News

جعبه سیاه کره زمین

جعبه سیاه کره زمین

جعبه سیاه کره زمین, داستان ما را به آیندگان خواهد گفت!

جعبه سیاه کره زمین, داستان ما را به آیندگان خواهد گفت! اگر روزی تمدن بشری فرو بپاشد، احتمالاً شواهد زیادی در مورد آنچه بشریت تاکنون به دست آورده یا آنچه منجر به نابودی آن شد، وجود نداشته باشد. به همین دلیل محققان تصمیم گرفته اند جعبه‌ای عظیم و غیرقابل تخریب بسازند تااطلاعات علمی را ثبت کند و به تمدن‌ های آینده، بینشی درباره چگونگی سقوط بشریت بدهد.



جعبه سیاه کره زمین



این پروژه که «جعبه سیاه زمین» نام دارد، درواقع یک سازه فولادی است که در مکانی دورافتاده با شرایط اقلیمی خاص نصب می شود. این سازه فولادی، داده ‌های ارزشمندی از جمله تغییرات آب و هوایی، سطوح دی‌اکسیدکربن جو، سطوح مصرف انرژی، انقراض گونه‌ ها، آلودگی ‌های زیست‌محیطی، دمای اقیانوس‌ها و زمین، تغییرات کاربری زمین، رشد جمعیت، تأثیرات سلامتی و… را در مقیاس سیاره‌ای در خود ثبت خواهد کرد. به علاوه اطلاعات متنی مانند سرفصل های اخبار و پست های زیست محیطی و اقلیمی رسانه های اجتماعی.

این پروژه با همکاری محققان دانشگاه دولتی تاسمانی در استرالیا، بزرگترین و موفق ترین شرکت ارتباطات بازاریابی استرالیا با نام Clemenger BBDO و آژانس خلاق The Glue Society انجام می شود.

جعبه سیاه مذکور از جنس فولاد و به ابعاد ۱۰ متر در ۴ متر در ۳ متر (تقریباً به اندازه یک اتوبوس) خواهد بود که در بخش صخره ای و دورافتاده ساحل غربی تاسمانی در استرالیا مستقر خواهد شد.

بنا بر گزارش ABC نیوز استرالیا؛ در داخل این جعبه، درایوهای ذخیره سازی متصل به اینترنت قرار می گیرد که با پنل های خورشیدی تغذیه می شود و داده های علمی مربوط به زمین را ثبت خواهند کرد.

جعبه سیاه زمین که نام های دیگری ازجمله Doomsday Box (جعبه قیامت) و Apocalypse Cam (دوربین آخرالزمان) را نیز به آن می دهند، با دارا بودن سلول‌ های خورشیدی، با کمک انرژی خورشیدی تغذیه می‌شود تا اگر سایر منابع تامین انرژی آن از کار بیفتد، بتواند به فعالیت خود ادامه دهد. یعنی اگر بدترین اتفاق هم بیفتد، این سازه همچنان وجود خواهد داشت

جعبه سیاه زمین از فولاد با ضخامت سه اینچ (حدود ۵/۷ سانتیمتر) ساخته شده است و همانطور که گفته شد، در داخل آن سیستمی از درایوهای ذخیره‌ سازی متصل به اینترنت خواهد بود که با پنل‌های خورشیدی روی سقف جعبه تغذیه می‌شوند.

در داخل جعبه سیاه زمین، کامپیوترها و هارد دیسک‌هایی وجود خواهد داشت تا گزارش‌هایی از رویدادهایی که منجر به نابودی کره زمین شده است، بر روی آنها ضبط و ثبت شود.

به گزارش CNN، اگرچه این جعبه هنوز در جای خود مستقر نشده اما ثبت داده ها در داخل آن از زمان برگزاری اجلاس آب و هوای COP26 در گلاسکو اسکاتلند در ماه نوامبر ۲۰۲۱ آغاز شده است. در حال حاضر، جعبه سیاه به اندازه ثبت اطلاعات ۳۰ تا ۵۰ سال فضا دارد که البته طراحان آن امیدوارند ظرفیت ذخیره سازی هارد دیسک های آن را افزایش دهند.



جعبه سیاه کره زمین



مکانی که فعلاً برای این سازه در نظر گرفته شده، ساحل غربی تاسمانیا واقع در استرالیاست اما هنوز مکان دقیق استقرار آن مشخص نشده است؛ همانطور که بسیاری دیگر از جزئیات این پروژه مبهم است. تنها چیزی که با قطعیت اعلام شده، این است که ساخت جعبه سیاه زمین از سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد.

بنا بر گزارش ABC News استرالیا؛ در حالت ایده آل، این دستگاه داده ها را برای صدها و احتمالاً هزاران سال حفظ خواهد کرد.

درست است که جعبه سیاه زمین هنوز ساخته نشده اما تصویر مفهومی آن نشان می دهد که ساختار تکمیل‌شده به گونه ای خواهد بود که به سادگی در طبیعت قابل تشخیص باشد. زوایای تیز این دستگاه، تضاد کاملی با محیط طبیعی اطراف ایجاد می‌کند و باعث می‌شود از هر زاویه متفاوت به نظر برسد.


نمونه های دیگر

نمونه‌ دیگری از اقدامات آینده نگرانه بشر امروز، ساخت یک خزانه جهانی بذر (Svalbard Global Seed Vault) است.

این مرکز که در نزدیکی قطب شمال و در کشور نروژ واقع شده، درواقع نوعی بیمه جهانی برای تضمین بقای انواع محصولات غذایی در برابر بیماری، آفت ها، خشکسالی، گرم شدن کره زمین، خطاهای کشاورزی، آسیب‌های انسانی، بلایای طبیعی و… است.

در این خزانه که در سال ۲۰۰۸ به ‌طور رسمی افتتاح شد، بیش از ۵/۴ میلیون گونه (۲ میلیارد دانه کشاورزی) ذخیره شده است.



جعبه سیاه کره زمین



KEO نمونه دیگری است که درواقع یک کپسول فضا-زمان پیشنهادی است که به فضا پرتاب می شود تا پیام ‌هایی را از انسان های کنونی زمین، برای بشریت ۵۰ هزار سال بعد حمل می‌کند.

قرار است محتویات این کپسول فضا-زمان شامل موارد زیر باشد:

  • یک نمونه هوا، نمونه ای از آب دریا و نمونه ای از زمین
  • الماسی حاوی قطره ای از خون انسان به همراه DNA ژنوم انسان حک شده بر روی یکی از وجوه آن
  • یک ساعت نجومی که سرعت چرخش فعلی زمین را نشان می دهد
  • عکس های مردم کره زمین از تمامی فرهنگ ها
  • خلاصه دایره المعارفی از دانش کنونی بشر



جعبه سیاه کره زمین



البته تاکنون هیچ تاریخ دقیقی برای راه اندازی و پرتاب این کپسول به فضا نهایی نشده است و تنها یک مدل مفهومی در دست است.

***

یکی از بزرگترین مشکلات امروزِ تیم سازنده «جعبه سیاه زمین» این است که چگونه به تمدن های آینده کمک کنند تا بتوانند به اطلاعات موجود در این وسیله دسترسی پیدا کنند. هرچه باشد، آنها روزی یک وسیله اسرارآمیز را در وسط ناکجاآباد پیدا می ‌کنند و از کجا باید بدانند چطور کار می کند!

به هر حال، این «جعبه» اسرارآمیز و نابودنشدنی قرار است به آیندگان بگوید که چه اتفاقی برای ما افتاده است.

منابع: https://futurism.com/ و https://www.abc.net.au/

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *