News, آموزشی

مودم های اپراتوری عامل بزرگ سرعت پایین اینترنت شما

مودم های اپراتوری عامل بزرگ سرعت پایین اینترنت شما

سلام بر همراهان همیشگی پست های آموزشی و فناوری وبسایت رسمی IDH. در این نوشته، قصد داریم مودم های اپراتوری را بعنوان یکی از عوامل اصلی کندی اینترنت بررسی کنیم.

در دنیای امروز، که تکنولوژی و استفاده از نمودهای گوناگون آن میتواند به نوعی بزرگترین نقش را در زندگی روزمره ما بازی کند، دسترسی به اینترنت پر سرعت یک نیاز اولیه همانند نیاز به خوراک، پوشاک و مسکن محسوب میشود!

به همین خاطر، مردم سالانه مبالغ قابل توجهی را صرف این مهم میکنند.

اما مشکل وقتی شروع میشود که علی رغم تهیه به اصطلاح بهترین سرویس های موجود برای دسترسی به اینترنت ۴G و ۴٫۵G، سرعت اینترنت اصلا رضایت بخش نباشد.

یکی از دلایل این کیفیت نامطلوب اینترنت، معرفی برخی سرویس های ضعیف نظیر TDLTE از طرف اپراتورهای اصلی و مجازی به کارکنان، تحت عنوان آخرین نسل اینترنت یا پرسرعت ترین فناوری اینترنت یا دیگر عناوین تبلیغاتی مشابه این است.

در مورد حقیقت سرویس TDLTE، در مقالات پیشین، مطالب مهمی را ارائه دادیم که میتوانید از طریق لینک های زیر، آنها را مطالعه فرمایید:

هم اکنون بخوانید: همه چیز درباره TDLTE و FDLTE

هم اکنون بخوانید: TDLTE ایرانسل، حقیقت یا دروغ تبلیغاتی؟

اما در این مقاله، قصد داریم در خصوص مودم های اپراتوری بحث کنیم و ببینیم با مودم های اورجینال چه تفاوتی دارند و آیا میتوانند موجب کندی سرعت نت شوند یا خیر؟

مودم های اپراتوری و دردسرهایشان!

اینترنت tdlte ایرانسل

یکی از مهمترین دلایلی که باعث میشود احساس کنید سرعت وایفای یا به طور کلی سرعت اینترنت شما روز به روز کمتر میشود، این است که ارائه دهنده سرویس اینترنت شما (ISP) که میتواند اپراتورهای اصلی باشد یا شرکت های دیگر، یک مودم-روتر ضعیف را به شما فروخته اند که دائما از سرعت اینترنت شما میکاهد.

ماجرا از این قرار است که اگر سری به وبسایت این اپراتورها و شرکت ها بزنید، میتوانید ببینید که قیمت مودم ها گاها به طور قابل توجهی پایین است و حتی در کنار آن، بسته های وسوسه انگیز و پرحجم اینترنت نیز پیشنهاد داده شده اند.

پس شاید راحت و بی دردسر به نظر برسد که مودم و حجم اینترنت خود را از یک شرکت و یا اپراتور معروف تهیه کنید و دیگر نیازی هم به وسواس به خرج دادن و تحقیق در مورد خرید مودم نباشد.

بعلاوه این در حالی است که اگر همان مودم رومیزی یا جیبی سیمکارتی را بخواهید از یک عرضه کننده مودم های اورجینال خریداری کنید، باید مبلغ بالاتری بپردازید و خبری از آن پیشنهاد های شگفتانه هم نیست!

آیا میدانستید؟! شرکت IDH، تنها نماینده رسمی مودمهای اورجینال هواوی در ایران با گارانتی ۳ ساله IDH است.

اما در واقع، به بیان خیلی ساده باید گفت که مودم ارزان اپراتوری اصولا به مرور کند و کندتر میشود.

این یک کلک رایج برای ترغیب کاربران به ارتقا سرویس خود است.

به این معنا که اگر شما برای مثال از اینترنت ۴G با مودم اپراتوری استفاده کنید ولی سرعت دانلود و آپلودی در حد ۳G داشته باشید و حتی نتوانید یک ویدئوی آنلاین را بی دردسر تماشا کنید؛ چاره را تنها در ارتقای سرویس خود با پرداخت هزینه بیشتر، به ۴٫۵G خواهید دید و این یعنی سود!

البته نه برای شما، برای اپراتور و شرکت هایی که اصرار دارند مودم های خود را به شما بفروشند!

لازم است بدانید که اکثر این مودم های بی کیفیت اپراتوری، بسته به سفارش اپراتور مربوط، سفارشی سازی شده اند و به همین خاطر بسیاری از قابلیت های آنها حذف و عملکردشان تضعیف شده است و در نتیجه قیمتشان پایین آمده است.

دلیل اینکه گفتیم اکثر مودم های اپراتوری این است که اپراتورهای موفق بین المللی مانند T-mobile یا Reliance communications هرگز اعتبار خود را با ارائه مودم های بی کیفیت و ضعیف به کاربران خدشه دار نمیکنند و محل بحث ما نیستند.

نه به اکثر مودم های اپراتوری به ۵ دلیل!

اگر هنوز قانع به عدم خرید مودم های اپراتوری و یا تعویض مودم اپراتوری خود نشده اید، به پنج مورد زیر توجه کنید:

۱٫ مودم اپراتوری فقط از سیمکارت اپراتور مربوط به خود پشتیبانی میکند.

این بدین معناست که اگر روزی اپراتور شما با مشکل مواجه شود، چه از نظر قطعی های مقطعی و یا حتی ورشکستگی کامل، مودم اپراتوری شما دیگر به هیچ دردی نخواهد خورد! زیرا نمیتوانید سیم کارت اپراتوری دیگر را در آن قرار داده و به استفاده از آن مودم ادامه دهید.

۲٫ خرید یک مودم اورجینال، در طولانی مدت بسیار به صرفه تر است؛ به سه دلیل:

  • احتمال خرابی کمتر
  • عدم نیاز طولانی مدت به تعویض و تعمیر در مورد مودم های اصل
  • کیفیت بالاتر مودم های اورجینال در ارائه سرعت واقعی نسلی از اینترنت که از آن بهره میبرید که شما را از خرید سرویس های گران قیمت صرفا تجاری و در عمل بی فایده بی نیاز میکند.

۳٫ مودم های اپراتوری، عموما آنتن دهی وای فای ضعیفی دارند.

اگر در یک مکان بزرگ یا محلی با دیوار های متعدد (برای مثال یک خانه با یک یا دو اتاق خواب) قصد بهره مندی از یک پوشش مناسب وای فای را داشته باشید، به آنتن دهی وای فای قوی نیاز دارید.

نکته قابل توجه این است که برخلاف اپراتورهای قدرتمند بین المللی که مودم روترهایی با کیفیت و قابل قبول در اختیار مصرف کنندگان میگذارند، بسیاری از مودم های اپراتوری ارائه شده، قدرت WiFi و سرعت دانلود پایینی دارند.

پس توصیه ما به شما این است که حتی اگر این مودم ها را تهیه کردید، حتما با تست سرعت اینترنت، کیفیت شبکه را با آنچه توسط اپراتور شما اظهار شده است مقایسه کنید.

۴٫ عدم پشتیبانی از کنترل های والدین

در پنل مودم های اورجینال، امکانات گسترده تری نظیر کنترل عملکرد فرزندان در فضای وب از نظر ساعات دسترسی و آدرس هایی که مجاز به بازدید آنها هستند وجود دارد.

اما در مودم های اپراتوری، این امکانات اکثرا حذف شده اند و والدین نمیتوانند نظارتی بر دسترسی فرزندان خود به پهنه وب داشته باشند.

۵٫ امنیت مودم های اپراتوری بسیار کمتر است.

مودم های اورجینال که از کمپانی های خوش نام و قابل اعتماد تهیه میشوند، موظف به پشتیبانی از هر اپراتوری، بسته به انتخاب شما هستند و با ارائه آپدیت های دوره ای، دائما سطح کیفی و امنیتی خود را افزایش میدهند.

اما از انجایی که ISPها (اپراتور ها و شرکت های ارائه خدمات اینترنت) خودشان تولیدکننده نیستند، در خصوص امنیت و به روزرسانی نمیتوانند اقدامی کنند و تماما به تولیدکنندگان وابسته هستند؛ که در نتیجه سفارشی سازی های اعمال شده بر روی محصول، بسیاری از آنها قادر به دریافت به روزرسانی ها نبوده و به مرور به طعمه هایی راحت برای کلاهبرداران و هکرها تبدیل میشوند.

پس با این اوصاف چه مودمی بخریم؟

E5788 BANNER 1

واضح است که اپراتوری بودن یک مودم همواره به منزله ضعف آن نیست پس میتوان مودم های اپراتوری عرضه شده توسط اپراتورهای بزرگ دنیا را با اندکی بررسی سفارش داد و بدون دردسر برای مدت ها استفاده کرد.

اما اگر قصد خرید مودم اصل دارید، باید چند ویژگی را درنظر داشته باشید:

  1. پشتیبانی از فناوری‌های و استانداردهای ۴G و ۴٫۵G و ۵G روز همچون LTE Cat4, Cat6, Cat16
  2. پشتیبانی از خاصیت Dual Band بودن (کار بر روی هر دو باند ۴ و ۵ گیگاهرتز) برای کاهش تداخلات شبکه
  3. پشتیبانی از آخرین استاندارهای وای فای
  4. مجهز بودن به باتری قدرتمند
  5. برخورداری از درگاه LAN جهت اتصال مستقیم به کامپیوتر، لپ‌تاپ، پرینتر، دستگاه POS و … (حتی برای مودم‌های جیبی)
  6. پشتیبانی از تعداد مطلوبی از کاربران هم‌زمان
  7. پشتیبانی از هر سه اپراتور اصلی کشور

بعلاوه یک ویژگی بسیار مهم یعنی بهره‌مندی از سرویس گارانتی مطمئن و متعهد.

البته باید به این نکته هم اشاره شود که برخورداری از:

  • صفحه نمایشگر (ترجیحاً لمسی و رنگی)
  • نشانگرهای LED
  • قابلیت‌های NFC و WPS
  • درگاه USB
  • ورودی RJ11 (جهت برقراری تماس تلفنی ز طریق سیم‌کارت درون دستگاه)
  • امکان اتصال آنتن خارجی

و … نیز می‌تواند در جای خود و بسته به نیاز کاربر حائز اهمیت باشد.

مقایسه بین برندهای مختلف مودم میتواند به انتخاب شما کمک شایانی کند که برای این منظور مقالات زیر را پیشنهاد میکنیم:

مقایسه مودم های بی سیم هوآوی LTE CPE B315، دی-لینک مدل DWR-921 و تی پی-لینک TL-MR6400

مقایسه مودم روتر بی‌سیم هوآوی B315 و روتر بی‌سیم تی‌پی‌لینک MR200

شرکت IDH، به‌عنوان تنها نماینده رسمی مودم هواوی در ایران، امکان خرید مستقیم مودم‌های هواوی را برای کاربران اینترنت فراهم آورده است تا ضمن اطمینان از اصالت و کیفیت کالا، از بابت قیمت مناسب و واقعی محصولات (که با توجه به نوسانات گسترده قیمت ارز می‌تواند زمینه سودجویی فروشگاه‌های غیر معتبر را ایجاد کند) نیز دغدغه‌ای نداشته باشند.

IDH با افتخار به پشتوانه بیش از یک دهه تجربه، به فروش مودم‌ همراه و رومیزی هواوی با گارانتی ۳ ساله IDH می‌پردازد. IDH با شعار “سود کمتر فروش بیشتر” محصولات خود را با مناسب ترین قیمت در اختیار شما می‌گذارد.

مودم‌های ارائه‌شده توسط این شرکت ضمن برخورداری از تمامی ویژگی‌های اصلی و فرعی ذکرشده، با پشتیبانی از اینترنت نسل چهارم (۴G)، نسل چهار و نیم (۴٫۵G یا ۴G+) و نسل پنجم (۵G) می‌توانند تجربه دسترسی به بالاترین سرعت دانلود و آپلود ممکن را برای شما به ارمغان آورند.

به‌منظور تسهیل روند تهیه مودم‌های اورجینال و با گارانتی ۳۶ ماهه IDH و همچنین ارائه پشتیبانی مناسب به همراهان گرامی، فروشگاه اینترنتی IDH امکان خرید مودم هواوی شامل مودم‌های همراه و رومیزی را برای عزیزان در سراسر کشور به وجود آورده است.

تحویل کالا در کمتر از ۳ ساعت برای مشتریان تهرانی و در کمتر از ۴۸ ساعت برای شهرستان‌ها در کنار بهره‌مندی از اعتبار و سیم‌کارت هدیه پس از خرید، از مزایای انتخاب فروشگاه IDH می‌باشد.

منابع

https://www.makeuseof.com/tag/reasons-replace-isp-router/

https://b2n.ir/505262

دیگر پست های آموزشی و اخبار دنیای فناوری را نیز از دست ندهید.

راستی! شما میتوانید در بخش دیدگاه ها موضوعات مورد علاقه خود را برای مقالات بعدی که به صورت اختصاصی توسط تیم وبسایت رسمی IDH تهیه میشوند با ما در میان بگذارید.

امیدواریم از این مقاله راهنمای خرید مودم که در خصوص نقد و بررسی مودم های اپراتوری و مقایسه آنها با مودم های اورجینال بود استفاده و لذت برده باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “مودم های اپراتوری عامل بزرگ سرعت پایین اینترنت شما

  1. محمود گفت:

    با سلام. مودم‌های فروخته شده توسط شما آیا نیاز به آپدیت دارند. اگر ریست کنیم چه تنظیماتی باید انجام بشود؟ باتشکر

    1. Admin گفت:

      سلام دوست عزیز؛
      خیر، نیازی به آپدیت نیست.

  2. Pooyan گفت:

    اگه حرف شما درست هم باشه باز مشتری و کاربر چاره‌ای نداره! چرا؟ چون شما بجز دو سه مدل! اکثر محصولاتتون ناموجوده! حداقل از فروشگاه بزرگ و معروفی مثل شما انتظار میره تنوع محصولات بیشتری داشته باشید! چون فروشگاه شما تخصصش فروش و گارانتی مودم هستش و باید بیشترین و متنوع ترین هارو داشته باشید تا کابر مجبور نشه در دام اپراتورهای زرنگ ما بیفته بخصوص اون اپراتور زرد رنگه

    1. idhco گفت:

      سلام دوست گرامی؛
      برای تحقیق صحت مطالب میتوانید مراجع را مطالعه فرمایید.
      ایراد شما درست و وارد است؛ اما قطعا به شرایط کشور واقف هستید.
      با این وجود، شرکت IDH سعی در ایجاد تنوع بیشتر محصولات در فروشگاه IDH در سال پیش رو دارد.

  3. محمدصادق گفت:

    خود شما مودم انلاک شده اپراتور viva کویت رو به عنوان مودم اورجینال میفروشید منظورم مودم مدل E5788 هستش که معلوم نیست فریم ویر این مودم اپدیت مشخصی داره یا نه. با چه روشی انلاک شده که فک نمیکنم بدون باز کردن پشت مودم این کار انجام بشه.
    بازم ایرانسل که حداقل مودم E5785 رو بانام M60 به مردم میفروشه با همون کیفیت و ارزونتر

    1. idhco گفت:

      سلام دوست عزیز؛
      موجودی این مودم (که از عکس های فروشگاهی آن نیز به وضوح مشخص است به سفارش viva تولید شده و هیچ جا تحت عنوان اورجینال مطرح نشده است!) به دلیل استقبال بی نظیر کاربران و اعتماد ایشان به گارانتی ۳ ساله IDH، تنها نماینده رسمی مودم های هواوی در ایران، به سرعت به پایان رسیده و مدتهاست در فروشگاه IDH ناموجود است.
      اما از آن مهمتر این است که اگر اطلاعاتی در خصوص نحوه آنلاک ندارید، گمانه زنی نادرست خود را مطرح نکنید و باعث به اشتباه انداختن دیگران نشوید. بدیهیست که مودمی که باز شده باشد امکان ۳ سال گارانتی تعویض را نخواهد داشت!
      در خصوص کیفیت نازل مودم های بدون گارانتی یا نهایتا ۱ سال گارانتی اپراتورهای داخل هم میتوانید به سادگی با مطالعه نظرات کاربران پس از استفاده در وبسایت های معتبر فروشگاهی کشور اطلاعات لازم را کسب کنید.
      خواهشمندیم مطلب را به دقت و بدون جهت گیری مطالعه فرمایید و در صورت نیاز، مراجع آن را نیز از نظر بگذرانید.

  4. y گفت:

    من با گارانتی خود شما مودم هواوی خریدم اپراتوری بوده -اپراتور خارجی- حالا اومدید میگید مودم اپراتوری بده!!! بگید نمیخوایم از ایرانسل و همراه اول بخرید

    1. idhco گفت:

      سلام دوست گرامی؛
      نکته دقیقا همینجاست که گارانتی ۳ ساله IDH بر روی مودم های هواوی (چه به سفارش اپراتورهای خارجی معتبر و بزرگ مانند T-mobile آلمان و چه اورجینال)، ضامن کیفیت مطلوب آنها بر خلاف مودم های بدون گارانتی اپراتوری ضعیف و بی کیفیتی ست که در این مطلب مدنظر بوده است.
      خواهشمندیم که مطلب را به دقت و بیطرفانه (همانطور که نوشته شده است) مطالعه کنید.

      1. y گفت:

        البته من منکر با یا بی کیفیت بودن مودم های اپراتوری بسته به سفارش اون اپراتور نیستم اما ادعای گرانتی شما به شرطی درسته که یک گارانتی بی قید و شرط باشه!
        الان گارانتی شما قبول میکنه که اگر کسی نخواست مودمش اپراتوری باشه براش عوض کنه و یک مودم غیر اپراتوری بهش بده؟
        یا اینکه اگر کسی سرعت اینترنتش با مودم اپراتوری کم بود نمیندازه گردن اپراتور و مودم رو براش عوض میکنه؟؟
        شما فقط مشکل سخت افزاری یا نرم افزاری که موجب عدم کارکرد بشه را قبول میکنید اونم احتمالا مثل ده ها شرکت گارانتی دیگه اول سعی میکنید بندازید گردن چیزای دیگه مثل نوسان برق، عدم استفاده صحیح و…
        کیفیت مطلوب از نظر شما فقط کارکرد حداقلی هست یعنی فقط وصل بشه به اینترنت کیفیت مطلوب حساب میشه؟!
        ضمنا اگر خبر ندارید باید بگم که ربات تلگرامتون هم کار نمیکنه

        1. idhco گفت:

          دوست عزیز؛
          اولا) ادعایی در میان نیست! مودم های هواوی در این فروشگاه تماما با ۳ سال گارانتی عرضه میشوند.
          دوما) گارانتی بی قید و شرط؟! لطفا از میان تمامی شرکت های تولید و عرضه مودم در دنیا، یک مورد گارانتی بی قید و شرط معرفی بفرمایید.
          سوما) احتمالا؟! یعنی شما هنوز نیازی به استفاده از گارانتی خود نداشته اید اما پیش داوری میکنید؟!
          چهارما) توقع شما از کارکرد یک مودم چیست واقعا؟! فکر میکنید مودمتان قرار است برایتان چه کاری انجام دهد؟
          پنجما) باتوجه به کاهش دسترسی کاربران به تلگرام، ربات غیر فعال شده و کلیه فرآیندهای مربوط به گارانتی و پشتیبانی از طریق وبسایت، اینستاگرام idhco@ و تماس تلفنی صورت میگیرد.
          مجددا یادآور میشویم که کیفیت مودم های اپراتوری داخل که عموما بدون گارانتی و یا یک سال گارانتی عرضه میشوند به هیچ وجه با مودم هایی که به سفارش بزرگترین اپراتورهای دنیا ساخته شده اند و با ۳ سال گارانتی تعویض IDH در حال عرضه هستند قابل مقایسه نیست.
          برای کسب اطلاعات بیشتر، به صفحات این محصولات در فروشگاه های مجازی بزرگ کشور مراجعه و نظرات کاربران پس از استفاده از محصولات را مطالعه فرمایید.
          ممنون از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *