News

دستکش‌ هپتیک متا

دستکش هپتیک متا

دستکش‌ هپتیک چیست؟ پلتفرم متا که پیش از این فیسبوک نام داشت، اخیراً اعلام کرده که در مراحل اولیه ساخت یک دستکش لمسی است که دستکش‌ هپتیک متا نام دارد. دستکش‌ هپتیک متا میخواهد دنیای مجازی را به نوک انگشتان ما بیاورد. متا اعلام کرده است که اگرچه از هفت سال پیش که روی این پروژه کار می کند، راه درازی را پیموده اما هنوز به پایان نرسیده و به صورت تجاری در دسترس نیست.

با IDH همراه باشید.

برای خواندن پست های آموزشی و فناوری کلیک کنید.

 

به ادعای متا، دستکش‌ هپتیک متا به کاربر این امکان را می‌دهد که نه تنها با دنیای مجازی تعامل داشته باشد و آن را کنترل کند، بلکه آن را به شیوه‌ای مشابه دنیای فیزیکی تجربه کند.

در این مقاله قصد داریم به این محصول شگفت انگیز بپرداریم و با کارکرد آن آشنا شویم. ابتدا؛ بیایید ببینیم اساساً فناوری هپتیک چیست؟

 

دستکش هپتیک متا

فناوری هپتیک (Haptic technology)

فناوری هپتیک که با عناوینی چون ارتباطات حرکتی (kinaesthetic communication) یا لمس سه‌بُعدی (۳D touch) نیز شناخته می شود، با اِعمال نیروی ارتعاش یا حرکات به کاربر، تجربه ‌ای از لمس ایجاد می کند. به زبان ساده تر می توان گفت «هپتیک» فناوریِ انتقال و درک اطلاعات از طریق لمس است.

هدف مهم فناوری هپتیک؛ راهنمایی کاربران و کمک به شفاف‌تر کردن تعاملات دیجیتالی است. روش کار این فناوری، شبیه سازی حس لامسه با مکانیسم های مختلف از جمله استفاده از لمس به عنوان یک سیستم بازخورد برای رد و بدل کردن اطلاعات بین کاربر با دستگاه است.

اصلی ترین مزایای هپتیک:

افزایش دقت، افزایش سرعت ورودی و بهبود رضایت کاربر، اصلی ترین مزایای فناوری هپتیک به شمار می آید.

کاربرد های فناوری هپتیک در زندگی روزمره:

شاید جالب باشد بدانید یکی از کاربردهای فناوری هپتیک در گوشی های آیفون دیده می شود. همانطور که می دانید، آیفون ۷ و ۸ دکمه فیزیکی Home ندارند و در عوض، احساس فشار دادن یک دکمه توسط چیزی که اپل آن را Taptic Engine می نامد، ایجاد می شود که وقتی دکمه Home را لمس می کنید، یک لرزش کوچک ارسال می کند؛ واقعاً شبیه فشار دادن یک دکمه واقعی.

لرزش دسته‌ کنسول ‌های بازی در حین انجام بازی‌ های ویدیویی، شبیه‌ سازهای پرواز هواپیما برای خلبانان، ربات‌ های جراح از راه دور، ربات ‌های پوشیدنی برای توانبخشی دست یا پا در معلولان، استفاده در محیط ‌های شبیه‌ سازی شده با هدف آموزش خلبانان، سربازان و نیروی مدیریت بحران، و… ازجمله دیگر کاربردهای فناوری هپتیک در دنیای مدرن امروزی است.

مطمئناً در آینده بیشتر از این تکنولوژی منحصربفرد خواهیم شنید؛ چرا که به نظر می رسد فناوری هپتیک آمده تا در دنیای ما بماند و بُعد جدیدی به زندگی دیجیتالی ما ببخشد.

 

دستکش هپتیک متا

دستکش‌ هپتیک متا

به طور معمول، سیستم‌ دستکش‌ هپتیک متا از الگویی از محرک‌ها برای شبیه‌سازی احساس بازخورد لمسی استفاده می‌کند. هرچه محرک های بیشتری روی دستکش باشد، هر حرکتی دقیق تر و واقعی تر خواهد بود.

در حال حاضر «متا» در تلاش است دستکشی قابل تنظیم، راحت و سبک وزن تولید کند که تمام اطلاعات لمسی که به آن عادت داریم مانند فشار، بافت و وزن را منتقل کند.

دستکش‌ هپتیک متا حرکت دست را با دقت ردیابی می‌کند و اطلاعات مجازی را به کاربر بازمی‌گرداند؛ مانند زمانی که دستکش با یک سطح یا شئی مجازی روبرو می‌شود.

«متا» ادعا می کند این محصول تنها دستکش با حس تماس واقعی است که پوست را به همان روشی که یک شئی واقعی جابجا می کند، به حرکت در می آورد و به سطحی از واقع‌گرایی دست می‌یابد که سایر دستگاه‌های لمسی نمی‌توانند با آن رقابت کنند.

هنگامی که این دستکش روی دست کاربر قرار می گیرد، یک سیستم کنترل باد دستکش را برای ایجاد فشار در اطراف دست تنظیم می کند. با تعامل کاربر با اشیاء، فشار باد را تغییر داده و شما می توانید فشار را روی دست خود احساس کنید.

به زبان ساده کارکرد دستکش هپتیک متا را می توان بدین صورت توضیح داد: در کف دست و قسمت زیر و نوک انگشتان این دستکش سطوحی پلاستیکی و دندانه‌ دار وجود دارد. زمانی که دستکش را به دست می کنید و وارد دنیای واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده می‌ شوید، یک سیستم کنترل با استفاده از انقباض و انبساط، میزان باد این سطوح دندانه دار را تنظیم می‌کند و بر قسمت‌های مختلف دست نیرو وارد می ‌کند تا فشار شئی که در حال لمس آن هستید را بر پوست خود حس کنید.

دستکش‌ هپتیک متا به سنسورهای مختلف برای تشخیص موقعیت در فضا مجهز است که باعث می شود بتوان از آن مثل یک کنترلر دنیای مجازی استفاده کرد.

 

دستکش‌ هپتیک متا

 

ویدیویی که «متا» منتشر کرده، دو کاربر را نشان می دهد که علاوه بر دستکش، از هدست برای واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) استفاده می کنند (تصویر بالا). این دو کاربر در هدست های خود، یک جفت دست بدون بدن را می بینند که منعکس کننده حرکاتی است که دستان خودشان انجام می دهد.

این ویدئو ادعا می کند که این کاربران در دستکش‌ های خود، هر فشردن و تکان دادن دست کاربر دیگر را احساس می ‌کنند.

اگرچه هنوز از استفاده روزمره از دستکش‌ هپتیک «متا» فاصله داریم اما به نظر می رسد «متا» مطمئن است که این نمونه اولیه، یک شروع امیدوارکننده است.

 

* برگرفته از مقاله Meta gave a sneak peek of one of its first VR wearable در وب سایت https://www.popsci.com

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *