News, آموزشی

بهترین برنامه های تست سرعت وای فای برای ویندوز و مک

تست سرعت wifi

سلام بر همراهان همیشگی پست های آموزشی و فناوری وبسایت رسمی IDH. در این نوشته، قصد داریم شما را با بهترین برنامه های تست سرعت وای فای برای ویندوز و مک در سال ۲۰۲۱ آشنا کرده و راهکار هایی برای افزایش سرعت وای فای ارائه دهیم.

بهترین برنامه های تست سرعت وای فای برای ویندوز در سال ۲۰۲۱

آیا شک دارید که (ISP (Internet Service Provider شما، همان شرکت یا اپراتوری که اینترنت شما را تامین میکند، سرعت وعده داده شده اینترنتی که از آنها خریداری کرده اید را تحویل می دهد یا خیر؟

با انتخاب بهترین برنامه های تست سرعت وای فای برای ویندوز، می توانید شک خود را به یقین تبدیل کرده و احیانا بابت سرعت پایین وای فای، هزینه گزافی به برخی از ISP های فریب کار نپردازید.

کار با همه برنامه های تست سرعت وای فای برای ویندوز که برای این مقاله انتخاب کرده ایم کاملاً آسان است و در عین سادگی در رابط کاربری، دقت بالا و انبوهی از ویژگی های اضافی را ارائه می دهند که می توانید از آنها برای بهینه سازی اینترنت خود به منظور دریافت بهترین عملکرد ممکن بهره ببرید.

چگونگی تست سرعت وای فای

روش های مختلفی وجود دارد که می توانید برای تست سرعت وای فای خود از آنها استفاده کنید، بعضی از این روش ها راحت تر از بقیه هستند.

در حقیقت، یک ابزار دستی نام آشنا برای تست سرعت اینترنت وای فای همراه با تمام نسخه های سیستم عامل ویندوز وجود دارد که همان Ping است.

PING) یک ابزار مهم برای عیب یابی اتصالات ویندوز در سطح IP

مایکروسافت آن را به عنوان ابزار اصلی برای عیب یابی اتصالات سطح IP در ویندوز توصیف می کند.

این ابزار که با نوشتن فرمان (Command) به راحتی فراخوانی میشود، می تواند اندازه گیری کند که چه مدت طول می کشد تا دستگاه شبکه محلی یا شبکه راه دور، مانند وب سرور، به یک درخواست پاسخ دهد و همچنین می تواند زمان از دست رفتن بسته های دیتا را تشخیص دهد.

از نظر تئوری، شما حتی می توانید از Ping برای تعیین سرعت بارگیری و بارگذاری (سرعت دانلود و آپلود) خود استفاده کنید، اما انجام این کار به چند دلیل، که محل بحث این مقاله نیست، مناسب به نظر نمیرسد.

یک گزینه جایگزین رایج برای کار با پینگ، تست های مختلف سرعت وایفای هستند که به صورت تست های آنلاین میتوانند مورد استفاده قرار بگیرند و توسط ISP های مختلف ارائه می شود.

هرچند استفاده از تست آنلاین سرعت وایفای آسان و راحت است، چنین تست های سرعتی فاقد شفافیت لازم هستند.

به این معنا که پس از تشخیص ISP شما، ISP ارائه دهنده تست آنلاین سرعت WIFI میتواند نتایج تست سرعت وایفای را به گونه ای دستکاری کند که اگر از یک ISP متفاوت استفاده میکنید، رقیب را تخریب کند یا اینکه اگر مشتری همان ISP هستید باور کنید که سرعت اینترنت شما به قدر کافی بالاست؛ به این معنا که عددی بیش تر از حد واقعی را گزارش میکنند.

به همین دلیل، ما برنامه های تست سرعت WiFi مستقل را توصیه می کنیم، مانند برنامه های ذکر شده در زیر:

۳ برنامه برتر تست سرعت وای فای برای ویندوز

  1. NetSpot یکی از بهترین برنامه های تست سرعت وی فای برای ویندوز است که امکانات بسیار متنوع و پرکاربردی را در اختیار شما میگذارد.
  2. Network Speed ​​Test یک برنامه کاربردی سریع تست سرعت WiFi است که به شما امکان می دهد سرعت WiFi خود را در برابر نزدیکترین مرکز داده Microsoft Azure آزمایش کنید.
  3. Network Speed ​​Test Pro می تواند تاخیر شبکه و سرعت بارگیری را اندازه گیری کند.

***

NetSpot نه تنها بهترین برنامه تست سرعت برای ویندوز است، بلکه یک برنامه واقعا همه کاره به شمار میرود.

تست سرعت وای فای

ویژگی NetSpot’s Active Scanning به طور قابل اعتمادی میزان بارگذاری، میزان بارگیری و میزان انتقال بی سیم را از طریق HTTP ،TCP یا UDP آزمایش می کند.

توضیح مختصر اینکه HTTP ،TCP و UDP، پروتکل های انتقال در فضای اینترنت هستند.

نت اسپات بر روی دو حالت کلی کار میکند: حالت Discover و Survey.

در حالت Discover، میزان سرعت انتقال داده از کاربر به اینترنت را منعکس می کند و در حالت Survey که برای تمام مدل های MacBook با سیستم عامل macOS و لپ تاپ های PC با سیستم عامل ویندوز موجود است میتواند با ایجاد یک نقشه حرارتی از پوشش وای فای به شما اطلاعات مفیدی دهد که این حالت را در ادامه با جزئیات بیشتری توضیح داده ایم.

بر خلاف تست های سرعت WiFi آنلاین، NetSpot به شما امکان می دهد که میزان داده هایی را که می خواهید به هدف انجام آزمون منتقل کنید، به صورت دستی پیکربندی کنید تا به برآورد درست تری برسید.

حتی اگر اطلاعات زیادی در مورد شبکه های بی سیم نداشته باشید مهم نیست؛ زیرا استفاده از NetSpot در عین وجود آپشن هایی جهت تأمین نیازهای کاربران حرفه ای، فوق العاده آسان است.

برای انجام تست سرعت وای فای به کمک NetSpot، شما میتوانید بین انجام یک تست سریع که سرعت لحظه ای وای فای را گزارش میکند و انجام آن فقط چند ثانیه طول می کشد و یک تست جامع تر که به طور متوسط ​​سرعت اینترنت شما را در مدت زمان طولانی تری نشان می دهد انتخاب کنید.

اما آنچه باعث شده NetSpot به عنوان مقام اول در لیست بهترین برنامه های تست سرعت اینترنت WiFi معرفی شود، توانایی منحصر به فرد آن در کشف این نکته است که اینترنت شما به آن اندازه که باید باشد سریع نیست.

با NetSpot می توانید محلی که منبع WiFi در آن قرار گرفته را به طور دقیق بررسی کنید و فعالیت شبکه WiFi را در اطراف خود تجزیه و تحلیل کنید.

برای انجام بررسی محیطی WiFi با استفاده از NetSpot:

  • به سادگی نقشه ای از منطقه مورد نظر برای بررسی و مشورت با این اپلیکیشن را بارگذاری می کنید یا با استفاده از ویرایشگر نقشه داخلی NetSpot نقشه جدیدی را از ابتدا ایجاد می کنید.
  • سپس از یک قسمت منطقه ای که نقشه اش را به نت اسپات داده اید به قسمت های دیگر می روید.
  • حال NetSpot تمام اطلاعات لازم برای ایجاد یک نقشه حرارتی را در اختیار دارد.
  • این نقشه نشان می دهد در کدام قسمت منطقه سیگنال وای فای قوی ترین و کجا ضعیف ترین حالت است.

NetSpot برای ویندوز و macOS در دسترس است و می توانید آن را به صورت رایگان دانلود و برای تست سرعت وایفای استفاده کنید.

مزایای نت اسپات

  • قابل اطمینان و دقیق
  • قابل تنظیم در حالات مختلف
  • همه کاره
  • آسان برای استفاده
  • برای ویندوز و macOS موجود است.
  • رایگان بودن

Network Speed ​​Test یک برنامه کاربردی سریع تست سرعت WiFi است که به شما امکان می دهد سرعت WiFi خود را در برابر نزدیکترین مرکز داده Microsoft Azure آزمایش کنید.

این برنامه را می توان از فروشگاه برنامه Microsoft به صورت رایگان بارگیری کرد و رابط کاربری مدرن و نسبتا ساده آن، آزمایش سرعت وای فای را بدون دردسر انجام می دهد.

برنامه تست سرعت وای فای

هنگامی که برنامه تست سرعت وای فای Network Speed ​​Test، کار تست سرعت WiFi را به پایان می رساند، میزان تاخیر شبکه، سرعت بارگیری (دانلود) و سرعت بارگذاری (آپلود) اندازه گیری شده را نشان می دهد.

یک نکته جالب این اپلیکیشن تست سرعت وای فای این است که Network Speed ​​Test در گزارشی که پس از انجام تست ابجاد میکند، توضیح می دهد با توجه سرعت و کیفیت شبکه اینترنت شما، می توانید انتظار داشته باشید که چه نوع فعالیت هایی (مثلا ارسال ایمیل، برقراری تماس صوتی، گوش کردن موسیقی آنلاین، تماس ویدیویی، تماشای آنلاین ویدیوهایی با کیفیت پایین، تماشای آنلاین ویدیوهای HD و …) را با آن انجام دهید.

این برنامه همچنین سابقه ای از این تست ها را نگه می دارد که به شما این امکان را می دهد که سرعت اینترنت خود را با گذشت زمان مقایسه کنید و تعیین کنید در صورت اعمال هر گونه تغییر، آیا آن تغییر منجر به افزایش سرعت اینترنت شما شده است یا خیر.

مزایا و معایب برنامه تست سرعت وای فای Network Speed ​​Test

  • توسعه یافته توسط مایکروسافت
  • موجود در فروشگاه مایکروسافت
  • رایگان است.
  • آسان برای استفاده
  • فاقد برخی ویژگی های نت اسپات است.
  • اطلاعات را به مایکروسافت ارسال می کند.
  • فقط در محدوده مراکز داده Azure اندازه گیری می شود.

Network Speed ​​Test Pro می تواند تاخیر شبکه، سرعت بارگیری و سرعت بارگذاری شما را از بیش از ۴۰۰۰ سرور در سراسر جهان اندازه گیری کند و نتایج را بر روی یک نقشه جهان نمایش دهد.

افزایش سرعت وای فای

بنابراین شما می توانید به وضوح ببینید که چه مدت طول می کشد تا بسته های داده از رایانه شما به مناطق مختلف جهان سفر کنند.

برنامه تست سرعت وای فای Network Speed ​​Test Pro به شما امکان می دهد تست های سرعت خودکار را برنامه ریزی کنید و همانند Network Speed ​​Test، این برنامه نیز سابقه اندازه گیری های قبلی را نگه می دارد.

مزایا و معایب برنامه تست سرعت وای فای Network Speed ​​Test Pro

  • انجام تست از ۴۰۰۰ سرور
  • رایگان
  • آسان برای استفاده
  • آپشن های محدود
  • نتایج ممکن است از دست بروند

چگونه سرعت WiFi ویندوز را بهبود بخشیم؟

صرف اینکه از یکی از برنامه های تست سرعت WiFi که در این مقاله توصیه شده استفاده کرده اید و نتایج ضعیفی نیز کسب کرده اید، به این معنی نیست که زمان آن است که از یک ISP دیگر خدمات دریافت کنید.

بیشتر اوقات، مسئله درونی است. برای یافتن علت واقعی این مشکلات، یک برنامه تجزیه و تحلیل WiFi مناسب همچون همان نت اسپات را دانلود کنید و میزان قدرت سیگنال WiFi خود را آزمایش کنید.

یک دیوار ضخیم یا یک دستگاه بزرگ الکتریکی هر دو می توانند تأثیر منفی قابل توجهی در عملکرد WiFi داشته باشند و ممکن است کافی باشد فقط روتر بی سیم خود را چند متری دور تر قرار دهید تا سرعت WiFi افزایش یابد.

مطمئن شوید که سرعت WIFI را با یک برنامه تست سرعت WIFI قابل اطمینان بررسی می کنید و نه ابزارها و سایت های آنلاین تست سرعت وای فای.

اطمینان حاصل کنید که بعد از هر تنظیماتی که انجام می دهید نیز سرعت WiFi را با یک برنامه تست سرعت وایفای قابل اعتماد بررسی کنید. بخاطر داشته باشید که سرعت اینترنت شما در ساعات اوج مصرف و در هنگام حضور بیش از حد افراد در همان شبکه، کندتر خواهد بود.

نکته آخر و بسیار جدی، توصیه می کنیم شبکه WiFi خود را به کانالی منتقل کنید که با ازدحام ترافیک مواجه نباشد. برای اینکار می توانید از اپلیکیشن هایی استفاده کنید که مشخص کنند کدام کانال WiFi کمترین تعداد کاربر و استفاده را دارد.

بهترین برنامه های تست سرعت WiFi برای Mac

با لیست بهترین برنامه های تست سرعت وای فای برای MAC، می توانید دقیقاً تعیین کنید چرا سرعت اینترنت شما به آن اندازه که باید سریع نیست و در نتیجه میتوانید فکری برای آن کرده و مشکل کندی سرعت وای فای مک را حل کنید.

داشتن یک رایانه زیبا و گران قیمت Mac و عدم لذت بردن از آن به دلیل سرعت پایین اینترنت قطعا چیز خوشایندی نیست!

برای آزمایش اتصال اینترنت، توصیه می کنیم از یکی از برنامه های تست سرعت WiFi که در این مقاله توصیه شده استفاده کنید.

چگونگی انجام تست سرعت وای فای روی مک

حداکثر سرعت بارگیری و بارگذاری (دانلود و آپلود) شما توسط سه عامل اصلی تعیین می شود:

  1. عملکرد ماژول وایرلس که در رایانه Mac شما تعبیه شده است
  2. عملکرد روتر بی سیم
  3. اتصال اینترنت شما

برای بررسی اینکه حداکثر سرعت انتقال بی سیم مک چقدر است، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • Spotlight را باز کرده و “Network Tooltility” را تایپ کنید.
  • Enter را فشار دهید تا ورود خود را تأیید کنید و به زبانه Info در پنجره Network Utility بروید.
  • شما باید یک منوی کشویی با رابط شبکه خود ببینید.
  • در زیر منوی کشویی کادری با عنوان “Interface Information” وجود دارد.
  • در آنجا، به دنبال “Link Speed” باشید.
  • این حداکثر سرعت انتقال بی سیم (وایرلس) شما است.

اگر شما یک رایانه Mac جدیدتر دارید، احتمال اینکه میزان سرعت انتقال WiFi بسیار سریعتر از سرعت روتر بی سیم شما باشد، وجود دارد.

بهترین راه برای اطمینان از این موضوع این است که به صورت آنلاین نام مدل روتر بی سیم خود را جستجو کنید و مشخصات فنی آن را مطالعه کنید.

امروزه بیشتر روترهای بی سیم از استاندارد ۸۰۲٫۱۱n پشتیبانی می کنند که حداکثر سرعت انتقال داده خالص را از ۵۴ مگابیت در ثانیه تا ۶۰۰ مگابیت در ثانیه پشتیبانی می کند.

البته روز به روز به تعدادد روترهای جدیدی که از استاندارد جدیدتر ۸۰۲٫۱۱AC پشتیبانی می کنند افزوده می شود.

بهره گیری از این استاندارد جدید، حداکثر نرخ انتقال داده خالصی تا ۴۳۳٫۳ مگابیت در ثانیه در هر جریان یا به طور کلی ۱۳۰۰ مگابیت در ثانیه را ارائه می دهد.

برنامه های تست سرعت وای فای مک که در زیر آورده شده است، داده ها را از و به یک سرور از راه دور ارسال و دریافت می کنند تا حداکثر سرعت بارگیری و بارگذاری (دانلود و آپلود) شما را محاسبه کنند و این موضوع را روشن می کند که آیا ISP سرعت تبلیغ شده را به شما ارائه می دهد یا خیر.

۳ برنامه برتر تست سرعت WiFi برای مک به شرح زیر هستند:

  1. NetSpot) تنها برنامه تست سرعت شبکه WiFi در این لیست است که به نوعی یک برنامه همه کاره به شمار رفته و قبلیت های زیادی در اختیار کاربر قرار می دهد.
  2. Speedtest ارائه شده توسط Ookla) هدف این برنامه، انجام تست های دقیق و سریع سرعت WiFi آنهم تنها با انجام یک کلیک است.
  3. Fast.com) یک برنامه تست سرعت وای فای فوق العاده ساده برای Mac و سایر رایانه ها و دستگاه های دارای یک مرورگر وب مدرن است.

هماطور که گفتیم، NetSpot یک برنامه تست سرعت وای فای همه کاره به شمار میرود و علت این ادعا، امکان انجام تجزیه و تحلیل و بررسی های عمیق WiFi به کمک نت اسپات است.

NetSpot با در نظر گرفتن سطح دانش هر دو نوع کاربر، یعنی حرفه ای و خانگی طراحی شده است.

یک رابط کاربری مدرن ارائه می دهد که تمام ویژگی های برنامه را با یک نگاه به معرض نمایش میگذارد.

نت اسپات

نت اسپات دو حالت تجزیه و تحلیل WiFi متفاوت را در اختیار میگذارد: Discover و Survey.

اگر نت اسپات بر روی حالت Discover کار کند، نرخ انتقال داده بین کاربر و شبکه اینترنت را گزارش خواهد کرد و اگر بر روی حالت Survey، که برای تمام مدل های MacBook با سیستم عامل macOS و لپ تاپ های PC با سیستم عامل ویندوز موجود است، تنظیم شده باشد، میتواند یک نقشه حرارتی از پوشش وای فای در محدوده موردنظر شما ایجاد کند.

برای انجام بررسی محیطی WiFi با استفاده از NetSpot:

  • به سادگی نقشه ای از منطقه مورد نظر برای بررسی و مشورت با این اپلیکیشن را بارگذاری می کنید یا با استفاده از ویرایشگر نقشه داخلی NetSpot نقشه جدیدی را از ابتدا ایجاد می کنید.
  • سپس از یک قسمت منطقه ای که نقشه اش را به نت اسپات داده اید به قسمت های دیگر می روید.
  • حال NetSpot تمام اطلاعات لازم برای ایجاد یک نقشه حرارتی را در اختیار دارد.
  • این نقشه نشان می دهد در کدام قسمت منطقه سیگنال وای فای قوی ترین و کجا ضعیف ترین حالت است.

مزایای استفاده از برنامه تست سرعت وای فای نت اسپات

  • آسان برای استفاده
  • داشتن بسیاری از آپشن های مفید منحصر بفرد
  • برای رایانه های Mac و Windows موجود است
  • داشتن نسخه رایگان
  • امکان بهره مندی از پشتیبانی
  • رابط کاربری مدرن

Speedtest که توسط Ookla ارائه شده است، یک پاسخ آنلاین محبوب به هر کسی که می پرسد، “بهترین راه برای تست سرعت WiFi من چیست؟” به شمار می رود!

Speedtest اگرچه تقریباً به کاملی NetSpot بسته نیست، اما میتواند تست های دقیق و سریع سرعت WiFi را تنها با یک کلیک در اختیار کاربران قرار دهد.

اپلیکیشن تست سرعت wifi

Ookla، شرکتی که پشت این برنامه محبوب تست سرعت وای فای قرار دارد، دارای یک شبکه سرور جهانی در تمام مناطق جهان و همچنین یک پایگاه اطلاعاتی جامع برای سرعت اینترنت بر اساس نتایج میلیون ها کاربری است که تاکنون از Speedtest Ookla استفاده کرده اند.

به لطف این پایگاه داده، می توانید ارتباط اینترنت خود را با سایر افراد ساکن در منطقه تان نیز مقایسه کنید، که به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که آیا باید به دنبال ISP جدید باشید یا خیر.

مزایا و معایب استفاده از برنامه تست سرعت وای فای Speedtest Ookla

  • استفاده ساده
  • نتایج دقیق
  • پوشش جهانی
  • فاقد همه آپشن ها است.
  • داده های شخصی را جمع آوری می کند.

Fast.com یک برنامه تست سرعت وای فای فوق العاده ساده برای Mac و سایر رایانه ها و دستگاه های دارای مرورگر وب مدرن است.

برخلاف اکثر برنامه های مشابه دیگر، Fast.com فقط سرعت دانلود شما را اندازه گیری می کند و این کار به محض باز کردن آن انجام می شود.

تست آنلاین سرعت وای فای

همچنین عملکرد این برنامه، با نام آن مطابقت دارد (سریع دات کام) و بسیار سریع کار می کند و برای افرادی که اطلاعات زیادی در مورد رایانه ندارند اما می خواهند بدانند که چرا نمی توانند یک فیلم آنلاین را با حتی کیفیت پایین تماشا کنند، مناسب است.

مزایا و معایب استفاده از برنامه تست سرعت وای فای Fast.com

  • به طور خودکار کار می کند.
  • نتایج دقیق
  • رابط کاربر تمیز و ساده
  • فاقد برخی امکانات نت اسپات است.
  • میزان تأخیر و سرعت آپلود را اندازه گیری نمی کند.
  • داده های کاربران را جمع آوری می کند.

چگونه سرعت WiFi مک را بهبود بخشیم؟

با تعیین مکان مناسب برای روتر WiFi با استفاده از یک برنامه تجزیه و تحلیل WiFi مانند NetSpot، می توان سرعت تقریباً هر شبکه WiFi را به میزان قابل توجهی بهبود بخشید.

با استفاده از حالت Survey WiFi از منطقه ای که می خواهید با یک سیگنال WiFi قوی آن را بپوشانید، با راه رفتن از یک قسمت از منطقه به قسمت دیگر و مشخص کردن موقعیت خود در NetSpot، شروع کنید.

هنگامی که NetSpot نمونه داده های کافی را جمع آوری کرد، برنامه با ایجاد یک نقشه حرارتی سیگنال دقیق و برجسته سازی نقاط ضعف سیگنال و مناطق مرده (بدون سیگنال)، شبکه WiFi شما را مجسم می کند.

این به شما داده های مرجع مفیدی می دهد که می توانید پس از هر تغییری که ایجاد می کنید، آنرا تجزیه و تحلیل کنید.

شما باید روتر WiFi خود را به دور از وسایل الکترونیکی قرار دهید که می تواند باعث تداخل الکترومغناطیسی شود و همچنین از قرار دادن مودم در نزدیکی موانع بزرگی مانند مبلمان خودداری کنید.

همچنین باید از پخش سیگنال در کانال WiFi مشابه روترهای WiFi نزدیک خود خودداری کنید. حالت Discover نت اسپات برای یافتن کانال های WiFi با بیشترین میزان استفاده مناسب است.

این چند تنظیم ساده معمولاً برای افزایش چشمگیر سرعت WiFi کافی است. فقط به یاد داشته باشید که پس از هر تنظیماتی که انجام داده اید سرعت WiFi را آزمایش کنید تا هرگز یک قدم به جلو و دو قدم عقب نروید! با یک برنامه تجزیه و تحلیل WiFi حرفه ای، وای فای سریع و پایدار در دسترس شماست.

منابع

https://www.netspotapp.com/best-wifi-speed-test-apps-for-windows-2018.html

https://www.netspotapp.com/best-wifi-speed-test-apps-for-mac-2018.html

دیگر پست های آموزشی و اخبار دنیای فناوری را نیز از دست ندهید.

راستی! شما میتوانید در بخش دیدگاه ها موضوعات مورد علاقه خود را برای مقالات بعدی که به صورت اختصاصی توسط تیم وبسایت رسمی IDH تهیه میشوند با ما در میان بگذارید.

امیدواریم از این مقاله که در خصوص آشنایی با بهترین برنامه های تست سرعت وای فای برای ویندوز و مک در سال ۲۰۲۱ و راهکار هایی برای افزایش سرعت وای فای بود استفاده و لذت برده باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *