آموزشی

صفر تا صد استفاده از مودم روتر به جای اکسس پوینت

صفر تا صد استفاده از مودم روتر به جای اکسس پوینت IDH

استفاده از مودم روتر به جای اکسس پوینت

مودم روتر یکی از صدها سخت‌افزار کامپیوتری است که در اتصالات یک شبکه کامپیوتری و انتقال داده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسیله در کنار ابزاری چون روتر، مودم، اکسس پوینت، مودم ۵جی و… در طراحی و اجرای شبکه‌های اطلاعاتی کاربرد دارند. یکی از سوالات کاربران در رابطه با خرید مودم پرسرعت این است که آیا امکان استفاده از مودم روتر به جای اکسس پوینت وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید با مفهوم و کاربرد انواع این وسایل آشنا شویم و نقش آن‌ها در انتقال داده‌ها را بررسی کنیم. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

مودم روتر چیست؟

مودم روتر درواقع وسیله‌ای ترکیبی است که هم وظایف یک مودم ۵g را برای شما انجام می‌دهد و هم به‌عنوان یک روتر عمل می‌کند. مودم‌ها عموما وظیفه دریافت اطلاعات از شرکت ISP یا شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنت را برعهده دارند. مودم‌ها انواع مختلفی دارند. از مدل‌های قدیمی‌تر با توان محدود گرفته تا مدل‌های جدیدتر مودم ۵g، این وسایل همواره درحال تغییر و بهبود توان فنی خود هستند.

 

مودم روتر چیست IDHاز طرفی یک روتر امکانی را برای ما فراهم می‌آورد که بتوانیم ایجاد یک شبکه داخلی و محلی بین چند سخت‌افزار را ممکن سازیم. روترها می‌توانند به‌صورت آفلاین عمل کرده و برای کارکرد صحیح خود نیاز به  هیچ‌گونه اتصال جهانی اینترنت ندارند. بلکه می‌توانند در یک محیط آفلاین، یک شبکه محلی برای یک ساختمان یا واحد تجاری را فراهم آورده و بخشی از دستگاه‌های آن‌ها نظیر کامپیوترها و چاپگرها را به هم متصل سازند.

مودم روتر اما همه این عملکردها را در یک دستگاه فراهم می‌کند و نیاز به خرید چندین دستگاه مجزا را از میان برمی‌دارد. هنگام خرید مودم پرسرعت، مشتریان انتخاب‌های گوناگونی پیش روی خواهند داشت که یکی از مناسب‌ترین این انتخاب‌ها انواع مودم هواوی است که قیمت مناسب و عملکرد را در یک دستگاه باهم ترکیب کرده است.

اکسس پوینت چیست؟

اما اکسس پوینت وظیفه انتقال و گسترش دامنه یک شبکه محلی بی‌سیم در محیط خاصی را برعهده دارد. به‌زبان ساده‌تر می‌توان گفت که این وسیله درواقع یک رابط سخت‌افزاری است که رابطه بین روتر را با بخش خاصی از شبکه ایجاد می‌کند. اکسس پوینت اطلاعات مربوطه (نظیر اتصال اینترنت) را از شبکه روتر دریافت کرده و آن را به‌صورت امواج بی‌سیم در اختیار دستگاه‌های متصل به شبکه قرار می‌دهد.

از این وسیله هم به‌صورت تکی استفاده می‌شود و هم در برخی موارد بسته به نیاز شبکه از ترکیب ۲ یا تعداد بیشتری از آن‌ها به‌صورت همزمان استفاده می‌شود. در این شرایط خاص، اکسس پوینت وظیفه گسترش دامنه و قدرت سیگنال برای شبکه را برعهده می‌گیرد.

فرق بین مودم روتر و اکسس پوینت چیست؟

تا اینجا با عملکرد هر یک از این وسایل آشنا شدیم. اما تفاوت بین مودم روتر و اکسس پوینت چیست؟ تفاوت این دو دقیقا تفاوت عملکرد هریک از آن‌ها برای کاربران و تفاوت نقش هریک در شبکه است. همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد، روتر خود به تنهایی می‌تواند یک شبکه محلی ایجاد کند اما اکسس پوینت تنها وظیفه انتقال یا گسترش شبکه به‌صورت بی‌سیم در یک مکان جدید را دارد.

 

اکسس پوینت چیست

 

اما از طرفی یک مودم روتر، نه‌تنها قادر به ایجاد یک شبکه محلی خواهد بود، بلکه به‌دلیل مودم بودن هم‌چنین می‌تواند ارتباط شبکه‌ای آنلاین برای سخت‌افزارهای مختلف را تامین کند. از این جهت، روترهای بی‌سیم می‌توانند عملکرد و وظیفه یک اکسس پوینت در شبکه‌های کوچک را نیز برعهده بگیرند.

 

 

خواندن این مطلب را پیشنهاد میکنیم: تبدیل مودم به روتر: چگونه می‌توان یک مودم وای فای را به مودم Router تبدیل کرد؟

استفاده از مودم روتر به جای اکسس پوینت

احتمالا پاسخ به این سوال را تا اینجای مطلب تاحدی متوجه شده باشید. بله اما تنها برای شبکه‌های کوچک!

باید درنظر داشت که یک اکسس پوینت تنها قادر به ایجاد ارتباط بین روتر و بقیه دستگاه‌های یک شرکت است. اما از طرفی یک مودم روتر می‌تواند علاوه بر تامین اتصال سخت‌افزارهای شرکت، اتصال اینترنتی برای آن‌ها نیز فراهم آورد. به همین دلیل استفاده از این وسایل به جای اکسس پوینت امری مرسوم در فضاهای کوچک‌تر است. اما در شرایطی که می‌خواهیم اتصال بین قطعات مختلف را در یک فضای بسیار بزرگ‌تر با تعداد قطعات سخت‌افزاری بیشتر ایجاد کنیم، منطقی است که از تعدادی اکسس پوینت مجزا برای ایجاد اتصال اینترنتی بی‌سیم برای هر بخش استفاده کنیم.

 

استفاده از مودم روتر به جای اکسس پوینت

جمع‌بندی

بسیاری از مدل‌های مودم ۵جی از سری انواع مودم هواوی درعمل، هم دریافت اینترنت و اتصال آنلاین را برای شما فراهم می‌کنند و هم به‌واسطه روتر بودن آن‌ها می‌توانیم به‌عنوان وسیله‌ای برای اتصال سخت‌افزارهای مختلف از آن‌ها استفاده کنیم. این نمونه‌ها هم‌چنین دارای قابلیت اتصال بی‌سیم هستند که از همین رو می‌توانند به‌عنوان اکسس پوینت نیز در یک شبکه مورد استفاده قرار بگیرند. در پایان امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد. اگر سوالی در این مورد ذهن شما را به خود مشغول کرده بود، لطفا آن را از طریق بخش نظرات زیر همین پست با ما در میان بگذارید.

 

همچنین خواندن مطالب زیر توصیه می شود:

مودم دانگل با مودم سیم کارتی چه تفاوتی دارد؟

تفاوت‌ های استاندارد‌های وای فای در چیست؟

Routers vs. Switches vs. Access Points

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *