News

ماموریت جدید نیروی فضایی امریکا: محافظت از ۵G!

ماموریت جدید نیروی فضایی امریکا: محافظت از 5G!

سلام بر همراهان همیشگی پست های آموزشی و فناوری وبسایت رسمی IDH. در این مقالهماموریت جدید نیروی فضایی امریکا: محافظت از ۵G! برای شما خواهیم گفت.

نیروی فضایی امریکا می گوید: فناوری جدید ۵G بخش مهمی از مأموریت این نیرو خواهد بود.

بسیاری از شرکت ها، ارسال هزاران ماهواره را به منظور پوشش سراسری اینترنت ۵G در دستور کار خود قرار دادند تا بدین ترتیب تمام نقاط سیاره زمین را تحت پوشش اینترنت پرسرعت قرار دهند.

سرویس نیروی فضایی امریکا نگران امنیت ماهواره های ارسال شده و وجود سخت افزارهای ساخته شده توسط شرکت هایی مانند شرکت چینی هواوی به عنوان بزرگترین تولید کننده تجهیزات شبکه‌های مخابراتی است.

ارتش فضایی امریکا و اینترنت ۵G

نیروی فضایی ایالات متحده (United States Space Force) با نام اختصاری USSF، شاخه ششم نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا است که قصد کنترل عملیات نظامی در فضای بیرونی دارد.

این نیرو در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹ با امضای دونالد ترامپ رسماً به عنوان زیرمجموعه نیروی هوایی ایالات متحده آغاز بکار کرد.

دونالد ترامپ گفته است که نمی‌خواهد شاهد سلطه چین و روسیه بر فضا باشد.

فناوری ارتباطات ۵G مسئله ای بسیارمهم برای نیروی فضایی امریکا بود و حفاظت از آن بخشی از ماموریت جدید سازمان خواهد بود.

فناوری اینترنت نسل پنجم یا ۵G که قصد دارد زندگی ما را به نحوی تغییر دهد که در حال حاضر نمی توانیم حتی آن را تصور کنیم، در بسیاری موارد از طریق ماهواره‌هایی که در مداری با ارتفاع مشخص نسبت به سطح زمین قرار خواهند گرفت، شبکه‌ اینترنت را تشکیل می دهند.

بسیاری از این ماهواره ها متعلق به شرکت های آمریکایی خواهد بود.

از آنجایی که ۵G هم قرار است مشابه با نسل های گذشته فناوری ارتباطات، در اختیار میلیاردها انسان بر روی کره زمین قرار بگیرد، مدیریت و نظارت بر آن برای جلوگیری از هر گونه فعالیت جاسوسی خارجی، برای نیروی فضایی امریکا یک ضرورت محسوب می شود.

شرکت هواوی

طبق گزارش CNBC (یک شبکه تلویزیونی کابلی و ماهواره‌ای از زیر مجموعه‌های شبکه ملی امریکا)، نیروی فضایی معتقد است که ۵G تحت کنترل آنهاست.

بزرگترین نگرانی در حال حاضر این است كه غول ارتباطی چینی یعنی هوآوی مجاز است زیرساخت هایی را در کشورهای غربی بویژه بخش هایی از گروه تبادل اطلاعات پنج چشم (Five Eyes پنج کشور عضو اتحادیه اطلاعاتی عضو توافق چندجانبه UKUSA) متشکل از ایالات متحد امریکا، كانادا، انگلستان، استرالیا و نیوزلند ایجاد كند.

در واقع نیروی فضایی و دولت ایالات متحده متعقدند، هواوی با پوشش بالای ۵G، تجهیزات لازم را برای هرگونه استفاده توسط دولت چین یا هر گروهی دیگری که خودشان بخواهند فراهم نموده است.

در این صورت پکن یا دیگران اجازه دارند از طریق سخت افزار هواوی اطلاعات را مخفیانه ردیابی کنند و به عبارت ساده تر اقدامات جاسوسانه انجام دهند.

به دلیل مزایای این فناوری، سرانجام دولت های غربی و سازمان های نظامی نیز ناگزیر از فناوری اینترنت ۵G برای اهداف خود استفاده می کنند و آنها معتقدند که بدین ترتیب اطلاعات آنها از طریق شبکه به خطر می افتد.

تصویر زیر یکی از مدیران هوآوی را نشان می دهد که در حال سخنرانی درباره فناوری ۵G در همایشی در لندن می باشد.

شبکه اینترنت 5G

اما از سویی دیگر هواوی هرگونه ارتباط با دولت چین را انکار می کند و فعالیت های خود را مستقل و بدون دخالت سیاست می داند.

همچنین منکر هر گونه فعالیت جاسوسی شده است.

با این حال، در ژانویه سال ۲۰۱۹ رویترز گزارش داد که مهندسین این شرکت با ارتش آزادی بخش مردم، نیروهای مسلح چین، در تعدادی از پروژه ها از جمله ارتباطات رادیویی و هوش مصنوعی همکاری کرده اند.

از سویی دیگر، ودافون (Vodafone) بزرگترین شرکت ارائه دهنده خدمات تلفن همراه در اروپا، در سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ روزنه هایی پنهان در نرم افزار هایی که شرکت هوآوی ارائه می دهد شناسایی کرده بود که به هوآوی امکان دسترسی های غیر مجاز در شبکه مخابرات ایتالیا را می داد.

در سال ۲۰۱۱ ودافون از هوآوی خواسته بود تا پشتیبانی پنهان را از اینترنت های خانگی بردارد و به فروشنده نسبت به حل این مسئله اطمینان دهد.

اما اسناد و مدارک و بررسی های بعدی نشان داد که آسیب پذیری های امنیتی همچنان باقی مانده است.

بعدها ودافون اعلام کرد که این مشکلات امنیتی ازطریق استفاده از Telnet ایجاد شده بودند و هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد هواوی دسترسی غیرمجاز به شبکه‌ی ثابت ایتالیا دارد.

در اوایل این ماه، رابرت اوبراین ، مشاور امنیت ملی اظهار داشت:

هواوی این توانایی را دارد كه مخفیانه بتواند به اطلاعات حساس و شخصی در سیستم هایی كه در سراسر جهان به فروش می رساند، دسترسی داشته باشد.

نیروی فضایی امریکا علاوه بر اینکه قصد دارد تجهیزات چینی را از شبکه ۵G ایالات متحده، دور نگه دارد، ماهواره هایی که توسط شرکت های فضایی با هدف پوشش دهی اینترنت در حال ساخت هستند نیز مورد توجه قرار خواهد داد.

در حال حاضر چهار اپراتور بزرگ آمریکایی ‌یعنی AT&T،Sprint ،T-Mobile و Verizon نقاط محدودی را تحت پوشش اینترنت ۵G قرار داده‌اند. روندی که در ادامه سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ نیز ادامه خواهد یافت تا بدین ترتیب بخش های بیستری از این کشور تحت پوشش نسل جدید اینترنت همراه پرسرعت قرار بگیرد.

از سویی دیگر شرکت SpaceX مجوز ارسال دوازده هزار ماهواره استارلینک را دریافت کرده است و اولین سری از این ماهواره‌ها را در بهار گذشته به فضا ارسال کرد.

شرکت‌های آمازون و فیسبوک نیز برنامه‌های مشابهی را برای ارسال ماهواره به فضا به منظور پوشش سراسری اینترنت۵G شرکت‌های آمازون و فیسبوک نیز برنامه‌های مشابهی را برای با ارسال ماهواره به فضا به منظور پوشش سراسری اینترنت ۵G در دستور کار خود قرار داده‌اند.

نسل پنجم ارتباطات

درست همانطور که نیروی دریایی ایالات متحده خطوط دریایی اتصال دهنده کشورها به یکدیگر را بر روی زمین گشت می زند و تجارت را تسهیل می کند، نیروی فضایی نیز برای دفاع از خطوط نامرئی که کشورها را از طریق فضا وصل می کند، گشت زنی می کند.

در واقع از این طریق، فعالیت های فضایی مخالفان بالقوه خود را رصد می کند و خود را برای مقابله با هرگونه حرکت علیه شبکه های ماهواره ای آماده می سازد.

افزایش اعتماد به فضا برای جابجایی اطلاعات منجر به پرمشغله شدن نیروی جدید فضایی شده است.

دانشمندان در بیانی طنزگونه بخش بزرگی از مأموریت نیروی فضایی امریکا را امنیت فناوری اطلاعات دانسته اند.

منبع:

https://www.popularmechanics.com/military/amp31229046/5g-space-force/

 

دیگر پست های آموزشی و اخبار دنیای فناوری را نیز از دست ندهید.

راستی! شما میتوانید در بخش دیدگاه ها موضوعات مورد علاقه خود را برای مقالات بعدی که به صورت اختصاصی توسط تیم وبسایت رسمی IDH تهیه میشوند با ما در میان بگذارید.

امیدواریم از این مقاله که در خصوص فناوری ۵G و ارتش فضایی امریکا بود، استفاده و لذت برده باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *