News, معرفی مودم

اینترنت VDSL چیست و چطور مودم متناسب با آن تهیه کنیم؟

WhatsApp Image 2022 07 30 at 11.42.15 AM

اینترنت VDSL چیست و چطور مودم متناسب با آن تهیه کنیم؟ اگر شما هم قصد دارید که به اینترنت DSL دسترسی داشته باشید اما با شرایط آن آشنایی ندارید بهتر است مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید. امروزه انواع اینترنت VDSL و ADSL  در دسترس کاربران قرار دارد که هر کدام کیفیت و سرعت‌های مختلفی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. هر فردی با توجه به نوع احتیاجات خود می‌تواند پر سرعت‌ترین و ایمن‌ترین مورد را برای دسترسی به شبکه اینترنت انتخاب کند. با IDH همراه باشید.

 

اینترنت VDSL چیست و چطور مودم متناسب با آن تهیه کنیم؟

فناوری VDSL یا اینترنت VDSL چیست؟

این نوع تکنولوژی یک نسل جدید از فناوری‌های DSL است که بر روی کابل مسی منتشر می‌شود. این نوع مودم‌ها قادر هستند که پهنای باند ۵۲ مگابایت بر ثانیه و سرعت دانلود ۱۶ مگابایت بر ثانیه را برای کاربران خود فراهم نمایند. این نوع مودم‌ها نسل جدید مودم‌های ADSL هستند که سرعتی تقریبا ۶ برابر سرعت مودم‌های ADSL را ارائه می‌دهند. هر فردی برای دسترسی به اینترنت VDSL می‌تواند مودم مناسب آن را راه اندازی نماید و علاوه بر آن می‌تواند از اینترنت نسل ADSL نیز بهره مند شود.

با استفاده از این نوع اینترنت می‌توان از انواع برنامه‌های مختلف که به پهنای باند بسیار بالایی نیاز دارند نیز استفاده کرد. امروزه شرکت‌های بسیار محدودی اینترنت نسل DSL را ارائه می‌دهند اما روز به روز شرکت‌های بیشتری در این زمینه شروع به فعالیت می‌کنند و به شمار آن‌ها افزوده می‌شود. افراد برای بهره مندی از تکنولوژی DSL باید در محدوده نزدیک به مخابرات قرار داشته باشند تا از سرعت اینترنت فوق العاده بالایی بهره مند شوند.

 

مزایای استفاده از اینترنت نسل جدید VDSL

امروزه هر فردی در هر مکان و زمانی به اینترنت نیاز دارد و دسترسی به اینترنت با سرعت بالا یکی از مهمترین نیازهای زندگی افراد است. هر روز فناوری و تکنولوژی‌های موجود در زندگی افزایش پیدا می‌کند و اینترنت‌هایی از نسل‌های جدید و پرسرعت‌تری بهره مند می‌شوند. مزایای استفاده از اینترنت پرسرعت VDSL عبارت است از:

  • این نوع اینترنت معمولا ۱۰ برابر اینترنت‌های قبلی سرعت آپلود را افزایش داده است و افراد با استفاده از این نوع اینترنت می‌توانند سرعت فوق العاده بالایی را تجربه نمایند
  • همچنین در مواقعی که افراد قصد دارند فایل‌هایی را ارسال کنند می‌توانند با استفاده از این نوع اینترنت نسل جدید تمامی فایل‌ها را در کمترین زمان ممکن و با سرعت فوق العاده بالایی ارسال نمایند.
  • این مدل اینترنت کیفیت بسیار خوبی در هنگام برقراری تماس صوتی و تصویری را برای کاربران خود فراهم می‌کند.
  • افراد می‌توانند در هنگام تماشای انواع بازی‌های آنلاین ویدیو‌های زنده و … با استفاده از این مدل اینترنت نسل جدید کیفیت و سرعت بسیار خوبی را تجربه نمایند.
  • با استفاده از اینترنت VDSL تمام کاربران قادر خواهند بود که با هزینه‌هایی کم و مقرون به صرفه از کیفیت و سرعت فوق العاده بالایی بهره مند شوند.
  • در این روش تمام اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های متنوع در کمترین زمان ممکن آپلود خواهند شد.

 

نحوه ارائه اینترنت VDSL نسل جدید

تمام افراد با استفاده از مودم‌های مناسب می‌توانند در مکان‌های مختلف به این نوع اینترنت دسترسی داشته باشند. تمامی مراکز مخابراتی و شرکت‌های مختلف این امکان را برای کاربران خود فراهم می‌کنند که در مکان‌های مختلف و تحت پوشش بتوانند از اینترنت نسل جدید بهره مند شوند. امروزه مراکز مخابراتی اینترنت VDSL را با استفاده از ۳ روش مختلف برای کاربران خود فراهم می‌کنند که عبارت است از:

  • نزدیکی به کابینت شاتل: یک روش جدید برای ارائه این نوع اینترنت‌های پرسرعت این است که کابینت‌های مخصوص را در مکان‌های مختلف نصب می‌کنند. در این صورت تمام افرادی که در یک محدوده نزدیک به کابینت قرار دارند می‌توانند از اینترنت با کیفیت بهره مند شوند. این نوع روش دسترسی به اینترنت هم اکنون در نقاط مختلف کشور ارائه داده می‌شود و به زودی تمام کشور به این فناوری مجهز خواهد شد. در روش استفاده از کابینت‌های شاتل افراد می‌توانند با استفاده از یک نوع مودم مناسب به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشند.
  • نزدیکی به مرکز مخابرات: امروزه مراکز مخابراتی بسیار زیادی در سطح کشور ایجاد شده‌‌اند که خدمات متنوع را در اختیار افراد قرار می‌دهند. تمام نقاط کشور که در نزدیکی مراکز مخابراتی مجهز به فناوری VDSL قرار دارند می‌توانند از این نوع اینترنت نسل جدید استفاده کنند. در این روش نیز می‌توان با تهیه یک مودم متناسب با اینترنت نسل DSL به اینترنت با کیفیت دسترسی پیدا کرد.
  • مجتمع‌های مسکونی و تجاری: امروزه در بسیاری از مراکز مسکونی و تجاری با راه اندازی کابینت‌های مجهز به امکانات VDSL تمامی افراد می‌توانند از این نوع اینترنت نسل جدید برخوردار شوند. در این روش هر فردی که در این مجتمع‌ها زندگی می‌کند می‌تواند با خریداری یک نوع مودم مناسب از اینترنت مورد نیاز خود استفاده نماید.

 

مودم مناسب برای بهره مندی از اینترنت پرسرعت VDSL

امروزه انواع مودم‌ها در طرح رنگ اندازه و برندهای مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام ویژگی‌ها و امکانات خاص خود را دارند. هر فردی با توجه به احتیاجات خود و نوع اینترنتی که به آن دسترسی دارد می‌تواند بهترین مودم‌ها را خریداری نماید. مناسب‌ترین مودم‌ها برای بهره مندی از اینترنت VDSL عبارت است از:

  • مودم روتر بی‌سیم دی لینک DSL-2877AL

این نوع مودم به صورت ایستاده نصب می‌شود و سه عدد آنتن خارجی دارد. دو عدد از آنتن‌های این مودم فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز و یکی از آن‌ها فرکانس ۵ گیگاهرتز را ارائه می‌دهد. سرعت انتقال داده با استفاده از فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز ۳۰۰ مگابایت بر ثانیه است و فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت ۴۳۳ مگابایت بر ثانیه را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. این مودم تمامی اینترنت‌های نسل DSL را پشتیبانی می‌کند.

 

  • مودم روتر بی‌سیم تی پی لینک مدل Archer VR600_V2

این مدل مودم از تمام فناوری‌های VDSL و فیبر نوری پشتیبانی می‌کند. این نوع مودم از فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز با سرعت ۳۰۰ مگابایت بر ثانیه بهره مند است. علاوه بر فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز دارای فرکانس ۵ گیگا هرتز با سرعت ۱۳۰۰ مگابایت بر ثانیه نیز می‌باشد.

 

  • مودم روتر بی‌سیم دی لینک DSL-224

این نوع مودم هر دو مدل فناوری ADSL و VDSL را در بر می‌گیرد. این مودم‌ها به صورت عمودی راه اندازی می‌شوند و سرعت ۳۰۰ مگابایت بر ثانیه را در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهند.

 

  • مودم روتر تی پی لینک TD-W9970:

این مدل مودم تمام فناوری‌های DSL را پشتیبانی می‌کند و در دو رنگ سفید و مشکی عرضه می‌شود.

 

برخی نکات مهم در مورد انتخاب بهترین مودم VDSL

هر فردی پیش از اینکه یک نوع مودم مناسب را برای دسترسی به اینترنت انتخاب کند باید به نکات زیادی نیز توجه داشته باشد. قبل از اینکه برای خرید مودم اقدام کنید به احتیاجات خود و مشخصات دستگاه توجه داشته باشید تا بعد از خرید با هیچ گونه مشکلی مواجه نشوید برخی از نکات مهم برای انتخاب یک نوع مودم مناسب عبارت است از:

  • بیشترین سرعت اینترنتی که به آن دسترسی دارید را انتخاب نمایید: با توجه به مکانی که در آن زندگی می‌کنید و بیشترین سرعت اینترنتی که در دسترس دارید بهترین مدل مودم پرسرعت را انتخاب کنید.
  • سرویس دهنده محلی اینترنت را پیدا کنید: هر فردی باید با توجه به سرویس دهنده محلی خود یک پکیج مناسب را خریداری کند که تمام امکانات مورد نیاز را در اختیار کاربران خود قرار دهد.
  • به هزینه‌ها توجه داشته باشید: امروزه هزینه مورد نیاز برای خرید محصولات یکی از فاکتورهای بسیار مهم محسوب می‌شود. پس قبل از اینکه مودم مناسب را خریداری کنید به هزینه‌های آن توجه ویژه‌‌ای داشته باشید.
  • محدوده پوشش دهی اینترنت را تعیین کنید: با توجه به اینکه مودم خود را در چه مکانی قرار می‌دهید و قصد دارید که چه محدوده‌‌ای را با استفاده از آن پوشش دهید بهترین نوع مودم را انتخاب کنید که نقاط زیادی را پوشش دهد.

 

مزیت‌های استفاده از مودم VDSL

این مدل مودم‌ها به کاربران خود اجازه می‌دهند که علاوه بر استفاده از اینترنت VDSL از امکانات زیادی مانند ویدئو کنفرانس بهره مند شوند. افرادی که قصد استفاده از این نوع مودم‌ها را دارند به یک خط ثابت و مودم مناسب نیاز دارند. با خرید این نوع مودم‌ها تمام امکانات دستگاه در اختیار شما قرار خواهد گرفت و دیگر به هیچ گونه وسیله‌‌ای برای نصب و راه اندازی مودم نیاز نخواهید داشت.

سرعتی که این نوع مودم‌ها برای کاربران خود فراهم می‌کنند تقریبا ۴ برابر سرعت اینترنت در مودم‌های دیگر است. قطع و وصل اینترنت و سایر اختلالات دیگر در این نوع مودم‌ها به ندرت پیش می‌آید. نصب و راه اندازی این دستگاه به طور کامل بر عهده پیمانکاران است و نیازی نیست که شما در این مورد نگرانی داشته باشید.

 

مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر روی سرعت اینترنت نسل DSL

با توجه به اینکه امروزه اکثر کارها و خدمات با استفاده از اینترنت انجام می‌شود پس تمام افراد به یک نوع اینترنت با سرعت بالا نیاز دارند. اما عوامل زیادی بر روی سرعت اینترنت و پوشش دهی آن بستگی دارد. با توجه به اینکه فاصله مودم از مخابرات یا شرکت ارائه دهنده تا چه اندازه‌‌ای است سرعت اینترنت نیز متفاوت خواهد شد. هر چه فاصله مودم تا شرکت ارائه دهنده کمتر باشد سرعت اینترنت در آن نقطه افزایش پیدا می‌کند.

امروزه کلیه شرکت‌ها و مخابرات قصد دارند که پوشش دهی شبکه اینترنت VDSL را در سراسر کشور فراهم کنند. در کشور ایران اکثر کلان شهرها به این نوع اینترنت با کیفیت دسترسی دارند و در کمترین زمان تمام مناطق به این نوع فناوری مجهز خواهد شد.

 

نحوه راه اندازی اینترنت VDSL نسل جدید

در ابتدا فناوری VDSL با استفاده از خطوطی که فیبر نوری نام دارند به خطوط تلفن‌های ثابت منتقل می‌شود و در نهایت با استفاده از کابل‌های مسی به مودمی که راه اندازی کرده‌‌اید می‌رسد. در حال حاضر شرکت‌هایی مثل شاتل داتک پیشگامان و مخابرات می‌توانند این نوع اینترنت با کیفیت را در اختیار مصرف کنندگان خود قرار دهند.

تمام مراحل نصب و راه اندازی مودم و این نوع اینترنت محبوب بر عهده افراد متخصص در شرکت است. اگر شما هم جز افرادی هستید که در مناطق تحت پوشش VDSL زندگی می‌کنید حتما از این مدل اینترنت استفاده نمایید و از مزایای آن بهره مند شوید.

 

نحوه ثبت نام اینترنت نسل DSL

افرادی که قصد دارند از این نوع اینترنت نسل جدید بهره مند شوند می‌توانند از طریق مخابرات و شرکت شاتل بر اساس مراحل زیر عمل کنند:

  • مخابرات

شرکت‌های مخابراتی این نوع اینترنت را با نام سرینو در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در ابتدا شما باید به سایت رسمی مخابرات مراجعه نمایید و به گزینه اطلاعات بیشتر وارد شوید. در صفحه‌‌ای که برای شما باز می‌شود باید اطلاعات کامل خود را به صورت دقیق وارد نمایید. در پایان یک کد پیگیری ارسال می‌گردد که باید آن را نزد خود نگه دارید.

 

  • شاتل

در ابتدا افراد باید وارد سایت شاتل شوند و سپس به گزینه خدمات شاتل را انتخاب کنند. در این قسمت باید به زیر مجموعه‌های VDSL مراجعه نمایید و اطلاعات تکمیلی خود را وارد کنید. در پایان این مراحل باید منتظر تماس شرکت باشید تا اینترنت برای شما فعال گردد.

 

اینترنت VDSL چیست و چطور مودم متناسب با آن تهیه کنیم؟

راهنمای خرید مودم VDSL

هر فردی بدون اطلاعات قبلی و توجه به شرایط خاص نمی‌تواند برای خرید این مدل مودم‌ها اقدام نماید. برخی از نکات مهم برای خرید مودم VDSL عبارت است از:

  • قبل از اقدام برای خرید این مدل دستگاه‌ها اطمینان داشته باشید که محل زندگی شما توسط فناوری VDSL پشتیبانی شده است. با توجه به اینکه هنوز اکثر مناطق ایران به این نوع تکنولوژی دسترسی ندارند و آنتن دهی آن در اکثر نقاط ضعیف است پس حتما باید از این مورد اطمینان حاصل کنید. برای اینکه مطمئن شوید محل زندگی شما توسط اینترنت VDSL پشتیبانی می‌شود یا نه به دفاتر پشتیبانی در محله خود مراجعه کنید.
  • امروزه اکثر افراد در خانه‌های خود به مودم دسترسی دارند. پس به تمام افرادی که قصد دسترسی به اینترنت با سرعت بالا را دارند توصیه می‌شود که مودم‌های VDSL مناسب را انتخاب نمایند.
  • در صورتی که از قبل در خانه خود مودم داشتید قبل از تعویض آن به نکات روی جعبه مودم توجه کنید؛ زیرا ممکن است که مودم شما توسط VDSL هم پشتیبانی شده باشد.
  • مودم مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و مورد اطمینان خریداری نمایید تا محصول شما دارای گارانتی باشد و بعد از مصرف دچار مشکل نشوید.

 

معایب استفاده از اینترنت VDSL نسل جدید

علاوه بر مزایای بسیار زیادی که این نوع فناوری در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد معایبی هم به همراه دارد. تمامی افراد باید همه ویژگی‌ها مزایا و معایب این نوع اینترنت نسل جدید را بررسی نمایند و در نهایت برای راه اندازی آن در محل زندگی خود اقدام کنند. برخی از معایب استفاده از این نوع اینترنت نسل جدید عبارت است از:

  • از اینترنت VDSL نمی‌توان در هر مکانی استفاده کرد؛ زیرا مناطق خاصی توسط این تکنولوژی پوشش داده می‌شوند.
  • با توجه به اینکه انواع تجهیزات متنوع برای این نوع اینترنت مورد نیاز است پس نمی‌توان در طول مصرف خطوط ثابت خود را تغییر داد.
  • معمولا امکانات مورد نیاز برای اینترنت‌های نسل DSL نسبت به سایر اینترنت‌های دیگر بالاتر است.
  • با توجه به اینکه چه تعداد کاربر به این شبکه متصل شده‌‌اند سرعت ارسال و دریافت فایل‌ها و اطلاعات افزایش یا کاهش می‌یابد.

 

کارایی اینترنت VDSL

معمولا کامپیوترها و سیستم‌ها را با استفاده از کابل یا وایرلس به مودم‌ها متصل می‌کنند و سپس این مودم‌ها توسط کابل‌هایی مخصوص به پریز تلفن وصل می‌شوند. اطلاعات مورد نیاز افراد به صورت دیجیتالی از طریق کامپیوتر به مودم‌ها فرستاده می‌شود و مودم‌ها آن اطلاعات را به شکل فرکانس‌های صوتی تبدیل می‌کنند.

فرکانس‌های صوتی در نهایت با استفاده از کابل‌های تلفن مسی به مراکز اینترنتی ارسال می‌گردند و پاسخ‌ها به صورت دیجیتالی به کامپیوتر ارسال می‌شوند و در اختیار کاربران اینترنت قرار می‌گیرند. تمامی این مراحل در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود و اطلاعات در زمان بسیار کم در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *