آموزشی

با فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز خداحافظی کنید (دلایل استفاده از فرکانس ۵ گیگاهرتز)

با فرکانس 2.4 گیگاهرتز خداحافظی کنید (دلایل استفاده از فرکانس 5 گیگاهرتز)

اگر از یک مودم یا روتر بی‌سیم جدید استفاده می‌کنید یا می‌خواهید اقدام به خرید آن کنید، ممکن است اصطلاح ۵ گیگاهرتز (۵GHz) را تا حد زیادی دیده باشید. این یکی از اصلی‌ترین فرکانس‌های وای فای است که امروزه استفاده می‌شود. ما می‌خواهیم در این مقاله به نکاتی اشاره کنیم که باید قبل از تصمیم‌گیری درمورد استفاده یا عدم استفاده از وای فای ۵ گیگاهرتز آن‌ها را بدانید. فرکانس ۵ گیگاهرتز (۵GHz) یکی از جدیدترین و محبوب‌ترین فرکانس‌های وای فای است. همچنین سریع‌ترین فرکانس وای فای موجود در حال حاضر است.

 

مطالب بیشتر:  مودم‌های دوبانده(Dual band) چیستند و چه ویژگی‌هایی دارند؟

 

با فرکانس 2.4 گیگاهرتز خداحافظی کنید (دلایل استفاده از فرکانس 5 گیگاهرتز)

 

مزایای وای فای ۵ گیگاهرتز چیست؟

بیایید بررسی کنیم که چرا وای فای ۵GHz مفید است.

  1. بدون تداخل

یکی از مزایای فرکانس ۵ گیگاهرتز این است که تعداد کانال‌های غیر همپوشانی بیشتری از ۲٫۴ گیگاهرتز دارد. این به این معنی است که اگر در یک مجتمع آپارتمانی زندگی می‌کنید یا همسایه‌های زیادی دارید، با استفاده از فرکانس ۵ گیگاهرتز احتمال اینکه آن‌ها هم‌کانال شما باشند و باعث تداخل شوند، بسیار کم است.

  1. سرعت بسیار بالاتر

عمدتاً مردم می‌خواهند از فرکانس ۵ گیگاهرتز استفاده کنند زیرا سرعت بیشتری را ارائه می‌دهد. اگر یگ مودم یا روتر جدیدتر دوبانده دارید که از فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند، احتمالاً هنگام اتصال به وای فای، دو شبکه مجزا را مشاهده خواهید کرد. معمولاً دستگاه‌های کمتری به شبکه ۵ گیگاهرتز متصل می‌شوند، بنابراین این فرکانس قادر است سرعت بالاتری ارائه دهد. با گذشت زمان، اتصال بی‌سیم وای فای (WiFi) به طور قابل توجهی تکامل یافته است. استاندارد ۸۰۲٫۱۱n که در مودم‌های قدیمی‌تر استفاده می‌شد در شرایط ایده‌آل قادر به ارائه سرعت تا ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه در طیف ۲٫۴ گیگاهرتز بود، اگرچه این فقط در تئوری صادق است و نرخ تبادل اطلاعات در عمل به دلیل ازدحام در طیف ۲٫۴ گیگاهرتز، معمولاً بسیار کمتر است. این در حالی است که مودم‌های جدید از استاندارد ۸۰۲٫۱۱ac که از طیف ۵ گیگاهرتز بهره می‌برد، پشتیبانی می‌کنند درنتیجه قادرند پهنای باند بسیار بیشتری نسبت به استانداردهای وای فای قبلی با استفاده از فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز ارائه دهند. به گفته سیسکو استاندارد ۸۰۲٫۱۱ac قادر به پیکربندی محصول با سرعت ۳٫۴۷ گیگابیت در ثانیه است.

 

دلایل استفاده از 5g

 

  1. تراکم کمتر

باند ۵ گیگاهرتز بسیار خلوتر از باند ۲٫۴ گیگاهرتز است، زیرا اکثر دستگاه‌ها هنوز از ۲٫۴ گیگاهرتز استفاده می‌کنند. به دلیل اینکه هنوز تعداد دستگاه‌هایی که با فرکانس ۵ گیگاهرتز کار می‌کنند کمتر است استقرار وای فای با استفاده از باندهای فرکانس ۵ گیگاهرتز در مقایسه با شبکه‌های وای فای ۲٫۴ گیگاهرتز رواج کمتری دارد. در نتیجه، سطح نویز در ۵G به طور قابل توجهی کمتر است زیرا دستگاه‌های زیادی وجود ندارند تا با ایجاد نویز در ارتباطات شما اختلال ایجاد کنند.

  1. کانال‌های بیشتر

باند ۵ گیگاهرتز کانال‌های موجود بیشتری نسبت به باند ۲٫۴ گیگاهرتز دارد. به دلیل اینکه باند ۵ گیگاهرتز از طیف بیشتری نسبت به باند ۲٫۴ گیگاهرتز بهره می‌برد امکان یافتن کانالی با تراکم کمتر در باند ۵ گیگاهرتز بسیار آسان‌تر از باند ۲٫۴ گیگاهرتز بوده و منجر به بهبود عملکرد می‌شود.

 

فرکانس ۵ گیگاهرتز چیست IDH

 

  1. مدیریت پویا

در شبکه‌های وای فای ۵ گیگاهرتزی، اکسس پوینت (Access Point) که درون مودم قرار دارد می‌تواند به صورت پویا کانال‌ها را تغییر دهد تا از تداخل جلوگیری شود. در حالی که در شبکه‌های وای فای ۲٫۴ گیگاهرتز، اکسس پوینت فقط روی یک کانال متمرکز است. دلیل این موضوع است که تنها سه کانال غیر همپوشانی در باند ۲٫۴ گیگاهرتز وجود دارد، بنابراین اگر دو اکسس پوینت در یک کانال باشند، تداخل خواهند داشت. در مقابل، بیست کانال غیر همپوشانی در باند ۵ گیگاهرتز وجود دارد، بنابراین احتمال اینکه دو اکسس پوینت در یک کانال باشند بسیار کمتر است. بنابراین در شبکه‌های وای فای ۵ گیگاهرتزی تداخل کمتری با سایر دستگاه‌ها وجود دارد.

 

معایب وای فای ۵ گیگاهرتز چیست؟

اکنون که برخی از مزایا باند ۵ گیگاهرتز را باهم بررسی کردیم، اجازه دهید به برخی از معایب احتمالی وای فای ۵ گیگاهرتزی هم بپردازیم.

  1. محدوده محدود

یکی از نقاط ضعف وای فای ۵ گیگاهرتز این است که برد محدودی دارد. این به این دلیل است که سیگنال‌های ۵ گیگاهرتز راحت‌تر از سیگنال‌های ۲٫۴ گیگاهرتز توسط دیوارها و اشیاء دیگر جذب می‌شوند.

  1. قیمت بالاتر

معمولا دستگاه‌هایی که قابلیت اتصال بی‌سیم با باند ۵ گیگاهرتزی را می‌دهند قیمت بالایی دارند زیرا تجهیزات گران‌تری نسبت به وای فای ۲٫۴ گیگاهرتزی در آن‌ها استفاده شده است. به دلیل اینکه وای فای ۵ گیگاهرتز از فرکانس‌های بالاتری استفاده می‌کند، برای عملکرد صحیح به قطعات گران قیمت‌تری هم نیاز دارد.

بعد از بررسی مزایا و معایب وای فای ۵ گیگاهرتز سوال اینجاست که استفاده از چه باندی بهتر است. همانطور که گفتیم بیشتر دستگاه‌های قدیمی قابلیت پیتیبانی از فرکانس ۵ گیگاهرتز را ندارند درنتیجه ممکن است شما تنها یک یا دو دستگاه با قابلیت پشتیبانی از ۵G را داشته باشید. مثلا گوشی موبایل و لپ‌تاپ شما قابلیت پشتیبانی از فرکانس ۵ گیگاهرتز را دارند اما تلویزیون یا گوشی سایر افراد خانواده این قابلیت را ندارند. در این مواقع بهترین راهکار انتخاب یک مودم دوبانده است تا قابلیت استفاده از هر دوباند را به شما بدهد. بهترین مودم در بازار که تمامی این امکانات را داشته باشد مودم رومیزی ۵G برند ZTE مدل MC8020 است که با نام مودم گیمینگ ۵G هم شناخته می‌شود. از ویژگی‌های این مودم dual band 5G می‌توان به قابلیت پشتیبانی از استانداردهای ۸۰۲٫۱۱a/b/g/n/ac/ax، بهره‌بری از آنتن چهارطرفه و قابلیت اتصال ۱۲۸ دستگاه به صورت همزمان اشاره کرد.

 

خرید مودم 5 g

 

نتیجه‌گیری

مزایای وای فای باند ۵ گیگاهرتز بسیار زیاد هستند و پرداخت کمی پول بیشتر ارزش داشتن این مزایا را دارد. دستگاه‌های جدید هم به این فناوری مجهز شده‌اند اما برای اینکه هم دستگاه‌های جدیدمان از سرعت بسیار بالای اینترنت بهره ببرند و هم روی دستگاه‌های قدیمی‌ترمان اینترنت داشته باشیم نیاز به یک مودم دوبانده داریم. بهترین انتخاب، مودم ZTE مدل MC8020 است که می‌توانید آن را با گارانتی معتبر ۲ ساله از سایت IDH خریداری کنید.

 

منبع:

 

https://thetechprint.com/pros-and-cons-of-5ghz-wifi

 

همچنین خواندن مطالب زیر توصیه می شود:

معرفی بهترین مودم های همراه ۲۰۲۲

راهنمای خرید مودم

پینگ چیست؟

معرفی مودم های مناسب گیم هواوی

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *