آموزشی

خرید مودم دست دوم (نکات، بایدها و نبایدها درمورد خرید مودم استوک)

خرید مودم دست دوم (نکات، بایدها و نبایدها درمورد خرید مودم استوک)

در اینشاید تا یکی دو سال پیش، خرید یک مودم دست دوم یا استوک کار منطقی به نظر نمی‌رسید چون مودم نو قیمت معقولی داشت و فروش محصولات استوک و دست دوم که با نام ریفربیشد هم شناخته می‌شوند، توسط برخی از فروشگاه‌های فیزیکی یا در فروم‌ها مرسوم بود. اما در چند سال اخیر باتوجه به نوساناتی که در زمینه ارز اتفاق می‌افتد و قیمت همه چیز از جمله مودم و روتر بالا می‌رود، خرید مودم استوک رایج‌تر و منطقی‌تر شده است. درنتیجه شاهد این هستیم که فروشگاه‌های معروف و رسمی هم قسمتی به نام محصولات استوک یا بازار دست دوم اضافه کرده‌اند و شروع به فروش این نوع محصولات نموده‌اند.

 

مودم دست دو همراه 4G E5577c هواوی

 

البته حق هم دارند. مثلا یک مودم همراه را درنظر بگیرید، قیمت یک مودم همراه استوک، نصف قیمت آکبند یا حتی کمتر از نصف است. برای برخی از کاربران مثل یک دانشجو، دانش‌آموز، کارمند، فریلنسر یا یک شرکت تازه تاسیس، که نمی‌خواهند هزینه زیادی برای خرید مودم کنند، شاید خرید یک مودم آکبند توجیح اقتصادی نداشته باشد و خرید یک مودم دست دوم معقول‌تر باشد.

برای اطمینان از این که هزینه‌ای که به‌منظور خرید انواع مودم دست دوم صرف می‌کنید، هدر نرود و مودم خریداری شده بیشترین کاربرد را برای شما داشته باشد و نیازهای شما را کاملا مرتفع سازد، باید نکات زیادی را درنظر داشته باشید. در ادامه نکاتی را در قالب راهنمای خرید مودم دست دوم بررسی خواهیم کرد.

 

مودم استوک رومیزی ZTE MF253

 

مودم استوک چیست؟

استوک (Stock) در زبان انگلیسی به معنی کالای ذخیره و یا موجود در انبار است ولی در زبان فارسی برای انواع کالاهای دست دوم هم به کار برده می‌شود. اما لازم است بدانیم که همیشه اجناس استوک کارکرده و دست دوم نیستند. هنوز تعریف مودم استوک به درستی میان کاربران جا نیفتاده است و بسیاری تصور می‌کنند مودم استوک همان مودم کار کرده است و شبیه به مودمی است که می‌توان در سایت‌های دیوار و شیپور خریداری کرد. اما درنظر داشته باشید که دو نوع مودم استوک وجود دارد.

یک نوع مودم نو است که به هر دلیلی، از سوی اپراتور موبایل یا فروشنده یا شرکت تولیدکننده، رد شده است و حالا با قیمت پایین‌تر وارد بازار کشورهای دیگر مانند ایران شده و به فروش می‌رسد. بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای خارجی و ایرانی سیاست‌های جدیدی برای جذب مشتری اتخاذ کرده‌اند. به عنوان مثال مشتریان می‌توانند کالای خریداری شده را تا مدت مشخصی بعد از خرید (بین ۲ تا ۳۰ روز) به هر دلیلی یا شاید هم بدون هیچ دلیلی به فروشگاه برگشت دهند و مبلغ را بازپس گیرند یا معادل آن خرید نمایند.

این کالای برگشت داده شده به هیچ عنوان وارد فروشگاه نمی‌شود و مستقیما به انبار فرستاده شده و بعد تفکیک کردن کالاهای سالم و بدون نقص، آن‌ها را به‌صورت عمده به فروش می‌رسانند. بدین ترتیب شما ممکن است یک کالای استوک خریداری کنید اما آن کالا کاملا نو و دست نخورده و در بسته‌بندی اصلی باشد. نوع دوم مودم‌هایی هستند که بسیار کم کارده هستند و درنتیجه ممکن است یک مودم دست دوم بخرید که بسیار کم کار کرده باشد.

درنظر داشته باشید مودمی که زیاد کار کرده باشد، دیگر مودم استوک نیست. جذابیت دیگر مودم استوک فارق از بحث مالی، مشخصات و امکانات آن است. در حالی‌که ممکن است یک مودم ۴ جی قدیمی با امکاناتی ساده، به طور رسمی وارد بازار و با گارانتی فروخته شود، مودم‌های استوک اصولا جزو بهترین مودم‌های اپراتورهای آمریکایی، اروپایی و آسیایی هستند و از نظر مشخصات، نسبت به برخی از مودم‌های آکبند برتری دارند.

 

مودم دست دوم رومیزی هواوی B612

 

به‌روز بخرید

یکی از مهم‌ترین نکات خرید مودم استوک این است که دستگاه به‌روز باشد. درواقع باید مدلی را انتخاب کنید که هنوز هم آکبند آن مودم در بازار به فروش برسد. به‌عنوان مثال خرید یک مودم ۴ جی که آکبند آن دیگر وجود ندارد اشتباه است اما با خرید یک مودم پرسرعت ۴G یا ۴٫۵G استوک که آکبند آن هنوز هم در بازار وجود دارد خیالتان راحت می‌شود که این محصول تا چندین سال برای شما کار کرده و نیازهای شما را پاسخ‌گو خواهد بود.

درباره مودم حسابی تحقیق کنید

اگر تصمیم گرفتید مودم دست دوم بخرید باید یکی از بهترین مدل‌های مودم دست دوم در بازار را بخرید و پول‌تان را برای یک مودم رده پایین دور نریزید. همیشه مودم‌های استوک، بهترین مودم‌های بازارهای بین‌المللی نیستند که وارد بازار ایران شدند. برخی فروشنده‌ها، مودم‌های استوک رده پایینی از کشورهایی مانند چین، تایوان، هند، مالدیو و غیره وارد بازار ایران کرده ولی با قیمت همان مودم‌های ۴G استوک رده بالا می‌فروشند. درنتیجه حسابی درباره مودم استوکی که می‌خواهید بخرید تحقیق کنید.

 

مودم کارکرده رومیزی هواوی B900حتما در اینترنت مدل مودم را سرچ کنید و درباره آن مطالعه کنید. اگر در اینترنت اطلاعات زیادی درباره این مودم بود درنتیجه ارزش خریدن دارد ولی اگر هیچ اطلاعاتی درباره مودم یافت نشد یا کشورهای گمنام و ضعیفی از مودم استفاده کردند، بهتر است مدل دیگری را انتخاب کنید.

مودمی که زیاد کار کرده نخرید

مودمی که زیاد کار کرده باشد گزینه مناسبی برای خریداری نیست. زیرا قطعات آن به دلیل استفاده زیاد، استهلاک پیدا کرده و امکان خرابی این مودم بسیار بالا است. برای تشخیص کارکرد زیاد مودم می‌توانید به بدنه آن نگاه کنید اگر متوجه تغییر رنگ در بدنه شدید یعنی مودم زیاد کارده است. همچنین وجود کثیفی و گرد و غبار در پورت‌های مودم یا در قسمت سیم کارت یا باتری آن می‌تواند نشان دهند زمان زیاد استفاده از مودم باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

نتیجه‌گیری

خریدن مودم پرسرعت دست دوم که کم کارکرده باشد، از یک فروشگاه معتبر، آنهم وقتی نمی‌توانید برای خرید یک مودم نو هزینه کنید، هوشمندانه است. البته حتما نکاتی که در مقاله ذکر شده را درنظر داشته باشید تا از خرید خود پیشمان نشوید. شما می‌توانید بهترین مودم‌های جیبی و رومیزی بازار را از اینجا خریداری کنید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *