News

ارائه بالاترین شبکه ۵G (نسل پنجم) جهان بر فراز کوه Everest اورست

ارائه بالاترین شبکه 5G (نسل پنجم) جهان بر فراز کوه Everest اورست

سلام بر همراهان همیشگی پست های آموزشی و فناوری وبسایت رسمی IDH. در این مقاله قصد داریم درباره ارائه نسل پنجم ارتباطات یا همان شبکه ۵G (اینترنت ۵G) بر فراز کوه اورست توضیح دهیم.

تسلط بر طبیعت، آرزوی دیرینه انسان بوده که با پیشرفت‌های صنعتی و علمی، در حال برآورده شدن است.

امروز به لطف رشد روزافزون فناوری‌ها، دستیابی به دست‌نیافتنی‌ترین نقاط کره زمین، دیگر آرزو نیست تا جایی که نه اعماق اقیانوس‌ها و نه قله کوه‌ها از انسان در امان نمانده‌ است.

اگر تا دیروز تنها دست یافتن به این نقاط افتخاری بزرگ بود، امروز این نقاط برای به رخ کشیدن برتری شرکت‌های عظیم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در عصر تکنولوژی، شرکت‌های فعال در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات دست به اقدامات منحصربفرد می‌زنند تا علاوه بر حفظ برتری تجاری خود، افزایش سودآوری را تضمین کنند.

شبکه ۵G در کوه اورست؟!

در همین راستا China Mobile و Huawei غول‌های مخابراتی چین بالاترین کوه جهان را انتخاب کرده‌اند تا نشان دهند که چقدر در ۵G عالی هستند.

آنها توانستند در موفقیتی بینظیر و تاریخی، افتخار نصب یک آنتن ۵G در ارتفاع ۶۵۰۰ متری بر فراز بلندترین کوه دنیا را به نام خود ثبت کنند.

اورست قرن‌ها انسان را مجذوب خود کرده است.

به عنوان بالاترین نقطه جهان، رسیدن به این قله یک کار فوق‌العاده دشوار و خطرناک حتی برای باتجربه‌ترین کوهنوردان است.

با این حال، به نظر می‌رسد حتی خطر نیز نتوانست China Mobile و Huawei را از این کار بازدارد. حالا سیگنال‌های ۵G از تمام مسیر به قله کوه در ارتفاع ۸۴۸۴ متری خواهد رسید.

شرکت China Mobile بزرگترین شرکت در صنعت مخابرات چین و ارائه‌دهنده خدمات تلفن همراه در کشور چین است.

شرکت Huawei نیز شرکتی چندملیتی در زمینه شبکه‌های کامپیوتری و ارتباطات است که یکی از بزرگترین شرکت ارائه‌کننده سرویس‌های ارتباطی در دنیا محسوب می‌شود.

آیا میدانستید؟! شرکت IDH، تنها نماینده رسمی مودمهای اورجینال هواوی در ایران با گارانتی ۳ ساله IDH است.

هواوی در بیانیه خود دلیل مهم بودن این خبر را اینگونه توضیح داد:

“به مناسبت شصتمین سالگرد نخستین صعود موفقیت‌آمیز از شیب شمالی کوه اورست و چهلمین سالگرد اولین اندازه‌گیری دقیق رسمی و اعلام ارتفاع کوه اورست، شبکه ۵G در کوه اورست خدمات ارتباطی ارائه می‌دهد.

قابل توجه است که شبکه ۵G در کوه اورست خدمات ارتباطی برای اندازه گیری مجدد Mount Everest 2020 را ارائه می‌دهد.”

همکاری دو شرکت China Mobile و Huawei در پروژه Mount Everest از طریق تلویزیون مرکزی چین در یک برنامه ۲۴ ساعته پخش مستقیم در ۱۴ آوریل نمایش داده شد که بیش از ۶ میلیون مخاطب داشت.

به نظر می‌رسد آسمان هم برای ۵G محدود است

با این دستاورد که برای اولین بار در دنیای فناوری ارتباطات رخ می‌دهد، کوهنوردان و کمپ‌های مستقر در این کوه، قادر به ارتباط با یکدیگر و کمپ‌های پایین کوه خواهند بود. همچنین تصاویری زنده و باکیفیت از کوهستان مخابره می‌شود.

شبکه 5g در کوه اورست

نصب آنتن جدید در ارتفاع ۶۵۰۰ متری که ۳۰ آوریل انجام شد، درواقع فاز دوم این عملیات به شمار می‌رود چرا که پیش از آن، آنتن‌های مخابراتی متعددی توسط تیم مهندسان دو شرکت China Mobile و Huawei نصب شده بود؛ کمپ پایه در ارتفاع ۵۳۰۰ متری، کمپ انتقال در ۵۸۰۰ متری و کمپ پیشرو در ۶۵۰۰ متری.

هوآوی همزمان با راه‌اندازی شبکه فیبر نوری گیگابیت در ارتفاع ۶۵۰۰ متری، به China Mobile این امکان را می‌دهد تا شبکه خود را در کوه اورست فعال کند.

در این پروژه، شبکه ای در حالت SA+NSA پنج ایستگاه پایه ۵G را به یکدیگر متصل می‌کند.

به منظور صاف نگه داشتن شبکه، متخصصان شبکه به صورت ۲۴ ساعته و ۷ روز شبانه‌روز در مناطق مرتفع با ارتفاع ۳۳۰۰ متر و بالاتر، مستقر می‌شوند تا هرگونه مشکلی را به راحتی برطرف کرده و عملکرد صحیح شبکه را تضمین کنند.

۵G بشر و زمین را به یکدیگر متصل می‌کند

در بیانیه مطبوعاتی آمده است:

هواوی به شدت اعتقاد دارد كه فناوری به معنای بهتر كردن جهان است…

زیبایی کوه اورست را می‌توان از طریق ویدیوی ۵G با کیفیت بالا و تجربه VR نمایش داد که بینش بیشتری برای کوهنوردان، دانشمندان و متخصصان دیگر در طبیعت فراهم می‌کند.

استقرار زمینی در کوه اورست یک بار دیگر اثبات می‌کند که فناوری ۵G بشر و زمین را به طور هماهنگ به یکدیگر متصل می‌کند.”

China Mobile به عنوان بزرگترین اپراتور شبکه بی‌سیم جهان گفته پروژه ۵G این شرکت در کوه اورست، نه تنها یک چالش شدید در یک منطقه دور از زندگی انسان است، بلکه پایه و اساس محکمی را برای توسعه گردشگری هوشمند و ارتباطات ۵G ایجاد کرده است.

به گفته این شرکت، بیش از ۱۵۰ کارمند چینی در ساخت و نگهداری ایستگاه‌های پایه ۵G و به‌روزرسانی زیرساخت‌های موجود در مناطق اطراف، فعالیت می‌کنند.

همچنین گفته شده ۲۵ کیلومتر کابل نوری برای پشتیبانی از این پروژه در نظر گرفته شده است.

«شیانگ لیگانگ» یکی از تحلیلگران صاحب نام در صنعت مخابرات و مدیراجرایی سایت cctime.com در گفتگو با روزنامه چینی گلوبال تایمز، عملیات استقرار ۵G در کوه را «مأموریت غیرممکن» خواند و گفت:

“چگونه می‌توان از یک شبکه ۵G پایدار اطمینان حاصل کرد؟

چگونه می‌توان منبع برق ایستگاه‌های ۵G را در آن شرایط جوی تضمین کرد؟

چگونه می‌توان اطمینان داد که کابل‌ها در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد خنک نمی شوند؟”

با این حال، استقرار ایستگاه‌های پایه ۵G در کوه معروف هیمالیا با ارتفاع ۸ هزار و ۸۴۸ متر، دسترسی به فناوری نسل بعدی موبایل را برای اینترنت اشیاء، شهرهای هوشمند و سایر برنامه‌های آینده‌نگرانه فراهم می‌کند.

اگر این عملیات گران و دشوار است، چرا ؟!

کارشناسان، قیمت قرار دادن تنها یک دکل ۵G در اورست را حدود ۱۴۰هزار دلار تخمین می‌زنند.

خب اگر این عملیات اینقدر گران و دشوار است، اصلاً چرا باید به آن دست زد؟!

پاسخ این است که اگرچه شبکه ۵G مطمئناً به کوهنوردان و محققان به ویژه در صورت انجام عملیات نجات، کمک خواهد کرد اما این کمک، هزینه آن را توجیه نمی‌کند.

در عوض، به نظر می‌‌رسد این شاهکار باورنکردنی مهندسی، در ادامه جنگ تجاری چین و آمریکا باشد و چین علاقه دارد سلطه ۵G خود را در بالاترین سطح در جهان به نمایش بگذارد.

جالب است بدانید اورست از سال ۲۰۱۳ تاکنون، دارای شبکه‌ ۴G بوده است و از پشتیبانی این شبکه بهره‌مند بود؛ اما راه‌اندازی شبکه ۵G قطعاً دستاوردی منحصربفرد است.

چرا که حمل، نصب و راه‌اندازی ۸ تُن تجهیزات و مواد اولیه توسط ۱۵۰ نیروی انسانی، در شرایط جوی کوهستان آن هم بدون آسیب رساندن به محیط زیست منطقه، قطعاً کار ساده‌ای نبوده و شاهکار واقعی است.

 

دیگر پست های آموزشی و اخبار دنیای فناوری را نیز از دست ندهید.

راستی! شما میتوانید در بخش دیدگاه ها موضوعات مورد علاقه خود را برای مقالات بعدی که به صورت اختصاصی توسط تیم وبسایت رسمی IDH تهیه میشوند با ما در میان بگذارید.

امیدواریم از این مقاله فناورانه که در خصوص راه اندازی شبکه ۵G در کوه اورست توسط شرکت هواوی بود استفاده و لذت برده باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

1 نظر در “ارائه بالاترین شبکه ۵G (نسل پنجم) جهان بر فراز کوه Everest اورست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *