آموزشی

تفاوت مودم ۴G با دانگل G4

تفاوت مودم 4G با دانگل G4

تفاوت مودم ۴G با دانگل G4

دنیای امروز ما، دنیای تکنولوژی است که به اینترنت گره خورده. مودم و دانگل دو مورد از دستگاه‌هایی هستند که می‌توان توسط آن‌ها به اینترنت دسترسی پیدا کرد. در واقع مودم، از ابتدای کلمات Modulator و Demodulator گرفته شده است. بسیاری از افراد با مودم‌ها آشنا هستند. مودم‌ها در دو نوع داخلی و خارجی وجود دارد. مودم‌های داخلی همان مودم‌هایی هستند در قسمت سخت‌افزاری موبایل و لپ تاپ شما قرار گرفته‌اند. در واقع این مودم‌های داخلی هستند که اتصال اینترنت به اپراتور‌های موبایل مثل ایرانسل، رایتل و همراه اول را فراهم می‌کنند.

اما مودم‌های خارجی، دستگاه‌هایی مستقل هستند که اینترنت را برای برخی وسایل دیگر مثل کامپیوتر فراهم می‌نمایند. مودم‌ها در انواع مختلفی وجود دارند. مودم G4 از پرطرفدارترین و پرکاربردترین مودم‌ها شناخته شده در بازار است.

دانگل دستگاه کوچکی است که یک کامپیوتر را به حالات مختلف شبکه، اینترنت و … متصل می‌کند. در واقع نقش واسط ارتباطی را برقرار می‌کند. دانگل نیز در انواع مختلفی وجود دارد که دانگل G4 نیز می‌توان از  محبوب‌ترین آن‌ها به حساب آورد.

مودم فورجی چیست؟

مودم G4 نوعی رابط است که کاربر را از طریق اتصال به اپراتور‌های همراه، به شبکه اینترنتی پرسرعت نسل چهارم متصل می‌کند. در واقع می‌توان گفت مودم ۴جی رابطی بین کاربران سیم کارت و شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت سیم کارت است. فعالیت این مودم‌ها با کمک سیم کارت‌هایی با قابلیت G4 انجام می‌گیرد.

چه زمانی می‌بایست اقدام به جایگزینی مودم جدید کنید؟

 

با پیشرفت روز افزون اینترنت و نیاز به سرعت بالاتر، اینترنت نسل چهارم سریعاً وارد میدان شد. از آنجایی که سرعت این اینترنت قابل توجه بود، به سرعت مودم ۴جی هم وارد بازار شد.  این مودم‌ها بر اساس نوع اتصال و شکل ظاهری‌شان، در سه دسته تقسیم می‌شوند.

دانگل فورجی چیست؟

 

مودم دانگل با مودم سیم کارتی چه تفاوتی دارد؟

 

دانگل G4 دستگاه کوچکی است که به درگاه یو اس بی‌(USB) یک کامپیوتر رومیزی یا لپ‌تاپ به طور مستقیم متصل می‌شود و قابلیت استفاده و اشتراک‌گذاری اینترنت را فراهم می‌نماید. کار با این دانگل‌ها بسیار راحت و آسان است. چرا که نیاز به نصب یا پیکربندی و تنظیمات خاص ندارد. دانگل ۴جی بدون باتری آن و از درگاه یو اس بی‌(USB) تغذیه می‌کند. دانگل‌ها دارای پنلی برای مدیریت دستگاه و آنتن داخلی هستند. اما می‌توانید آنتن‌های خارجی TS-5 را هم به روی آن نصب کنید. دانگل‌ها نیز در انواع مختلفی وجود دارند.

تفاوت مودم G4 با دانگل G4

تا به اینجای مقاله با مودم G4 و دانگل G4 آشنا شدید. از آنجایی که هر دو یک وسیله کاربردی برای انتقال اینترنت هستند، برخی افراد در انتخاب آن دچار شک و تردید می‌شوند. بنابراین در ادامه به مقایسه این دو وسیله پرداخته‌ایم تا انتخاب شما آسان‌تر انجام شود.

  • مودم ۴جی از شرکت‌های خدمات‌دهنده اینترنت، اطلاعات را دریافت می‌کند، سپس بستر مناسب را فراهم می‌نماید. در واقع این مودم با سرعت G4 اطلاعات را از شرکت اینترنتی دریافت و به دستگاه شما انتقال می‌دهد. این در حالی است که دانگل ۴ جی به خودی خود قابلیت دریافت اطلاعات را از شرکت خدمات‌دهنده اینترنت ندارد. بلکه اطلاعات را در یک مسافت مشخص و محدود دریافت کرده و اینترنت را برای دستگاه فراهم می‌کند.
  • اتصال دانگل ۴ جی به لپ‌تاپ یا کامپیوتر از طریق رابط یو اس بی‌(USB) است. یعنی پس از اتصال فیزیکی به درگاه یو اس بی‌(USB)، اینترنت را روی دستگاه به اشتراک می‌گذارد.
  • در حالی که اتصال مودم ۴ جی به لپ‌تاپ یا کامپیوتر به صورت فیزیکی نیست. یعنی از طریق وای‌فای، کابل شبکه یا نهایتاً کابل یو اس بی‌(USB) ارتباط برقرار می‌کند.
  • دانگل G4 بدون وای فای و قابلیت‌های روتری است. یعنی امکان اتصال گوشی موبایل، تبلت یا دستگاه دومی‌به دانگل ۴ جی وجود ندارد. در حالی که داشتن ارتباطات بی‌سیم یا وای‌فای از بزرگ‌ترین مزیت‌های مودم G4 محسوب می‌شود. یعنی امکان اتصال همزمان چندین دستگاه از راه دور به اینترنت موبایل وجود دارد. برخی مودم‌های ۴ جی از طریق پورت لن PORT LAN)) اینترنت را به اشتراک می‌گذارند.
  • دانگل‌های ۴ جی پردازنده، رم، آنتن و تراشه‌های ضعیفی دارند. از این رو فقط برای استفاده روی یک دستگاه مناسب هستند و سرعت بالایی ندارند. در حالی که سرعت مودم ۴ جی بسیار بالا است و حتی برای استفاده روی چندین دستگاه مناسب است.
  • نصب، تنظیمات و کار با دانگل ۴ جی بسیار آسان‌تر از نصب، تنظیمات و کار با مودم ۴ جی است.
  • دانگل بسیار کوچک‌تر، جمع‌وجورتر و سبک‌تر از مودم می‌باشد.
  • قیمت دانگل ۴ جی کمتر از قیمت مودم ۴ جی است. چرا که مودم هم کارایی و هم اندازه بزرگ‌تری نسبت به دانگل دارد.
  • دانگل G4 انرژی برق مورد نیاز خود را به واسطه اتصال به شارژر یو اس بی‌(USB) یا پورت یو اس بی‌لپ‌تاپ یا پی سی (PC) به دست می‌آورد. در حالی که مودم G4 باتری شارژی داخلی دارد و انرژی برق مورد نیاز خود را از باتری می‌گیرد. در ضمن می‌توان از آن‌ها در حالت متصل به شارژر یا پاور بانک هم استفاده کرد. البته مودم ۴ جی رومیزی باتری داخلی ندارد و انرژی مورد نیاز خود را با اتصال مستقیم به برق شهری به دست می‌آورد.

 

سخن پایانی

امروزه سرعت در دنیای تکنولوژی حرف اول را می‌زند. افراد برای به دست آوردن چیز‌های مورد نیاز از طریق اینترنت اقدام می‌کنند. تکنولوژی G4 مجموعه‌ای از فناوری‌های داده سلولی نسل چهارم است که با نام « IMT-Advanced » شناخته می‌شود. این تکنولوژی در بسیاری از وسایل الکترونیکی مثل مودم و دانگل قرار گرفته و شما را به شبکه اینترنت جهانی با سرعت بسیار بالا متصل می‌کند. تنها نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که مطابق با نیاز و بودجه خود، بین مودم و دانگل یکی را انتخاب و خریداری کنید.

 

 

 

منابع:

https://www.gadgetreview.com/dongle-vs-wifi-router

https://superuser.com/questions/679267/4g-wifi-router-vs-4g-usb-dongle#:~:text=According%20to%20the%20person%20selling,the%20dongle%20is%20obviously%20portability.

 

همچنین خواندن مطالب زیر توصیه می شود:

آموزش استفاده از نرم افزار DNS Benchmark به منظور افزایش سرعت اینترنت

روش برطرفسازی اختلال در DNS در اپراتور های اینترنت همراه ( برای ویندوز، ios و اندروید )

آیا اینترنت فیبر نوری با TD-LTE تفاوت دارد؟

مودم‌های فیبر نوری چیستند و تفاوت آنها با مودم‌های معمولی چیست؟

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *