آموزشی

شبکه وای فای مهمان چیست و چرا به آن نیاز دارید؟

guest network 8

شبکه وای فای مهمان چیست؟ دنیای مدرن آنقدر به خدمات آنلاین گره خورده است که وقتی مهمان دارید، احتمالاً از شما رمز عبور وای فای را می‌خواهند تا به مودم روتر شما و اینترنت دسترسی داشته باشند.

اما این مهمان‌نوازی ممکن است خطر امنیتی داشته باشد و باعث افشای اطلاعات درون شبکه شما شود. به عنوان مثال، ممکن است مهمانان به طور تصادفی یک برنامه مخرب را دانلود کنند، همچنین ممکن است گوشی موبایل یا لپ‌تاپی که قبلا ویروسی بوده را به شبکه متصل کنند.

بسیاری از بدافزارها می‌توانند خود را در یک شبکه پخش کنند و اگر یک دستگاه آلوده، به شبکه وای فای (Wi-Fi) شما متصل شود، سعی می‌کند همه دستگاه‌های متصل به آن شبکه را آلوده کند. درنتیجه با دادن رمز عبور وای فای، امکان هک شدن فایل‌ها، از دست رفتن اطلاعات موجود بر سیستم‌ها، ویروسی شدن شبکه و… را فراهم ساخته‌اید.

شبکه وای فای مهمان چیست؟

شاید مهمانان شما به اینترنت نیاز دارند. از طرفی باید اینترنت خود را به اشتراک بگذارید و از سوی دیگر نمی‌خواهید رمزعبور وای فای را به آن‌ها بدهید، یا فایل‌ها و اطلاعاتی روی شبکه بی‌سیم به اشتراک گذاشتید که نمی‌خواهید دیگران به آن‌ها دسترسی داشته باشند. ایجاد یک شبکه وای فای مهمان، راهکاری برای این حل تمام این مشکلات است.

 

چرا باید شبکه وای فای مهمان راه‌اندازی کنیم؟

با راه‌اندازی شبکه وای فای مهمان یا Guest Wi-Fi Network می‌توانید مهمان‌نواز و درعین حال ایمن باشید. این شبکه به شما امکان محدود کردن دسترسی افرادی که به مودم متصل می‌شوند، را می‌دهد. شما می‌توانید از طریق تنظیمات مودم، روی شبکه اصلی اینترنت خود، یک شبکه جداگانه مخصوص مهمان تعریف کنید. به وسیله این تنظیمات می‌توانید مواردی همچون رمز عبور، میزان مصرف حجم و نوع دسترسی به شبکه را تعیین کنید. شبکه وای فای مهمان اساساً یک نقطه دسترسی جداگانه در مودم روتر ایجاد می‌کند. همه دستگاه‌های خانگی شما به یک شبکه متصل می‌شوند و شبکه مهمان نقطه متفاوتی است که دسترسی به اینترنت را فراهم می‌کند، اما به شبکه خانگی شما دسترسی ندارد. شبکه مهمان غالبا در روترهای تجاری مرسوم است اما در شبکه‌های خانگی هم در حال رواج پیدا کردن است. درکل می‌توان گفت تقریبا کسی نیست که به شبکه مهمان نیاز نداشته باشد.

 

نحوه تنظیم شبکه وای فای مهمان

راه‌اندازی یک شبکه مهمان بسیار ساده و آسان است و برای این کار فقط باید به پنل تنظیمات مودم روتر خود بروید و قابلیت شبکه مهمان را فعال کنید. برای انجام این کار، آدرس IP روتر خود را در نوار URL مرورگر وارد کنید (این آدرس معمولا ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱ یا ۱۹۲٫۱۶۸٫۰٫۱ است) اما اگر این آدرس‌ها نبود، می‌توانید با مراجعه به قسمت پشت مودم یا دفترچه راهنما، آدرس را پیدا کنید. بعد از وارد کردن آدرس، باید نام کاربری و رمز عبور را وارد کنید. در اکثر مودم روترها نام کاربری و رمز عبور admin است. اگر عبارت admin درست نبود و شما این مقادیر را تغییر نداده‌اید، دوباره می‌توانید از دفترچه راهنما کمک بگیرید. برای افزایش امنیت، توصیه می‌کنیم این مقادیر را تغییر دهید و برای اینکه آن‌ها را فراموش نکنید، آن‌ها را یادداشت کرده یا از نرم‌افزارهای مدیریت رمز عبور استفاده کنید.

در تنظیمات روتر، گزینه‌های (Guest Access) یا (Guest Network) را پیدا کنید. این گزینه‌ها معمولا در قسمت Wi-Fi یافت می‌شوند. اگر در یافتن آن مشکل دارید، با استفاده از نام مدل مودم روتر خود، می‌توانید با سرچ در گوگل محل شبکه مهمان را پیدا کنید. اگر مودم روتر قدیمی داشته باشید شاید گزینه راه‌اندازی شبکه مهمان وجود نداشته باشد. اما اکثر مودم روترهای جدید این قابلیت را دارند. پس از انتخاب گزینه‌های گفته شده، نام شبکه مهمان (SSID) را انتخاب کنید. این همان نامی است که مهمانان شما، در قسمت اتصال بی‌سیم (Wi-Fi) خود مشاهده می‌کنند. در آخر هم یک رمز عبور و فناوری کدگذاری شبکه مهمان را انتخاب کنید ( WPA2 و…).

نکات مهم در راه‌اندازی شبکه وای فای مهمان

درنظر داشته باشید حتی اگر شبکه وای فای مهمان از قبل فعال باشد، توصیه می‌کنیم از پیکربندی صحیح آن مطمئن شوید. حتما یک رمز عبور متفاوت با رمز عبور وای فای خودتان برای شبکه مهمان تنظیم کنید. نوع رمزگذاری را طوری تنظیم کنید که اطلاعات ارسال شده از طریق Wi-Fi قابل رهگیری نباشد. از گزینه‌های WPA2 (WPA2-PSK) یا WPA2-Personal استفاده کنید. مطمئن شوید که گزینه Allow guests to access network local network فعال نباشد و تیک نخورده باشد. ممکن است این گزینه روی مودم روتر شما وجود نداشته باشد، اما اگر وجود داشت، علامت آن را بردارید تا مهمانان نتوانند فایل‌های شما و سایر اطلاعات ذخیره شده در دستگاه‌های شما را ببینند، که اساساً هدف یک شبکه مهمان است. برخی از روترها روش مخالف را انتخاب می‌کنند، با یک تیک شبکه مهمان را از شبکه خصوصی شما جدا می‌کنند. اگر این گزینه را دارید، آن را انتخاب کنید. اگر گزینه Allow access to settings وجود داشت تیک آن‌را بردارید. اگر این گزینه فعال باشد به کاربران شبکه مهمان اجازه می‌دهد به تنظیمات روتر دسترسی پیدا کنند و قابلیت تنظیم مجدد مودم روتر داشته باشند.

 

چرا بهتر است دستگاه‌های هوشمند عادی خودمان را هم به یک شبکه وای فای مهمان وصل کنیم؟

اتفاقاً، شبکه وای فای مهمان نه تنها اگر دوستان زیادی دارید، بلکه اگر دستگاه‌های هوشمند خانگی زیادی دارید، بسیار کاربردی است. تلویزیون‌های هوشمند، کنسول‌های بازی، سیستم روشنایی هوشمند، ماشین لباس‌شویی هوشمند و دستگاه‌هایی از این دست هم باید به اینترنت متصل شوند. اما آن‌ها نسبت به گوشی موبایل، لپ‌تاپ یا کامپیوترهایی که آخرین به‌روزرسانی‌های نصب شده را دارند، آسیب‌پذیرتر هستند. این بدان معناست که اگر آن‌ها به شبکه اصلی متصل شوند و هک شوند، امکان وارد شدن به دستگاه‌های دیگر شما هم وجود دارد. اتصال همه دستگاه‌های هوشمند (اینترنت اشیا) به یک شبکه مهمان با پیکربندی صحیح، به جای شبکه اصلی، محافظت بیشتری در برابر هک شدن ایجاد می‌کند. حتی اگر یکی از دستگاه‌های اینترنت اشیا هک شود، امکان دسترسی به شبکه اصلی و نفوذ کردن به سایر دستگاه‌های هوشمند شما وجود ندارد. آخرین نکته، روترها درواقع یک هدف معمولی برای هکرها هستند، بنابراین فراموش نکنید که به طور دوره‌ای سیستم‌عامل یا فریم‌ور مودم روتر خانگی خود را به روز کنید. آخرین نسخه‌ها معمولاً آسیب‌پذیری‌های قابل هک را اصلاح می‌کنند.

 

منبع: https://www.kaspersky.com/blog/guest-wifi/23843/

همچنین خواندن مطالب زیر پیشنهاد می شود:

۶ راه برای افزایش امنیت وای فای و جلوگیری از هک شدن شبکه WiFi شما

 

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *