News, آموزشی

چه کنیم تا باتری مودم / روتر همراه ما بهره‌وری بیشتری داشته باشد؟

چه کنیم تا باتری مودم / روتر همراه ما بهره‌وری بیشتری داشته باشد؟

سلام بر همراهان همیشگی پست های آموزشی و فناوری وبسایت رسمی IDH. در این مقاله قصد داریم، نکات مهمی را برای افزایش بهره وری و طول عمر باتری مودم روتر مطرح کنیم.

استفاده از وسایل الکترونیکی همراه از قبیل موبایل، مودم همراه، پخش‌کننده‌های MP3 و MP4، لپ‌تاپ و… همیشه این استرس را به همراه دارد که باتری آنها درست جایی که دسترسی به برق و شارژ نداریم، خالی شود.

به همین دلیل است که دوست داریم باتری‌ گجت‌های همراهمان، درواقع یک ابرقدرت باشد؛ که البته سرابی بیش نیست!

به طور کلی باتری‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: باتري غير قابل شارژ و باتري قابل شارژ.

همانطور که می‌دانید، طبیعتاً باتری قابل شارژ موجود در دستگاه، نیروی موردنیاز شما را تأمین می‌کند.

از این رو طراحان و سازندگان باید بین ظرفیت باتری و هزینه ساخت و فضای موردنیاز در دستگاه و سخت‌افزار مدنظر توازن ایجاد کنند تا کاربران بتوانند با هر بار شارژ دستگاه خود، حداکثر استفاده را ببرند.

در ابتدای این بحث، یادآوری می‌کنیم که باتری هم مانند دیگر تکنولوژی‌های امروز، راه دور و درازی را پیموده و با عبور از فناوری‌ها و نسل‌های مختلف، به تکنولوژی‌های نوین امروز رسیده است.

می‌خواهیم نگاهی خلاصه‌وار و گذرا به سیر تکاملی باتری‌های قابل شارژ بیاندازیم.

 

۱٫ باتری‌های نیکل کادمیوم: این نوع باتری‌ها در واقع اولین نسل باتری‌های موجود در دنیای موبایل و نوت بوک بودند و امروزه به طور کامل منسوخ شده‌اند.

جالب است بدانید رسم قدیمی شارژ ابتدایی ۱۲ ساعته فقط در مورد این نوع باتری جواب می‌داد و در مورد باتری‌های امروز به هیچ وجه کاربرد ندارد.

 

۲٫ باتری‌های یون لیتیومی: نسل دوم تجاری باتری‌های بکار رفته در دستگاه‌های الکترونیکی، باتری‌های یون لیتیومی بود.

اگرچه هنوز در برخی دستگاه‌ها این نوع باتری به کار می‌رود اما کم کم جای خود را به نسل‌های جدیدتر می‌دهند.

این نوع باتری نیز نیازی به شارژ ابتدایی ۱۲ ساعته ندارد ولی به هیچ وجه نباید تا سر حد تخلیه کامل کار کند و در صورتی که هنوز ۱۰ درصد شارژ باقیمانده دارد، اقدام به شارژ مجدد شوند.

از آنجا که این نوع باتری به نگهداری و مراقبت زیادی نیازی ندارد، علاوه بر وسایل همراه، در ابزارهای دیگری مثل پهپادها، ربات‌ها، خودروهای الکتریکی و… نیز به کار می‌رود.

 

۳٫ باتری‌های لیتیوم پلیمری: این نوع باتری به‌روزترین نسل باتری‌هاست.

مشخصه اصلی این نوع باتری‌ها این است که ایمن‌تر و سبک‌تر هستند و نه تنها نیازی به شارژ ابتدایی ۱۲ ساعته ندارند، بلکه هیچ محدودیتی در کاربرد هم ندارند.

اساسی‌ترین تغییری که در این نسل به چشم می‌خورد، این است که دستگاهی که دارای این نوع باتری است، در زمان اتصال به کامپیوتر با پورت USB شارژ می‌شود.

از آنجا که این باتری‌ها نیازی ندارند که هر بار تا صددرصد شارژ شوند، سازندگان امکان شارژ با USB را در آنها قرار داده اند تا عمر بالاتری داشته باشند.

طبیعی است که تمامی کاربران دستگاه‌های الکترونیکی، تحصیلات مرتبط ندارند و به همین دلیل اطلاعات دقیقی از ساختار و کارکرد باتري‌هاي قابل شارژ ندارند و ممکن است در حفظ و نگهداري درست از آنها دچار مشکل شوند.

در ادامه قصد داریم ساده‌ترین و کاربردی‌ترین راهکارهای افزایش عمر باتری در دستگاه‌های همراه -به طور اختصاصی مودم همراه– را مرور کنیم.

راهکارهای افزایش عمر باتری مودم روتر

• هرگز مودم خود را در معرض گرما قرار ندهید و سعی کنید جایی به دور از آفتاب و خنک را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید گرما دشمن باتری است.

پر و خالی شدن همزمان باتری، باعث کاهش عمر آن می‌شود. به همین دلیل زمانی که مودم در حال شارژ شدن است، از آن استفاده نکنید.

• به محض کامل شدن شارژ، آن را از برق جدا کنید. مودم‌ها مثل گوشی‌های هوشمند نمی توانند بعد از پر شدن باتری، به صورت اتوماتیک شارژ را متوقف کند.

• سعی کنید مودم خود را از طریق برق شارژ کنید، نه کامپیوتر یا لپ‌تاپ. همچنین از کابل و شارژر اصلی مودم استفاده کنید نه کابل و شارژرهای متفرقه. ممکن است کابل و شارژر متفرقه با ولتاژ و جریان شارژ باتری دستگاه شما سازگار نباشد و به آن آسیب وارد کند.

• عمل شارژ کردن را به خالی شدن کامل باتری موکول نکنید و قبل از اتمام کامل باتری و خاموش شدن مودم، آن را شارژ کنید. تخلیه ۸۰درصد شارژ باتری، درواقع «تخلیه عمیق» است.

• عمل شارژ کردن را پیش از صددرصد شدن باتری مودم، قطع نکنید و اجازه دهید مودم به صورت کامل شارژ شود.

کاربران مودم‌های همراه هوآوی می‌توانند از طریق نرم‌افزار HiLink علاوه بر مشاهده میزان شارژ باتری مودم خود، حالت Smart Power Saving را فعال کرده و به افزایش عمر باتری مودم خود کمک کنند.

در آخر، لازم می‌دانیم به شما خوانندگان عزیز تأکید کنیم که به یاد داشته باشید اگر به هر دلیلی باتری مودم یا حتی تلفن همراهتان باد کرد، هرگز از آن استفاده نکنید چرا که استفاده از باتری باد کرده کاملاً خطرناک است.

هرگز سعی نکنید باتری بادکرده را به شارژ بزنید. باتری‌های بادکرده لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری، جزو زباله‌های خطرناک است و برای دور انداختن آن باید از روش‌های مخصوص زباله‌های سمی و خطرناک استفاده کنید.

 

دیگر پست های آموزشی و اخبار دنیای فناوری را نیز از دست ندهید.

راستی! شما میتوانید در بخش دیدگاه ها موضوعات مورد علاقه خود را برای مقالات بعدی که به صورت اختصاصی توسط تیم وبسایت رسمی IDH تهیه میشوند با ما در میان بگذارید.

امیدواریم از این مقاله که درباره راهکارهای افزایش عمر باتری مودم بود استفاده و لذت برده باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

1 نظر در “چه کنیم تا باتری مودم / روتر همراه ما بهره‌وری بیشتری داشته باشد؟

  1. سایت کاکتوس گفت:

    هزینه تبلیغات توی سایت شما چنده؟

    سایت کاکتوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *