم ارز گرفتن LTE با ۴G LTE و LTE-A تنها یک روش بازاریابی برای فریب کاربران است.

همچنان که ۴G LTE یک استاندارد پیشرفته تر از LTE به شمار میرود، تکنولوژی LTE Advanced که به صورت متداول با عبارت های LTE-A یا LTE Plus به چشم می خورد نیز نسخه بهبود یافته و سریعتر LTE و ۴G LTE محسوب می شود.

گرچه استاندارد LTE-A هم همچنان با استانداردهای ۴G فاصله دارد، اما اتصالاتی پرسرعت تر و پایدارتر نسبت به استانداردهای قبلی را به کاربران ارائه می دهد.

در حقیقت، LTE Advanced Pro را میتوان آخرین استاندارد ۴G پیش از اینترنت ۵G دانست.

بهره گیری از دو قابلیت توسط فناوری LTE-A، این تکنولوژی را از سایر استانداردهای ارتباطی متمایز ساخته است:

  1. تجمیع فرکانسی (Carrier Aggregation یا Channel Bundling)
  2. (MIMO (Multiple input, Multiple output

حال برگردیم به سوالی که در ابتدای این مطلب مطرح شد: اصلا تجمیع فرکانس چیست و مودم دارای این قابلیت چه مزایایی را برای ما به همراه دارد؟

تجمیع فرکانس (CA) همان قابلیتی است که پهنای باند (Bandwidth) بیشتر و در نتیجه سرعت بیشتری را برای شما به ارمغان می آورد.

3 1

در یک تعریف ساده اما جامع، قابلیت تجمیع فرکانس، این امکان را فراهم می سازد که به جای استفاده از یک فرکانس که سرعت و پهنای ‌باند مشخصی دارد، چندین فرکانس با سرعت و پهنای باند مشخص با هم ترکیب شده و در نهایت به پهنای ‌باند و سرعت دانلود و آپلود بیشتری دست یابید.

اگر مودم شما از فناوری LTE-A پشتیبانی نماید (فناوری مجهز به تکنیک تجمیع فرکانسی)، تماشای یک فیلم آنلاین پایدار و با تاخیر کم، دانلود سریع یک اپ با حجم بالا و آپلود سریع فایل با حجم بالا بر روی اینترنت، تنها بخشی از تفاوت های بی نظیر این فناوری نسبت به LTE می باشد.

پهنای باند برای باندهای شبکه اتصال LTE، برابر با ۱٫۴، ۳، ۵، ۱۰، ۱۵ یا ۲۰ مگاهرتز می باشد.

قابیلت تجمیع فرکانسی می تواند امکان ترکیب حداکثر پنج پهنای باند را فراهم کند.

برای مثال اگر ۵ فرکانس با پهنای باند ۲۰ مگاهرتزی با یکدیگر تجمیع شوند، حداکثر پهنای باند ۱۰۰ مگاهرتزی حاصل می شود.

اینکه حداکثر چند پهنای باند را می توان با هم ترکیب کرد، به تعداد آنتن های مودم بستگی دارد.

مودمی با دو آنتن مجزا، حداکثر دو پهنای باند و مودمی با ۴ آنتن مجزا حداکثر ۴ پهنای باند را با هم ترکیب می کند.

امکان ترکیب فرکانس ۲ باند به صورت CA2 و امکان ترکیب فرکانس ۴ باند به صورت CA4 نمایش داده می شود.

پس اگر قصد خرید مودمی را دارید که از فناوری LTE-A پشتیبانی می کند، برای بهره مندی از قابلیت تجمیع فرکانسی به طوری که متناسب با نیاز خودتان در استفاده از اینترنت باشد، به تعداد آنتن های مجزای مودم دقت کنید.

این همان بحثی است که تحت عنوان MIMO شناخته میشود. در واقع این دو قابلیت از هم مستقل نیستند.

البته باید بدانید که هر دو نوع تکنیک LTE یعنی (FDD (Frequency Division Duplexing و (TDD (Time Division Duplexing نیز از امکان تجمیع فرکانس پشتیبانی می کنند.

هم اکنون بخوانید: همه چیز در مورد FDD و TDD، تفاوت آنها و مفهوم Duplexing

(FDD (Frequency Division Duplexing و (TDD (Time Division Duplexing دو تکنیک مجزا برای بهره مندی از ارتباط دو طرفه (Duplexing) در تکنولوژی LTE می باشند.

 

FDD و TDD چیست

در FDD، به منظور دریافت (Downlink) و ارسال (Uplink) اطلاعات از دو باند فرکانس جداگانه و در TDD، از یک باند فرکانس که در بازه های زمانی به هر یک از جریان های دریافت و یا ارسال اختصاص می یابد، استفاده می شود.

تکنیک TD-LTE بسیار مورد توجه اپراتورها و کاربران قرار گرفته است، زیرا نه تنها امکان مدیریت ظرفیت لازم برای هریک از جریان های ارسال و دریافت اطلاعات فراهم شده است، بلکه تکنیکی مقرون به صرفه نیز می باشد.

در نهایت برای بهره مند شدن از قابلیت تجمیع فرکانس، نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  1. دقت در انتخاب مودم متناسب با نیاز
  2. پوشش منطقه ای اپراتورها در منطقه ای که در آن ساکن هستید.
  3. حداکثر تعداد باند ایجاد شده برای این فناوری، توسط اپراتورها.

بسیاری از مودم های جیبی هواوی و همچنین روترهای رومیزی این غول بزرگ فناوری، از فناوری LTE CA یا LTE پیشرفته با قابلیت تجمیع فرکانس برخوردارند.

شما میتوانید انواع مودم های ۴G و ۴٫۵G جیبی و رومیزی سیمکارت خور هواوی را در فروشگاه IDH، تنها نماینده رسمی مودم های هواوی در ایران بررسی کرده و سفارش دهید.

در این مطلب سعی شد، به برخی از پرسش های شما درباره مفهوم تجمیع فرکانس پاسخ داده شود تا با آگاهی بیشتر، مودم مناسب با نیازتان را خریداری نمایید.

با ما همراه باشید تا در مقاله بعدی از سری مقالات “راهنمای انتخاب مودم” با دیگر قابلیت فناوری LTE-A یعنی MIMO آشنا شوید.

 

دیگر پست های آموزشی و اخبار دنیای فناوری را نیز از دست ندهید.

راستی! شما میتوانید در بخش دیدگاه ها موضوعات مورد علاقه خود را برای مقالات بعدی که به صورت اختصاصی توسط تیم وبسایت رسمی IDH تهیه میشوند با ما در میان بگذارید.

امیدواریم از این مقاله راهنمای خرید مودم که در خصوص توضیح مفهوم تجمیع فرکانس (CA) و فناوری LTE-A بود استفاده و لذت برده باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “تجمیع فرکانس و فناوری LTE Advanced

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *