News

در نمایشگاه ۲۰۲۱ MWC، هوآوی از پروژه خانه هوشمند هواوی رونمایی کرد

خانه هوشمند Huawei

سلام بر همراهان همیشگی پست های آموزشی و فناوری وبسایت رسمی IDH. در این نوشته، قصد داریم درباره رونمایی از پروژه «خانه هوشمند» هواوی در نمایشگاه ۲۰۲۱ MWC صحبت کنیم.

در هفته های اخیر و در کنگره جهانی MWC شانگهای ۲۰۲۱، اولین پروژه خانه هوشمند هوآوی رونمایی شد.

خانه هوشمند نمایانگر اصلی ترین بخش استراتژی هوش بی سیم هوآوی است. پروژه خانه هوشمند که فناوری های نوآورانه ای مانند HUAWEI HiLink و HarmonyOS و HUAWEI HiCar را با یکدیگر ادغام می کند، نمونه اولیه ای از یک خانه هوشمند در عصر اینترنت است. (برای اطلاع از کارکرد این سه فناوری، به انتهای متن مراجعه فرمایید.)

موضوع اصلی نمایشگاه ۲۰۲۱ MWC که ماه گذشته میلادی در شهر شانگهای چین برگزار شد، اتصال هوشمند بود؛ ترکیبی قدرتمند از شبکه های ۵G انعطاف پذیر، اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، داده های بزرگ، اینترنت پرسرعت و … .

کنگره یا نمایشگاه جهانی گوشی همراه (Mobile World Congress) که به اختصار MWC خوانده می‌ شود، یکی از مهمترین و بزرگترین نمایشگاه‌ های صنعت گوشی تلفن همراه در جهان محسوب می شود که شرکت‌ های پیشگام ساخت گوشی تلفن همراه، اپراتورهای ارتباطات، سازندگان نرم ‌افزار و فروشندگان در آن حضور پیدا می کنند.

این نمایشگاه که هر ساله توسط انجمن جهانی اپراتورهای تلفن همراه (GSM Association) برگزار می شود و میزبان هزاران تن از فعالان این حوزه از سراسر جهان است، محلی برای ارائه توانمندی شرکت ‌ها در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

درباره خانه هوشمند هوآوی چه می دانیم؟

براساس مفهوم اصلی طراحی یک خانه هوشمند، این خانه شامل اتاق نشیمن، آشپزخانه، اتاق کار، سالن بدنسازی در منزل، اتاق سرگرمی و گاراژ است که در مساحتی بالغ بر ۵۵۰ مترمربع طراحی و ساخته شده است.

بخش های مختلف این خانه هوشمند، با استفاده از فناوری بی سیم محصولات هواوی از جمله تلفن ها، کامپیوترهای شخصی، تبلت ها، ساعت های هوشمند، بلندگوهای هوشمند و تلویزیون، با محصولات شرکای اکوسیستم هواوی تلفیق می شوند تا تجربه ای از یک خانه هوشمند راحت، هوشمند و همه جانبه را برای علاقمندان فراهم کند.

خانه هوشمند هواوی

در اتاق نشیمن تنها چند کلمه لازم است تا دستیار هوشمند از خواب بیدار شده و حالت بازگشت به خانه (Back Home Mode) را فعال کند. در این حالت، دستگاه تصفیه هوا فعال شده، نور اتاق روشن می شود و پرده ها بسته می شوند.

در آشپزخانه نیز مکمل کاملی از لوازم خانگی مستقر در HarmonyOS را پیدا خواهید کرد. برقراری اتصال شبکه به سادگی و با ضربه زدن روی تلفن در مقابل آن دستگاه ها قابل انجام است. کارتی نمایش داده می شود که از طریق آن می توانید در هر زمان آنها را کنترل کنید. برای اجاق گاز، مخلوط کن پرسرعت و دیگر وسایل آشپزخانه نیز دستورالعمل هایی تعبیه شده که آشپزی را از همیشه آسان تر می کند.

در اتاق مخصوص سرگرمی و تفریح، یک تلویزیون ۶۵ اینچ ۴K Huawei Vision و یک اسپیکر HUAWEI Sound X وجود دارد که کاربر را در تصاویر با کیفیت بالا و صدای فراگیر غرق می کند.

خانه هوشمند هوآوی

در سالن ورزشی، فضایی کامل برای تمرینات شما طراحی شده است. در حالی که HUAWEI WATCH GT 2 Pro تعداد حرکات، سرعت و کالری مصرفی شما را ثبت می کند، HUAWEI WATCH FIT می تواند زمانی که در حال ورزش هستید را شناسایی کرده و نتایج تمرینات هوازی و بی هوازی، ارزیابی وضعیت و… را در اختیار شما قرار دهد و راهنمایی شخصی برای تمرینات بهتر و مفیدتر ارائه کند. یک تلویزیون HUAWEI Vision دیگر در سالن ورزشی خانه هوشمند وجود دارد که از ویژگی AI Fitness آن برای نظارت بر روتین ورزش شما استفاده می شود تا با استفاده از فناوری تشخیص مفصل استخوان، راهنمایی عملی و واقعی در حین یوگا و دیگر تمرینات ورزشی انجام شود.

وقتی وارد پارکینگ خانه هوشمند هوآوی می شوید، می توانید با تلفن همراه خود در اتومبیل را باز کنید تا برنامه ها و سرویس های تلفن همراه خود (از جمله سیستم مسیریابی و موسیقی) به طور خودکار به ماشین تغییر مکان دهند.

تمامی این دستگاه ها به یکدیگر متصل و با استفاده از دستیار هوشمند قابل کنترل هستند.

توضیحات:

* HUAWEI HiLink: اپلیکیشن مدیریت مودم ‌های هوآوی از طریق گوشی هوشمند

* HarmonyOS: یک سیستم‌عامل متن باز ساخت هواوی که با انواع گوشی‌ها و تبلت‌های هوشمند، لوازم هوشمند پوشیدنی، دستگاه‌های تناسب اندام، ابزارهای سلامتی، تلویزیون‌‌ها، لوازم‌خانگی هوشمند و محصولات IOT (اینترنت اشیاء) سازگاری دارد.

* HUAWEI HiCar: نرم افزار موجود در گوشی‌ها و دیگر تجهیزات ساخت هواوی که راهکاری بی رقیب در ارائه خدمات پس از فروش پرسرعت به صورت آنلاین و ۲۴ ساعته به کاربران است.

**********

بعد از مطالعه توضیحاتی در مورد خانه هوشمند هوآوی، خالی از لطف نیست اگر مروری داشته باشیم بر تعریف خانه هوشمند، زیرساخت های مورد نیاز، اجزای تشکیل دهنده، چگونگی کارکرد و … برای داشتن یک خانه هوشمند.

شاید همه ما روزی به این موضوع فکر کرده باشیم که کاش تکنولوژی آنقدر پیشرفت می کرد که می توانستیم ترتیبی بدهیم تا تمامی امکانات رفاهی برای ما پیش از ورود به خانه آماده شده باشد، حتی اگر کسی خانه نباشد. خوشبختانه باید بگوییم این آرزو جزو آن دسته از آرزوهای بشر بوده که محقق شده است. بله امروزه می توانیم حتی وقت نبودمان در منزل، امور آن را کنترل کنیم.

بیایید چند موقعیت شیرین را با هم مرور کنیم!

اگر به مدت ۳۰ دقیقه کسی در منزل نباشد، سیستم سرمایشی یا گرمایشی به صورت خودکار خاموش می شود تا از اتلاف انرژی جلوگیری شود.

قبل از ورود به خانه، با اتصال به اینترنت قادر خواهید بود از پخته و آماده بودن شام، روشن بودن سیستم گرمایشی مرکزی، مرتب بودن و کشیده شدن پرده‌ها، روشن بودن اجاق گاز و… اطمینان پیدا کنید.

اگر پنجره باز مانده باشد، بعد از گذشت مدتی مشخص که خود شما تعیین می کنید (مثلاً ۱۵ دقیقه)، سیستم های سرمایشی و گرمایشی به طور خودکار خاموش می شوند.

اگر شما سیستم ایمنی منزل خود را در وضعیت دزدگیر قرار دهید و از خانه خارج شوید، در صورت باز شدن درها و پنجره ها و یا در صورت تشخیص حرکتی در محیط، آژیر فعال می شود و علاوه بر آژیر کشیدن، از طریق خط تلفن متصل به سیستم، با شماره هایی که از قبل برای آن تعریف شده تماس گرفته می شود و موضوع گزارش می شود.

یخچال موجود در خانه هوشمند شما می تواند در صورتی که برخی محتویات آن (مثلاً شیر یا میوه) در حال اتمام است، به صورت آنلاین آن را سفارش دهد.

یک برنامه روزانه می تواند بعد از خروج شما از منزل، چراغ‌ ها را خاموش کند و یا به حیوانات خانگی غذا دهد و یا گیاهان را آبیاری کن و…

اینها تنها مثال هایی قابل لمس از امکاناتی است که یک خانه هوشمند در اختیار شما قرار می دهد و قعطاً مزایای آن بسیار بیشتر است…

خانه هوشمند چیست؟

در یک تعریف ساده، خانه هوشمند (Smart Home) عبارت است از خانه یا ساختمانی که تمامی اجزا و لوازم برقی آن از طریق یک سیستم مرکزی، به صورت یکپارچه درآمده و در هماهنگی کامل با یکدیگر کار می کنند و می توان تمامی وسایل خانه را از هر کجای دنیا به راحتی کنترل کرد.

به عبارت دیگر، خانه هوشمند به معنای واقعی کلمه؛ مجموعه ای کاملاً هوشمند و کنترل پذیر است که از طریق برنامه ریزی های از پیش تعیین شده، کار می کند.

اجزای تشکیل دهنده خانه هوشمند

مهم ترین زیرساخت مورد نیاز برای پیاده سازی ساختمان هوشمند، ایجاد یک شبکه باسیم یا بی سیم است که با استفاده از آن بتوانید تجهیزات خانه هوشمند مورد نظر خود را به مرکز کنترل مرتبط کنید تا از مزایای آن بهره مند شوید. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • كنترل هوشمند نور و روشنایی
  • كنترل هوشمند دما و انرژی
  • کنترل هوشمند پرده های برقی
  • کنترل سیستم صوتی و تصویری
  • سیستم اعلام حریق
  • سیستم حفاظتی و امنیتی
  • سیستم تغذیه گیاهان و حیوانات / آبیاری هوشمند

خانه هوشمند چیست؟

برای داشتن یک خانه هوشمند، باید قادر باشید تمامی کارها و مدیریت اطلاعات را در اختیار بگیرید.

مهم ترین اجزای تشکیل دهنده یک خانه هوشمند عبارت است از:

– سنسورها

این سنسورها به طور مداوم اطلاعات را از طریق شبکه محلی به سرور اصلی خانه ارسال می‌کنند تا داده ها و اطلاعات داخلی و خارجی خانه را – به منظور ارزیابی شرایط خانه – در اختیار داشته باشند.

– پردازشگرها

داده های سنسورها توسط فرآیندهای سرور محلی پردازش می شود. یعنی پردازشگرها برای انجام اقدامات یکپارچه و همچنین برای برنامه ‌هایی که به منابع گسترده (از جمله فضای ابری) احتیاج دارند، آماده می ‌شوند.

– نرم افزار ها

داده های سنسورها به وسیله مجموعه ای از نرم افزارهای پیچیده پردازش می شود. این نرم افزارها اقدامات لازم را مدیریت می کنند.

*********

در آینده و با بکارگیری اینترنت برای همه چیز (Internet of Everything)، زندگی در یک خانه هوشمند دیگر صرفاً نصب دستگاه های هوشمند در خانه نیست.

اکنون تمرکز بر چگونگی شکل گیری این دستگاه ها از دنیای مجازی و تبدیل شدن به امتداد حواس انسان است و همینطور بهبود تعامل انسان با این دستگاه ها به منظور صدور و دریافت دستورات صوتی و حسی و بصری.

دستگاه های هوشمند با استفاده از قابلیت سنجش و محاسبه هوش مصنوعی می توانند رفتارهای کاربران را حس کنند، شاخص های سلامت آنها را کنترل کرده و حتی احساسات آنها را درک کنند.

از زمانی که هواوی در سال ۲۰۱۸ ورود به فعالیت در زمینه خانه های هوشمند را اعلام کرد، رشد چشمگیری در این حوزه داشته است. با این پیشرفت های چشمگیر، در سال ۲۰۲۱ انتظار می رود بیش از ۴۰ برند اصلی با هوآوی همکاری داشته باشند تا ۱۰۰ میلیون دستگاه مبتنی بر HarmonyOS را به میلیون ها خانواده در سراسر جهان ارائه دهند.

انتشار HarmonyOS نوید سرعت بیشتر در توسعه این اکوسیستم را می دهد.

در حال حاضر هوآوی بیش از ۸۰۰ شریک در سیستم عامل HiLink خود دارد که بیش از ۲۲۰ میلیون دستگاه اینترنت اشیاء را تحت پوشش قرار می دهد.

HarmonyOS در حال حاضر بیش از ۲۰ فروشنده سخت افزار و ۲۸۰ فروشنده برنامه را برای مشارکت در اکوسیستم هواوی جذب کرده است.

هوآوی تمام تلاش خود را در زمینه فناوری های مرتبط با خانه های هوشمند انجام می دهد. فناوری هایی مانند HUAWEI HiLink و HarmonyOS پایه و اساس خانه هوشمند هوآوی را بنا نهاده اند و این شرکت به خوبی می داند که روزی فرا می رسد که هوش مصنوعی به اندازه آب برای زندگی ضروری خواهد بود. و برای درخشش در آن روز از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد بود.

منبع: https://consumer.huawei.com

دیگر پست های آموزشی و اخبار دنیای فناوری را نیز از دست ندهید.

راستی! شما میتوانید در بخش دیدگاه ها موضوعات مورد علاقه خود را برای مقالات بعدی که به صورت اختصاصی توسط تیم وبسایت رسمی IDH تهیه میشوند با ما در میان بگذارید.

امیدواریم از این مقاله که در خصوص رونمایی از پروژه «خانه هوشمند» هواوی در نمایشگاه ۲۰۲۱ MWC بود استفاده و لذت برده باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *