News, آموزشی

همه چیز درباره ” اینترنت همه چیز ” یا Internet of Everything

همه چیز درباره " اینترنت همه چیز " یا Internet of Everything

در این نوشته قصد داریم اطلاعات جامع و جذابی در مورد اینترنت همه چیز یا Internet of Everything که به اختصار آنرا با نام IoE نیز میشناسیم به شما ارائه داده و این مفهوم نسبتا جدید را به زبان ساده و به طور واضح برای شما همراهان همیشگی پست های آموزشی وبسایت رسمی IDH تشریح کنیم.

اینترنت همه چیز (IoE) چیست؟

در واقع IoE، مخفف کلمه Internet of Everything به معنی اینترنت همه چیز است و نباید با IoT یا همان اینترنت اشیا اشتباه گرفته شود. در واقع مفهوم اینترنت اشیاء گاهی به ارتباط ماشین به ماشین (machine to machine) نیز اطلاق میشود.

هم اکنون بخوانید: اینترنت اشیا چیست؟ (قسمت اول)

اما این مفهوم در حال رشد و گسترش است و مفهوم جدید تری به نام اینترنت همه چیز در حال شکل گرفتن میباشد.

IoE کلمه ای است که شرکت سیسکو به منظور معرفی بیشتر و گسترده تر برای اینترنت اشیاء مطرح کرده است.

با پیشرفت اینترنت اشیا، نه تنها اشیا به وسیله اینترنت به یکدیگر متصل می شوند، بلکه انسان ها،داده ها و حتی روندها هم در این اکوسیستم دخیل خواهند شد.

ستون های IoE

IoE به طور کلی شامل ۴ ستون است:

  1. مردم: با روش های با ارزش تر و مرتبط تر مردم را به هم متصل می کند.
  2. داده ها: برای تصمیم گیری بهتر داده ها را به اطلاعات تبدیل می کند.
  3. اطلاعات: امکان انتقال اطلاعات صحیح را به فرد مناسب در زمان مناسب و از راه مناسب فراهم میسازد.
  4. اشیاء: ابزار های فیزیکی و قطعات متصل شده به اینترنت و یکدیگر را برای تصمیم گیری اطلاعاتی که اغلب اینترنت اشیاء (IoT) خوانده می شود، آماده می کند.

1

تعاملات بین ستون های IoE در بالا ارزش اطلاعات جدید را آشکار می کنند. تمامی این عناصر به صورتی باهم در ارتباط هستند که سه اتصال اصلی را در محیط IoE یا اینترنت همه چیز ایجاد می کنند:

  • افراد با افراد (P2P)
  • ماشین ها با افراد (M2P)
  • ماشین ها با ماشین ها (M2M)

یک مثال از اینترنت همه چیز

به عنوان مثال برای پرواز یک هواپیما، به اطلاعاتی از قبیل مشخصات مسافران، کارمندان، آگاهی از وضعیت آب و هوایی و… نیاز است؛ که همه ی این مسائل در یک سیستم مورد برسی قرار میگیرند و می توان آن را معادل اینترنت همه چیز قرار داد.

2

به گفته سیسکو، IoE می تواند در ۲۰ سال آینده، حدود ۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ دلار به GDP جهانی یا تولید ناخالص ملی در سراسرجهان اضافه کند.

GDP یا gross domestic products به مصارف خصوصی+سرمایه گذاری+مصارف دولتی(صادرات-واردات) در هر کشور گفته می شود.

تفاوت IoT و IoE

حال به بیان تفاوت اینترنت اشیا و اینترنت همه چیز میپردازیم. در IoE، مردم، فرآیندها، داده ها و اشیای ساخته شده بر پایه ی اینترنت اشیاء کار می کنند. در حالی که IoT فقط روی اشیاء و یکپارچه سازی آنها تکیه میکند.

3

همچنین IoE توان اینترنتی برای ارتقا خروجی تجارت و صنعت را افزایش داده و در نهایت نحوه ی کار مردم با IoT را نیز ساده تر می کند.

اینترنت اشیاء به معنای اتصال یک شی به شی دیگر از طریق اینترنت است. به عنوان مثال خانه های هوشمند (Smart Home) از این تکنولوژی بهره مند شده اند.

4

 

همین حالا بخوانید: خانه هوشمند چیست؟

در نتیجه به اشیای متصل به ابزارها و آیتم های فیزیکی از طریق اینترنت، اینترنت اشیا (IoT) گفته می شود.

درست است که گوگل و سرویس هایش ممکن است نمود فیزیکی به صورت سرور داشته باشند؛ اما خدمات و سرویس هایی مانند اینستا گرام، واتس آپ و… به صورت شیء تعریف نمی شوند و به شکل اطلاعاتی روی سیم و یا بی سیم هستند. بنا بر این سرویس هایی که نمی توان در آن ها نمود فیزیکی پیدا کرد، زیر مجموعه ی IoE قرار می گیرند.

اینکه بتوانیم این اشیاء را به زبان قابل فهم به یکدیگر متصل کنیم، بحثی است که در ذیل مفهوم IoE مطرح میشود و مباحث بزرگ ارتباطی در بخش سرویس و خدمات دیتا را در بر میگیرد.

IoE یا اینترنت همه چیز تمامی مفاهیم مجزا را در یک کل منسجم مرتبط می کند و نه تنها اجازه می دهد که ابزار باهم حرف بزنند، بلکه اجازه می دهد هرچیزی فراتر از مفهوم شی با هر چیزی دیگری در همین راستا ارتباط برقرار کند.

اینترنت همه چیز به هرنوع ارتباطات یا تعاملاتی که از جانب کاربر صورت می گیرد و به یکپارچگی جهانی دستگاه های متصل ارتباط می یابند، گفته می شود.

نسل بعدی شبکه ها به نوعی IoE را تشکیل می دهد چرا که این شبکه از طریق ترکیب اشیاء با فرآیند ها و با تحولات کسب و کارها و افراد حاصل می شود. حاصل جمع آوری این موارد،بهره وری های بسیار بالا و ارقام مالی است.

5

بازار های اینترنتی که از IoE استفاده می کنند عبارتند از:

  • موبایل ها و دستگاه ها
  • کلودهایی که بر اساس اپلیکیشن ها هستند
  • شبکه های اجتماعی

و …. .

بر اساس گفته های کمپانی گارتنر با تلفیق اینترنت و مردم، آدم ها می توانند از طریق راه های مطمئن تر و ارزشمندتر به یکدیگر متصل شوند.

برای مثال طبق گفته های گارتنر، در آینده نه چندان دور، می توانیم سنسورهایی که حاوی اطلاعاتی برای معرفی فرد می باشد را در بدن وی قرار دهیم. با انجام این کار، شخص با ورودش به هر مکانی برای معرفی خود فقط کافیست قسمتی از بدنش که سنسور در آن قرار دارد، مانند دست خود را جلوی دستگاهی که این اطلاعات را می پذیرد قرار دهد.

با این روش مردم خودشان را در اینترنت ثبت می کنند و می شود راحت تر اطلاعات یک شخص را به دست آورد البته اگر خودش بخواهد.

حدود ۱۳ سال زمان برد تا تلویزیون مخاطبان خودش را به صورت کامل جذب کند؛ ولی این مقدار برای اینترنت، ۴ سال، مخاطبان Apples Ipod، سه سال و برای برنامه ی فیس بوک، ۲ سال بود.

تمام بیزینس هایی که شامل مراقبت و سلامتی بدن، سفر و صنعت هستند؛ امروزه به صورت دیجیتالی انجام می شوند و این یعنی پیشرفت تکنولوژی که بزرگ ترین قسمت آن IoE است به عنوان محیطی برای پیوند این ۴ ستون اصلی یعنی: اشیاء، مردم، داده، اطلاعات.

تمام بازار های اینترنتی که قبل تر ذکر شدند و هم اکنون بسیار پرطرفدار هستند بر پایه ی اینترنت ساخته شده اند.

تکنولوژی های جدید شهری که اینترنت همه چیز(IoE) را در بر میگیرد باعث میشود که مردم در مصرف انرژی صرفه جویی کنند؛ به علاوه باعث کاهش حجم ترافیک نیز می شود و همچنین دیگر کاغذی برای مصارف قابل پوشش دهی توسط IoE هدر نمیرود.

حتی با یک نگاه ساده تر میتوان دریافت که برای انجام کارهایی که به وسیله اینترنت نیز امکان پذیر است، دیگر نیازی به رفت و آمد و مصرف سوخت و هزینه و یا رویارویی با خطر تصادف و حادثه نخواهد بود.

6

در اقتصاد جدید IoE، دستگاه ها و سنسور ها به حواس مردم تبدیل می شوند و در حقیقت تبدیل به چشم و گوش کمپانی ها می شوند و امنیت را بیشتر از قبل بالا میبرد. اینترنت همه چیز در دسترس و در حال رخ دادن است، درست همین جا! آیا آماده هستی؟!

دیگر پست های آموزشی و اخبار دنیای فناوری را نیز از دست ندهید.

امیدواریم از این مقاله که در خصوص مفهوم مهم اینترنت همه چیز یا IoE بود استفاده و لذت برده باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

1 نظر در “همه چیز درباره ” اینترنت همه چیز ” یا Internet of Everything

  1. amin گفت:

    فوق العاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *