News, آموزشی

۷ معیار جهت خرید مودم جدید و تعویض مودم های قدیمی

راهنمای خرید مودم جدید

سلام بر همراهان همیشگی پست های آموزشی و فناوری وبسایت رسمی IDH. در این نوشته، قصد داریم شما را با ۷ معیار راهنمای خرید مودم جدید و تعویض مودم های قدیمی آشنا کنیم.

اگر اغلب تجربه از دست دادن سیگنال WI-FI در خانه خود را دارید و نقاط مرده (نقاطی که میزان آنتن دهی وای فای در آنها مطلقا صفر است) شما را خسته کرده است، ممکن است دیگر وقت خرید یک مودم جدید باشد.

همه ما آنقدر به داشتن یک شبکه Wi-Fi خانگی عادت کرده ایم، اغلب حتی به چالش هایی که این شبکه با آن روبرو است فکر نمی کنیم و انتظار داریم همیشه بهترین دسترسی به اینترنت پرسرعت برایمان فراهم باشد!

آیا با وای فای خانگی خود مشکلی دارید؟

با روند رو به رشد اقبال عمومی به انجام بازی های ویدئویی آنلاین، پخش جریانی کلیپ های ویدئویی با کیفیت مانند ۴K و نیز وجود تعداد زیادی دستگاه تلفن همراه پیشرفته که به طور همزمان به شبکه متصل هستند، مودم های قدیمی دیگر جوابگو نیستند.

تعویض مودم و خرید مودم جدید

مودم هایی که به استانداردهای قدیمی Wi-Fi متکی هستند، برای مصرف امروز دیگر عملکرد ضعیفی دارند و ممکن است شما را با آنتن دهی صعیف، تاخیر و کندی زیاد در بازی های آنلاین، بارگیری آهسته صفحات وب و گیر های متوالی در پخش ویدیو های آنلاین مواجه کنند.

نحوه انتخاب مودم جدید مناسب شما

ممکن است خرید یک مودم جدید و سپس پیکربندی آنها کار سختی باشد.

بنابراین خیلی ها حاضر نیستند حتی با وجود یک WiFi ضعیف هم به سراغ خرید مودم جدید بروند.

با این حال اگر مودم فعلی و شبکه ضعیف حال حاضر شما را کاملا کلافه کرده و به خرید مودم جدید فکر میکنید، سه نکته ساده زیر را دنبال کنید تا یک جایگزین عالی برای مودم خود انتخاب کنید.

۱٫ به سراغ مودم های ۸۰۲٫۱۱ac بروید

Huawei AI Cube B900 230

اول از همه، اطمینان حاصل کنید که مودم جدید شما از پشتیبانی استاندارد وای فای ۸۰۲٫۱۱ac (یا گیگابیت Wi-Fi) برخوردار است.

حتی در سطح بسیار ابتدایی نیز، استاندارد ۸۰۲٫۱۱ac توان ارائه سرعت ۱۳۰۰ مگابیت بر ثانیه را دارد (البته در بخش ۴ توضیح مهمی در خصوص این عدد آورده ایم که آگاهی شما را افزایش میدهد).

این سرعت بیش از دو برابر استاندارد قدیمی است که در واقع دستگاه های قدیمی بر مبنای آن کار می کنند.

اکثر تلفن های هوشمند، تبلت ها یا رایانه های امروزی از ۸۰۲٫۱۱ac پشتیبانی می کنند.

روترهای مدرن پشتیبان ۸۰۲٫۱۱ac چندین اتصال همزمان قدرتمند را پشتیبانی می کنند، این موضوع در شبکه های Wi-Fi که میزبان بسیاری از دستگاه ها هستند بسیار مهم است.

استانداردهای Wi-Fi را اینگونه بشناسید که استاندارد ها با شروع میشوند ۸۰۲٫۱۱ و به دنبال آن a ،b ،g ،n یا ac آورده می شود که این حروف برای توضیح نسخه استاندارد است.

البته لازم به دکر است که استاندارهای جدیدتر که در دیگر باندها نیز قابلیت استفاده دارند هم اکنون معرفی شده اند؛ اما اکثر مدل های موجود، حداقل در بازار ایران، از همین استاندارهای A تا AC پشتیبانی مکنند.

در میان استانداردهای رایج وای فای از نظر سرعت، A در مقام آخر، سپس به ترتیب B و G و N و نهایتا AC در جایگاه اول و پرسرعت ترین استاندارد وای فای قرار میگیرند.

شما میتوانید در فروشگاه آنلاین شرکت IDH، تنها نماینده رسمی مودم های هواوی در ایران با ۳ سال گارانتی، انواع مودم های پشتیبان استاندارد AC را بررسی و خریداری فرمایید.

مدل های AC موجود (در زمان انتشار این مقاله):

Huawei E5885 4.5G LTE Cat6 که یکی از پرفروش ترین، محبوب ترین و باکیفیت ترین مودم های همراه هواوی به شمار میرود. مختصری از ویژگی های جذاب این مودم عبارتست از:

  • پشتیبانی از اینترنت ۴٫۵G LTE Cat6
  • باتری فوق قدرتمند ۶۴۰۰ میلی آمپر
  • قابلیت استفاده به عنوان پاوربانک
  • مجهز به درگاه LAN
  • Dual Band (دو بانده)

Huawei 4.5G B900 AI Cube + Smart Speaker یکی از جدیدترین و خاص ترین مودم های رومیزی هواوی است که به سبب هوشمند بودنش، پل پیوندی بین دنیای امروز تکنولوژی و آینده آن برقرار میکند:

۲٫ مودم دو باند (Dual Band) بخرید

مودم همراه e5885 هواوی

تمام ارتباطات بی سیم در باند های فرکانسی خاص رخ می دهند.

تمام دستگاه های بی سیم بر روی فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز و استاندارد های a و b و نهایتا ۸۰۲٫۱۱g کار می کنند.

باند ۵ گیگاهرتز از ۸۰۲٫۱۱n اضافه شده است زیرا باند ۲٫۴ گیگاهرتز بیش از حد با دستگاه های بی سیم قبلی شلوغ شده است.

برخی از دستگاه ها تک باند هستند و فقط می توانند از باند ۲٫۴ گیگاهرتز استفاده کنند، در حالی که دستگاه های دو باند می توانند از هر دو باند ۲٫۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز استفاده کنند.

رادیوی ۲٫۴ گیگاهرتز را رادیوی N می نامند و رادیوی ۵ گیگاهرتز را رادیوی AC می نامند.

به این ترتیب دستگاه هایی که از ۸۰۲٫۱۱n یا ۸۰۲٫۱۱ac جدید پشتیبانی می کنند، دو روش برای انتقال داده دارند.

در حالی که باند قدیمی از نظر سرعت محدودتر است، باند جدید یعنی ۵ گیگاهرتز سرعت بیشتری را فراهم می کند.

مودم های دو بانده به دو دسته “باند قابل انتخاب” و “همزمان” تقسیم می شوند.

مودم های دو بانده قابل انتخاب به شما امکان می دهند بین باند ۲٫۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز جابجا شوید، در حالی که مودم های دو بانده همزمان امکان استفاده همزمان از هر دو باند را فراهم می کنند، بنابراین شما دو شبکه مختلف دریافت می کنید که می توانند همزمان در دو باند مختلف کار کنند.

این کار برای دستگاه هایی مانند NAS، سرور پخش رسانه ای، لپ تاپ های مخصوص بازی و … مفید است.

به لطف باند گسترده تر، این دستگاه ها می توانند با کمترین تأخیر و با سرعت بالاتری کار کنند.

سایر دستگاه ها مانند تلفن های هوشمند، تبلت ها و لپ تاپ های معمولی که به بالاترین سرعت نیاز ندارند، می توانند روی باند ۲٫۴ گیگاهرتز کار کنند و از دامنه عملکرد (فاصله پوشش دهی وای فای از مودم) بیشتری بهره مند شوند.

آیا میدانستید که انواع مودم های رومیزی و مودم های همراه دو بانده هواوی، ZTE و … را در فروشگاه IDH میتوانید با گارانتی IDH سفارش دهید!

۳٫ به کانال های مودم جدید توجه کنید

تقریباً همه مودم ها امکان تعویض بین کانالهای مختلف رابط کاربری خود را دارند.

اما خوب است به خاطر داشته باشید که شبکه های WiFi مختلفی در هر کانال کار می کنند، بنابراین تغییر از یک کانال به کانال دیگری ممکن است باعث بهبود اتصال نشود بلکه حتی می تواند سرعت آن را کم کند.

با این وجود ارزش دارد که کانال را عوض کنید زیرا اکثر شبکه ها روی کانال پیش فرض کار می کنند و این اغلب همان کانالی است که شما هم روی آن قرار دارید و تعویض آن ممکن است باعث تقویت شبکه وای فای شود.

کانالهای غیر همپوشان بیشتری در باند ۵ گیگاهرتز وجود دارد که گزینه های بیشتری را برای ایجاد یک شبکه بدون تداخل و با سرعت بیشتر فراهم می کند.

کانالهای غیر همپوشان موجود در این باند شامل ۳۶، ۴۰، ۴۴، ۴۸، ۱۴۹، ۱۵۳، ۱۵۷، ۱۶۱ و ۱۶۵ است و اکثر مودم های AC و رده بالا از آنها به خوبی پشتیبانی می کنند.

راه حل های ویژه ای وجود دارد که به شما کمک می کند تداخل کانال ها را بررسی کنید و کانال های فعلی را به کانال های مناسب تر برای هر اتصال تغییر دهید.

برای این منظور میتوانید از برنامه های تجزیه و تحلیل وای فای همچون NetSpot استفاده کنید که نمودار کانال ها را به شما ارائه می دهد و می تواند شبکه شما را به شبکه پیشنهادی تغییر دهد.

در صورت بروز تداخل، این امر به بهبود سرعت شبکه کمک می کند.

۴٫ سرعت و کلاس مودم جدیدتان

شناخت تفاوت های موجود در نسخه های مختلف پروتکل ها از یکدیگر دشوار نیست، اما این موضوع در خصوص کلاس ها می تواند مشکل باشد.

در نامگذاری مودم ها علاوه بر نام سازنده و نام تجاری دستگاه، بخشی وجود دارد که نام مدل است و گزارش آن در بسیاری از مودم های ساخته شده توسط سازندگان مختلف رایج است.

کلاس مودم یک عدد سه یا چهار رقمی است که پس از نسخه Wi-Fi مودم با حروف بزرگ (A ،B ،G ،N یا AC) می آید.

یک مودم کلاس ۱۲۰۰ ۸۰۲٫۱۱ac را به صورت AC1200 و روتر کلاس ۹۰۰ ۸۰۲٫۱۱n را صرف نظر از سازنده آن به شکل N900 نشان میدهند.

این اعداد از آنجا که بر اساس حداکثر سرعت پشتیبانی شده توسط مودم گزارش میشوند، مهم هستند.

بیشتر اوقات، هرچه این عدد بیشتر باشد، سرعت مودم بیش تر است.

با این وجود همیشه خرید یک مودم با بالاترین کلاس، ضامن موفقیت ۱۰۰ درصدی نیست!

زیرا هدف اصلی شما از خرید مودم این است که دیگر دستگاه های شما بتوانند با اینترنت آن مودم کار کنند؛ در حالیکه کلاس خیلی بالا ممکن است توسط برخی از دیگر دستگاه های شما که قرار است به مودم متصل شوند پشتیبانی نشود.

برای کلاس روتر بانده همزمان، قسمت عددی نشانگر یک سرعت واقعی نیست.

AC1200 به معنای سرعت ۱۲۰۰ مگابیت در ثانیه نیست.

در واقع ترکیبی از سرعت اتصال مودم در هر دو باند ۲٫۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز است که به ترتیب ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه و ۸۶۷ مگابیت در ثانیه هستند.

نمودار زیر حداکثر سرعت کلاس های مودم دو باند همزمان را در هر باند نشان می دهد.

کلاس مودم

بخاطر داشته باشید که این سرعتها حداکثر تئوریکی است که دستگاههای شما می توانند در شرایط ایده آل به آن متصل شوند.

۵٫ محدوده تحت پوشش مودم

همانطور که مورد انتظار است، هر بروزرسانی جدید در دنیای فناوری، پیشرفت هایی را به دنبال خواهد داشت، که دقیقاً در مورد مودم ها از ۸۰۲٫۱۱a تا ۸۰۲٫۱۱n درست است و پوشش دهی وای فای این مودم ها رو به افزایش بوده است.

اما سوئیچ از سری N به بعد به باند ۵ گیگاهرتز با توجه به محدودیت فرکانس های بالاتر برای رد شدن از موانع، در واقع دامنه پوشش مودم را کاهش می دهد.

در یک محدوده مشخص برای هر دو سری N و AC، در هر نقطه سرعت قابل دریافت از AC بیشتر از N است.

عوامل زیادی در تعیین دامنه پوشش وای فای مودم نقش دارند.

نحوه ساخت سخت افزار مودم، نحوه اتصال آنتن مودم، کیفیت آنتن و … مهم است.

اکثر مودم های با کیفیت بالا در حالت N باید ۱۵۰ فوت در داخل و ۳۰۰ فوت در فضای باز را پوشش دهند، از نظر دامنه در حالت AC، دستگاه های متصل کمتر و دامنه بالاتر است.

قبل از خرید مودم جدید، در مورد دامنه آن، یا با آزمایش آن در صورت امکان، یا با خواندن نظرات مربوط به آن، میتوانید اطلاعات کسب کنید.

البته میتوانید با استفاده از آنتن های مودم قدرتمند با دامنه بالا نیز کیفیت آنتن دهی مودم فعلی خود را به میزان راضی کننده ای افزایش دهید.

چندین نوع مختلف از آنتن های WiFi وجود دارد، اما پیشنهاد ما آنتن خارجی کابلی فوق العاده هواوی است که با قدرت ۷ برابری نسبت به دیگر آنتن های خارجی مودم، یک انتخاب فوق العاده برای تقویت وایفای و سیگنال مودم های رومیزی و جیبی سیمکارت خور هواوی و دیگر برند ها میباشد.

هم اکنون سفارش دهید: آنتن خارجی کابلی تقویت وایفای و سیگنال ۲۱dBi هواوی نوع SMA

بدین معنا که این محصول بینظیر منحصر به مدل یا برند خاصی نیست و با تمامی مودم هایی که امکان اتصال آنتن خارجی را داشته باشند، سازگار است.

لازم به ذکر است که برای دستگاه هایی که از آنتن های خارجی نوع TS-9 پشتیبانی میکنند، بهره گیری از این آنتن کابلی قدرتمند ممکن بوده و منوط به استفاده از تبدیلی SMA به TS-9 است.

یکی از قابلیت های جذاب این آنتن ۲۱dBi بینظیر، تاشو بودن آن است که تا ۹۰ درجه انعطاف پذیری دارد و میتواند در حالت های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و جای کمتری را اشغال کند.

قابلیت نصب روی شیشه و پشت پنجره نیز دیگر ویژگی منحصر به فرد آنتن کابلی تاشوی ۲۱dBi هواوی است تا بتواند بهترین عملکرد ممکن را برای شما مصرف کنندگان گرامی به ارمغان آورد.

با ادبیات کمی تخصصی تر، برای تقویت سیگنال WiFi، شما باید یک آنتن با بهره (Gain) بیشتر از آنتن کنونی خود خریداری کنید.

بهره سیستم آنتن با dBi یا دسی بل نسبت به گسیل کننده همسان رادیویی بیان می شود.

بیشتر روترهای خانگی دارای آنتن های کوچکی هستند که بهره آنها بین ۴-۵ دسی بل است.

جایگزینی چنین آنتی با آنتن ۲۱dBi، تقویت سیگنال بسیار خوبی را به همراه خواهد داشت.

۶٫ تعداد اتصالات همزمان مودم را بررسی کنید

برای انتخاب یک مودم جدید مناسب، باید حداکثر تعداد دستگاه هایی را که میتوانند به صورت همزمان به مودم شما متصل شوند در نظر بگیرید.

مودم های سری N حداکثر ۳۰ کاربر همزمان را پشتیبانی میکنند، در حالی که مودم های AC تعداد بسیار بالاتری را ارائه می دهند، یعنی بیش از ۲ برابر این تعداد.

برای استفاده های معمولی و در محیط خانه، ۳۰ کاربر همزمان کاملاً کافی به نظر میرسد، اما برای اماکنی با تعداد کاربرهای بیشتر، مودم های AC باز هم بهتر اند.

۷٫ نرم افزار و ویژگی های امنیتی و اضافی مودم

اگر می خواهید آنچه را که از مودم شما عبور می کند کنترل کنید، باید یک مودم با سیستم عامل پیشرفته و فایروال با کیفیت و ویژگی های امنیتی اضافی بخرید.

همچنین ممکن است بخواهید مودم جدیدتان اجازه نصب فریم ور هایی مانند DD-WRT با ویژگی های اضافی را بدهد.

یک ویژگی جالب مودم های جدید این است که به شما کمک می کنند تا مدیریت کنید که چه اندازه فرزندانتان در معرض اطلاعات موجود در اینترنت قرار بگیرند، چه از نظر دسترسی یا عدم دسترسی به برخی از آدرس های اینترنتی و چه از نظر زمان حضور در پهنه وب.

یکی دیگر از ویژگی های اضافی مودم های جدید نیز این است که میتوانید یک شبکه وای فای مهمان برای مهمانان خود بسازید تا نه لازم باشد که رمز اصلی وای فای را به آنها بدهید نه بتوانند هر میزان که میخواهند از وای فای شما استفاده یا سواستفاده کنند!

مکان مناسب مودم جدید را انتخاب کنید

حالا که مودم جدید خود را خریده اید، بدانید که انتخاب موقعیت و مکان مودم نیز بسیار مهم است.

حتی یک تکان کوچک نیز تفاوت ایجاد می کند زیرا مودم با دستگاه های مختلف دیگر در باندهای ۲٫۴ گیگاهرتز و یا ۵ گیگاهرتز ر ارسال بسته های داده رقابت می کند و حتی مصالح استفاده شده برای ساخت خانه نیز بر قدرت سیگنال مودم تأثیر می گذارد.

یک روش ساده برای انتخاب مکان مناسب برای قراردهی مودم جدید در حالت ایده آل این است که به مرکز خانه خود بروید تا حداکثر پوشش و عملکرد وای فای را بیابید و با جابجایی حداقلی سعی کنید مودم جدید را در همان حوالی و ترجیه در بلندی قرار دهید که بهترین کیفیت پوشش را برای شما فراهم کند.

یک روش دقیق تر و بهتر برای یافتن نقطه بهینه جهت قراردهی مودم، استفاده از برنامه های تجزیه و تحلیل شبکه وای فای، همچون برنامه نت اسپات است.

با استفاده از نت اسپات میتوانید یک نقشه کامل از محلی که قرار است مودم جدید را در آن استفاده کنید تهیه کرده و سپس یک نقشه حرارتی از میزان پوشش دهی وای فای در اختیار بگیرید.

تست سرعت وای فای

با کمک این نقشه حرارتی و جا به جا کردن مودم، میتوانید محلی که با قرارگیری مودم در آنجا، بیشترین پوشش دهی و کمترین تعداد نقاط مرده به وجود می آیند را پیدا کنید.

سوالات متداول

مزایای مودم های دوبانده چیست؟

بحث در مورد مودم های دو بانده، انتخاب بین سرعت + تداخل پایین شبکه و یا دامنه پوشش دهی بالا تر است.

مودم دو بانده در دو نوع قابل انتخاب و همزمان وجود دارد. نوع اول به شما امکان می دهد بین باند ۲٫۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز جابجا شوید، در حالی که نوع دوم امکان استفاده همزمان از هر دو باند را فراهم می کند، که برای دستگاه هایی که به سرعت بسیار بالا تر و تداخل شبکه کمتر نیاز دارند مفید خواهد بود.

دستگاه هایی که به سرعت اتصال بالاتر نیاز دارند از استفاده از باند ۵ گیگاهرتز بهره مند می شوند، در حالی که دستگاه های دیگر مانند تلفن های هوشمند، تبلت ها و لپ تاپ های معمولی می توانند از باند ۲٫۴ گیگاهرتز استفاده کرده و از دامنه پوشش وای فای گسترده تری بهره مند شوند.

آیا برای دستیابی به سرعت بالاتر آیا باید از بین کانال های مختلف مودم جابجا شویم؟

نه همیشه؛ حتی اگر تقریباً همه مودم ها امکان تعویض بین کانال ها را در رابط کاربری خود را دارند، باید به یاد داشته باشید که شبکه های WiFi مختلف ممکن است روی هر کدام از کانال ها کار کنند، بنابراین تعویض به کانال های دیگر ممکن است اتصال را بهبود نبخشد و اتفاقا برعکس، سرعت آن را کاهش دهد که این موضوع بستگی به بار کانال دارد.

با این حال اما میارزد که سعی کنید کانال ها را تغییر دهید تا کانال های خلوت تر را پیدا کنید.

محدوده پوشش وای فای مودم چیست؟

به میزان فاصله ای از مودم که آنتن دهی مودم حفظ شده و امکان اتصال به آن هنوز وجود دارد گفته می شود.

فاکتورهای زیادی وجود دارد که دامنه پوشش دهی وای فای مودم را تعیین می کند: نحوه ساخت دستگاه، نوع و کیفیت آنتن، تعداد باند قابل استفاده و غیره.

دامنه پوشش وای فای مودم ها از مودم های سری a تا g رو به بهبود بوده است. اما در مورد مودم های n و ac این گونه نبوده، زیرا با وجود فرکانس بالاتر و شلوغی کمتر، باند ۵ گیگاهرتز به معنای برد بالاتر نیست.

جای مناسب برای قراردادن مودم جدید شما کجاست؟

محل قرار گیری مودم، عامل مهمی در به دست آوردن پوشش WiFi عالی است. انتخاب این محل می تواند تحت تأثیر نقشه محیط شما و مصالح مورد استفاده در ساخت آن قرار گیرد. در قدم اول برای یافتن مکان مناسب قراردادن مودم جدید، سعی کنید آن را تا آنجا که ممکن است به مرکز خانه یا محل کار خود نزدیک کنید.

منابع

https://www.netspotapp.com/choose-wifi-router.html

دیگر پست های آموزشی و اخبار دنیای فناوری را نیز از دست ندهید.

راستی! شما میتوانید در بخش دیدگاه ها موضوعات مورد علاقه خود را برای مقالات بعدی که به صورت اختصاصی توسط تیم وبسایت رسمی IDH تهیه میشوند با ما در میان بگذارید.

امیدواریم از این مقاله که در خصوص ۷ معیار راهنمای خرید مودم جدید و تعویض مودم های قدیمی بود استفاده و لذت برده باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *