آموزشی

سرعت و امنیت شبکه در بستر LAN و WiFi

سرعت و امنیت شبکه در بستر LAN و WiFi

در این مقاله میخواهیم سرعت و امنیت شبکه در بستر LAN و WiFi را به صورت کامل توضیح دهیم. همراه ما باشید.

بدون شک نحوه وصل شدن دستگاه‌های مورد استفاده ما به اینترنت، اهمیت زیادی دارد. اصولا جهت اتصال به شبکه جهانی اینترنت دو راه وجود دارد. اولین راه ارتباط بی‌سیم از طریق فناوری Wi-Fi است. راه بعدی، ارتباط کابلی یا باسیم است که عموماً به عنوان اترنت (Ethernet) یا LAN شناخته می‌شود.

 

LAN مخفف Local Area Network به معنی شبکه محلی و یک نوع شبکه ارتباطی داده است که از نظر محدوده جغرافیایی محدود است. به بیان ساده لن (LAN) یک شبکه کوچک محلی است که اصولا در آن تعداد مشخصی سیستم به یکدیگر متصل هستند. برای مثال، شبکه‌ خانگی شما و یا محل کارتان، یک LAN به حساب می‌آیند. Wi-Fi مخفف Wireless Fidelity به معنی ارتباط بی‌سیم است.

این قابلیت اجازه می‌دهد تا کامپیوتر و سایر دستگاه‌ها در نزدیکی یک مودم یا روتر به‌صورت بی‌سیم به اینترنت متصل شوند. اکثر مردم عاشق اتصال بی‌سیم وای فای (Wi-Fi) هستند. راحت، بدون شلوغی ظاهری است. علی‌رغم اینکه Wi-Fi یک پروتکل ارتباطی جدیدتر و بروزتر از LAN است و پهنای باند اسمی آن می‌تواند بیشتر از ارتباط کابلی باشد، اما در حقیقت عوامل متعددی بر سرعت نهایی آن تأثیر می‌گذارند که باعث می‌شوند همیشه سریع‌تر نباشد.

 

 

شبکه

 

سرعت

اترنت بسیار سریعتر از وای فای است و هیچ راهی برای دور زدن این واقعیت وجود ندارد. اما در دنیای واقعی تفاوت‌ها کوچکتر از آن چیزی هستند که فکر می‌کنید زیرا عوامل زیادی روی سرعت تاثیر دارند. به لطف استانداردهای جدیدی مانند ۸۰۲٫۱۱ac و ۸۰۲٫۱۱ax که به ترتیب حداکثر سرعت ۸۶۶٫۷ مگابیت بر ثانیه و ۳٫۵ گیگابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهند، اتصال بی‌سیم در چند سال گذشته به طور قابل توجهی سریعتر شده است. اگرچه احتمالاً در دنیای واقعی این سرعت‌ها را نخواهید داشت اما اتصال Wi-Fi به اندازه‌ای خوب شده است که قادر است بیشتر کارهای روزانه ما را انجام دهد. از طرف دیگر، اگر کابل Cat6 داشته باشید، یک اتصال اترنت سیمی از نظر تئوری می‌تواند تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه را به شما ارائه دهد. حداکثر سرعت دقیق اتصال باسیم شما بستگی به نوع کابل اترنت مورد استفاده دارد. با این حال، حتی کابل Cat5e در استفاده رایج تا ۱ گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می‌کند و برخلاف Wi-Fi، این سرعت ثابت است.

اما حتما این را هم در نظر داشت باشید که اگر یک اینترنت پرسرعت دراختیار نداشته باشید، از هر نوع اتصالی است که استفاده می‌کنید، افزایش سرعت آن اتصال اهمیت زیادی نخواهد داشت و بازهم سرعت اینترنت شما کم خواهد ماند. با این حال، داشتن شبکه اترنت خوب بر سرعت بین دستگاه‌های موجود در شبکه شما تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید تعدادی فایل را با بیشترین سرعت ممکن بین دو رایانه در خانه یا محل کار منتقل کنید، اترنت سریع‌تر از Wi-Fi خواهد بود. اتصال اینترنت شما در این مورد دخیل نیست و در این حالت سرعت انتقال اطلاعات کاملا به سخت‌افزار شما که شامل کارت شبکه، مودم و… می‌شود بستگی دارد.

 

لن بهتر است یا وای فای IDH

 

امنیت

اتصال باسیم (LAN) یک اتصال مستقیم و فیزیکی در شبکه ایجاد می‌کند. هیچ شانسی وجود ندارد که هکری در این نزدیکی کمین کرده باشد و بتواند اتصال شما را شنود کند یا امکان خواندن ایمیل‌ها یا رهگیری داده‌های بانکی شما را مانند وای فای داشته باشد. البته مطمئناً، اتصالات باسیم هم ۱۰۰٪ ایمن نیستند. یک هکر می‌تواند به طور فیزیکی به شبکه متصل شود و بدافزار راه‌اندازی کند، اما احتمال آن کم است.

 

تأخیر

تأخیر به مقدار زمانی که صرف رفت و برگشت داده‌ها بین دستگاه شما و یک سرور خواهد شد، گفته می‌شود. در بازی‌های آنلاین، هرچه این تاخیر کمتر باشد بهتر است و اینجاست که LAN می‌درخشد. Wi-Fi یک مرحله ترجمه اضافی به اتصال شما اضافه می‌کند که تأخیر شما را افزایش می‌دهد. عوامل دیگری از قبیل ازدحام شبکه محلی، تداخل فرکانس و فاصله فیزیکی شما از روتر نیز در افزایش میزان تاخیر نقش مهمی دارند.  شما این مشکلات را با LAN ندارید. البته که اگر اتصال باسیم (LAN) برقرار کنید دیگر امکان جابجایی نخواهید داشت.

سادگی

برای اتصال باسیم، کافی است دستگاه سیمی خود را با استفاده از کابل اترنت به روتر متصل کنید و تمام. شما معمولاً نیازی به وارد کردن رمز عبور ندارید، مگر اینکه برای دسترسی به شبکه، مانند یک محیط سازمانی یا یک هتل، به مجوز نیاز داشته باشید. علاوه بر این، عیب‌یابی مشکلات در اتصال باسیم ساده‌تر است، فقط دستگاه را راه‌اندازی مجدد یا کابل را تعویض کنید.

راحتی

برای راحتی، Wi-Fi را انتخاب کنید. اتصال بی‌سیم تقریباً توسط هر دستگاهی که استفاده می‌کنید، مانند گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، کنسول‌های بازی و لپ‌تاپ‌ها پشتیبانی می‌شود. می‌توانید آزادانه با دستگاه حرکت کنید و همچنان به اینترنت دسترسی داشته باشید، به‌علاوه، سیم‌های زشت و دست و پا گیر دیگر وجود نخواهند داشت.

 

اتصال به وای فای IDH

سازگاری

سازگاری جایی است که Wi-Fi از LAN پیشی می‌گیرد. اکثر دستگاه‌های امروزی با اتصال بی‌سیم عرضه می‌شوند. این شامل گوشی موبایل، لپ‌تاپ، کامپیوتر دسکتاپ، کنسول‌های بازی، دستگاه‌های اینترنت اشیاء (IoT) و غیره می‌شود. حتی می‌توانید اجاق گاز، مایکروویو، یخچال و غیره را با اتصال بی‌سیم خریداری کنید. اما LAN چندان سازگار نیست. دستگاه شما به یک پورت اختصاصی RJ45 برای اتصال فیزیکی به شبکه نیاز دارد. کامپیوترهای دسک‌تاپ و کنسول‌های بازی معمولاً با پورت اترنت عرضه می‌شوند. در تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های سبک و نازک، یک پورت بزرگ اترنت معنایی ندارد.

تعداد اتصال

از آنجایی که در Wi-Fi هیچ اتصال فیزیکی وجود ندارد، تعداد زیادی دستگاه بی‌سیم می‌توانند به طور همزمان به یک روتر و اینترنت دسترسی داشته باشید. همان روتر ممکن است حداکثر چهار پورت RJ45 داشته باشد و درنتجه شما بتوانید فقط چهار دستگاه را به‌صورت بی‌سیم به آن متصل کنید.

 

تعداد اتصال به شبکه IDH

 

جمع‌بندی

بدون شک شبکه‌های Wi-Fi به واسطه بی نیاز بودن از کابل کشی و همچنین امکان جابجایی، از محبوبیت بالاتری نسبت به ارتباط کابلی LAN برخوردار هستند. همچنین بسیاری از وسایل مورد استفاده ما مثل گوشی موبایل، تبلت و ساعت هوشمند فاقد پورت شبکه کابلی هستند. درنتیجه هر کاربر باید بسته به شرایط خود از میان ارتباط بی‌سیم یا کابلی یکی را انتخاب کند. اما برای دستگاه‌هایی چون کامپیوتر رومیزی، تلویزیون، گیرنده دیجیتال و هر چیز ثابت دیگری که دارای درگاه LAN است، ارتباط کابلی انتخاب بهتری است.

 

شبکه یا لن IDH

 

 

همچنین خواندن مطالب زیر توصیه می شود:

معرفی بهترین مودم های همراه ۲۰۲۲

راهنمای خرید مودم

پینگ چیست؟

معرفی مودم های مناسب گیم هواوی

 

منبع:

https://www.howtogeek.com/217463/wi-fi-vs.-ethernet-how-much-better-is-a-wired-connection/

https://www.highspeedinternet.com/resources/ethernet-vs-wifi

https://www.differencebetween.info/difference-between-lan-and-wi-fi

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *