آموزشی

استاندارد وای فای چیست؟

استاندارد وای فای چیست؟

استاندارد وای فای چیست؟ احتمالاً همه شما بار ها از انواع مختلف وای فای نظیر هات اسپات یا روتر های خانگی استفاده کرده‌اید. با وجود اینکه استفاده از اینترنت در میان همه اقشار جامعه فراگیر شده است، بسیاری از ما دانش صحیحی از مودم وای فای و استانداردهای مودم وای فای نداریم. در ادامه قصد داریم تا شما را با مبحث استاندارد وای فای و انواع مختلف آن بیشتر آشنا کنیم.

همراه  IDH باشید.

در سال‌های اخیر تکنولوژی وای فای به یکی از پراستفاده‌ترین فناوری‌ها تبدیل شده است. مودم‌های وای فای را می‌توان در بسیاری از منازل و فروشگاه‌ها و … پیدا کرد. از تلفن‌های همراه گرفته تا لپ تاپ‌ها و حتی برخی کامپیوترهای رو میزی همه از این تکنولوژی استفاده می‌کنند.

 

استاندارد وای فای چیست؟

وای فای چگونه کار می‌کند؟

پردازش ایده شبکه بی سیم به سال‌های بسیار دور باز می‌گردد اما این تکنولوژی در سال ۱۹۹۷ به بازار آمد و در دسترس عموم قرار گرفت. همانطور که می دانید وای فای یک شبکه کامپیوتری است که به شما اجازه می‌دهد به صورت بی سیم دو سخت افزار کامپیوتری (اعم از مودم، لپ تاپ و کامپیوتر رومیزی و …) را به هم متصل کنید. کارکرد این تکنولوژی بسیار ساده است. دستگاه فرستنده و گیرنده بر روی یک فرکانس خاص به برقراری ارتباط می‌پردازند. این ارتباط می‌تواند مانند مودم به منظور اتصال به شبکه اینترنت باشد و یا اینکه به منظور انتقال فایل‌ها انجام شود.

 

استاندارد وای فای یعنی چه؟

استاندارد وای فای به مجموعه‌ای از سرویس‌ها و پروتکل‌هایی گفته می‌شود که در کنار یکدیگر ساختار شبکه بی سیم شما را تشکیل می‌دهند. به طور مثال دستگاه Huawei و یا ZTE که از این فناوری بهره می‌برند از استانداردی موسوم به  IEEE 802.11 استفاده می‌کنند. البته ۸۰۲٫۱۱ اولین استاندارد ساخته شده به شمار می‌آید و در طی زمان بهینه تر شده و مدل‌های تکامل یافته‌‌ی آن در حال حاظر در اختیار افراد است که شامل مدل  IEEE 802.11ax است که با نام WiFi-6 نیز شناخته می‌شود.

باید بدانید که با توجه به تکامل استانداردهای وای فای مدل‌های قدیمی‌تر آن هنوز از رده خارج نشده‌اند و قابل استفاده هستند.

تفاوت استانداردهای وای فای چیست؟

دو تفاوت اصلی در کارکرد و عملکرد آن‌ها وجود دارد:

اولین تفاوت قابل توجه فرکانسی است که شبکه وای فای بر روی آن فعالیت می‌کند. فناوری وای فای به شکل امروزی آن بر روی دو فرکانس رادیویی ۵ گیگاهرتز و ۲٫۴ گیگاهرتز کار می‌کند. اما همیشه چنین نبوده است. برای مثال استاندارد IEEE 802.11a تنها بر روی فرکانس ۵ کار می‌کرد و یا IEEE 802.11b تنها بر روی فرکانس ۲٫۴ کار می‌کرد. اما با تکامل این فناوری دستگاه‌های امروزی قابلیت کار بر روی هر دو فرکانس را دارا هستند.

دومین تفاوت اصلی در سرعت انتقال اطلاعات است. کاملاً واضح است که با همه گیر تر شدن استفاده از مودم وای فای و به طور کلی دستگاه‌های مجهز به این فناوری، این نیاز به وجود آمده تا داده‌ها با سرعت بیشتری منتقل شوند. جالب است بدانید اولین استاندارد وای فای عرضه شده یعنی ۸۰۲٫۱۱ تنها قادر بود تا حداکثر سرعت ۲ مگابیت بر ثانیه به انجام کار بپردازد که اصلاً کافی نیست.

لازم است: بدانید با وجود این که در استانداردهای جدیدتر پهنای باند بیشتری در نظر گرفته شده اما لزوماً بدان معنا نیست که شما سرعت بیشتری را نیز در دستگاه گیرنده خود دریافت خواهید کرد.

استاندارد وای فای ۸۰۲٫۱۱a به  چه معناست؟

این استاندارد شبکه‌های بی سیم در سال ۱۹۹۹ تولید و عرضه شد. تفاوت اصلی آن با نمونه قبلی پشتیبانی از پهنای باند ۵۴ مگابیت بر ثانیه بود. پهنای باند بالاتر آن باعث شده بود تا دستگاه‌های مجهز به این تکنولوژی از قیمت بالاتری برخوردار باشند. این مدل از فرکانس ۵ گیگاهرتز استفاده می‌کرد که باعث می‌شد سیگنال دستگاه از دیوار و … به سختی عبور کند و در محیط کمتری قابلیت پوشش دهی باشد.

درست در همان سال ۱۹۹۹، استاندارد جدیدی با نام ۸۰۲٫۱۱b عرضه شد. این بار پهنای باند تا ۱۱ مگابیت بر ثانیه افزایش یافته بود که تغییر چشمگیری محسوب می‌شد. اما این استاندارد نیز چندان بی نقص نبود و ایراداتی به فرکانس مورد استفاده از آن وارد بود. ایراد اصلی این بود که این دستگاه‌ها در مجاورت برخی دستگاه‌ها که از فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز استفاده می‌کردند، دچار اختلال می‌شدند. همین موضوع باعث از رده خارج شدن ۸۰۲٫۱۱b شد.

استاندارد مودم وای فای ۸۰۲٫۱۱ac چه ویژگی‌هایی دارد؟

استاندارد بی سیم ۸۰۲٫۱۱ac در سال ۲۰۱۴ عرضه شد. البته پیش از ۸۰۲٫۱۱ac مدل دیگری مانند ۸۰۲٫۱۱g نیز عرضه شد که به طور عمده مورد استفاده قرار گرفت اما این استاندارد چندان تحول عظیمی در تکنولوژی ایجاد نکرد و دستاوردهای قبلی IEEE به طور بهینه‌تر و رگوله تر به دست کاربران رسید.

نکته جالب در ارتباط با ۸۰۲٫۱۱ac استفاده آن از تکنولوژی وایرس دو بانده است که این تکنولوژی را از استاندارد ۸۰۲٫۱۱n به ارث برده بود. Dual-Band Wireless به این معناست که دستگاه از هر دو فرکانس ۲٫۴ و ۵ برای سیگنال رسانی استفاده می‌کند.

نکته هیجان انگیز بعدی پهنای باند ۱۳۰۰ مگابیت بر ثانیه‌ای ۸۰۲٫۱۱ac بود که اوج تکنولوژی وای فای در سال معرفی استاندارد ۸۰۲٫۱۱ac محسوب می‌شد.

فناوری حائز اهمیت بعدی بهره گیری این استاندارد وای فای MU-MIMO بود. که این قابلیت را فراهم می‌کرد تا تعداد زیادی کاربر بتوانند به طور همزمان به هر دستگاه متصل شده و به فعالیت بپردازند. همه چیز در استاندارد وای فای ۸۰۲٫۱۱ac به اوج خود رسیده بود اما قیمت بالای آن باعث شده تا استفاده از آن برای همه امکان پذیر نباشد.

 

وای فای چگونه کار می‌کند؟

جدیدترین استاندارد بی سیم کدام است؟

جدیدترین استاندارد مودم وای فای ۸۰۲٫۱۱ax یا WiFi-6 نام دارد. نسل ششم از تکنولوژی وای فای در سال ۲۰۲۰ که بر روی مودم‌های Huawei-ZTE به بازار عرضه شد. این تکنولوژی سرعت را تا ۴۰ درصد نسبت به نسل قبلی خود بهبود داد. گفته می‌شود که با این سطح از تکنولوژی کاربران قادر به استفاده از پهنای باند ۱۰ گیگابیت بر ثانیه هستند. همچنین کیفیت اتصال و تعداد کاربران قادر به استفاده نیز افزایش پیدا کرد.

 

پینگ چیست؟

چند «چگونه» جالب و کاربردی درباره وای فای

آیا مودم گیمینگ می‌تواند پینگ شما را کاهش دهد؟

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *