آموزشی

آموزش ساخت شارژر فندکی لپ تاپ

شارژر لپ تاپ فندکی

سلام بر همراهان همیشگی پست های آموزشی و فناوری وبسایت رسمی IDH. در این نوشته، قصد داریم به آموزش ساخت شارژر فندکی لپ تاپ جهت شارژ کردن لپ تاپ در داخل ماشین بپردازیم.

با پیشرفت تکنولوژی و در عصر انفجار اطلاعات، زندگی روزمره افراد پر است از گجت های الکترونیکی که اکثرا با باتری های قابل شارژ کار می کنند.

در این میان هستند افرادی که مدام در حال سفر اند و مشکلات زیادی برای تامین انرژی گجت های خود دارند.

معمولا افرادی که مدام با این مشکل دست و پنجه نرم میکنند همیشه برای حل مشکلات خود به دنبال ایده های نوین هستند.

اگرچه این ایده های نوین مانند استفاده از پاور بانک میتواند بخشی از مشکلات آن ها برای تامین انرژی دستگاه هایشان در طول روز را تنها برای ۱ تا ۲ بار رفع کنند؛ اما یا معمولا این دستگاه های ذخیره کننده انرژی انقدر گران هستند که برای خرید آن باید حساب بانکی خود را خالی کنید یا قابلیت های کمی دارند و تمام مشکلات شما را برطرف نمیکنند.

چرا شارژر فندکی لپ تاپ؟

شارژر لپ تاپ فندکی

یکی از همین مسائل برای آن دسته از کاربرانی هستند که مدام در طول روز به لپ تاپ خود اختیاج پیدا می کنند و همیشه با مشکل خالی بود یا زود تمام شدن شارژ لپ تاپ شان روبه رو می شوند.

معمولا کسانی که در استفاده روزمره از گجت های فناورانه، تنها به استفاده از تلفن همراهشان قانع هستند میتوانند مشکل بی شارژی خود را تنها با یک پاوربانک ارزان قیمت یا شارژر فندکی اتومبیل که هزینه چندانی تحمیل نمیکند، برطرف کنند.

اما کسانی که از لپ تاپ استفاده می کنند، مسئله برایشان به این سادگی قابل حل نیست.

اولین مشکل آنها نبود پاوربانک ارزان قیمت برای شارژ لپ تاپ شان و یا پیدا شدن پریز برق در اطرافشان است.

کسانی که مدام مجبور به حمل دستگاه خود می شوند معمولا با این مشکل دست و پنجه نرم میکنند؛ اما اگر در حوزه الکترونیک کمی وارد باشند میتواند یک شارژر فندکی ساده برای لپ تاپ شان طراحی کنند که این مشکل و معضل را کاملا کنار بزنند.

برای ساخت شارژر فندکی لپ تاپ، تنها کافیست که چند کار معمولی را انجام بدهند و به چند تا دستگاه کوچک احتیاج پیدا میکنند تا بتوانند با استفاده از آن ها یک شارژر فندکی برای شارژ لپ تاپ درست کنند.

در ادامه همراه ما باشید تا آموزش ساخت شارژر فندکی لپتاپ را برای شما بیان کنیم.

مشکلات ساخت شارژر فندکی لپ تاپ

برای اینکه شما بتوانید یک لپ تاپ را شارژ کنید حتما باید ولتاژ لازم برای آن را تامین کنید.

معمولا لپ تاپ های یونیورسال و استاندارد با ولتاژ ۱۹ ولت شارژ میشوند (برای بدست آوردن ولتاژ شارژ لپ تاپ خود به برگه مختصات شارژر لپ تاپ خود مراجعه کنید و در قسمت output مقدار آن را پیدا کنید).

دو مشکل اساسی برای شارژ کردن لپ تاپ با استفاده از شارژر فندکی ماشین وجود دارد:

معمولا بدست آوردن همچنین ولتاژی در ماشین جهن تامین شرایط لازم برای ساخت شارژر فندکی لپتاپ، کار سختی است چون تامین کننده و باتری اتومبیل ها می توانند تنها ۱۲ ولت برق تولید کرده و ارائه دهند که این مقدار برای شارژ کردن لپ تاپ بسیار ناچیز است.

مشکل دوم هم این است که لپ تاپ ها معمولا ۳ یا ۴ آمپر بسته به نیاز خود از سیستم برق رسان جریان کشی میکنند که این مقدار باید ثابت باشد و تغییر نکند؛ اما ما در اتومبیل شاهد این هستیم که از باتری هایی با جریان دهی ۵۰ تا ۶۰ آمپر استفاده می کنند که این مقدار برای یک لپ تاپ خیلی زیاد است و ممکن است به مدار صدمه وارد کند.

برای حل این مشکلات، ما باید در ابتدا مشکل ولتاژ و جریان را حل کنیم تا دستگاه ما بتواند با امنیت کامل شارژ شود و به دستگاه صدمه نرسد.

برای حل این مشکل ولتاژ، ما باید از مبدل های ولتاژ استفاده کنیم.

مبدل های ولتاژ معمولا در دو نوع هستند:

مبدل هایی که ولتاژ بالایی را دریافت و در خروجی ولتاژ کوچک تری را میدهند؛ مثلا در ورودی ۱۲ ولت می گیرند و در خروجی ۶ ولت به ما تحویل میدهند.

نوع دوم مبدل هایی هستند که ولتاژ پایین را دریافت و آن را تقویت میکنند و در خروجی ولتاژ بالایی را به ما تحویل می دهند؛ مثلا ۶ ولت دریافت میکند و ۹ ولت در خروجی به ما می دهد.

پس بنابراین ما برای ساخت شارژر فندکی لپتاپ، احتیاج به یک مبدل افزاینده ولتاژ داریم که بتواند ولتاژ ۱۲ ولت را به ۱۹ ولت تبدیل کند که مناسب دستگاه باشد اما یکی از خصوصیات همین مبدل ها ایجاد جریان امن و با ثابت است.

مثلا مبدل میتواند مقدار ۳ آمپر در خروجی داشته باشد که این مقدار قابل تغییر نیست و همیشه ثابت است.

یکی از همین مبدل هایی که میتواند همچین کاری را برای ما انجام دهد و ما را در ساخت شارژر فندکی لپ تاپ یاری کند، مبدل xl6009 است.

این مبدل یک مبدل افزاینده با جریان ثابت ۳ آمپری است که میتوان به وسیله مقاوت متغییر موجود بر روی آن، مقدار ولتاژ خروجی را تغییر داد و روی یک مقدار خاص ثابت نگه داشت.

شارژ کردن لب تاب با فندکی ماشین

این آی سی معمولا راه اندازی دشواری دارد ولی شرکت آردینو یک برد راه انداز کامل ارائه کرده که میتوان از آن به عنوان یک مبدل کامل و جامع استفاده کرد.

این ماژول ۴ پایه دارد که دوتا از آن ها برای ولتاژ ورودی است که با in نمایش داده شده است و out برای خروجی.

ساختن شارژر فندکی لپ تاپ

مراحل ساخت شارژر فندکی لپ تاپ

اما برای اینکه بتوانید شارژر فندکی لپ تاپ خود را درست کنید باید مراحل زیر را طی کنید.

گام اول:

شما در این مدار احتیاج به یک قاب شارژر فندکی دارید که میتوانید آن را از بازار تهیه و یا از یک شارژر سوخته استفاده کنید.

شارژر فندکی لب تاب

گام دوم:

ماژول xl6009 را تهیه و آن را برای خروجی ۱۹ ولت تنظیم کنید.

در انجام این کار بسیار دقت کنید زیرا حتما باید ولتاژ خروجی این دستگاه روی ۱۹ ولت ثابت تنظیم باشد نه یک صدم کم و زیاد.

برای این کار شما میتوانید از ولت متر برای اندازه گیری ولتاژ خروجی استفاده کنید.

دقت کنید که حتما به ورودی ماژول ۱۲ ولت بدهید و خروجی را روی ۱۹ ولت تنظیم کنید.

ماژول شارژر فندکی لپ تاپ

نکته: با استفاده از پتاسیومتر روی بورد و تغییر آن توسط یک پیچ گوشتی میتوان ولتاژ خروجی رو روی ۱۹ ولت تنظیم کرد مطابق تصویر زیر:

شارژ کردن لپ تاپ در ماشین

گام سوم:

بعد از انجام این کار شما به یک پورت نری مخصوص شارژر لپ تاپ احتیاج پیدا می کنید که خوشبختانه این مورد را هم می توانید از بازار و یا یک شارژر سوخته تامین کنید.

ساخت شارژر فندکی لپ تاپ e1625398379210

حالا که این مورد تامین شد کافی است شما سیم قرمز رنگ پورت نری را مطابق تصویر به پایه out مثبت روی ماژول و سیم مشکی را به out منفی متصل کنید.

شارژر فندکی لپ تاپ شما آماده است میتوانید از آن استفاده کنید.

 

دیگر پست های آموزشی و اخبار دنیای فناوری را نیز از دست ندهید.

راستی! شما میتوانید در بخش دیدگاه ها موضوعات مورد علاقه خود را برای مقالات بعدی که به صورت اختصاصی توسط تیم وبسایت رسمی IDH تهیه میشوند با ما در میان بگذارید.

امیدواریم از این مقاله که در خصوص آموزش ساخت شارژر فندکی لپ تاپ جهت شارژ کردن لپ تاپ در داخل ماشین بود استفاده و لذت برده باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *