News

همه چیز درباره Metaverse

همه چیز درباره Metaverse

همه چیز درباره Metaverse ؛ آیا واقعاً می‌تواند دنیا و زندگی ما را دگرگون کند؟

متاورس به عنوان یک ابَرواقعیت مجازی، آینده نسل پیشرفته اینترنت است که با ترکیبی از دنیای واقعی و مجازی، بدون حد و مرز خواهد بود. در مقاله همه چیز درباره Metaverse میخواهیم به این ابرواقعیت مجازی بپردازیم. توسعه متاورس به یکی از موضوعات داغ سال ۲۰۲۱ تبدیل شده است؛ چرا که تمامی جوانب دنیای واقعی را در بر گرفته و اگرچه ممکن است تا تحقق کامل آن، زمان زیادی باقی مانده باشد اما انقلابی در زندگی روزمره و کسب و کار انسان ها ایجاد خواهد کرد.



همه چیز درباره Metaverse



واقعیت انکارناپذیر این است که همانطور که نقش‌آفرینی اینترنت در بخش‌های مختلف زندگی، روزی دور از ذهن به نظر می رسید، شاید مفهوم جدیدی تحت عنوان Metaverse یک بار دیگر تمام ابعاد زندگی بشر را تحت تأثیر قرار دهد.

 

 


Metaverse چیست؟

متاورس Metaverse واژه‌ ای است مرکب که از دو کلمه meta به معنی فراتر و برتر و universe به معنی جهان هستی ساخته شده است. به همین دلیل شاید دقیق ترین ترجمه ها برای کلمه Metaverse «فراتر از جهان» یا «جهان برتر» باشد.

متاورس یک جهان مجازی است با پتانسیل‌های نامحدود؛ در صورتی که تمامی مفاهیم متاورس عملیاتی شود، می توان یک شخصیت مجازی با ابتکار عملی بی‌نهایت ایجاد کرد و در آن زندگی کرد.

در یک کلام می توان گفت Metaverse به یک جهان تمام دیجیتالی اشاره دارد که با دنیای فیزیکی کنونی ترکیب خواهد شد و در این دنیای جدید، می‌توان تجربیات حقیقی و مجازی را توأمان تجربه کرد.

 

ابرواقعیت مجازی




مفاهیم کلیدی Metaverse

همانطور که در بالا گفته شد؛ متاورس یک مفهوم گسترده است ولی به طور کلی یک دنیای مجازی و سه بُعدی است که افراد را قادر می سازد از طریق اینترنت با یکدیگر تعامل داشته باشند. به عبارت دیگر؛ متاورس یک مفهوم است نه یک نرم‌افزار یا یک محیط بازی. در واقع متاورس یک جهان مجازی است.

وقتی صحبت از متاورس در میان است، برای درک بهتر باید با سه مفهوم کلیدی آن نیز آشنا بود.

  1. حضور (presence): در متاورس کاربران در یک فضای واقعیت مجازی، احساس حضوری واقعی و ملموس دارند.
  2. تعامل پذیری (Interoperability): در متاورس می‌توان از مقصدی به مقصد دیگر رفت؛ درحالی‌که تمام دارایی ‌های دیجیتال خود از جمله آواتار و آیتم ‌های مجازی جمع‌آوری‌شده را به همراه داشت.
  3. استانداردسازی (Standardization): استانداردسازی، قابلیت تعامل‌پذیری بین پلتفرم‌ها و سرویس‌ها را در متاورس ممکن می‌کند. استانداردهای متاورس، استفاده از آن را در سراسر دنیا امکان‌پذیر می‌کند.

 


مزایای زندگی در Metaverse



مزایای زندگی درمتاورس



در مقاله همه چیز درباره Metaverse تاکنون متوجه شده اید، متاورس دنیایی مجازی است که کاربران می‌توانند در آن هر کاری انجام دهند. از این رو می‌توان گفت توسعه یک Metaverse کامل، زندگی را در بسیاری از جهات راحت‌تر کند.

در ادامه نگاهی داریم به کاربردهای متاورس در زندگی:

  • ملاقات‌های مجازی، قرارهای کاری و برگزاری جلسات مجازی
  • آموزش مجازی
  • کسب درآمد از بازی (Gaming)
  • خرید و فروش آنلاین
  • گردشگری و سفر، بازدید از موزه‌ها، سازه‌های قدیمی و عجایب جهان
  • حضور مجازی در کنسرت، فستیوال، جشن و…
  • مالکیت دیجیتال
  • تفریح و ورزش (مثل قایق‌سواری، فوتبال و پرش از ارتفاع و…)

بزرگترین پلتفرم‌هایی که در حال حاضر در متاورس فعالیت می کنند عبارتند از سندباکس، دیسنترالند و اکسی اینفینیتی.

 

سندباکس (Sandbox) یک پلتفرم مجازی بر بستر ارز دیجیتال اتریوم است که امکان سرمایه‌ گذاری و بازی‌ کردن همزمان را برای کاربران فراهم می کند. در واقع این پلتفرم یک اکوسیستم برای ساخت، اشتراک‌ گذاری و معامله دارایی ‌های دیجیتال است.

 

سندباکس متاورس



دیسنترالند (Decentraland) یک پلتفرم بازی ‌های رایانه‌ای است که در آن کاربران می‌توانند برای خود یک شخصیت بسازند و در دنیای مجازی بازی و گشت ‌و گذار کرده و با کاربران دیگر تعامل داشته باشند.

 

دنیای بازی متاورس



اکسی اینفینیتی (AxieInfinity) نیز یک پلتفرم بازی ‌های رایانه ‌ای بر پایه ارز دیجیتال اتریوم است که در آن کاربران می ‌توانند جانوران مجازی خود را پرورش دهند و درآمد کسب کنند.


اکسی اینفینیتی




چند نکته جالب درباره Metaverse

تاکنون هیچ دولتی در مورد Metaverse اظهار نظر نکرده است اما ناگفته پیداست که یک دنیای وسیع، نامتمرکز، کنترل گریز و تقریباً ناآشنا، نمی تواند برای دولت ها و حکومت ‌ها خوشایند باشد!

* مفهوم Metaverse اولین بار در دهه ۱۹۹۰ میلادی در یک رمان علمی – تخیلی مطرح شد که در آن مردم از دنیای در حال فروپاشی واقعی، به یک دنیای مجازی فرار می‌ کنند.

* «مارک زاکربرگ» بنیان‌گذار فیسبوک امیدوار است که بتواند به صورت کامل‌ متاورس را بنا کند. به همین دلیل نیز اخیراً نام کمپانی فیسبوک را به متا (Meta) تغییر داد.

 


متا فیسبوک



«جارون لانیر» از مطرح ترین دانشمندان علم کامپیوتر و پدر واقعیت مجازی معتقد است: «اگر متاورس را روی یک مدل تجاری، مشابه فیسبوک اجرا شود، بشریت نابود خواهد شد! پیش‌بینی می شود بشریت نتواند از آن جان سالم به در برد.»

 


آینده Metaverse ؛ باید واقع بین باشیم!

بدون شک Metaverse با راحت کردن امور در فضای مجازی، تأثیرات مثبت زیادی بر زندگی مدرن خواهد داشت، اما با توجه به اینکه متاورس یک فناوری تازه است و تحقیقات کاملی در مورد جنبه های مختلف آن انجام نشده، نمی توان در مورد تأثیرات فیزیکی و روانشناختی آن بر انسان ها به روشنی سخن گفت.

برخی معتقدند Metaverse ممکن است باعث بروز مشکلات فراوانی شود. افسردگی، تنها شدن افراد، خشونت و آزار به خود، احتمال تهدید برای سیستم‌های سیاسی و اقتصادی جوامع مختلف، نگرانی‌هایی درباره امنیت، محرمانه بودن و مالکیت معنوی، تأثیر بر امنیت فرهنگی و سیاسی کشورها، بروز مشکلات اجتماعی جدید، چالش های مربوط به حریم خصوصی افراد و… از جمله تأثیرات احتمالی متاورس بر انسان هاست که قطعاً جای بررسی و تحقیقات فراوان دارد.

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *