آموزشی, معرفی مودم

آیا می‌توان از سیم کارت TD-LTE روی گوش‌های موبایل استفاده کرد

آیا می‌توان از سیم کارت TD-LTE روی گوش‌های موبایل استفاده کرد

برای دانستن درمورد اینکه آیا امکان استفاده از سیم کارت‌های TD-LTE در تلفن‌های همراه جود دارد، بهتر است ابتدا کمی بیشتر با اصطلاحات ۴G, 4.5G و TD-LTE آشنا شوید. به احتمال زیاد تاکنون واژه‌های ۴G, 4. 5G و TD-LTE را شنیده‌اید و با این اصطلاحات کم و بیش آشنا هستید، اما شاید فرق این سه واژه با یکدیگر را به صورت کامل ندانید. لطفا در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با این سه فناوری به صورت مختصر آشنا شده و در انتها به جواب اینکه قابلیت استفاده از سیم کارت‌های TD-LTE روی گوشی موبایل وجود دارد برسیم.

آیا می‌توان از سیم کارت TD-LTE روی گوش‌های موبایل استفاده کرد

فناوری ۴G چیست؟

فناوری ۴G یا همان نسل چهارم شبكه‌های بی‌سیم که اصطلاح انگلیسی آن “Fourth Generation Networks” است، قابلیت انتقال اطلاعات روی شبکه‌های موبایل را با حداکثر سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه به شما می‌دهد. درکل تکنولوژی ۴G قادر است ارتباطات شبکه‌ای و اینترنتی را با سرعت بسیار بالا برای سایر دستگاه‌های هوشمند قابل حمل مانند گوشی‌های موبایل هوشمند، تبلت‌ها، مودم‌های سیم کارت خور و غیره فراهم سازد. درنظر داشته باشید که برای استفاده از اینترنت ۴G روی دستگاه‌های دیگری مانند لپ‌تاپ، کامپیوتر، تلویزیون و. . . به یک مودم ۴G و یک سیم‌کارت نیاز خواهید داشت، سیم‌کارتی همانند سیم‌کارت‌هایی که همین الان هم برای مکالمه و اینترنت در تلفن‌های همراه‌تان از آن استفاده می‌کنید.

مودم تی دی IDH

 

اینترنت ۴٫۵G

شرکت هوآوی برای اولین بار مفهوم ۴٫۵G را در سال ۲۰۱۴ مطرح کرد و تا پایان سال ۲۰۱۵ با اپراتورهای مختلف برای استقرار شبکه‌های تجاری‌سازی شده و پیش‌تجاری‌شده در نروژ، آلمان، کویت، ترکیه، امارات متحده عربی، کانادا، چین، هنگ‌کنگ و سنگاپور کار می‌کرد. اگر بخواهیم به‌صورت ساده و مختصر درمورد ۴٫ ۵G یا نسل ۴٫ ۵ صحبت کنیم باید بگیم که این نسل میان نسل ۴ یا همان ۴G و نسل ۵ یا ۵G قرار دارد که درواقع با استفاده از چندین تکنیک مخابراتی توانسته خدمات نسل ۴ را بهبود و ارتقا دهد و درنتیجه سرعتی به مراتب بالاتر و پایدارتر از ۴G در اختیار ما قرار دهد.

در این نسل که با نام‌های ۴ جی پلاس (۴G+) و LTE-A هم شناخته می‌شود دستگاه گیرنده به جای دریافت تمامی پهنای باند، از یک باند فرکانسی، آن‌را به‌صورت همزمان از چندین باند فرکانسی دریافت می‌کند. بنابراین بسته به قدرت و کیفیت سخت‌افزاری (مانند گوشی موبایل یا مودم) که دراختیار دارید و پوشش شبکه اپراتوری که از آن استفاده می‌کنید با اینترنت ۴٫۵G می‌توانید به حداکثر سرعت ۱٫۲ گیگابیت بر ثانیه دست پیدا کنید.

به عنوان مثال برای دسترسی به این سرعت می‌توانید از مودم ۴٫۵G TD-LTE رومیزی هواوی مدل B622 استفاده کنید. درکل اینترنت نسل ۴٫۵ تجربه سرعت بالاتر و در دسترس قرار دادن صدا و تصویر با کیفیت بالا را نسبت به ۴G برای شما به ارمغان می‌آورد.

اینترنت 4.5 جی چیست

 

TD-LTE چیست؟

نام TD-LTE از TDD-LTE گرفته شده است. شبکه LTE قابلیت پیاده‌سازی به دو روش FDD و TDD را دارد و TD-LTE گونه‌ای از شبکه LTE است. روش اول یا FDD، بر مبنای تقسیم فرکانس است، بدین صورت که قسمتی از فرکانس‌ها را برای دانلود و قسمتی دیگر را برای آپلود اطلاعات درنظر می‌گیرد. بدون شک فرکانس‌های درنظر گرفته شده برای دانلود اطلاعات وسیع‌تر از فرکانس‌های درنظر گرفته شده برای آپلود اطلاعات هستند. همچنین قسمت کوچکی از فرکانس‌ها به‌صورت خالی خواهند بود و وظیفه جلوگیری از تداخل را بر عهده دارند.

اما روش دوم یا TDD برای ارسال و دریافت اطلاعات در شبکه از زمانبندی استفاده می‌کند. در این روش بازه‌ی زمانی خاصی برای دانلود اطلاعات و بازه‌ی دیگری جهت آپلود اطلاعات اختصاص داده می‌شود. می‌توان گفت TD-LTE درحال حاضر آخرین نسل اینترنت ثابت است که اینترنت را به‌صورت بی‌سیم در اختیار شما قرار می‌دهد.

فناوری TD-LTE در مقایسه با فناوری‌های اینترنت ثابت مانند ADSL سرعت بالاتری را به شما می‌دهد و موانعی مانند عدم امکان جابجایی مودم، نیاز به خط تلفن ثابت، مشکلات نویز و قطعی در خطوط تلفن، محدودیت‌های ظرفیت در مراکز مخابراتی و نبود پورت خالی و… را از سر راه شما بر می‌دارد.

اینترنت TD-LTE همراه با یک مودم پرسرعت تیدی مثل مودم همراه TD-LTE 4.5G هواوی مدل E5785 قادر است تا ۴۰ مگابیت بر ثانیه سرعت را با پایداری بسیار خوب در اختیار شما قرار دهد. درنتیجه برای اشخاصی که قصد بازی کردن به صورت آنلاین را دارند سرعت و پایداری بسیار خوبی را به ارمغان می‌آورد. همچنین مشکل قطعی سرویس در پخش فیلم و سریال به‌صورت آنلاین و تماس صوتی و تصویری را برطرف می‌سازد.

اینترنت پرسرعت تی دی

 

آیا می‌توان از سیم کارت TD-LTE روی تلفن های همراه استفاده کرد؟

درحال حاضر فناوری TD-LTE توسط هر سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل ارایه می‌شود و شما می‌توانید با خریداری یک سیم کارت و مودم تی دی-ال تی ای از این سرویس استفاده کنید. اما درنظر داشته باشید امکان استفاده از سیم کارت تی دی ال تی ای روی گوشی‌های تلفن همراه و یا دیگر دستگاه‌های سیم کارت خور شما وجود ندارد و از آن فقط می‌توانید در مودم‌های سیم کارت خور استفاده کنید. درکل سیم‌کارت‌های تی دی  قابلیت برقراری تماس تلفنی، ارسال پیامک و حتی اینترنت برروی گوشی موبایل شما را ندارند و شما تنها می توانید با استفاده از مودم‌های تی دی از اینترنت روی این سیم کارت‌ها بهره‌مند شوید.

استفاده سیم کارت تی دی برای گوشی IDH

 

جمع‌بندی

سیم‌کارت‌های TD-LTE یا همان سیم کارت‌های دیتا به شما امکان برقراری تماس تلفنی، ارسال پیامک و حتی اینترنت برروی گوشی موبایل را نمی‌دهند و امکان استفاده از این سیم کارت روی گوشی‌های تلفن همراه و یا دیگر دستگاه‌های سیم کارت خور وجود ندارد. برای استفاده از سیم کارت TD-LTE یا همان سیم کارت دیتا باید یک مودم سیم کارت خور تهیه نمایید. اگر قصد انجام بازی به صورت آنلاین، تماشای فیلم و سریال به‌صورت آنلاین یا برقراری تماس صوتی و تصویری را در برنامه روزانه خود دارید حتما مودم و سیم کارت TD-LTE به کار شما می‌آید.

 

 

 

همچنین خواندن مطالب زیر توصیه می شود:

روش برطرفسازی اختلال در DNS در اپراتور های اینترنت همراه ( برای ویندوز، ios و اندروید )

آیا اینترنت فیبر نوری با TD-LTE تفاوت دارد؟

راهنمای خرید مودم TD-LTE

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “آیا می‌توان از سیم کارت TD-LTE روی گوش‌های موبایل استفاده کرد

  1. میثم سوری گفت:

    عالی بود . تمام گوشی هایی که مشخصات شبکه آنها فرکانس ۴۲ را ساپورت کند جواب میدهد . روی سایت gsmarena اسم گوشی را به لاتین سرچ کنید تا مشخصات شبکه را ببینید

  2. رضا خادم گفت:

    من سیم کارت TD-LTE ایرانسل روی موتورولا EDGE 20 PRO بالا آوردم کاملا جواب میده و سرعتش هم عالیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *