News

سفر به اعماق فضا با سفینه فضایی استار شیپ (STARSHIP)

سفر به اعماق فضا با سفینه فضایی استار شیپ (STARSHIP)

باسلام خدمت شما همراهان همیشگی اخبار فناوری در وبسایت رسمی IDH. در این نوشته قصد داریم در خصوص سفینه فضایی استارشیپ (STARSHIP) که امکان گشت و گذار در فضا را فراهم میکند، مطالبی را خدمت شما ارائه دهیم.

همه چیز در مورد سفینه استارشیپ (STARSHIP)

سفینه فضایی استارشیپ 0

رویای کشف ناشناخته ها با سفر به بی کران ها و ماجراجویی فرازمینی از دیرباز همراه تک تک انسان ها بوده و هست.

در عصر حاضر با فعالیت کمپانی های بزرگ و متخصصان این حوزه، شاهد پیشرفت های چشمگیری هستیم که تحقق این رویای هنوز هم نه چندان دست یافتنی، لااقل برای عوام، را روز به روز نزدیک تر و ملموس تر میکند.

Space exploration technologies corporation یا فناوری های اکتشاف فضایی (اسپیس ایکس)، نام شرکتی است که در سال ۲۰۰۲ توسط ایلان ماسک بیانگذار پی پل و تسلا موتورز در آمریکا تاسیس شد.

این شرکت تولید کننده محصولات صنایع هوافضایی تجاری در آمریکاست.

اسکان بشر در مریخ

اسپیس ایکس سعی دارد که محلی برای اسکان بشر و بقای آن ها در مریخ به وجود آورد.

به این ترتیب تا سال ۲۰۲۴ نخستین گروه از انسان ها به این سیاره فرستاده می شوند و تا سال ۲۰۲۵ میلادی به آن جا خواهند رسید.

قبل از آن تجهیزات مورد نظر برای اسکان بشر در مریخ، هر دو سال یکبار به این سیاره فرستاده خواهد شد که نخستین آن در سال ۲۰۱۸ میلادی بوده است.

سفینه فضایی اسپیس ایکس

چند روز پیش (این مقاله در مهرماه سال ۹۸ نوشته شده است) ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت اسپیس ایکس، از بدنه استار شیپ غول پیکر این شرکت تصاویری را منتشر کرد.

ایلان ماسک

نمونه های اولیه ارائه شده برای این سفینه فضایی از جنس استیل است که رونمایی شد و سرانجام پس از انجام چند آزمایش و تست جهت برسی صحیح عملکرد موتورهای این سفینه، ایلان ماسک طرح نهایی سفینه space X خود را منتشر کرده است.

وزن و اندازه

استار شیپ MK1 که نام این سفینه فضایی از کمپانی اسپیس ایکس می باشد، حدود ۵۰ متر طول و ۹ متر قطر دارد و هنگامی که مخزن سوخت آن بطور کامل پر باشد وزنش به حدود ۱۴۰۰۰تن می رسد.

البته متخصصان و کارشناسان اسپیس ایکس اعلام نموده اند که در نظر دارند برای آینده نه چندان دور وزن سفینه را کاهش دهند که در این صورت می توان افزایش سرعت چشمگیری را برای سفینه رقم زد و همچنین مصرف سوخت را کاهش داد.

سفینه starship 2

موشک فضایی سوپر هوی (فوق سنگین)

کمپانی اسپیس ایکس، موشک فضایی سوپر هوی را نیز رونمایی کرده است که به وسیله این موشک سفینه استار شیپ از مدار کره زمین خارج خواهد شد.

موشک سوپرهوی 3

استفاده از موشک سوپر هوی و استار شیپ

قرار است از این موشک سنگین و سفینه استارشیپ به منظور انتقال گردشگران و فضانوردان به کره ماه، سیاره مریخ و دیگر ماموریت ها در اعماق فضا استفاده شود.

پرتاپ استار شیپ در ماه آینده

قرار است در ماه آینده سفینه ی استار شیپ مورد آزمایش قرار گیرد؛ آزمایشی که بدون سرنشین انجام خواهد شد و در آن موشک فضایی تا ارتفاع ۲۰ کیلومتری سطح زمین خواهد رفت و دوباره به کره زمین باز خواهد گشت.

ساخت این موشک و سفینه STAR SHIP در کجا صورت میگیرد؟

برای اطمینان از فرود درست سفینه استار شیپ، ۶ جایگاه فرود برای حفظ تعادل آن در زمان فرود بر سیارات با سطوح مختلف طراحی شده است.

از دیگر نکات منحصر به فرد در طراحی این سفینه این است که به جای طراحی معمول سه باله در پایه، دو بال بزرگ در پایه آن طراحی کرده اند.

هم اکنون دو نمونه از این سفینه در حال ساخت است به نام های MK1 و MK2 در سایت بوکاچیکا تگزاس و فلوریدا در آمریکا.

به گفته مهندسان و مقامات اسپیس ایکس پس از پایان آزمایشات زیر مداری در آخر، سفینه های فضایی راهی سفر فضایی خود خواهند شد.

لازم به ذکر است که موتور به کار رفته در سفینه فضایی استار شیپ از نوع رپتور (raptor) است که یکی از پیشرفته ترین موتورهای فضایی به کار رفته در جهان می باشد.

کمپانی اسپیس ایکس 4

تعداد فضانوردان سفینه فضایی STAR SHIP

طبق پیش بینی ها، تا کنون عنوان شده است که استار شیپ حدود ۱۰۰ فضانورد را می تواند همراه خود به سیاره مریخ و سفرهای فضایی ببرد.

این سفینه فضایی به ۶ موتور رپتور مجهز است و موشک سوپر هوی که قرار است آن را از جو کره زمین خارج کند، دارای ۳۵ موتور رپتور است.

شرکت اسپیس ایکس اعلام نموده است که نخستین پرواز های استارشیپ و موشک فضایی سوپر هوی جز حمل ماهواره های مخابراتی و ارتباطی و اهدافی این چنینی، هدف دیگری من جمله اهداف تجاری نخواهد داشت.

اولین گردشگر فضایی

اولین مسافری که برای انجام این سفر ثبت نام کرد و مبلغ بالایی را نیز برای انجام این کار پرداخت کرده است، یوساکو مایزاوا میلیاردر ۴۲ ساله ژاپنی است که در زمینه مد و فشن فعالیت دارد.

وی به همراهی ۶ الی ۸ هنرمند که اعلام کرده است هزینه آن ها را نیز خودش پرداخت می کند در سال ۲۰۲۳ از طریق سفینه فضایی star ship سفری به مدار کره ماه انجام خواهد داد.

گردش فضایی 5

بودجه پروژه استارشیپ شرکت اسپیس ایکس

به گفته ی ایلان ماسک، برای ادامه ی ساخت پروژه استار شیپ به مبلغی افزون بر ۱٫۳ میلیارد دلار نیاز است که این بودجه را به وسیله ی ارسال ماهواره های مخابراتی و سفرهای تجاری به وسیله موشک های فضایی انجام خواهد داد.

در آخر، به این نکته نیز باید اشاره کرد که سفینه فضایی استارشیپ به گونه ای طراحی شده است که بتواند پس از انجام ماموریت های مختلف و بعد از انتقال انسان به سیاره مریخ دوباره به زمین باز گردد و دیگر خبری از سفر بی بازگشت به مریخ نیست!

اگه دلت یه سفر هیجان انگیز به اعماق فضا میخواد، همین الان برو تو سایت اسپیس ایکس و گردشگر بعدی تو باش!

https://www.spacex.com

تو فضا میبینمت!


دیگر پست های آموزشی و اخبار دنیای فناوری را نیز از دست ندهید.

راستی! شما میتوانید در بخش دیدگاه ها موضوعات مورد علاقه خود را برای مقالات بعدی که به صورت اختصاصی توسط تیم وبسایت رسمی IDH تهیه میشوند با ما در میان بگذارید.

امیدواریم از این مقاله که در خصوص معرفی سفینه فضایی استارشیپ (STARSHIP) بود استفاده و لذت برده باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

1 نظر در “سفر به اعماق فضا با سفینه فضایی استار شیپ (STARSHIP)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *