آموزشی

تفاوت‌ های استاندارد‌های وای فای در چیست؟

استاندارد‌های وای فای چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

تفاوت‌ های استاندارد‌های وای فای در چیست؟ در این مقاله می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم.

همه ما از مودم وای فای به طور روزمره استفاده می‌کنیم. استاندارد‌های وای فای این کمک را به ما می‌کند که به شکل راحت‌تری به شبکه اینترنت متصل شویم.

یکی از ویژگی‌هایی که نسل‌های مختلف وای فای را از یکدیگر جدا می‌کند استاندارد وای فای می‌باشد و این مبحث را می‌توان اسکلت اصلی شبکه وای فای برشمرد.

بر طبق این استاندارد‌ها، کارایی، ضعف‌ها، تکنولوژی و بسیاری دیگر ویژگی‌های دستگاه وایرلس مشخص می‌شود.

در این مقاله به بررسی تفاوت‌ های استاندارد‌های وای فای و نسل‌های مختلف استاندارد وای فای خواهیم پرداخت و سیر پیشرفت این تکنولوژی را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

با IDH همراه باشید.

 

تاریخچه استاندارد وای فای

در ابتدا شرکتی موسوم به IEEE ( The Institute of Electrical and Electronics Engineers ) بر روی این تکنولوژی کار می‌کرد. ایده اولیه وای فای و آزمایشات اولیه آن در سال ۱۹۹۲ در استرالیا انجام پذیرفت.

پس از آن بود که شرکت IEEE کنترل توسعه این فناوری را در دست گرفت و آن را به چیزی که امروزه در اختیار ما قرار دارد تبدیل کرد.

در سال ۱۹۹۷ اولین بار تکنولوژی وای فای در دسترس همه قرار گرفت. اولین استاندارد وای فای با نام ۸۰۲٫۱۱ عرضه شد.

حداکثر پهنای باندی که این نسل می‌توانست ارسال کند ۲ مگابیت بر ثانیه بود که برای بسیاری از کاربرد‌ها کافی نبود.

البته این تنها بنیان فناوری وایرلس محسوب می‌شد و کم کم همه چیز رو به بهبود رفت.

 

تفاوت‌ های استاندارد‌های وای فای

تفاوت‌ های استاندارد‌های وای فای در جدول زیر آمده است.

 

تفاوت‌ های استاندارد‌های وای فای

استاندارد وای فای ۸۰۲٫۱۱b

دو سال بعد در سال ۱۹۹۹ اولین نسخه توسعه یافته از این فناوری عرضه شد.

طبق گفته سازندگان این استاندارد قادر به پشتیبانی ۱۱ مگابیت بر ثانیه بود اما در واقع پروژه با شکست مواجه شد و دلیل این بود که فقط می‌توانست فقط ۲ تا ۳ مگابیت بر ثانیه را برای کاربران فراهم کند.

ایراد دیگر این تکنولوژی این بود که فرکانس آن بر روی ۲٫۴ گیگاهرتز ست شده بود که باعث تداخل با برخی تلفن‌های بی‌سیم و دستگاه‌های ماکرویو می‌شد.

البته این تداخل تنها زمانی ایجاد می‌شد که لوازم‌های دارای موج دیگر به دستگاه ۸۰۲٫۱۱b نزدیک می‌شدند.

نکته امیدوار کننده قط قیمت مناسب این دستگاه در آن زمان بود.

 

استاندارد وای فای ۸۰۲٫۱۱a

این استاندارد وای فای که با نام وای فای ۲ نیز شناخته می‌شود در سال ۱۹۹۹ عرضه شد. تفاوت اصلی آن با ۸۰۲٫۱۱b این است که در مدل a فرکانس مورد استفاده دستگاه ۵ گیگاهرتز بود که هم زمان معایب و مزایایی را برای کاربر ایجاد می‌کرد.

از جمله معایب آن می‌توان به دشواری رد شدن امواج این فرکانس از دیوار و سطوح اشاره کرد که باعث می‌شد بُرد مودم وای فای کمتر شود. اما دیگر مشکل تداخلی که در فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز به وجود می‌آمد حل شده بود.

مزیت دیگری که استاندارد وای فای ۸۰۲٫۱۱a فراهم می‌کرد پهنای باند آن بود که به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده بود. در این نسل از تکنولوژی وایرلس سرعت انتقال داده تا ۵۴ مگابیت بر ثانیه نیز افزایش پیدا کرده بود.

با وجود اینکه این نسل سرعت بیشتری را برای کاربران فراهم می‌کرد اما به اندازه ۸۰۲٫۱۱b محبوب نشد چرا که از قیمت بالاتری برخودار بود.

 

استاندارد وای فای ۸۰۲٫۱۱g

این استاندارد در سال ۲۰۰۳ طراحی و عرضه شد. نمی‌توان استاندارد ۸۰۲٫۱۱g را یک انقلاب در زمینه پیشرفت وای فای برشمرد. تنها چیزی که در این نسل تغییر کرد فراهم کردن نرخ تبادل داده ۵۴ مگابیت بر ثانیه برای دستگاه‌هایی با فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز بود.

۸۰۲٫۱۱g را می‌توان نسخه بهینه‌تر شده ۸۰۲٫۱۱b دانست.

 

استاندارد وای فای ۸۰۲٫۱۱n

این استاندارد بی‌سی در سال ۲۰۰۹ به بازار عرضه شد. این نسل پیشرفت بسیار بیشتری را ایجاد کرده بود. نخستین تفاوت آن استفاده از تکنولوژی MIMO بود که قابلیت استفاده از چند آنتن را فراهم می‌کرد.

در دستگاه‌های ساخته شده با استاندارد ۸۰۲٫۱۱n هر دو فرکانس ۵ و ۲٫۴ گیگاهرتز وجود دارند که از هر جهت کیفیت و کاربرد را بهینه‌تر می‌ساخت. حداکثر سرعتی که در ۸۰۲٫۱۱n فراهم شده بود ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه بود.

از جمله معایب آن می‌توان به قیمت بالای آن اشاره کرد.

 

استاندارد وای فای ۸۰۲٫۱۱ac

وای فای ۵ یا ۸۰۲٫۱۱ac در حال حاضر محبوب‌ترین استاندارد برای اتصال به شبکه اینترنت است. این تکنولوژی در سال ۲۰۱۴ راه خود را به بازار پیدا کرد.

استاندارد ac از تکنولوژی وایرلس دو بانده استفاده می‌کند که باعث می‌شود هر دو فرکانس ۵ و ۲٫۴ گیگاهرتز به صورت همزمان فعال باشند.

نکته قابل توجه دیگر سازگاری این نسل با تمامی نسل‌های قبلتر از خودش بود که به کاربران با دستگاه‌های قدیمی‌تر نیز اجازه استفاده را می‌داد.

پهنای باند تا ۱۳۰۰ مگابیت بر ثانیه افزایش یافته بود و تقریباً همه چیز به بهینه‌ترین شکل خودش به دست کاربران رسیده بود.

تنها ایرادی که می‌توان به آن وارد کرد قیمت بالای آن است که افزایش بسیار بیشتری نسبت به همه پله‌های قبلی فناوری وای فای داشت.

 

استاندارد وای فای ۸۰۲٫۱۱ad

استاندارد ۸۰۲٫۱۱ad در سال ۲۰۱۲ عرضه شد. ویژگی اصلی آن سرعت بی‌نظیر آن بود که تا پیش از خودش چنین سرعتی تصور نمی‌شد. اما این استاندارد یک ضعف بسیار بزرگ داشت و آن قدرت آنتن دهی بسیار پایین آن بود.

گفته شده است که کاربر تنها تا شعاع ۱۰ متری از دستگاه قادر به فعالیت است که به نظر بسیاری کافی نبود. این استاندارد از نظر بازاری چندان همه گیر نشد.

 

استاندارد وای فای ۸۰۲٫۱۱ah

این استاندارد در سال ۲۰۱۷ معرفی شد و هدف آن کمتر کردن مصرف انرژی و افزایش رنج سیگنال دهی وای فای بوده است. توسعه دهنگان در ۸۰۲٫۱۱ad تلاش کردند تا فرکانس سیگنال‌های وای فای را فراتر از ۵ و ۲٫۴ گیگاهرتز ببرند و به ۹۰۰ میلی هرتز برسانند.

این پروژه نیز مانند ۸۰۲٫۱۱ad چندان همه گیر نشد.

 

استاندارد وای فای ۸۰۲٫۱۱ax

استاندارد ۸۰۲٫۱۱ax جدیدترین نسل از تکنولوژی وایرلس است و احتمالاً تا چند سال دیگر بازار مودم‌ها و دستگاه‌های وای فای را به دست خواهد گرفت. این استاندارد در سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه شد.

سرعت در نظر گرفته شده برای این نسل ۱۰ گیگابیت بر ثانیه است که سرعت سرسام‌آوری محسوب می‌شود.

با استفاده از MU-MIMO وای فای ۶ می‌تواند جریان‌های انتقالی بیشتری را به طور همزمان کنترل کند و تجربه با کیفیتی برای همه کاربران یک دستگاه ایجاد کند.

 

تفاوت‌ های استاندارد‌های وای فای

آیا استاندارد مودم وای فای من قدیمی شده است؟

واضح است که استاندارد‌های وای فای در چند سال اخیر پیشرفت عظیمی داشته‌اند. اما استاندارد ac یا وای فای ۵ هنوز هم برای استفاده بسیاری از ما مناسب است.

اگر هنوز از وای فای ۴ یا نسل ۸۰۲٫۱۱n استفاده می‌کنید بهتر است دستگاه خود را به یک دستگاه استاندارد ac ارتقا دهید.

شاید در سال‌های آینده همین حرف را در مورد ۸۰۲٫۱۱ax بزنیم اما با وجود سرعت شبکه اینترنتِ در اختیار ما چنین موضوعی دور از ذهن به نظر می‌رسد.

 

تفاوت‌ های استاندارد‌های وای فای چرا برای کاربر می بایست مهم باشد؟

استاندارد‌های وای فای بنیان اصلی این تکنولوژی محسوب می‌شوند. از اولین مدل آن موسوم به ۸۰۲٫۱۱ تاکنون نسل‌های بسیاری را تجربه کرده‌ایم که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های متفاوتی دارند که کاربر باید از آن‌ها مطلع باشد.

 

همچنین خواندن مطالب زیر توصیه می شود:

استانداردهای IEEE 802.11 چیستند؟

تفاوت‌ های استاندارد‌های وای فای چیست؟

۷ معیار جهت خرید مودم جدید و تعویض مودم های قدیمی

استاندارد های وای فای چیست؟

۶ راه برای افزایش امنیت وای فای و جلوگیری از هک شدن شبکه WiFi شما

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *