News, آموزشی

تعریف و بیان تفاوت WiFi ،Wireless و Wimax سه اصطلاح رایج شبکه

تعریف و بیان تفاوت WiFi ،Wireless و Wimax سه اصطلاح رایج شبکه

سلام بر همراهان همیشگی پست های آموزشی و فناوری وبسایت رسمی IDH. درمقاله؛ تعریف و بیان تفاوت WiFi ،Wireless و Wimax سه اصطلاح رایج شبکه  قصد داریم، به بررسی سه اصطلاح رایج وایرلس، وایفای و وایمکس بپردازیم و ببینیم اصلا تفاوت WiFi ،Wireless و Wimax در چیست؟

امروزه در دنیایی که اینترنت بی سیم، جزء جدایی ناپذیر زندگی همه ما شده است، واژه های WiFi ،Wireless و Wimax بیش از پیش شنیده می شوند.

احتمالا برای برخی از شما کاربران اینترنت پیش آمده که هر یک از این واژه ها را به جای دیگری استفاده کنید و با مفهوم صحیح آنها به طور کامل آشنایی نداشته باشید.

با ما همراه باشید تا در این مقاله، علاوه بر آشنایی با مفاهیم هر سه عبارت وایرلس، وای فای و وایمکس، با تفاوت ها و شباهت هایشان نیز آشنا شده و دیگر هیچ گاه دچار سردرگمی نشوید!

Wireless چیست؟

واژهWirelessبه معنای بی سیم می باشد.

در تکنولوژی ارتباطی Wireless، به جای سیم و کابل از امواج رادیویی، مادون قرمز و یا ماکروویو برای انتقال سیگنال استفاده می شود.

مسلما هزینه نگهداری شبکه‌های Wireless در مقایسه با شبکه‌هایی که مبتنی بر سیم هستند، بسیار کمتر است.

انواع دستگاه هایی که می توانند از تکنولوژی Wireless بهره مند شوند:

  • تلفن‌های همراه
  • پیغام گیرها
  • لپ تاپ ها
  • دستگاه‌های مکان‌یاب
  • سیستم‌های ماهواره ای و PDA ها
  • زمینه‌های کاری مانند مراقبت‌های پزشکی

بدون وجود محدودیت فیزیکی خاص، ایمیل خود را بررسی کنید، فیلم ببینید، موسیقی گوش کنید، خرید آنلاین انجام دهید، بازی کنید و خلاصه به راحتی حتی در حال حرکت از اینترنت بهره مند شوید.

WiFi چیست؟

wifi چیست

WiFi روشی برای برقراری ارتباطات بی سیم.

تکنولوژی استاندارد شده WiFi توسط انجمن استانداردهای IEEE در قالب IEEE 802.11 ارائه شده است.

در برخی از متون فارسی، واژه WiFi، مخفف عبارت Wireless Fidelity بیان شده است که این مطلب کاملا اشتباه است و همانطور که اشاره شد، WiFi تنها نام یک استاندارد در شبکه های بی سیم است.

در واقع WiFi که استانداردی از زیرمجموعه بلوتوث می باشد، امکان برقراری ارتباط بی سیم با قدرتی بیشتر از بلوتوث را در فواصل کوتاه فراهم می کند.

با استفاده از شبکه محبوب WiFi، موبایل‌های هوشمند، لپ تاپ ها و نوت بوک ها براحتی در منزل، محل کار و حتی در سفر همواره از اینترنت بهره مند می شوند.

مودم WiFi

مودم wifi

حالا برای اینکه بتوانید سیستم های مدنظرتان را با استفاده از WiFi به اینترنت متصل کنید به مودم WiFi نیاز دارید.

مودم WiFi یا مودم روتر، مودمی است که دارای اکسس پوینت WiFi می باشد و اینترنت دریافتی از خطوط مخابراتی را با سایر دستگاه ها به اشتراک می‌گذارد.

آیا میدانستید؟ شرکت IDH، تنها نماینده رسمی مودم های جیبی و رومیزی سیمکارتی هواوی در ایران با ۳ سال گارانتی است که به تازگی اقدام به راه اندازی طرح خرید، فروش و تعویض مودم های دست دوم کرده است؟ اطلاعات بیشتر

مودم های WiFi را می توان به دو دسته کلی مودم وای فای ADSL و مودم وای فای سیم کارت خور تقسیم بندی نمود که تفاوت اصلی آنها در منبع دریافت اینترنت است.

با رمزگذاری مودم، به راحتی مدیریت شبکه WiFi در دست شماست و به این ترتیب تنها سیستم هایی می توانند از اینترنت از طریق مودم شما بهره مند شوند که اجازه دسترسی داشته باشند.

هات اسپات وای فای (HotSpot WiFi)

هات اسپات وایفای

تلفن های هوشمند یا تبلت ها را می توان به سادگی از طریق هات اسپات (HotSpot) به یک روتر تبدیل نمود.

به عبارتی دیگر، با فعال نمودن گزینه Hotspot در موبایل یا تبلت و تبدیل آنها به یک اکسس پوینت، اینترنت سیم کارت را با سایر تجهیزات به اشتراک بگذارید.

بهتر است قبل از روشن کردن قابلیت Hotspot، آن را رمزگذاری نمایید تا همانند مودم، مدیریت شبکه را در اختیار داشته باشید.

اما شاید یک سوال در اینجا مطرح شود:

اگر با هات اسپات میتوان گوشی تلفن همراه را به مودم تبدیل کرد، چه لزومی به استفاده و خرید مودم سیمکارت خور وجود دارد؟

برای پاسخ به این پرسش مهم این مقاله جذاب را مطالعه فرمایید:

۵ دلیل برای خرید مودم سیمکارت خور! (مزایای مودم سیمکارتی بر اینترنت گوشی)

مقایسه میان WiFi و Wireless

  • امکان استفاده از اینترنت با استفاده از Wireless در همه جا فراهم است، زیرا از شبکه موبایلی استفاده می شود. اما برای بهره مندی از اینترنت با استفاده از شبکه WiFi باید در محدوده روتر ایجاد کننده شبکه قرار بگیرید.
  • محدوده پوشش دهی با استفاده از ارتباط “Wireless”وسیعتر از ارتباط “WiFi” است. شبکه WiFi را شبکه محلی بی سیم (wireless LAN) هم می نامند.
  • سرعت دانلود و آپلود در یک ارتباط “Wireless”معمولا کمتر از یک ارتباط “WiFi” است.

یک روتر WiFi مطابق با استاندارد ارتباطی ۸۰۲٫۱۱n، امکان ارائه سرعت انتقال ۳۰۰Mbps را دارا می باشد، در حالی که سرویس بی سیم یا وایرلس ۴G، سرعت دانلود و آپلودی به ترتیب برابر با ۹٫۱۲Mbps و ۵٫۸۶Mbps را ارائه می دهد.

اما Wimax چیست؟

فرق wimax و wifi

وایمکس (Wimax) مخفف عبارت World Wide Interoperability for Microwave Access و به معنی قابلیت مبادله و استفاده از اطلاعات در سطح جهانی با امواج ماکروویو است.

استاندارد هر دو سیستم Wimax و WiFi، از طریق سازمان بین‌المللی IEEE ارائه شده است.

استاندارد وای فای، ۸۰۲٫۱۱a ،۸۰۲٫۱۱b و ۸۰۲٫۱۱g می باشد درحالی که برای سیستم Wimax این مقدار برابر ۸۰۲٫۱۶ است.

به این ترتیب بسامد امواج Wimax بیشتر از WiFi می باشد که این به معنی کم‌تر بودن طول موج Wimax است.

هر چه طول موج کوتاه‌تر باشد، عمر موج بیشتر می شود.

پس به علت داشتن عمر بیشتر، می توان از Wimax در فواصل بیشتر بهره مند شد.

امواج WiFi دارای عمر مفید در حدود ۱۵۰ متر می باشند در حالی که پوشش دهی امواج Wimax تا کیلومترها هم می رسد.

البته وسعت محدوده پوشش دهی به عوامل گوناگونی هم چون فرکانس، وضع جوی و اقلیمی، وجود ساختمان‌های بلند و نیز عوامل دیگر بستگی دارد.

به عبارت بهتر می توان گفت، اصولا Wimax به منظور پهنا رسانی در محدوده‌ی شهری (MAN) می باشد، در حالی که سرویس WiFi عمدتا برای شبکه‌های محلی (LAN) کاربرد دارد و اگر قصد افزایش محدوده پوشش دهی توسط سرویسWiFi وجود داشته باشد، باید با هزینه ای گزاف از دکل‌های تقویت کننده استفاده کرد.

در واقع شما می توانید با خرید و اتصال یک Access Point به خط DSL خود، اینترنت را به صورت WiFi به اشتراک بگذارید، اما خرید تجهیزات این چنینی برای Wimax امکان پذیر نیست.

پهنای باند در سیستم Wimax بسیار بیشتر از WiFi است و در نتیجه سرعت بالاتری را ارائه می دهد.

از نظر امنیت نیز روش‌های مختلف رمزگذاری نظیر CBC ،CCM و CTR برای سیستم Wimax مورد استفاده قرار می گیرد.

در حالی که WiFi با بهرگیری از الگوریتم‌های WEP و WPA و پسورد‌های ۶۴ و ۱۲۸ بیتی، سیستم امنیت را ارائه می‌کند.

در نهایت می توان گفت Wimax تقریبا مانند WiFi عمل می کند با این تفاوت که سرعت بالاتری را در محدوده وسیع تر و برای کاربران بیشتر ارائه می دهد؛ اما پوشش دهی محدود، عدم رشد آن در ایران و معرفی شبکه های جدید نظیر ۵G با سرعت بینظیر و هزینه معقول باعث توجه و تمرکز کاربران نسبت به مودم های WiFi شده است.

امیدواریم به خوبی مفاهیم این سه واژه پرکاربرد و به خصوص تفاوت WiFi ،Wireless و Wimax مشخص شده باشد و اگر پیش از این، این عبارات شبیه به هم به نظر می رسیدند و گاهی باعث سردرگمی می شدند، حالا دیگر کاملا برایتان متمایز شده باشند.

منابع:

https://itstillworks.com/difference-between-wireless-WiFi-1046.html

https://www.geeksforgeeks.org/difference-between-wifi-and-wimax/

دیگر پست های آموزشی و اخبار دنیای فناوری را نیز از دست ندهید.

راستی! شما میتوانید در بخش دیدگاه ها موضوعات مورد علاقه خود را برای مقالات بعدی که به صورت اختصاصی توسط تیم وبسایت رسمی IDH تهیه میشوند با ما در میان بگذارید.

امیدواریم از این مقاله آموزشی که در خصوص بررسی سه اصطلاح رایج وایرلس، وایفای و وایمکس با هدف بیان تفاوت WiFi ،Wireless و Wimax بود استفاده و لذت برده باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *