آموزشی, News

راهنمای خرید مودم

راهنمای خرید مودم

راهنمای خرید مودم موضوعی است که بیشترین درخواست را در بین مطالب وب سایت داشت.

به همین دلیل بر آن شدیم تا یک مطلب جامع درباره خرید مودم برای کاربران عزیز وب سایت IDH تهیه کنیم.

همانطور که می دانید امروزه خرید مودم مناسب و باکیفیت به دلیل افزایش برندهای موجود در بازار، بسیار سخت و دشوار شده است.

به همین خاطر خواندن و استفاده کردن از راهنمای خرید مودم می تواند در انتخاب درست آن بسیار موثر باشد.

راهنمای خرید مودم

افراد مختلف برای انجام فعالیت های متنوع به اینترنت پرسرعت و ثابت نیاز دارند. برای افرادی که اطلاعات زیادی از اینترنت و مودم ندارند، خرید مودم مانند را‌ه‌اندازی یک شبکه پیچیده کامپیوتری با سپرهای امنیتی عجیب و غریب است.

اما در واقع خرید مودم کار بسیار آسانی است، تنها باید بدانید که استفاده شما از مودم چیست و در کنار آن برخی از مشخصات مودم را بشناسید. به این ترتیب هر شخص می‌تواند بهترین مودم برای کار و نیاز خود را تهیه کند.

مسلماً قطعی اینترنت و یا وجود اشکال فنی باعث ایجاد اختلال در فعالیت کاربران می شود.

بر همین اساس برای جلوگیری از چنین مشکلاتی باید در خرید این محصول، دقت بیشتری داشته باشید. اینترنت نقش بسیار مهمی در زندگی انسان پیدا کرده است.

بر همین اساس افراد مختلف در منزل و یا حتی در محل کار به اینترنت پرسرعت و باکیفیت نیاز دارند؛ تمامی فعالیت های انسان به نحوی به اینترنت وابسته است و بدون وجود مودم پرسرعت، امکان دسترسی آسان و کم هزینه به اینترنت وجود نخواهد داشت.

برای راه‌اندازی و برقراری اتصال مناسب به اینترنت سریع و پایدار در منزل یا محل کار، باید مودم داشته باشید.

خرید مودم شاید در ابتدا ساده به نظر برسد، اما اگر بدون اطلاعات کافی برای خرید آن اقدام کنید، ممکن است دستگاهی که می‌خرید با نیازهای شما مطابقت نداشته باشد.

شاید فروشنده بتواند به شما کمک کند، اما باز هم از شما سؤالاتی درباره اینکه چه نوع مودم نیاز دارید خواهد پرسید که بهتر است بدانید چه پاسخی باید بدهید.

راهنمای خرید مودم

راهنمای خرید مودم

اولین مورد آن است که خود را درگیر کلماتی مانند مودم و روتر و تفاوت های بین آنها نکنید، بسیاری مودم‌های بازار در دسته بندی مودم/روتر هستند. یعنی هم سیگنال آنالوگ و دیجیتال تبدیل می‌کنند و هم آن را در اختیار دیگر دستگاه‌ها قرار می‌دهند، بنابراین خرید مودم با روتر برای کاربران خانگی اهمیتی ندارد، زیرا شما یک مودم/روتر خریداری می‌کنید. در این مطلب سعی می کنیم به صورت تخصصی صحبت نکنیم و مطالب را ساده و روان بیان کنیم.

 

مودم چیست؟

بیایید به این سوال یک پاسخ کوتاه و مختصر بدهیم.

مودم یکی از راه های ورود به دنیای اینترنت می باشد، که وظیفه تبدیل سیگنال های آنالوگ به دیجیتال و برعکس را دارد، در واقع شما با خرید مودم می توانید به دنیای اینترنت متصل شوید.

مودم ها در انواع گوناگونی ساخته شده اند اما در کل به دو دسته بی سیم و سیمی (یا سیم دار) تقسیم شده اند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارد. در بخش های بعدی به طور مفید و مختصر این دو دسته از مودم ها را با هم مقایسه می کنیم.

افراد باید قبل از خرید به یک سری نکات توجه ویژه داشته باشند. هر فردی باید بهترین مودم را متناسب با اینترنت مصرفی خود، خریداری کند؛

زیرا این وسیله باید سرعت اینترنت مصرف کننده را به خوبی تامین کند. بهتر است قبل از خرید، ابتدا بودجه مناسبی را کنار بگذارید؛ زیرا از این طریق بهتر می توانید برای خرید این وسیله، تصمیم گیری کنید.

هنگام خرید مودم باید ویژگی های برندهای مختلف را مطالعه کنید تا در مورد آپشن ها و امکانات آن ها اطلاعات مناسبی بدست آورید. افراد باید در مورد اینترنت محل کار و زندگی خود نیز پیگیری لازم را داشته باشند تا آنتن دهی در محیط های اطراف آن ها به خوبی انجام شود. در غیر این صورت ممکن است در دسترسی به اینترنت، مشکل ایجاد شود.

راهنمای خرید مودم

 

راهنمای خرید مودم: شکل و طراحی مودم

شاید شکل و طراحی مودم کم اهمیت‌ترین مورد در مبحث راهنمای خرید مودم باشد اما ما طبق عادت ابتدا به ظاهر یک محصول توجه می‌کنیم. در خصوص خرید مودم، ظاهر آن تنها در یک مورد اهمیت پیدا می‌کند و آن دفع گرما است. اگر مودم به طوری طراحی شده باشد که بتواند به خوبی گرما را دفع کند، انتخاب خوبی برای خرید به حساب می‌آید.

درست است که اهمیت شکل و شمایل ظاهری دستگاه نسبت به مشخصات فنی آن کمتر است، اما بهتر است بعد از در نظر گرفتن موارد فنی بالا به دنبال خرید یک مودم شیک باشید که فضای کمی را در منزل یا محل کار شما اشغال کند. همچنین داشتن چراغ‌های LED روی مودم به شما کمک می‌کند تا بعضی از مشکلات جزئی دستگاه را شناسایی و به طور دستی برطرف کنید.

 

راهنمای خرید مودم: باند فرکانسی

خب از آنجا که قرار شد در مطلب راهنمای خرید مودم خیلی تخصصی صحبت نکنیم، به زبان ساده باید بگوییم که باند فرکانسی یعنی امواج رادیویی با موج‌های بلند یا کوتاه که برای انتقال دیتا استفاده می‌شوند. باند فرکانسی مودم‌های موجود در بازار به دو مدل ۲٫۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز تقسیم می‌شود.

سرعت از پهنای باند هم تاثیر می‌گیرد. پس اگر سرعت برای شما مهم است و دوست دارید تمام اعضای خانواده یا محل کار، دارای یک پهنای باند و سرعت مشابه باشند، بهتر است از مودم‌هایی که دارای قابلیت باند دوتایی یا بیشتر هستند استفاده کنید.

 

راهنمای خرید مودم: پشتیبانی شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی

بعضی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی، مودم مناسب با تنظیمات خودشان را برای خرید پیشنهاد می‌دهند.

اما در صورتی که تصمیم به خرید مودم دلخواه دارید، لازم است قبل از هر چیز اطمینان حاصل کنید که آیا مودم‌تان با خدمات و تنظیمات شرکت سازگار است یا خیر.

برای این کار در اینترنت جستجو کنید یا از شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنت ISP سؤال کنید.

در بیشتر موارد مودم‌های موجود در بازار سازگاری لازم را با تظیمات شرکت‌های خدمات اینترنتی دارند.

همچنین باید مطمئن باشید که زیرساخت اینترنت کابلی و اینترنت فیبر نوری که در مناطق بسیار محدودی از کشور راه‌اندازی شده‌اند در منطقه شما وجود دارد یا نه.

 

راهنمای خرید مودم: مودم های همراه یا مودم های رومیزی و ثابت؟

یکی دیگر از موارد مهم خرید مودم، ثابت بودن یا همراه بودن آن است. آیا به یک مودم خانگی رومیزی نیاز دارید یا این که به یک مودم همراه که همیشه در جیب یا کیفتان باشد که اینترنت همراه را در اختیارتان قرار دهد؟

مودم همراه یا سیمکارت خور، ابعاد بسیار کوچکی دارد، به همین خاطر افراد می توانند این محصول را با خود همیشه به همراه داشته باشند و از اینترنت آن استفاده کنند. سیم کارت مربوط به یکی از اپراتورهای تلفن همراه در داخل این دستگاه، قرار داده می شود و سپس امکان دسترسی به اینترنت برای افراد فراهم خواهد شد.

مودم همراه معمولاً از کیفیت و سرعت بسیار خوبی برخوردار است. بر همین اساس همواره افراد زیادی طرفدار خرید این محصول هستند. برخی از افراد به دلیل شرایط کاری خاصی که دارند باید در هر لحظه و در هر مکان به اینترنت دسترسی داشته باشند. مسلماً برای این افراد تهیه اینترنت پر سرعت و همراه اهمیت بسیار زیادی دارد. بدون شک نوع جیبی آن برای این افراد، بهترین انتخاب خواهد بود. امروزه نوع همراه این محصول بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته اند؛ زیرا امروزه نیاز به اینترنت در جامعه بسیار افزایش پیدا کرده است و همه افراد به دنبال راهکاری برای دسترسی آسان و سریع به اینترنت هستند.

 

راهنمای خرید مودم: نسخه پروتکل وای فای

مودم‌های وایرلس امروزی عمدتا از دو نسخه وای‌فای ۸۰۲٫۱۱n و ۸۰۲٫۱۱ac استفاده می‌کنند.

البته استاندارد‌های ۸۰۲٫۱۱a ،۸۰۲٫۱۱b و ۸۰۲٫۱۱g هم پیش‌تر وجود داشتند اما این استانداردها قدیمی شده‌اند و دیگر در مودم‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

 

راهنمای خرید مودم: تعداد پورت‌ها و تنوع آنها

مورد مهم در هنگام خرید مودم، پورت‌های آن است. البته در این مورد معمولا مشکلی وجود ندارد. پشت مودم‌های مختلف تعدادی پورت اترنت وجود دارد که شما بسته به تعداد دستگاه‌هایی که می‌خواهید با کابل به مودم متصل کنید، باید به همان تعداد، پورت بر روی مودم خود داشته باشید.

انواع مختلف مودم‌ها دارای تعداد پورت‌های متفاوتی هستند که بسته به نیاز کاربران طراحی و تولید شده‌اند. تعداد این پورت‌ها معمولاً بین یک تا چهار پورت است. با استفاده از هر پورت می‌توان به کمک کابل یک دستگاه را به مودم متصل کرد.

البته تعدادی از مودم‌ها دارای پورت USB هستند که توسط آن می‌توانید فلش USB یا هر دستگاه دیگری را به مودم متصل کرده و یک نوع دیتا را بین همه افرادی که به آن مودم متصل هستند، به اشتراک بگذارید. این قابلیت جذابی است که اگر به آن نیاز دارید باید به دنبال مودم‌هایی باشید که پورت USB یا USB-C داشته باشند.

 

راهنمای خرید مودم: آنتن‌ها

مهم‌ترین وظیفه آنتن‌های خارجی یک مودم، افزایش محدوده پوشش‌دهی و اتصال کاربران به مودم است، هر چه تعداد آنتن‌های یک مودم بیشتر باشد، آن مودم می‌تواند منطقه بیشتری را پوشش دهد و تعداد کاربران بیشتری می‌توانند با پایداری و سرعت بالا به مودم متصل شوند.

البته نکته مهم آن است که برای یک خانه ۶۰ تا ۸۰ متری خرید یک مودم با یک آنتن کافی است و مودم‌های چند آنتنه بیشتر برای ادارات پیشنهاد می‌شوند.

قدرت سیگنال‌دهی آنتن‌ها بر اساس دسی‌بل تعیین می‌شود، به این ترتیب هر چه مقدار دسی‌بل آنتن‌های یک مودم بیشتر باشد، قدرت سیگنال‌دهی آن نیز بیشتر است.

یک نکته دیگر آن است که برخی مودم‌ها دارای آنتن‌های جداشونده هستند که با خرید آن‌ها می‌توانید بعدا آنتن‌ها را تغییر داده و آنتن‌های قدرتمندتری خریداری کنید.

مودم‌ها دارای دو نوع آنتن داخلی و خارجی هستند. آنتن‌های خارجی قدرت بیشتری برای پوشش فضای وسیع‌تری دارند. همچنین هرچه تعداد آنتن‌ها بیشتر باشد، دامنه عمودی و افقی پوشش وای‌فای بیشتر است.

پس اگر خانه یا دفتر کار شما بزرگ است بهتر است از مود‌م‌های با تعداد آنتن خروجی بیشتر استفاده کنید.

 

راهنمای خرید مودم: سرعت مودم

در هنگام خرید مودم توجه به سرعت اتصال مودم نکته مهمی است.

معمولاً در وب‌سایت کارخانه تولیدکننده، اطلاعات مربوط به سرعت مودم در دسترس است.

سرعتی که معمولاً روی مودم نوشته می‌شود، سرعت بارگیری یا دانلود اطلاعات است و نه سرعت بارگذاری یا آپلود.

سرعت مودم‌ها با واحد مگابیت بر ثانیه Mbps بیان می‌شود و معمولاً سرعت دانلود همیشه بیشتر از سرعت آپلود است.

سرعت مودم‌های موجود در بازار (به‌جز مودم‌های فیبر نوری) از سرعت Mbps ۲۴ در مدل‌های خیلی ارزان تا سرعت ۱۰۰۰ Mbps در مودم‌‌های گران‌قیمت مخصوص بازی‌های سنگین آنلاین از طریق درگاه LAN و WAN متغیر است.

البته فراموش نکنید سرعتی که شما از شرکت ارائه‌دهنده اینترنت خریداری می‌کنید نیز در این میان مهم است. اگر مودم شما بالاترین سرعت را هم پشتیبانی کند، سرعتی که شما دریافت می‌کنید، همان است که از شرکت خریده‌اید، نه توان و ظرفیت مودم.

بنابراین اگر به‌دنبال سرویس‌های مقرون‌به‌صرفه هستید و نیاز خاصی به سرعت بالا ندارید، برای مودم گران‌قیمت با سرعت بالا هزینه نکنید.

سرعت مودم را برحسب مگابیت می‌نویسند نه مگابایت. بنابراین یک مودم با سرعت ۵۰ مگابیت در ثانیه به‌معنای ۶ یا ۷ مگابایت در ثانیه است.

راهنمای خرید مودم

راهنمای خرید مودم: امنیت مودم

با توجه به اینکه کامپیوتر، لپ‌تاپ و گوشی حاوی اطلاعات شخصی هستند و از طریق مودم به دنیای اینترنت متصل می‌شوند، امنیت این دستگاه بسیار مهم است. مودم‌هایی که از نسخه DOCSISS پشتیبانی می‌کنند، به شما این اطمینان را می‌دهند که در هنگام ارسال و یا دریافت اطلاعات‌تان از آنها محافظت می‌شود.

درباره مودم‌های کابلی، شبکه کابلی مشترک آسیب‌پذیری‌های خاص خودش را دارد و به‌همین‌دلیل بهتر است مودم کابلی را خریداری کنید که به قوانین حریم خصوصی داده‌ها پایبند باشد. اطمینان حاصل کنید که مودم انتخابی شما به سیستم WPS (ضمانت ایمنی وای‌فای) مجهز باشد. به‌جز آن به موارد زیر هم دقت کنید که :

  • رمزنگاری پیشرفته (Advanced Encryption Standard)؛
  • دسترسی ایمن به شبکه وای‌فای (WPA)؛
  • حریم خصوصی برای ارتباط سیمی (WEP)؛
  • پروتکل یکپارچگی کلید موقت (TKIP).

 

راهنمای خرید مودم: گارانتی محصول

به طور کلی در خرید وسایل، شرکت گارانتی کننده تاثیر مهمی در انتخاب آن محصول و یا وسیله دارد. انتخاب محصولی با گارانتی معتبر، می تواند آسودگی خاطر را برای شما به همراه داشته باشد. محصولی را انتخاب کنید که شرکتی معتبر و در دسترس آن را گارانتی کرده باشد. داشتن گارانتی مناسب می تواند به شما تضمین کیفیت بالا را بدهد. پس حتما از داشتن گارانتی محصول اطمینان حاصل کنید.

 

راهنمای خرید مودم: موارد دیگر

برخی مودم‌ها با نام ADSL2 یا +ADSL2 به فروش می‌رسند، این اسامی نام نسخه‌های جدید اینترنت ADSL است.

به عنوان مثال در ADSL سرعت دانلود و آپلود به ترتیب ۱۲ و ۱ مگابایت است ولی در +ADSL2 همین مشخصات به ترتیب به ۲۴ و ۱٫۵ مگابایت می‌رسد.

در حال حاضر اکثر شرکت‌های سرویس دهنده اینترنت +ADSL2 ارائه می‌دهند و اکثر مودم‌های بازار نیز از +ADSL2 بهره‌ می‌برند.

برخی مودم‌ها دکمه WPS دارند که با وجود آن می‌توانید یک اتصال ساده و امن را بدون نیاز به وارد کردن پسورد به مودم داشته باشید، با فشردن دکمه WPS و نزدیک کردن موبایل یا لپ‌تاپ به مودم اتصال برقرار می‌شود.

نکته مهم آن است که این روش امنیت بالایی ندارد و با گوشی‌های آیفون نیز نمی‌توان با WPS به مودم وصل شد.

مودم باید از استاندارد امنیتی بی‌سیم WPA/WPA2 استفاده کند، WPA/WPA2 در حال حاضر امن‌ترین استاندارد امنیت بی‌سیم است و تقریبا همه مودم‌ها از این استاندارد بهره می‌برند.

برخی مودم‌ها دکمه WiFi دارند که با فشردن آن ارتباط بی‌سیم یا وای‌فای فعال و غیر‌فعال می‌شود، یعنی شما می‌توانید دستگاه‌های مورد نظر را با کابل به مودم متصل کنید اما اتصال بی‌سیم را به صورت دستی مدیریت کنید، یعنی زمانی که نیاز به سیگنال وای‌فای ندارید، آن را کلا غیرفعال کنید.

برخی مودم‌ها قابلیت Parental Control دارند که با وجود آن می‌توان زمان و سرعت، افراد متصل به اینترنت را مدیریت کرد، همچنین می‌توان سایت‌‌ها و اپلیکیشن‌های نامناسب را محدود نمود.

برخی مودم‌ها حالت Guest network دارند که می‌توان یک مسیر قابل اطمینان با محدودیت زمان، سرعت و حجم برای استفاده مهمانان در نظر گرفت و حتی یک رمز مجزا برای آن انتخاب کرد.

پنل تنظیمات مودم‌ها شاید در ابتدا موضوع مهمی نباشد، اکثر مودم‌ها از پنل مشابهی برخوردارند و کار کردن با آن‌‌ها ساده‌ است اما بهتر است که اگر خیلی با این فضاها آشنا نیستید مودمی را انتخاب کنید که تنظیمات سریع و پنل کاربری ساده‌ای داشته باشد.

در نهایت باید بدانید که برخی مودم‌ها دارای اپلیکیشن برای کنترل در موبایل هستند و به راحتی می‌توانید برخی ویژگی‌های مودم خودتان را حتی از راه دور نیز کنترل کنید.

 

برند های معتبر مودم

یکی دیگر از عوامل تعیین کننده در خرید مودم، برند و شرکت تولید کننده آن است.

 

مودم هواویراهنمای خرید مودم

مودم هواوی، یکی از مناسب ترین انتخاب ها برای خرید ابزار اینترنت است. امروزه این برند جایگاه بسیار ویژه ای در بازار جهانی پیدا کرده است. بر همین اساس همواره افراد زیادی خواهان انتخاب این برند هستند. این برند از انواع سیمکارت های ایرانسل، رایتل، همراه اول پشتیبانی می کند و هیچ محدودیتی برای مصرف کننده ایجاد نخواهد کرد.

افرادی که در طول روز مدام در یوتیوب، اینستاگرام، بازی های آنلاین و … فعالیت می کنند به خرید ابزار اینترنت با کیفیت نیاز دارند. برند هواوی، انواع مودم رومیزی و جیبی را برای رفع نیاز مشتریان طراحی و تولید کرده است، به همین خاطر مشتریان می توانند بر حسب نیاز، مناسب ترین مدل را متناسب با بودجه ای که در اختیار دارند، خریداری کنند. برند هواوی، انواع مودم های پرسرعت را با ویژگی های متنوعی طراحی و تولید می کند. بر همین اساس در رنج قیمت محصولات برند هواوی تفاوت قیمت قابل توجهی مشاهده می شود که مشتری می تواند با مطالعه ویژگی های این برند و با مقایسه قیمت محصولات آن، مناسب ترین محصول را انتخاب کند.

مودم رومیزی zte 293 IDH

مودم ZTE

مودم ZTE، یکی از بهترین ابزار اینترنت موجود در بازار ایران است که از کیفیت قابل توجهی برخوردار است. انواع مودم های سیم کارت خور،همراه و رومیزی با برند  ZTE بسیار مورد توجه و استقبال قرار گرفته اند. اگر به دنبال خرید محصول با کیفیت هستید می توانید از محصولات این برند استفاده کنید.

امروزه برند ZTE، تنوع بسیار خوبی در انواع مودم های سیم کارت خور ایجاد کرده است. به همین خاطر مشتریان می توانند از میان انواع محصولات مختلف با ویژگی ها و قیمت های خرید مختلف، مناسب ترین محصول را استفاده کنند. این برند طراحی بسیار خوبی دارد و معمولاً در ابعاد کوچک و مناسب تولید می شود، این نوع مودم ها بسیار پرسرعت و قوی هستند. بنابراین برای افرادی که مدام در حال دانلود فایل های مختلف هستند، بسیار مناسب است.

قیمت خرید این محصول، ثابت نیست. بر همین اساس بهتر است قبل از انتخاب نهایی از طریق سایت جهت مشاهده قیمت دقیق و بروز اقدام کنید. امروزه تنوع بسیار بالایی در انواع مودم ایجاد شده است. بر همین اساس مشتریان می توانند متناسب با هر بودجه ای، بهترین گزینه را انتخاب کنند.

 

 

 

همچنین خواندن مطالب زیر توصیه می شود:

راهنمای خرید مودم

راهنمای انتخاب مودم

پینگ چیست؟

معرفی مودم های مناسب گیم هواوی

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “راهنمای خرید مودم

  1. Arezoo گفت:

    سلام . ببخشید . مودم DWR-M921 از سیم کارت LD-LTE ایرانسل پشتیبانی میکند و اگه من این سم کارت رو بخرم میتونم استفاده کنم یا خیر ؟؟؟؟؟

    1. Admin گفت:

      وقت بخیر متاسفانه ما این مدل رو نداشتیم و اطلاعاتی راجب بهش نداریم

  2. علیرضا صابرزاده گفت:

    برای خرید مودم راهنمای خوبی تهیه کرده اید. نکات جالبی را گفته بودید که باعث شد در خرید مودم به آنها نیز توجه کنم. با تشکر از شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *