News

معرفی کامل Harmony OS، سیستم عامل جدید هوآوی

معرفی کامل Harmony OS، سیستم عامل جدید هوآوی

باسلام خدمت شما همراهان همیشگی اخبار فناوری در وبسایت رسمی IDH. در این نوشته قصد داریم معرفی کامل Harmony OS، سیستم عامل جدید هوآوی را که سیستم عامل جدید هواوی میباشد خدمت شما معرفی کنیم.

از سیستم عامل هارمونی چه میدانیم؟!

سیستم عامل harmony

هارمونی OS یک سیستم عامل جدید از شرکت هوآوی می باشد که در تاریخ ۹ آگوست ۲۰۱۹ رونمایی و OS 1.0 برای اولین بار در صفحه نمایش هوشمند هواوی ارائه شد.

تمام اپلیکیشن های اندروید و تحت وب در این پلتفرم قابل اجرا هستند و این سیستم عامل، متناسب با IoT طراحی شده است.

هم اکنون بخوانید: IoT چیست؟!

قبل از رونمایی از سیستم عامل هارمونی، تصور میشد که Harmony OS یک سیستم عامل برای گوشی های همراه خواهد بود که می تواند جای اندروید را برای دستگاه های هوآوی بگیرد. (در پاسخ به تحمیل کردن تحریم های مالی به شرکت هوآوی از طرف دولت آمریکا در می ۲۰۱۹)

بر اساس گفته ی ریچارد یو، مدیر عامل شرکت هوآوی، این پلتفرم برای اجرا شدن روی تلویزیون، ساعت های هوشمند، ماشین، بلندگو، وسایل ورزشی هوشمند، گجت های پوشیدنی و در آخر کامپیوتر طراحی شده است. پس شاید عجیب نباشد که اسم این سیستم عامل جدید را Harmony گذاشتند.

همچنین این پلتفرم می تواند با هر نوع RAM از حجم کیلو بایتی گرفته تا صد ها گیگا بایتی کار کند.

عملیات ساخت و تولید Harmony OS

عملیات ساخت این سیستم عامل بر اساس گزارشات از سال ۲۰۱۲ کلید خورده است.

بازار فروش رسانه ها گزارش می دهند که این سیستم عامل به نام سیستم عامل Hang Meng نیز، به خصوص در چین، شناخته می شود. با اعلام انتشار جهانی این سیستم عامل جدید در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ (در ماه آگوست یا سپتامبر)، هوآوی، Hang Meng OS را در ۲۴ می ۲۰۱۹ به عنوان یک علامت تجاری ثبت کرد.

اپلیکیشن هایی که برای سیستم عامل های LINUX، HTML5 و Android ساخته شده اند، همگی امکان اجرا بر روی سیستم عامل هارمونی را خواهند داشت. برای آسان تر کردن کار توسعه دهندگان، هوآوی دسترسی به کامپایلر ARK را که توانایی کامپایل کردن چندین زبان از جمله C/C++، JAVA،kotlin را دارد، برای آن ها آزاد می کند.

برای رفع تمامی نگرانی های امنیتی احتمالی در آینده، اطمینان داده شده که سیستم عامل هارمونی بر خلاف سیستم عامل های بر پایه ی لینوکس و اندروید، اجازه روت را نخواهد داشت.

روت چیست؟

سیستم عامل جدید هواوی

روت در لغت به معنای ریشه می باشد و اصطلاح روت کردن به زبان ساده به معنای دسترسی ریشه ای به دستگاه شماست.

حال منظور از دسترسی ریشه ای چیست؟

هنگامی که گوشی همراهتان را برای نخستین بار روشن می کنید، در قسمت تنظیمات یا setting می توانید گزینه های زیادی را به دلخواه خود عوض کنید.

اما این تنظیمات تنها چیزهایی هستند که سازنده گوشی اجازه ی تغییر در آن ها را داده است.

در حالی که روت کردن به شما اجازه اعمال تغییراتی بسیار فراتر را میدهد.

اما مراقب باشید!

روت کردن باعث باطل شدن گارانتی دستگاهتان می شود (اگرچه می توانید دستگاه خود را مجددا آنروت کنید) و کمی ریسک نیز در پی خواهد داشت، اما اگر طبق دستورات راهنما عمل کنید به هیچ عنوان به مشکلی بر نخواهید خورد.

گزارشهای مرتبط با سیستم عامل Harmony

در جولای ۲۰۱۹ گزارش داده شد که هوآوی، سیستم عامل هارمونی را برای لپ تاپ و موبایل نیز به ثبت رسانده و جهانی کرده است.

در همان ماه، مدیر هوآوی، لیانگ هو (Liang Hua) طی یک سخنرانی گفت که هوآوی هنوز تصمیمی برای پایه گذاری این سیستم عامل برای گوشی های هوشمند در آینده نگرفته است. بر اساس سخنرانی نایب رئیس هوآوی، کاترین چن (Cathriene Chean)، این سیستم عامل برای دستگاه هایی که از IoT (Internet of Things) استفاده می کنند طراحی شده است.

این سیستم عامل جدید، درست مانند سیستم Fuchsia گوگل، مبتنی بر میکروکرنل است.

آینده Harmony OS بعنوان یک پلتفرم منبع باز

هواوی هارمونی

هوآوی، هارمونی OS را به صورت یک پلتفرم منبع باز توصیف کرده است.

تمرکز سیستم عامل هواوی روی بازار چین است؛ اما هوآوی علاقه ای به محدود کردن پلتفرم خود ندارد. به همین خاطر، این سیستم عامل تا یک سال آینده به پروژه ای منبع باز تبدیل خواهد شد تا به کمپانی های رقیب خود مثل اوپو و شیائومی فرصت همکاری را بدهد.

با صرف نظر از تمامی اتفاقات احتمالی، هوآوی می خواهد مانند اپل به تنهایی رو به جلو پیش برود. نسخه فعلی هارمونی از دو سال پیش آغاز شده است، اما امسال این شرکت به صورت قابل توجهی پروسه توسعه خودش را سریع تر از قبل کرده و انتظار می رود نسخه ۲ آن در سال ۲۰۲۰ و نسخه ۳ آن نیز در سال ۲۰۲۱ آماده ی کار بر روی دستگاه ها باشند.

بسیاری دیگر از دستگاه های مبتنی بر سیستم عامل harmony، از جمله تلویزیون جدید Honor Vision، قرار است امسال عرضه شوند. هرچند هوآوی حرفی از زمان حضور این پلتفرم در گوشی های خودش نزده است، اما گزارشات نشان دهنده این است که گوشی هوآوی میت ۳۰ لایت می تواند نخستین موبایلی باشد که این پلتفرم به صورت پیش فرض روی آن نصب شده باشد.

 

دیگر پست های آموزشی و اخبار دنیای فناوری را نیز از دست ندهید.

امیدواریم از این مقاله که در خصوص معرفی سیستم عامل هارمونی بود استفاده و لذت برده باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “معرفی کامل Harmony OS، سیستم عامل جدید هوآوی

  1. حمیدرضا گفت:

    سلام. مرسی بابت مطالب
    منم آنر ۸x دارم امیدوارم زود بیاد ????

  2. پیچ و مهره گفت:

    باتشکر از تمامی دست اندر کاران این سایت خدا قوت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *