News

معرفی بهترین گوشی های مخصوص گیمینگ

گوشی گیمینگ

سلام بر همراهان همیشگی پست های آموزشی و فناوری وبسایت رسمی IDH. در این نوشته، قصد داریم به معرفی بهترین گوشی های مخصوص گیمینگ بپردازیم.

شاید باور نکنید که بسیاری از کاربران گوشی ‌های تلفن همراه هوشمند، از گوشی خود فقط به عنوان وسیله ‌ای برای بازی استفاده می ‌کنند.

البته ممکن است تصور کنید با وجود بازی ‌های باکیفیت کامپیوتر و کنسول‌ های بازی، اصلاً مگر کسی هم هست که بخواهد از بازی های موبایلی لذت ببرد؟

خب باید بدانید بیش از نیمی از ۱۶۵ میلیارد دلار درآمد صنعت بازی ‌های ویدئویی در سال ۲۰۲۰ ، به بازی های موبایلی اختصاص داشت.

یعنی از مجموع ۱۶۵ میلیارد دلاری که این صنعت درآمد داشته است، ۸۵ میلیارد دلار به بازی‌ های موبایلی و ۳۳ میلیارد دلار به کنسول ‌های بازی مربوط بوده است!

از این رو برخی از شرکت‌ های تولیدکننده گوشی های هوشمند موبایل از جمله ایسوس، لنوو و شیائومی اقدام به تولید گوشی‌ های مخصوص گیمرها کرده اند.

از جمله مهم‌ترین تفاوت گوشی‌ های مخصوص گیمرها با گوشی های معمولی، عملکرد قدرتمندتر، سیستم خنک‌کننده‌ ویژه و امکانات سخت ‌افزاری خاص است که البته همین تفاوت ها باعث بالا رفتن قیمت این نوع گوشی ها شده است.

بهترین گوشی های مخصوص گیمینگ

در این مقاله قصد داریم شما را با برخی از بهترین گوشی های مخصوص بازی (به همراه قیمت تقریبی آنها در بازار ایران) آشنا کنیم تا اگر جزو گیمرهای موبایلی هستید، بتوانید با توجه به بودجه خود، بهترین انتخاب را داشته باشید.

***

ویژگی های گوشی های مخصوص گیمینگ

در ابتدا باید بدانیم که چه ویژگی هایی، گوشی های مخصوص گیمینگ را متفاوت می کند:

  • تراشه قدرتمند (در کامپیوتر و لپ‌ تاپ،‌ عامل اصلی تصمیم‌گیری در انتخاب برای بازی، کارت گرافیک است و در گوشی‌ های هوشمند نیز تراشه.)
  • نمایشگر بزرگ و باکیفیت
  • توان زیاد باتری در نگه داشتن شارژ به مدت طولانی
  • سیستم خنک‌کننده ویژه (به منظور پایداری عملکرد پردازنده)
  • بهره ‌مندی از نسخه به‌روز سیستم‌‌ عامل‌
  • امکانات نرم ‌افزاری ویژه بازی (محدود کردن اپلیکیشن ‌های در حال اجرای گوشی)

و … .

خب حالا می توانیم با در نظر گرفتن این ویژگی ها، نگاهی داشته باشیم به برخی از بهترین گوشی های گیمینگ در بازار ایران.

در نظر داشته باشید که در این فهرست، ترتیب لحاظ نشده است و مدل های مختلف گوشی، به صورت تصادفی آمده است.

ایسوس راگ فون ۵ (ROG phone 5 Asus)

گوشی های مخصوص بازی

برند ROG یا (Republic of Gamers) یکی از زیرمجموعه‌ های ایسوس است.

مدل های این سری از گوشی های ایسوس، بهترین گوشی های گیمینگ سال ۲۰۲۱ است که بهترین آنها مدل ROG Phone 5 Ultimate است؛ یک گوشی عالی با ۱۸ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی دارد و باتری حجیم ۶ هزار میلی‌آمپر ساعتی با فناوری شارژ سریع ۶۵ واتی.

این یعنی گوشی در کمتر از یک ساعت از صفر تا صد درصد شارژ می شود.

این گوشی گیمینگ که بهار همین امسال به بازار آمده است، از تراشه اسنپ دراگون ۸۸۸ استفاده می ‌کند و با دارا بودن ۲۳۸ گرم وزن و صفحه نمایش ۶٫۷۸ اینچی، یکی از گوشی های نسبتاً بزرگ و در عین حال سبک است.

گوشی ایسوس راگ فون ۵ که در ایران حدود ۳۰ میلیون تومان قیمت دارد، توانسته عملکرد «عالی» را در ارزیابی وب سایت های مختلف ارزیابی گوشی های موبایل، کسب کند.

اسنپ‌ دراگون نام گروهی از تراشه هاست که توسط ابرشرکت فناوری اطلاعات و مخابرات آمریکایی کوالکام (Qualcomm) برای استفاده در گوشی‌های همراه هوشمند و تبلت‌ ها عرضه می شود. این تراشه ‌ها تمام ابزارهای لازم برای توانمندسازی یک دستگاه هوشمند را به صورت یک‌جا در اختیار دارند.

اپل آیفون ۱۲ پرو (Apple iPhone 12 Pro)

بهترین گوشی برای بازی

اگرچه آیفون ۱۲ به منظور استفاده گیمینگ ساخته نشده اما کیفیت عالی بلندگوهای استریو و پشتیبانی نرم ‌افزاری طولانی، آیفون ۱۲ پرو را به یکی از بهترین گوشی‌ های گیمینگ تبدیل کرده است.

این گوشی دارای صفحه ‌نمایش ۶٫۱ اینچی سوپر OLED رتینا ‌‌XDR با دقت رنگ عالی است که می تواند برای یک گوشی گیمینگ نقطه قوت مناسبی محسوب می‌شود.

آیفون ۱۲ پرو که پرچمدار اپل محسوب می شود، دارای یک باتری ۲۸۱۵ میلی‌آمپر ساعتی است که همراه با حافظه رم ۶ گیگابایتی و رزولوشن چشمگیر نمایشگر، گزینه مناسبی برای گیمینگ است.

همانطور که در بالا اشاره شد، تراشه در گوشی های گیمینگ از اهمیت بالایی برخوردار است.

آیفون ۱۲ پرو از پردازنده ۸ هسته‌ای A14.1 بایونیک بهره می برد و این تراشه ۵ نانومتری بازی ‌های سنگین را به آسانی اجرا می کند. سخت‌ افزار قدرتمند و باتری بهینه ‌شده این گوشی نیز برای انجام کارهای سنگین و اجرای انواع بازی‌ مناسب است.

همچنین این مدل از گوشی های ساخته شده توسط شرکت اپل، از فناوری دالبی اتموس (Dolby Atmos) و دالبی دیجیتال پ‍لاس (Dolby Digital Plus) پشتیبانی می کند که برای گیمرهای حرفه ای یک نعمت به شمار می آید!

فناوری صدای دالبی اتموس، صدایی سه ‌بعدی و ۳۶۰ درجه ارائه می ‌دهد که حتی بهتر از صدای واقعی به گوش می رسد. در سیستم ‌های مجهز به این فناوری، صدا با عمق و جزئیات زیاد با حرکت در تمام جهات، فضای اطراف شنونده را پر می‌کند که باعث می شود صداها کاملاً واقعی به نظر می رسند.

فناوری صدای دالبی دیجیتال پ‍لاس نیز یک فناوری صوتی مبتنی بر Dolby Digital 5.1 است که استانداردی برای صدای فراگیر سینما، پیام های شنیداری و سینمای خانگی است. دالبی دیجیتال پلاس به منظور ارائه بهترین کیفیت صدا، امکان ذخیره و انتقال صدای دیجیتال باکیفیت را فراهم می کند و بدین ترتیب تجربه شنیدن صدای فراگیر حقیقی برای شنونده امکان پذیر می شود.

گوشی های سری S21 سامسونگ گلکسی (S21 series Galaxy)

گوشی های مناسب بازی

این سری گوشی شامل مدل های S21 پلاس، S21 اولترا و گلکسی S21 معمولی است که هر سه مدل، امکانات جذابی برای گیمرها ارائه می کنند. برخی از این امکانات جذاب شامل تراشه اگزینوس ۲۱۰۰، صفحه نمایش بزرگ ۱۲۰ هرتز AMOLED، باتری قدرتمند با شارژ سریع باسیم و بی ‌سیم، اسپیکرهای استریو و… است.

تراشه اگزینوس ۲۱۰۰ سرعت بالا و قدرت پردازشی فوق العاده در عملکرد سخت‌ افزاری و نرم ‌افزاری گوشی را برای کاربر به ارمغان می آورد.

در مورد باتری های این سری باید توضیح دهیم که باتری مدل گلکسی S21 ظرفیت ۴ هزار میلی‌آمپر ساعتی، باتری گلکسی S21 پلاس ۴۸۰۰ میلی‌آمپر ساعتی و باتری S21 اولترا ۵ هزار میلی‌آمپر ساعتی است.

بهره مندی از ۸ گیگابایت رم (۱۲ گیگابایت در مدل S21 اولترا) به همراه حافظه داخلی پرسرعت از نوع UFS 3.1 دیگر قابلیت این سری است که گیمرها را جذب خود می کند.

گلکسی S21 پلاس که یکی از سه پرچمدار ۲۰۲۱ سامسونگ است، دارای نمایشگر بزرگتر و باتری حجیم‌ تر نسبت به گلکسی S21 معمولی است.

با استفاده از هرکدام از سه مدل این سری، به راحتی می توانید بازی کنید بدون اینکه نگران اجرا نشدن بازی ‌های سنگین موبایلی یا کم آوردن باتری باشید.

سه مدل از پوکو (F3 poco و X3 poco و pro X3 poco)

گوشی های قدرتمند برای بازی

«پوکو» دومین زیربرند شیائومی است که پس از «رد می»، از این برند جدا شد و تبدیل به یک برنده مستقل شده است. در ادامه سه مدل از این برند که مناسب بازی است را با هم مرور می کنیم:

پوکو F3:

این مدل از تراشه اسنپ دراگون ۸۷۰ قدرت می‌گیرد؛ تراشه ‌ای که قدرت بیشتری از اسنپ دراگون ۸۶۵ پلاس دارد و این مدل را باقدرت تر از پرچمداران سال گذشته این برند شیائومی (از جمله می ۱۰ و سری وان پلاس ۸) کرده است.

این گوشی دارای صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی است که بازی های با نرخ بیشتر از ۶۰ فریم بر ثانیه را نیز پشتیبانی می کند.

می توان گفت پوکو F3 علیرغم قیمت نسبتاً پایین (حدود ۱۰ میلیون تومان)، همه ویژگی های مورد نظر گیمرها مثل صفحه نمایش، تراشه و… را در اختیار دارد.

پوکو X3:

دومین عضو این گروه، پوکو X3 است با تراشه اسنپ دراگون ۷۳۲G که قادر است بازی ‌های سنگین با نرخ ۳۰ فریم ‌بر ثانیه را به راحتی اجرا کند. صفحه نمایش این مدل دارای نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و حساسیت لمسی ۲۴۰ هرتز است.

پوکو X3 از بلندگوهای استریو و باتری ۶۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی نیز بهره می برد که آن را به گزینه هیجان انگیزی برای گیمرهای حرفه ای که به دنبال گوشی گیمینگ با قیمت مناسب (حدود ۶ میلیون تومان) هستند، تبدیل کرده است.

پوکو X3 پرو:

این گوشی، مدل پیشرفته‌ پوکو X3 مدل NFC است که به ‌جای تراشه اسنپ دراگون G732 دارای تراشه اسنپ دراگون ۸۶۰ است که در اجرای بازی ‌های موبایل، دو تا دو و نیم برابر سریع تر است. یعنی بازی‌ های موبایلی را با نرخ حدوداً ۶۰ فریم‌ بر ‌ثانیه اجرا می کند.

X3 پرو تفاوت چندان دیگری با X3 ندارد، چرا که صفحه نمایش این مدل هم نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و حساسیت لمسی ۲۴۰ هرتز دارد. همچنین دارای بلندگوهای استریو است و از باتری ۵۱۶۰ میلی‌ آمپر ساعتی بهره می ‌برد.

شیائومی سری کوسه سیاه ۳ (XIAOMI BLACK SHARK 3)

گوشی گیمینگ

سری کوسه سیاه ۳ شامل دو مدل است؛ کوسه سیاه ۳ و کوسه سیاه ۳ پرو

کوسه سیاه ۳ (XIAOMI black shark 3):

این مدل که بیش از یک سال از تولید و عرضه اولیه آن می گذرد (اولین بار در ماه مارس ۲۰۲۰ وارد بازار شد)، یکی از محبوب ‌ترین گوشی ‌های گیمینگ است.

این گوشی دوسیمکارته که از پردازنده اسنپ دراگون ۸۶۵ بهره می برد، ۲۲۲ گرم وزن دارد و باتری غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۴۷۲۰ میلی‌ آمپر ساعت دارد. این در حالی است که در مدل کوسه سیاه ۳ پرو، ظرفیت باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت است.

به دلیل وجود سیستم خنک‌کننده مایع در پرازنده این گوشی، گیمرها می توانند بدون نگرانی از گرم شدن گوشی خود، ساعت ها بازی کنند.

هر دو محصول این سری، دارای نرخ نمونه ‌برداری لمسی ۲۷۰ هرتزی و تأخیر ۲۴ میلی ‌ثانیه ‌ای هستند؛ یعنی تشخیص فوق العاده سریع و دقیق حرکات انگشت کاربر روی صفحه نمایش گوشی.

کوسه سیاه ۳ پرو (Black Shark 3 Pro XIAOMI):

این مدل نیز مانند کوسه سیاه ۳ از تراشه اسنپ دراگون ۸۶۵ (هفت نانومتر پلاس) برخوردار است.

نمایشگر این مدل ۷٫۱ اینچ است؛ به عبارتی نسبت نمایشگر به بدنه در این مدل ۸۳٫۶ درصد است.

این سری گوشی ها، نمونه های محبوب و کاملاً مناسب گیمرهای حرفه ای است که البته به دلیل قیمت نسبتاً بالا (در مدل ۳ حدود ۱۷ میلیون و در مدل ۳ پرو حدود ۲۲ میلیون تومان) ممکن است با استقبال زیادی روبرو نشود.

هواوی لایت پی۴۰ (Huawei P40 lite)

گوشی هوشمند مناسب برای بازی

این مدل زیبای تولید هوآوی، در اوایل سال ۲۰۲۰ وارد بازار شد که دارای صفحه نمایشگری بزرگ، پردازنده قدرتمند کایرین ۸۱۰ (Kirin 810) است.

تراشه کایرین ۸۱۰ یکی از چیپ ‌ست ‌های نسبتاً جدید هواوی است که از قابلیت‌های ارتباطی، عملکردی و ساختاری نوینی بهره می برد. بهینه ‌سازی مصرف انرژی، تمرکز بر قابلیت‌ های ارتباطی، المان‌ های توسعه یافته بر پایه هوش مصنوعی و بکارگیری الگوریتم‌ های جدید در پردازش‌، از جمله قابلیت های این تراشه است.

گوشی Huawei P40 lite با امکانات خود، محبوب گیمرهاست؛ این گوشی تنها ۱۸۳ گرم وزن دارد و ضخامت آن ۸٫۷ میلی متر است. ظرفیت باتری این مدل گوشی معادل ۴۲۰۰ میلی آمپر ساعت است.

امکانات بالا و عملکرد قوی این گوشی دوسیمکارته، باعث شده یک گوشی مناسب گیمرها باشد.

شیائومی ردمی نوت ۱۰ (Xiaomi Redmi Note 10)

برای بازی کردن چه گوشی ای بخرم

این مدل یکی از معدود گوشی های تلفن همراه است که علیرغم بهره مندی از تراشه قدرتمند مناسب بازی، قیمت خیلی بالایی ندارد (حدود ۵ میلیون تومان) و به همین دلیل کاملاً مناسب گیمرهایی است که به بازی های سبک علاقمند هستند؛ چرا که از عهده بازی های سنگینی مثل Call of Duty Mobile و Asphalt 9 بر نمی آید!

تراشه این مدل، اسنپ دراگون ۶۷۸ است که به راحتی می‌تواند بازی‌ های سبک را اجرا کند. بلندگوهای استریو، نمایشگر OLED و باتری قدرتمند غیرقابل تعویض لیتیوم پلیمری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی از دیگر امکانات قابل توجه شیائومی ردمی نوت ۱۰ است که این مدل را به گزینه مناسبی برای بازی است.

سرعت شارژ این گوشی نسبتاً بالاست به طوری که ۶۷ درصد در ۳۰ دقیقه و ۱۰۰ درصد را در ۷۴ دقیقه شارژ می کند و این گزینه، نعمت بزرگی برای گیمرهای بی طاقت است!

نوبیا رد مجیک ۵جی (Nubia Red Magic 5G)

تلفن همراه مناسب بازی کردن

گوشی Nubia Red Magic 5G اوایل سال ۲۰۲۰ توسط شرکت ZTE معرفی شد و از اسم آن هم می شود فهمید که جادویی است!

این گوشی دوسیمکارته سبک که تنها ۲۱۸ گرم وزن دارد، از صفحه نمایشگر ۶٫۶۵ اینچی بهره می برد که نسبت نمایشگر به بدنه آن ۸۲٫۵ درصد است؛ یعنی یک صفحه نمایش عالی برای بازی.

پردازنده اسنپ دراگون ۸۶۵ در این مدل تعبیه شده و رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل دارد.

باتری غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری نسبتاً قدرتنمند با ظرفیت ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعت دارد که تنها در ۴۰ دقیقه به صورت صد درصد شارژ می شود.

این گوشی برای گیمرهای ایرانی با قیمت حدود ۲۵ میلیون تومانی در بازار ایران عرضه می شود.

لنوو لژیون (Lenovo Legion Phone Duel)

بازی کردن با گوشی

این گوشی گیمینگ در اکتبر سال ۲۰۲۰ در دو مدل (نسخه ۱ و نسخه ۲) ارائه شده است؛ نسخه اول با ۱۲ گیگابایت رم همراه با ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و نسخه دوم ۱۶ گیگابایت رم از نوع LPDDR5 همراه با ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی.

تراشه به کار رفته در نسخه دوم این مدل، تراشه اسنپ دراگون ۸۸۸ استفاده شده است. صفحه نمایش ۶٫۹۲ اینچی با فناوری AMOLED و کیفیت FHD+ ویژگی دیگر این گوشی است.

نسخه اول این مدل نیز صفحه نمایش ۵٫۶۵ اینچی دارد.

به نظر می رسد نسخه دوم این گوشی حدوداً ۱۶ میلیون تومانی، کاملاً با هدف گیمینگ طراحی شده است؛ پورت شارژر در حاشیه و وسط گوشی قرار گرفته تا زمانی که کاربر در حال بازی با گوشی است و آن را به صورت افقی گرفته است، بتواند همزمان گوشی را شارژ کند یا هندزفری را متصل کند.

دو باتری مجزا با ظرفیت ۲۷۵۰ میلی آمپر ساعت (ظرفیت کلی باتری ۵۵۰۰ میلی آمپر ساعت) با امکان شارژ سریع (شارژ کامل در عرض ۳۰ دقیقه)، سیستم‌ خنک‌ کننده‌ پیشرفته با پنکه دوتایی، دو باتری مجزا، یک تراشه قدرتمند، دو پورت USB-C ، دو فن متحرک و داخلی (یکی به منظور هدایت هوای گرم ناشی از عملکرد تراشه به بیرون تعبیه شده و دیگری نقش دودکش را برعهده دارد)، امکان هشت ساعت گیمینگ بدون وقفه، اسپیکرهای استریو و دیگر ویژگی های این گوشی برای گیمرها گزینه هایی عالی به شمار می رود.

***

این روزها ویدیو گیم بخش بزرگی از صنعت سرگرمی را به خود اختصاص داده است به طوری که قادر به رقابت با حوزه های موسیقی و سینماست و حتی پتانسیل این را دارد که به حوزه ای به مراتب سودآورتر تبدیل شود.

در این میان بازیکنان موبایل یا موبایل گیمرها بخش بزرگی از گیمرها را تشکیل می‌دهند، چرا که در دسترس تر بودن موبایل، ارزان تمام شدن تهیه وسایل بازی ازجمله گوشی تلفن همراه، تنوع بالاتر و سیستم ساده‌تر و… از جمله عواملی است که گیمرها را به موبایل گیمینگ جذب کرده است.

به نظر می رسد شنیدن این خبر که زنان و مردان بالغ بیشتر از پسران نوجوان گیم بازی می‌کنند، فعالان این حوزه را به سرمایه ‌گذاری بیشتر و جدی تر در این حوزه تشویق می کند و باید در آینده شاهد ظهور فناوری های جدیدتر و جذاب تر باشیم.

دیگر پست های آموزشی و اخبار دنیای فناوری را نیز از دست ندهید.

راستی! شما میتوانید در بخش دیدگاه ها موضوعات مورد علاقه خود را برای مقالات بعدی که به صورت اختصاصی توسط تیم وبسایت رسمی IDH تهیه میشوند با ما در میان بگذارید.

امیدواریم از این مقاله که در خصوص معرفی بهترین گوشی های مخصوص گیمینگ بود استفاده و لذت برده باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *