News, آموزشی

آموزش انواع تکنیک های جستجوی حرفه ای در گوگل

آینده ی سیستم عامل اندروید در سال پیش رو ( پرونده ی مجهول اندروید O و رفقایش )

سلام بر همراهان همیشگی پست های آموزشی و فناوری وبسایت رسمی IDH. در این نوشته، قصد داریم درباره انواع تکنیک های جستجوی حرفه ای در گوگل صحبت کنیم.

در دنیای مدرن امروزی و پیشرفت روزافزون علم و تکنولوژی، به دست آوردن مهارت های مختلف اجتناب‌ناپذیر به نظر می رسد.

یکی از این توانایی ها که اتفاقاً از اهمیت بالایی هم برخوردار است، توانایی جستجوی صحیح موضوع مورد نظر در میان انبوه اطلاعات موجود در شبکه عظیم اینترنت است.

باید به روش صحیح جستجو مسلط باشیم تا بتوانیم در کمترین زمان به پاسخ های خود دست یابیم بدون اینکه مجبور باشیم نتایج غیرمرتبط و گاهاً بی اهمیت را هم مطالعه کنیم.

این روزها با پیشرفت علم و فناوری و استفاده روزمره مردم دنیا از اینترنت، میلیاردها نفر روزانه از موتور جستجوی گوگل استفاده می کنند تا پاسخ سوال های خود را دریافت کنند. براساس آمار اعلام شده توسط گوگل، در طول سال ۲۰۲۰ در هر ثانیه بیش از ۷۰ هزار جستجوی گوگل انجام شده است.

این یعنی ۲۲۵ میلیون جستجو در ساعت و ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون جستجو در روز!

همانطور که می دانید با جستجو در گوگل، به منابع بی شماری از اطلاعات دست خواهید یافت ولی گاهی به جای مطلب مورد نظر خود، با صفحات نامرتبط مواجه می شوید و نمی توانید پاسخ خود را دریافت کنید.

یکی از دلایل این موضوع این است که جستجوی شما به تایپ چند کلمه ساده محدود می شود. اینجاست که جستجوی حرفه ای در گوگل و یا جستجوی پیشرفته گوگل (Advanced search) اهمیت خود را نشان می دهد.

جستجوی حرفه ای در گوگل

در این مقاله قصد داریم نکاتی را به شما آموزش دهیم تا بتوانید با دقت بیشتر و در کمترین زمان، مرتبط ترین جستجو را در گوگل انجام داده و نتایج جستجوهای پیچیده را محدود و دقیق تر کنید.

آموزش جستجوی حرفه ای در گوگل

پیش از هر چیز لازم به توضیح است که به هر کدام از نمادها و علائمی که در این متن آمده است، اصطلاحاً اپراتور (به معنی متصدی یا عمل گر) گفته می شود.

علامت ” “

روش quotation mark یکی از مفیدترین هاست. برای محدود کردن جستجوی خود با استفاده از این روش، کافی است عبارت مورد نظر را میان دو علامت نقل قول (” “) که در صفحه کلید ویندوز «گ + Shift» است، قرار دهید.

اگر جستجوی خود را بدون علامت ” نوشته باشید، احتمال دارد که در نتایج جستجو، مطالب غیرمرتبط هم پیدا شود ولی وقتی از اپراتور ” استفاده کرده باشید، نتایجی نشان داده می شود که عین عبارت شما به صورت کلمه کلیدی در آن استفاده شده است.

از این روش می توانید برای مطمئن شدن از کپی بودن یا نبودن یک مطلب خاص نیز استفاده کنید. به این معنی که جمله ای از متن مورد نظر خود را انتخاب کنید و آن را در میان دو علامت کوتیشن (” “) قرار دهید. در این صورت، هر جای دیگری از وب که عین این عبارت آمده باشد، برای شما نمایش داده می شود.

علامت *

اپراتور * در مرورگر گوگل، برای زمانی به کار می رود که شما برخی از کلمات عبارت جستجوی خود را فراموش کرده اید. در این صورت، می توانید به جای کلمه یا کلماتی که به یاد نمی آورید، ستاره تایپ کنید. می توان گفت کاربرد علامت ستاره (*) برعکس علامت نقل قول (” “) است.

اگر هم کلمات زیادی از یک عبارت طولانی را به خاطر نمی آورید فقط کلمات اول و آخر را بنویسید و در وسط “AROUND + تعداد تقریبی کلمات فراموش شده” را تایپ کنید.

مثال: با وارد کردن عبارت “مرغAROUND(5)سرکن” در جستجوی گوگل، همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، در نتایج پیدا شده، مطالب مرتبط با تصنیف «مرغ سحر ناله سر کن» پیدا شده است.

آموزش جستجوی پیشرفته گوگل

اپراتور OR

این اپراتور برای جستجوی موازی دو عبارت به کار می رود. با تایپ کلمه OR بین دو کلمه که برای جستجو در نظر دارید، نتایج مربوط به هر کدام از آنها یا هر دوی آنها نمایش داده می شود. البته به جای کلمه OR می توانید از علامت | استفاده کنید که در صفحه کلید ویندوز با Shift + تایپ می شود.

دقت داشته باشید که حروف عبارت OR باید به صورت بزرگ (Capital Letter) نوشته شود.

اپراتور And

اپراتور AND برای جستجوی نتایج حاوی همه دو یا چند عبارت مورد نظر شما به کار می رود. در این صورت گوگل نتایجی را نشان می‌دهد که دارای هر دو عبارت قبل و بعد از AND باشد. البته در نظر داشته باشید که گوگل به طور پیش فرض این دستور را در جستجوی عادی خود اعمال می‌کند و به کار بردن کلمه AND در جستجوی شما تاثیری نخواهد شد اما وقتی با دیگر علائم جستجو همراه باشد، بسیار مفید خواهد بود.

لازم به ذکر است که حروف اپراتور AND حتماً باید بزرگ (Capital Letter) باشد. به جای AND می‌توانید از علامت & (که در ویندوز با Shift + 5 درج می شود) استفاده کنید.

علامت –

به کار بردن علامت منفی (-) در جستجوی گوگل، در واقع راهی برای پرهیز از مشاهده نتایج بی اهمیت است. به عنوان مثال قصد دارید فهرستی از بهترین کتاب های سال را مشاهده کنید اما تصمیم به خرید هیچ کدام از آنها ندارید. در این صورت عبارت بهترین کتاب های سال را تایپ کنید بعد یک منفی و بعد عبارت خریدن. در این صورت در نتایج جستجو خبری از سایت های فروش کتاب نخواهد بود.

اپراتور filetype:

این اپراتور زمانی به کار می رود که قصد دارید نتیجه جستجوی خود را به صورت فایلی با فرمت خاص متنی که دارای پسوند ذخیره سازی خاصی است، دریافت کنید.

استفاده از این اپراتور برای محققان، دانشجویان و دانش آموزان بسیار مفید است. به عنوان مثال مقاله ای درباره مودم می خواهید که به صورت پی دی اف ذخیره شده باشد. در این صورت عبارت modemfiletype:pdf را تایپ می کنید (دقت داشته باشید که نباید هیچ فاصله ای در میان کلمات باشد).

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، مقالاتی که در لیست نتایج آورده شده، همگی با فرمت پی دی اف است.

آموزش جستجو در گوگل به طور حرفه ای

نکته بسیار مهم این است که محور جستجوها در مرورگر گوگل، تنها عبارات و کلمات هستند.

در نتیجه فقط فرمت های متنی (شامل swf ،pdf ،ps ،dwf ،kml ،xls ،xlsx ،ppt ،pptx ،doc ،docx ،odp ،ods ،odt ،rtf ،txt ،text ،wpm و xml) قابل جستجو هستند.

اپراتور site:

اپراتور Site برای جستجوی محدود به یک دامنه خاص به کار می رود. به این معنی که وقتی صرفاً در یک سایت خاص به دنبال نتیجه هستید، مورد استفاده قرار می گیرد.

البته زمانی که قصد داشته باشید نتایج یک دامنه خاص را حذف کنید نیز کاربرد دارد. (در صورت ترکیب با اپراتور منها)

به عنوان مثال قصد دارید اطلاعاتی در خصوص مودم های هوآوی به دست آورید؛ البته فقط از طریق سایت تنها نماینده رسمی مودم های همراه و رومیزی هواوی در ایران (https://idhco.com/)! در این صورت عبارت زیر را تایپ می کنید و همانطور که در تصویر نیز مشاهده می فرمایید، تمامی نتایج فقط مربوط به سایت مورد نظر شماست.

هوآویsite:idhco

دقت داشته باشید که بین دستور سایت و آدرس دامنه نباید هیچ فاصله ای قرار دهید.

اپراتورهای جستجو در گوگل

در بالا برخی از مهمترین و کاربردی ترین اپراتورهای جستجوی گوگل آورده شد. در ادامه قصد داریم شما را با دیگر سرویس های گوگل آشنا کنیم که دانستن آنها خالی از لطف نیست.

سرویس های مختلف گوگل

* جستجوگر گوگل (Google Search): این جستجوگر تعریف معرف حضور همه هست. یکی از پرقدرت ترین و محبوب ترین موتور های جستجو در اینترنت که توسط گوگل در سال ۱۹۹۷ توسعه داده شده‌ است و روزانه میلیاردها بار مورد استفاده قرار می گیرد.

آدرس: https://www.google.com/

* جستجوی تصاویر گوگل (Google Images): یکی از خدمات جستجوی ساخته ‌شده توسط شرکت گوگل است که برای کاربران امکان جستجوی محتوای تصویری را در دنیای وب فراهم می‌کند.

آدرس: https://images.google.com/

* اخبار گوگل (Google News): یک موتور جستجوی اخبار است که اخبار را از منابع خبری مختلف در سراسر جهان جمع‌آوری می‌کند و بر اساس علاقه، سابقه جستجو، جدید بودن مطلب، اعتبار سایت و… به کاربر نشان می‌دهد. در واقع مانند یک روزنامه عمل می کند که علاوه بر اینکه جدیدترین اخبار را ارائه می کند، به راحتی می توانید از موثق و قابل اعتماد بودن آنها نیز اطمینان داشته باشید.

آدرس: https://news.google.com

* گوگل بوک (Google Books): سرویسی است که امکان جستجوی متن کامل کتاب‌ های مختلف را به کاربران می‌دهد. (میزان نمایش متن کتاب‌ ها به قرارداد گوگل با ناشران بستگی دارد.) گوگل نسخه الکترونیک تعدادی از کتاب ها را در آرشیو خود قرار داده است و اگرچه این آرشیو به دلیل قوانین کپی رایت محدود است، اما افراد زیادی در سراسر جهان از آن استفاده می کنند.

آدرس: https://books.google.com/

* ترجمه‌گر گوگل (Google translate): یکی از خدماتی است که شرکت گوگل ارائه کرده است برای ترجمه بخشی از یک متن یا یک صفحه وب به زبانی دیگر. مترجم گوگل واژه ‌ها، متون یا وب ‌سایت ‌ها را به ۱۱۰ زبان ترجمه می کند. ترجمه‌ گر گوگل قوانین دستوری زبان را اعمال نمی‌ کند و تنها از روش ترجمه ماشینی آماری برای ترجمه متون بهره می‌ برد.

آدرس: https://translate.google.com/

* گوگل اسکالر (Google Scholar): سرویسی برای جستجو در منابع دانشگاهی و آکادمیک است. در واقع جستجوگری است که امکان جستجوی واژه ‌های کلیدی در مقاله ‌ها، پایان نامه ها و رساله ‌های علمی و گزارش‌ های تخصصی را فراهم می‌ کند.

آدرس: https://scholar.google.com/

* جستجوی ویدیوی گوگل (Google Videos): سرویسی برای بارگذاری و به اشتراک گذاشتن ویدئو بود که امکان فروش ویدئوها را نیز فراهم می‌کرد. این سرویس در سال ۲۰۰۵ ایجاد شد ولی در اواخر سال ۲۰۰۹ به دلیل هم‌پوشانی سرویس با یوتیوب و صرفه‌جویی در فضای سرورها، به فعالیت خود پایان داد.

چند نکته جالب درباره گوگل

* چرخش ۳۶۰ درجه ای:

گوگل پیشنهاد جالبی برای جلوگیری از خستگی چشم کاربران و ایجاد تنوع در هنگام کار کردن با رایانه دارد.

عبارت do a barrel roll را در کادر جستجوی گوگل تایپ و جستجو کنید تا درست یک لحظه بعد از اینکه نتایج به شما نمایش داده شد، صفحه گوگل یک چرخش ۳۶۰ درجه ای (چرخش کامل) داشته باشد.

چرخش صفحه گوگل

می توانید دفعات این پرخش را به دلخواه خود زیاد کنید؛ حتی تا ده هزار بار!

* موتور جستجوگر گوگل پزشک نیست!

اگر مشکلی در سلامتی داشتید یا نشانه‌ای از درد و بیماری احساس کردید، مراجعه به پزشک بسیار عاقلانه تر به نظر می رسد تا جستجو در گوگل، چرا که داده‌های گوگل از فیلتر راستی آزمایی عبور نمی کنند و در نتیجه اگر سایتی قابل اعتماد نباشد و مطالب علمی و دقیق درج نکرده باشد و یا حاوی اطلاعات غیر واقعی باشد هم در نتایج جستجوی شما نشان داده خواهد شد.

* اگر معنی کلمه ای را نمی دانید، به راحتی با تایپ آن به همراه کلمه «define» در گوگل، می توانید علاوه بر معنی، به ریشه کلمه، مترادف های آن، گراف محبوبیت آن کلمه و… دست پیداکنید. گوگل در حدس زدن منظور شما از عبارت جستجو شده توانمندی بالایی دارد.

* از گوگل ترنسلیت کمتر استفاده کنید!

ترجمه هایی که توسط Google Translate انجام می شود، معمولاً حاوی جمله بندی های ناقص است که باعث عدم درک موضوع ترجمه‌شده می شود. موتور ترجمه گوگل به دلیل اینکه درک درستی از رفتار زبان شناسانه واژگان و کلمات ندارد و دارای نقص های فراوان گرامری است، خیلی قابل اعتماد نیست. به همین دلیل توصیه می‌شود برای ترجمه‌ مطالبی که برایتان از اهمیت بالایی برخوردار است، از گوگل استفاده نکنید.

* مبدل گوگل آشنایی کاملی با انواع واحدها، نرخ جریان، فرکانس‌ ها، اسب‌‌ بخار، حجم، وزن، طول، نرخ ارزها و… دارد. برای تبدیل قیمت ارز، وزن و واحدهای دیگر می‌توانید از نوار جستجوی گوگل استفاده کنید. کافی است عبارت «convert» را قبل از واحدهای مورد نظر خود بنویسد و بین دو واحد از کلمه to استفاده کنید.

به‌ عنوان مثال برای تبدیل ۱۸۰ درجه فارنهایت به سلسیوس باید این عبارت نوشته شود: Convert 180 F to C

* یکی از جالب ترین امکانات گوگل، Cashed است. گوگل با هر بازدید از یک وب ‌سایت، نسخه ‌ای از آن را ذخیره می‌کند که به آن Cashed گفته می شود. برای دسترسی به نسخه Cashed یک وب‌ سایت خاص، روی فلش کنار URL نتیجه جستجو کلیک کنید تا وب‌ سایت کش‌ شده را مشاهده کنید. همانطور که در تصویر بعدی می بینید، زمان کش‌ شدن ‌سایت نیز در قسمت بالای صفحه آن قابل مشاهده است.

سایت کش شده در گوگل امکانات گوگل

* تماشای آسمان با Google sky:

سرویس آسمان گوگل (Google sky) به کاربران امکان مشاهده ستاره ها و دیگر اجرام آسمانی را می دهد. این سرویس در حقیقت به کاربرانی که از نرم افزار Google earth استفاده می کنند، امکان جستجو در منظومه شمسی و اعماق فضا را می دهد و به آرشیو بیش از یک میلیون تصویر فضایی، منابع دانشگاهی و علمی (از جمله تلسکوپ فضایی هابل و رصدخانه کالیفرنیا) دسترسی می دهد.

تصاویری که در این سرویس به کار رفته اند، از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند.

برای مشاهده سرویس Google Sky می توانید به لینک https://www.google.com/sky/ مراجعه کنید.

***

به یاد داشته باشید که موارد ذکرشده تنها قطره ای از دریای امکانات و سرویس های گوگل – به عنوان محبوب ترین و پرکاربردترین موتور جستجوی جهان- بود که سعی کردیم به مهمترین آنها اشاره کنیم. قطعاً با مطالعه بیشتر، می توانید به اطلاعات مفید زیادی دست پیدا کنید. در قرن انفجار اطلاعات، باید آگاهی خود را هر روز و هر روز افزایش دهید تا از گردونه خارج نشوید!

 

دیگر پست های آموزشی و اخبار دنیای فناوری را نیز از دست ندهید.

راستی! شما میتوانید در بخش دیدگاه ها موضوعات مورد علاقه خود را برای مقالات بعدی که به صورت اختصاصی توسط تیم وبسایت رسمی IDH تهیه میشوند با ما در میان بگذارید.

امیدواریم از این مقاله که در خصوص آموزش تکنیک های جستجوی حرفه ای در گوگل و سرویس ها و امکانات گوگل بود استفاده و لذت برده باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *