News, آموزشی

همه چیز درباره PS5 از مشخصات تا قیمت و تاریخ عرضه و مقایسه با دیگر کنسول ها

همه چیز درباره PS5 از مشخصات تا قیمت و تاریخ عرضه و مقایسه با دیگر کنسول ها

سلام بر همراهان همیشگی پست های آموزشی و فناوری وبسایت رسمی IDH. در این مقاله قصد داریم همه چیز درباره PS5 از مشخصات تا قیمت و تاریخ عرضه و مقایسه با دیگر کنسول ها را ارائه کنیم.

همه چیز درباره PS5 (پلی استیشن ۵)

PS5 (پلی استیشن ۵)، پلی استیشن نسل بعدی و محصول جدید کمپانی SONY است که عرضه آن به بازار، برای اواخر سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی شده است.

گرچه سونی در مورد این کنسول جدید به سختی لب به سخن میگشاید(!)، اما چند نکته دندان گیر را در مورد نسل جدید کنسول های بازی خود مطرح کرده است.

تاکنون، اولین بررسی ها و اطلاعات به دست آمده در مورد کنترلر DualSense PS5 بوده است، که معلوم شد این کنترلر پیشرفته، دارای برخی از ویژگی های قابل توجه زیر است:

  • Haptic feedback
  • تریگر های (دکمه های ماشه ای) تطبیقی ​
  • میکروفن داخلی

همه چیز درباره ps5

اما آنچه که در مورد کنترلر DualSense قابل بحث است، ظاهر متفاوت و طراحی فضایی گونه با رنگ سیاه و سفید میباشد که نشان می دهد اگرچه طراحی PS5 شباهت هایی با مدل های قبلی دارد، اما یک حرکت بزرگ رو به جلو نسبت به کنسول های قبلی خود خواهد داشت.

البته لازم به ذکر است که در بخشی جداگانه در ادامه همین مقاله به توصیف ویژگی های دسته دوال سنس پلی استیشن۵ خواهیم پرداخت.

رونمایی از مشخصات فنی PS5 نیز به اندازه صحبت درباره دسته PS5، که با عنوان دوآل سنس آنرا میشناسیم، در رویداد ماه مارس سونی دارای اهمیت بود.

مارك سرنی، معمار ارشد پلی استیشن۵، در این رویداد، این امکان را برای ما علاقه مندان فراهم کرد تا شیرجه ای عمیق به درون معماری و طراحی سیستم PS5 بزنیم و از عملکرد فنی PS5 باخبر شویم.

در ادامه همین مقاله، این مشخصات را با جزئیات بیشتر می خوانیم.

اما در حد یک اشاره کوتاه می دانیم که PlayStation5 از CPU مبتنی بر AMD Zen 2 با ۸ هسته و فرکانس ۳٫۵ گیگاهرتز، ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6 و یک پردازنده گرافیکی RDNA 2 AMD سفارشی که TFLOP 10.28 قدرت پردازش را نشان می دهد بهره میبرد.

ترافلاپ یا TFLOP مختصر شده teraflop است و بعنوان یک روش برای محاسبه ی قدرت پردازش کامپیوتر آنرا میشناسیم. یک ترافلاپ به ظرفیت پردازنده برای محاسبه یک تریلیون ممیز شناور (Floating Point) در هر ثانیه می گویند. PS5 میتواند ۱۰٫۲۸ تریلیون ممیز شناور را در هر ثانیه پردازش کند!

از نظر ویژگی ها، می دانیم که کنسول نسل بعدی دارای Ray tracing یا ردیابی پرتو، SSD فوق العاده سریع، پخش کننده داخلی ۴K Blu-ray است و با بسیاری از بازی های PS4 سازگار خواهد بود.

ردیابی پرتو یک ویژگی گرافیکی ست که با الگوریتم ویژه خود میتواند تک تک پرتوهای نور را در محیط بازی ردیابی کرده و مسیر آنها و چگونگی برهمکنش آنها را با اجزای مختلف محیط اعم از اجزای شفاف و غیر شفاف شبیه سازی کند و تجربه فوق العاده ای از حس حضور در یک دنیای واقعی را به کاربر بدهد.

حتی پیشبینی میشود که پلی استیشن پنج دارای دستیار صوتی باشد تا اطلاعات مختلفی را در اختیار بگذارد؛ برای مثال، به شما بگوید چه مدت طول می کشد تا یک مرحله از بازی را بتوانید تکمیل کنید.

آیا می خواهید تمام جزئیات این کنسول جدید سونی را بدانید؟ در اینجا همه چیزهایی که تاکنون در مورد PS5 مشخص شده است را برایتان جمع آوری کرده ایم.

بعلاوه آن چیز هایی که امیدواریم با نزدیک شدن به زمان عرضه محصول در بازار، اعلام شوند.

 

چند پرسش و پاسخ کوتاه درباره PS5

  • پلی استیشن ۵ چیست؟ Sony PS5 کنسول پلی استیشن نسل جدیدی است که جایگزین PS4 Slim و PS4 Pro خواهد شد.
  • پلی استیشن ۵ چه زمانی عرضه خواهد شد؟ سونی می گوید تعطیلات ۲۰۲۰ در ایالات متحده، یعنی بین اکتبر و دسامبر سال ۲۰۲۰ (پاییز امسال).
  • آیا پلی استیشن ۵، VR (واقعیت مجازی) خواهد داشت؟ بله. کنسول نسل بعدی با سخت افزار فعلی PSVR سازگار خواهد بود، همچنین شایعاتی درخصوص تجهیز به PSVR 2 وجود دارد.
  • قیمت پلی استیشن ۵ چقدر خواهد بود؟ PS4 و PS4 Pro در زمان عرضه هر دو ۳۹۹ دلار قیمت داشتند، اما انتظار داریم PS5 کمی گرانتر باشد. قیمت PS5 در هنگام عرضه حدودا ۴۹۹ دلار پیشبینی شده است (در حدود ۹ میلیون تومان).
  • آیا می توانم در پلی استیشن ۵ بازی های PS4 را انجام دهم؟ بله، PS5 تقریباً با همه بازیهای PS4 (یعنی به طور خاص پشتیبانی از حدود ۱۰۰ بازی برتر PS4) سازگار خواهد بود.
  • آیا ویروس کرونا، عرضه PS5 را به تعویق می اندازد؟ سونی تأیید کرده است که در تاریخ انتشار PS5 تاخیری متاثر از شیوع ویروس کرونا اتفاق نمی افتد.

حال به ارائه پاسخ کامل تر برای برخی از این سوالات درخصوص کنسول بازی جدید سونی یعنی پلی استیشن۵ خواهیم پرداخت.

زمان دقیق عرضه پلی استیشن ۵

همانطور که گفتیم، سونی رسما تأیید کرده است که PS5 را در تعطیلات ۲۰۲۰ منتشر خواهد کرد؛ بنابراین، تاریخ انتشار PS5 احتمالاً بین اکتبر و دسامبر سال ۲۰۲۰ (یعنی در رقابت مستقیم با Xbox سری X که در همان پنجره زمانی منتشر می شود) قرار دارد.

یک منبع غیر رسمی اعلام کرده است که تاریخ انتشار ۲۰ نوامبر ۲۰۲۰ (۳۰ آبان ۹۹) خواهد بود؛ اما این ادعا هنوز تأیید نشده است.

با این حال، این تاریخ منطقی به نظر میرسد و پیش بینی می کنیم PS5 در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ عرضه شود.

زیرا نوامبر به تعطیلات کریسمس نزدیک است و این یعنی فرصتی برای فروش بیشتر!

علیرغم شایعات، سونی تأیید كرده است كه تاریخ انتشار PS5 به خاطر گسترش کووید ۱۹ دستخوش تغییر نشده است؛ بنابراین، میتوان بدون نگرانی انتظار داشت که شاهد انتشار كنسول نسل بعدی در اواخر سال ۲۰۲۰ باشیم اگر چه مطمئن نیستیم زمان دقیق آن كی خواهد بود!

دکتر لیزا سو، مدیر ارشد اجرایی کمپانی AMD، در اوایل ماه مه ۲۰۲۰ تأیید کرد که این کمپانی در حال افزایش ظرفیت تولید است تا برای ایفای نقش مربوطه خود در این کنسول های جدید بازی آماده شود.

AMD، غول فناوری است که ماموریت ساخت پردازنده و تراشه های گرافیکی در کنسول های PS5 و Xbox Series X نسل جدید را دارد.

قیمت PS5

سونی هنوز قیمت PS5 را به طور رسمی تایید نکرده است و به گفته هیروکی توتوکی، مدیر ارشد مالی سونی، دلیل این امر در واقع عدم تصمیم گیری شرکت SONY در خصوص قیمت کنسول نسل بعدی خود تا به امروز است نه شایعات مطرح شده.

بر اساس گفته های وی تصمیم گیری در این خصوص ساده و سریع نخواهد بود؛ زیرا واضح است که سونی در فضای رقابت قرار دارد، بنابراین بحث در مورد قیمت پلی استیشن ۵ در این مقطع زمانی بسیار دشوار است.

در نتیجه فعلا چاره ای جز سرگرم شدن با شایعات نیست!

شایعاتی درمورد اینکه PS5 با چه قیمتی عرضه خواهد شد وجود دارد که بیشترین توجه را یکی از این شایعات به خود جذب کرده که حاکی از این است که این کنسول هنگام عرضه، با قیمت ۴۹۹ دلار در آمریکای شمالی به فروش خواهد رسید.

یعنی تنها ۱۰۰ دلار بیشتر از قیمت اولیه PS4 و PS4 Pro.

ما هم فکر می کنیم که به احتمال زیاد قیمت کنسول جدید SONY، همین باشد.

یک گزارش اخیر توسط بلومبرگ ادعا می کند که سونی به تعدادی که PS4 برای عرضه در سال ۲۰۱۳ تولید کرد، برای عرضه PS5 در ۲۰۲۰، کنسول پلی استیشن ۵ تولید نخواهد کرد.

منابع بلومبرگ پیش بینی می کنند که حداکثر شش میلیون کنسول پلی استیشن۵ تا مارس سال ۲۰۲۱ تولید و عرضه شود، در حالی که پلی استیشن۴ در مدت زمان مشابه حدودا یکساله پس از عرضه در بازار، ۷٫۵ میلیون دستگاه فروخته است.

براساس این گزارش، سونی پیش بینی تقاضای کمتری را برای کنسول بازی جدید خود یعنی PlayStation5 می کند.

این موضوع احتمالاً به خاطر قیمت بالاتر PS5 نسبت به PS4 در هنگام عرضه است.

با این حال، برنامه مایکروسافت برای Xbox سری X در اینجا مهم است و استراتژی قیمت گذاری سونی برای پلی استیشن پنج باید به گونه ای باشد که در رقابت با ایکس باکس به مشکلی برنخورد.

علت این پیشبینی این است که PS4 از این مزیت یعنی قیمت کمتر نسبت به Xbox One بهره مند بود و احتمالاً سونی علاقه ای به تغییر این اوضاع برای این نسل ندارد.

منطقی ست که قیمت کنسول باید مطابق با فناوری استفاده شده در آن باشد، که با این تعریف، قیمت بسیار بالایی را در حقیقت باید برای پلی استیشن جدید انتظار داشت؛ اما سونی نیز باید از جوانب فضای رقابتی خود آگاه باشد و اطمینان حاصل کند که با گران کردن PS5 اشتباه مشابهی با ماکروسافت مرتکب نشود!

چرا که از آن طرف هم بعید است که مایکروسافت اشتباهی که در هنگام عرضه Xbox One با قیمت گذاری عجیب و غریب محصول تازه اش مرتکب شد را در مورد Xbox Series X نیز تکرار کند.

مشخصات فنی پلی استیشن ۵

مشخصات فنی پلی استیشن5

  • CPU :CPU مبتنی بر AMD Zen 2 با ۸ هسته در ۳٫۵ گیگاهرتز (فرکانس متغیر)
  • CUs 36 ،TFLOPs 10.28 :GPU، با ۲٫۲۳GHz (فرکانس متغیر)
  • معماری GPU: سفارشی RDNA 2
  • رابط حافظه: ۱۶ گیگابایت GDDR6/ دویست و پنجاه و شش بیتی
  • پهنای باند حافظه: ۴۴۸GB/s
  • حافظه داخلی: سفارشی ۸۲۵ گیگابایت SSD
  • ذخیره سازی: شکاف NVMe SSD
  • فضای ذخیره سازی خارجی: پشتیبانی از HDD USB (فقط بازی های PS4)
  • درایو نوری: درایو Blu-ray 4K UHD

سونی سرانجام در اولین رویداد رسمی PS5 خود، کاپوت پلی استیشن ۵ را زد بالا! و نوید سیستمی قدرتمندتر در کنسول جدید خود را داد.

آنچه که تاکنون جالب توجه است، تعهد سونی به سیلیکون سفارشی با تمرکز کامل بر افزایش قابلیت های بازی در PS5 است.

به عبارت دیگر پلی استیشن پنج قصد دارد تا حد امکان با توسعه دهندگان مهربان باشد!

اهمیت SSD

SSD از مهم ترین المان های تعیین کننده برای کیفیت تجربه گیمرها از بازی کردن با پلی استیشن ۵ است.

حافظه داخلی ۸۲۵ گیگابایتی SSD سفارشی برای پلی استیشن ۵ ساخته خواهد شد.

این مقدار البته کمتر از چیزی است که Xbox Series X به آن مجهز است؛ اما همان استفاده هوشمندانه از اجرای این فناوری را در پی اس ۵ نیز تجربه میکنید.

مزیت SSD ها این است که:

  • سریعتر بارگیری می شوند.
  • دیگر به دلیل محدودیت هایی که درایوهای مکانیکی ایجاد میکنند، توسعه دهندگان مجبور به ساخت بازی هایی با دنیاهای کوچکتر نیستند.
  • SSD ها همچنین امکان استفاده موثر از حافظه سیستم را فراهم می کنند.
  • SSD ها پهنای باند بیشتری دارند، بنابراین می توان داده ها را در صورت لزوم، به جای اینکه مقدار زیادی از داده های بلا استفاده در RAM بارگیری شوند، از SSD بارگیری کرد.

به معنای گیمری! بازیها به مراتب سریع تر لود خواهند شد و بوت شدن از حالت آماده به کار نیز با سرعت بسیار بیشتری رخ خواهد داد.

شما همچنین می توانید کنترل بیشتری بر نحوه نصب و حذف بازی ها داشته باشید.

به این معنی که می توانید به جای نصب کامل داده ها، فقط حالت multiplayer را نصب کنید.

این کار، امکان راه اندازی مستقیم gameplay را فراهم می کند، به بازیکنان این امکان را می دهد که مستقیماً به حالت های مختلف بازی ها (مانند مسابقه، ادامه بازی ذخیره شده و غیره) دسترسی داشته باشند؛ بدون اینکه مجبور به بارگیری کامل بازی شوند.

این بدان معنی است که شما می توانید به عنوان مثال، مستقیما از صفحه اصلی خود به مسابقه دادن در بازی Overwatch بپردازید و نیازی به طی کردن مراحلی مانند بوت کردن کامل بازی و انتخاب حالت خاصی از بازی نیست.

همچنین این امکان، کار را برای بازیکنان آسان تر می کند تا بتوانند سریع تر بین بازی هایی که نصب کرده اند جابجا شوند.

درمورد فضای ذخیره سازی قابل ارتقاء، به نظر می رسد سونی به جای سیستم های ذخیره سازی اختصاصی که Xbox در ابتدا بر آنها مبتنی بود، امکان استفاده از درایوهای رایانه ای NVMe را فراهم می کند.

با این حال، در حال حاضر درایوهای زیادی در بازار وجود ندارند که از رابط PCIe 4.0 مورد نیاز پلی استیشن۵ استفاده کنند.

این گونه درایو ها باید حداقل از سرعت ۵٫۵ گیگابایت در ثانیه پشتیبانی کنند.

Cerny میگوید:

درایوهای PC NVMe در پلی استیشن ۵ استفاده خواهند شد.

تنها مشکل این است که فن آوری کامپیوتر به میزان قابل توجهی از PS5 عقب مانده است.

مدتی طول خواهد کشید تا درایورهای جدیدتر و مبتنی بر PCIe 4.0 با پهنای باند مورد نیاز برای مطابقت با مشخصات سونی وارد بازار شوند.”

یک نکته! بازی های PS4 فقط اگر در یک HDD معمولی ذخیره شود، در PS5 بسیار خوب کار خواهد کرد، بنابراین نیازی نیست که کاری به کار فضای ارزشمند SSD داشته باشید!

پردازنده سفارشی و GPU

از قبل آگاه بودیم که سونی از پردازنده Zen 2 AMD با هشت هسته و ۱۶ رشته پردازشی استفاده خواهد کرد.

بعلاوه، اخیرا مشخص شده است که PS5 روی فرکانس های ۳٫۵ گیگاهرتزی کار میکند.

بنابراین، پلی استیشن ۵، هشت هسته Zen2 را با فرکانس ۳٫۵ گیگاهرتز (در فرکانس های متغیر) در اختیار دارد که عملکرد بهتری از ۸ هسته Jaguar با فرکانس عملکردی ۱٫۶ گیگاهرتز در پلی استیشن ۴ (PS4) خواهد داشت.

بله! این یک جهش بزرگ از لحاظ عملکرد است.

به GPU که نگاهی بیندازیم با AMD AMDNA 2 GPU مواجه میشویم که به صورت شخصی تنظیم شده است.

این دستگاه از ۳۶ واحد محاسبه یا به اختصار CU در فرکانس ۲٫۲۳ گیگاهرتز استفاده می کند.

اوج عملکرد محاسباتی برابر با ۱۰٫۲۸TF اعلام شده است.

نکته جالب این است که این ترکیب باعث می شود که PS5 به سادگی بتواند با بازی های PS4 سازگار باشد؛ آنهم از طریق معماری GPU و نه ساعت ها برنامه نویسی.

تقریباً تمامی ۱۰۰ بازی برتر PS4، در زمان راه اندازی اولیه PS5 کاملاً با این کنسول بازی جدید SONY سازگار خواهند بود.

بازی های PS4 بصورت پیشفرض در GPU silicon پشتیبانی می شوند؛ اما در پلی استیشن ۵، به نظر می رسد GPU از تراشه های گرافیکی PS4 و PS4 Pro تقلید می کند، که راه حلی عجیب بوده و به اندازه روش Xbox سری X جذاب نیست.

چراکه Xbox جدید این قابلیت را دارد که از طریق اضافه کردن HDR به بازی های قبلی با HDR کمتر، به کیفیت بازی های نسل قبل بیفزاید.

فناوری صوتی Tempest 3D

صدای سه بعدی پلی استیشن 5

شاید به لطف موتور جدید Tempest، بزرگترین خبر رسیده از ویژگی های فنی پلی استیشن ۵، پشتیبانی از صوت سه بعدی باشد.

این سیستم فوق العاده قدرتمند است از این حیث که:

اگر PSVR بتواند با سیستم صوتی متمایز خود که یکی از پیچیده ترین سیستم های صوتی در دنیای بازی در حال حاضر است، از ۵۰ منبع صوتی بسیار مناسب و معقول پشتیبانی کند، موتور Tempest پلی استیشن۵ می تواند صدها منبع صوتی را پشتیبانی کند.

نمونه ای که سرنی برای توصیف این قابلیت از آن استفاده کرد، صدای باران بود.

امروزه، برای پخش کردن صدای باران در یک بازی، از یک تک آهنگ (صوتی) استفاده میشود؛ اما PS5 از نظر تئوری می تواند به شما امکان دهد صدای تک تک قطرات باران را بشنوید، آنهم کاملا باتوجه به محلی که شخصیت بازی در آن قرار دارد (محیط مسقف، فضای باز و …).

شاید ساده ترین روش برای تجربه این امر حتی ارائه یک جفت هدفون کم مصرف در هنگام عرضه پلی استیشن پنج باشد.

اما برای تجربه ای ناب از حس حضور واقعی در محیط بازی به واسطه سیستم صدای فوق العاده دستگاه، سونی به فکر ارائه سیستم های فراگیر صوتی جدیدی ست تا بیشترین بهره از این تکنولوژی جذاب برده شود.

بله! این یک پروژه در حال انجام در کمپانی سونی است.

برای مدل سازی دقیق و موقعیت یابی داده های اطراف، سونی باید یک نقشه انتقال عملکرد مربوط به سر یا HRFT را ایجاد کند.

در اصل، این یک الگوریتم مجزا است که اگر شکل دقیق سر و گوش شما را بشناسد، بهتر عمل می کند.

Cerny به شوخی میگوید:

“شاید همه شما یک عکس از گوش خود برای ما ارسال کنید و ما از یک سیستم شبکه عصبی برای انتخاب نزدیکترین HRTF به آن در کتابخانه خود استفاده کنیم.

شاید هم شما یک ویدئو از گوش و سر خود برای ما بفرستید و ما یک مدل سه بعدی از آنها درست کنیم و HRTF را ترسیم کنیم.

یا مثلا شما یک بازی صوتی برای تنظیم HRTF خود انجام دهید و ما در همان حین، با ظرافت به تغییر و بهبود آن بپردازیم تا HRTF ای که بالاترین کارآیی را به شما می دهد و با فیزیک شما بهترین مطابقت را دارد شناسایی شود.

این سفری است که همه ما طی چند سال آینده با هم طی خواهیم کرد.

در نهایت، ما متعهد هستیم که همه را قادر سازیم که سطح جدیدی از واقعیت را در دنیای بازی تجربه کنند.”

طراحی PS5

هنوز هیچ طرح رسمی از PS5 آشکار نشده است.

اما فاش کردن ظاهر کنترلر DualSense پلی استیشن۵ توانست به ما ایده نسبتاً خوبی از آنچه که می توان از ظاهر و طراحی کنسول نسل جدید سونی انتظار داشت بدهد.

طراحی های احتمالی بسیاری بر اساس شنیده ها و اطلاعات موجود از پلی استیشن ۵ در دنیای مجازی ارائه شده است.

طراحی ps5

در حالی که ما بیشتر با گمانه زنی ها سر و کار داریم، می توانیم فرض کنیم که طراحی کنسول PS5 مطابق با (یا حداقل شبیه به) کنترلر آن است.

تا به امروز، کنترلرهای PlayStation همواره با کنسول خود مطابقت داشته اند و عجیب است که این بار هم اینگونه نباشد.

نکته جالب در مورد کنترلر DualSense، طراحی جدید آن و به ویژه، طرح رنگی دو رنگ سفید و سیاه آن است.

این امر نشان می دهد که ما می توانیم شاهد یک کنسول پلی استیشن ۵ سفید و سیاه، مانند کنترلر آن، باشیم؛ در حالی که خود کنسول دارای یک طراحی عمدتاً سفید رنگ با خطوط و طراحی های مشکی باشد.

نه تنها طرح رنگی کنترلر DualSense با آنچه در کنسول های قبلی پلی استیشن دیده ایم متفاوت است، بلکه شکل و طراحی کلی آن نیز نویدبخش یک تغییر بزرگ است.

سونی طراحی DualSense را با نگاهی ویژه به آینده انجام داده است.

کنترلر سفید است (همانطور که بحث کردیم) اما ساده و براق به نظر می رسد.

با یک شکل گرد بومرنگ مانند، بدون استفاده از رنگ در دکمه ها و دارای چراغ های آبی در هر دو طرف تاچ پد که به نظر می رسد که سونی قصد دارد برای PS5 یک طراحی مینیمالیستی و آینده نگر داشته باشد.

همانطور که در خصوص طرح رنگی اشاره کردیم، دسته بازی های PlayStation اغلب با کنسول های مربوط به خود (از نظر طراحی) مطابقت دارند.

بنابراین می توان انتظار طراحی مینیمالیستی مشابه برای PS5 را داشت یعنی احتمالا با:

  • نور های آبی
  • لبه های کمی گرد
  • طراحی ساده دکمه ها و پورت ها

با این حال، همه اینها حدس و گمان صرف است و تا زمانی که سونی به طور رسمی از طراحی PS5 پرده برداری نکند، مطمئناً واقعیت طراحی و سورپرایزهای احتمالی آنرا نخواهیم دانست.

انتظار داریم که سونی، مشابه آنچه برای PS4 انجام داد، رویداد دیگری برای PS5 در ماه ژوئن یا ژوئیه برگزار کند تا قیمت و طراحی این کنسول را مشخص کند.

در حالی که هنوز دقیقا نمی دانیم PS5 چه شکلی خواهد بود، سونی آرم رسمی PS5 را در CES 2020 رونمایی کرد.

این آرم در واقع فقط آرم PlayStation 4 است که یک “۵” را جایگزین “۴” می کند!

کنترلر DualSense پلی استیشن۵

دسته پلی استیشن5

PS5 با یک گیم پد جدید عرضه خواهد شد، اما برخلاف آن چیزی که احتمالا انتظار دارید، سونی از این کنترلر با نام DualSense PS5 یاد میکند نه DualShock 5.

همچنین یک تغییر ظاهری مهم نسبت به کنترلر های پیشین، طراحی سیاه و سفید است که جسورانه بوده و احتمالاً باعث ایجاد دو دستگی بین طرفداران همیشگی محصولات و کنسول های بازی سونی خواهد شد.

کنترلر دو رنگ پلی استیشن ۵، در سمت راست، به چهار دکمه مجهز است كه هنوز هم از مثلث، دایره، مربع و ضربدر (یا X) تشکیل شده اند.

اما دیگر خبری از رنگ های متمایز برای هر دکمه نیست.

به جای Lightbar پلی استیشن ۴، در اطراف تاچ پد مرکزی یک منبع نورانی رنگی وجود دارد.

کنترلر PS5 مجهز به فناوری Haptic feedback و تریگر های (دکمه های ماشه ای یعنی L2 و R2) تطبیقی است.

ریشه فناوری Haptic feedback را میتوان قابلیتی دانست که از دیرباز با دسته های پلی استیشن همراه بوده و رفته رفته بهبود یافت.

منظورمان لرزش دسته در موقعیت های ویژه است.

با این فناوری جدید شما لرزش های منطقی تر، دقیقتر و منطبق با واقعیت را دریافت خواهید کرد.

به این معنا که اگر برای مثال در یک جاده سنگلاخی رانندگی میکنید، لرزش هوشمندانه دسته به شما حس واقعی تری از این تجربه را منتقل خواهد کرد.

سونی توضیح می دهد که این تریگرهای تطبیقی ​​از این جهت جذاب هستند که به بازیکنان اجازه میدهند بتوانند شدت عمل خود را، مانند میزان کشیدن کمان برای شلیک تیر، حس کنند.

این به برنامه نویسان اجازه می دهد تا با برنامه ریزی میزان مقاومت این دکمه ها، شبیه سازی دقیق تری از عمل انجام گرفته را برای مخاطب به ارمغان آورند.

DualSense مجهز به یک میکروفون داخلی است که گیمرها را از لزوم استفاده از هدست خود برای برقراری ارتباط با دوستان بی نیاز میکند!

در دسته پلی استیشن ۵ دکمه Share جایی ندارد و دکمه Create جای آن را گرفته است.

این دکمه در همان نقطه قرار دارد و هنوز اشتراک گذاشتن بازی با بازیکنان دیگر در سراسر جهان را در اختیار میگذارد.

اما جزئیات بیشتری از عملکرد و تفاوت این دکمه نسبت به قبلی در دسترس نیست که انتظار میرود سونی پیش از عرضه کنسول PS 5، جزئیات بیشتری راجع به این دکمه ارائه دهد.

قراره چه بازی هایی برای پلی استیشن۵ عرضه شود؟

بازی های ps5

آنچه که نقدا میدانیم این است که اکثر بازی های موجود در کتابخانه PS4، از جمله بازی های PSVR، توسط PS5 پشتیبانی می شود.

اما رفته رفته بیشتر و بیشتر در مورد بازی های تأیید شده و شایعه شده انحصاری PS5 می شنویم.

در این مرحله، هر بازی شخص اول پلی استیشن ۴، از Ghost of Tsushima گرفته تا The Last of Us 2، کاندیداهای اصلی برای ارتقاء و عرضه برای PS5 خواهند بود.

همچنین خبرهایی از ارائه دنباله Horizon Zero Dawn و بازی جدید God of War شنیده ایم و میتوان امیدوار بود شاهد حضور هر دو در کنسول PS5 خواهیم بود.

و در حالی که چیز زیادی در مورد بازی های انحصاری PS5 نمی دانیم، می دانیم که سونی در PS5، همچنان روی بازی های قدرتمند روایت محور و تک نفره تمرکز خواهد کرد.

اما بازی های سوم شخص چی؟!

  • تأیید شده است كه Godfall بعنوان IP جدید Gearbox به صورت انحصاری برای PS5 عرضه خواهد شد.
  • همچنین بازی ای از Bluepoint Studios كه شایع شده بازسازی Demons’s Souls است نیز توجهات را به خود جلب کرده است.
  • ما همچنین بازسازی هایی از THQ Nordic’s Gothic Classic Gothic ،Gollum ،WRC 9 ،Battlefield 6 ،Dying Light 2 و Outriders را در PS5 شاهد خواهیم بود.
  • علاوه بر این، یوبی سافت تأیید کرده است که Watch Dogs: Legion ،Rainbow Six Quarantine ،Gods and Monsters و Assassin’s Creed Valhalla همه برای Xbox Series X و PlayStation 5 می آیند.
  • Far Cry جدید نیز شایعه شده است که برای این دو سیستم خواهد آمد.
  • همچنین می دانیم Rainbow Six Siege از زمان عرضه PS5 و Xbox سری X در دسترس خواهد بود.
  • به احتمال زیاد Starfield و The Elder Scrolls 6 نیز برای PS5 و Xbox سری X می آیند.

با این حال، Ubisoft گفته است که اگر کنسولهای جدید نتوانند به پنجره عرضه آنها برسند، عرضه این بازی ها را به تأخیر میاندازد.

در حالی که این ها برای شروع خوب است، ما انتظار داریم بازی های سوم شخص بیشتری در ماه های آینده اعلام شوند و ممکن است شاهد برخی از بازی های Xbox Series X که در گیم پلی Xbox Series X منتشر شده اند باشیم که برای PS5 هم در راه باشند.

با این وجود، در حالی که ما از ارائه چند بازی سوم شخص برای PS5 اطلاع داریم، هنوز هیچ تائیدی در مورد عناوین بازی ها در موقع عرضه PS5 وجود ندارد، اما انتظار داریم بازی های اول شخص جایگاه اصلی را داشته باشند.

یک شایعه همچنین مفهوم Instant Demos را در فروشگاه داخلی کنسول پلی استیشن ۵ معرفی می کند.

این به این معناست که قبل از خرید یک بازی، شما می توانید به راحتی یک تکه هایی از آنرا بازی کنید تا ببینید آیا این بازی همان چیزی است که شما علاقه مند به آن هستید یا خیر.

این امکان وجود دارد که ارائه چنین پیش نمایشی برای همه توسعه دهندگان PS5 اجباری شود.

علاوه بر این، برای کسانی که شک دارند بازی های EA را قبل از انتشار PS5 یا بعد از آن بخرند، خبر خوب این است که EA تأیید کرده است که بازی های خاصی که این شرکت امسال در کنسول های نسل فعلی ارائه کرده است، برای نسل بعدی، یعنی در Xbox Series X و PS5، به طور رایگان بروزرسانی خواهد شد.

این نشانه ای امیدوار کننده از این حیث است که ممکن است سایر ناشران بازی نیز همین مسیر را پیش گیرند و PS5 بتواند از ویژگی مشابه Xbox سری X یعنی Smart Delivery برخوردار شود.

با این حال سونی این موضوع را تأیید نکرده است و این فقط حدس ماست.

سونی همچنین در تلاش برای تمرکز بر “گیمرهای جدی” تأیید کرده است که PS5 بازیهای AAA را نسبت به بازیهای indie در اولویت قرار خواهد داد.

تفاوت بازی های AAA با بازی های مستقل indie در میزان بودجه صرف شده، جزئیات، گرافیک، داستان و … است که بازی های AAA به مراتب قوی تر هستند.

اطلاعات بیشتر درباره PS5

سونی قبلاً میزبان رویدادهایی در خصوص اطلاع رسانی و اعلام مشخصات PS5 به صورت عمومي بوده است.

اما این رویدادها اگرچه آگاهی بخش بودند، آنچه که دقیقاً انتظارش را میکشیدیم به ما ندادند!

ما هنوز PS5 را تمام و کمال ندیده ایم و در مورد ویژگی های آن و در مورد قیمت یا بازی های پلی استیشن۵ چیزهای کمی شنیده ایم.

ما انتظار داریم که سونی در ماه های آینده میزبان رویداد های جدیدی در خصوص PS5 در ماه های آینده باشد تا ویژگی های پلی استیشن ۵، طراحی، قیمت و برخی از بازی هایی که در کنسول نسل بعدی بازی خواهیم کرد را بشناسیم.

برخی منابع از احتمال بالای برگزاری چنین رویدادی در ۴ ژوئن خبر میدهند؛ اما این موضوع توسط سونی تأیید نشده است.

البته این تاریخ به نوعی در پنجره رویداد های مربوط به PS5 صدق میکند.

زیرا SONY پیش از این گفته بود که برای برگزاری رویدادهای آشکارسازی، نقشه راهی مشابه با PS4 را دنبال می کند.

اگرچه بیماری همه گیر کووید۱۹ ممکن است برگزاری این رویداد را تا حدودی مختل کند.

مشخصات فنی PS4 در فوریه ۲۰۱۳ قبل از اینکه سونی، طراحی و ظاهر کنسول، قیمت گذاری و ترکیب بازی های خود را در ژوئن همان سال، در E3 2013 فاش کند، اعلام شد.

از آنجایی که سونی مشخصات فنی پلی استیشن۵ را در فوریه سال جاری فاش کرد، انتظار داریم یک رویداد برای آشکار سازی تمام ویژگی های PS5 در ژوئن یا ژوئیه برگزار شود.

در حقیقت ارائه یک پیش بینی باتوجه به این که سونی برنامه ای برای حضور در E3 2020 نداشته دشوارتر شده است.

 

میتوان انتظار یک PS5 Pro را نیز داشت؟

ادعاهایی مطرح شده است که نشان می دهد سونی قصد عرضه PlayStation 5 Pro همزمان با مدل پایه PS5 را خواهد داشت تا بتواند رقیب سرسخت تری برای نسل جدید ایکس باکس به میدان بفرستد.

طبق این ادعاها، قیمت PS5 پرو حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار از کنسول پایه PS5 بیش تر خواهد بود.

البته ما فکر نمی کنیم که پلی استیشن ۵ پرو همزمان با PS5 معمولی منتشر شود.

به نظر ما، این احتمال وجود دارد که سونی حدود سه سال (۲۰۲۳) صبر کند و سپس کنسول بازی خود را به روزرسانی کند.

معمولاً این اتفاق در چرخه میانی رخ می دهد و چرخه عمر PS5 حدود شش تا هفت سال تخمین زده می شود.

 

مقایسه پلی استیشن ۵ (PS5) با پلی استیشن ۴ پرو (PS4 pro)

مقایسه ps5 و ps4 pro

مهمترین چیز برای مقایسه این دو کنسول، یعنی قیمت هنوز مشخص نیست!

اما گمانه زنی ها بر اختلاف قیمتی حدودا ۱۰۰ دلاری بین پلی استیشن ۵ و PS4 پرو است.

عنوان شده است که PS5 به فناوری رهگیری پرتو یا ray tracing مجهز است که ارائه بهتری از نور و سایه ها را به همراه دارد.

مثلا این ویژگی برای نمایش بهتر بازی های احتمالی God of War 2 و Horizon: Zero Dawn 2 در نسل بعدی کنسول ها میتواند موثر باشد.

همچنین مزیت دیگر پلی استیشن ۵، پشتیبانی از کیفیت تصویر ۸K است.

اما بیایید کمی واقع بین باشیم! این چنین کیفیتی فعلا تا احتمالا چند سال دیگر به کار شما نخواهد آمد یعنی تا زمانی که یک تلویزیون ۸K بخرید!

برخورداری از حافظه SSD یکی دیگر از مهمترین ویژگی های PS5 نسبت به PS4 pro است که منجر به لود تقریبا ۱۹ برابر سریع تر بازی ها و کاهش فضای بلااستفاده برای توسعه دهندگان خواهد شد.

حتی اگر پلی استیشن ۴ پرو را مجهز به SSD کنید باز هم عملکرد آن به قدرت پلی استیشن پنج نخواهد رسید.

بعلاوه، PS4 pro به پخش کننده بلوری ۴K ای که پلی استیشن ۵ از آن بهره خواهد برد مجهز نیست.

همانطور که بالاتر گفتیم، سیستم صوتی PS5 نیز به مراتب پیشرفته تر و واقعی تر از پلی استیشن ۴ پرو عمل میکند.

قدرت پردازش (teraflops) بیش از دو برابری PS5 نسبت به PS4 pro نیز چیزی نیست که به سادگی بتوان از کنار آن گذشت.

مقایسه پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری X

مقایسه ps5 و ایکس باکس سری x

حتما تصمیم سختی در پیش دارید؛ انتخاب بین Xbox سری X و PS5!

البته نگران نباشید تا کریسمس احتمالا خبری از هیچ کدام نیست پس وقت کافی برای تصمیم گیری دارید!

به نظر میرسد که نسل بعدی کنسول های بازی سونی و ماکروسافت شانه به شانه در رقابت با هم پیش آمده اند. از جهت:

  • عملکرد بسیار سریع در پردازش اطلاعات
  • جنبه بصری مبتنی بر کیفیت مافوق تصور ۸K
  • بازی هایی که عرضه خواهند کرد و همپوشانی قابل توجهی هم دارند

از نظر زمان احتمالی عرضه هر دو کنسول، میتوان نوامبر امسال را درنظر گرفت.

در خصوص قیمت اگرچه هنوز همه چیز برپایه حدس و گمان است، اما به نظر میرسد اختلاف قیمت فاحشی بین ایکس باکس و پلی استیشن وجود نداشته باشد.

البته زمزمه هایی وجود دارد که ایکس باکس، مدل خاصی را با قیمت پایین تر نیز روانه بازار سازد که آنگاه باید دید تصمیم SONY برای جا نماندن از رقابت چه خواهد بود؟

از نظر سرعت و قدرت پردازش و گرافیک نیز این دو دستگاه را میتوان تقریبا معادل فرض کرد اگرچه برتری هایی در ایکس باکس جدید دیده میشود.

ماکروسافت تایید کرده است که Xbox Series X با یک SSD داخلی ۱ ترابایتی (برای ذخیره سازی) خواهد آمد.

اگرچه اطلاعات دقیقی از رقیب (PS5) در دسترس نیست، اما عنوان شده است که پلی استیشن۵ از SSD برابر با ۲ ترابایت بهره مند است (با همان حدود قیمت ایکس باکس) که اگر اینگونه باشد، در این بخش پلی استیشن ۵ به شدت گوی سبقت را خواهد ربود!

هر دو کنسول با بازی های نسل پیشین خود سازگارند.

در خصوص دسته ایکس باکس جدید و دسته پلی استیشن جدید هم باید گفت جدا از طراحی جذاب تر SONY، مجهز بودن به میکروفون داخلی، نوآورانه ترین چیزی ست که ایکس باکس به آن فکر نکرده!

مابقی اطلاعات مفید برای مقایسه ایکس باکس و پلی استیشن جدید را در جدول زیر برایتان خلاصه کرده ایم:

پلی استیشن ۵ ایکس باکس سری X
قیمت۵۰۰ تا ۷۰۰ دلار (تائید نشده)۵۰۰ تا ۷۰۰ دلار (تائید نشده)
تاریخ عرضهتعطیلات ۲۰۲۰تعطیلات ۲۰۲۰
تعداد نسخه های تایید شده۱۱
ویژگی های کنترلر

USB Type-C
واکنش لمسی
دکمه های تطبیقی
میکروفون داخلی
دکمه Create
باتری قابل شارژ

طراحی ارگونومی و مناسب تر شوک
ترکیبی D-Pad
(Dynamic Latency Input) DLI مجهز به
Share دکمه
AA باتری های
CPU۸x Zen 2 Cores at 3.5GHz (فرکانس متغیر)۸x Cores @ 3.8 GHz (3.66 GHz w/ SMT) سفارشی Zen 2 CPU
GPU۱۰٫۲۸ TFLOPs, 36 CUs at 2.23GHz (فرکانس متغیر) Custom RDNA 2,

پشتیبانی از Ray Tracing و صدای سه بعدی

۱۲ TFLOPS, 52 CUs @ 1.825 GHz Custom RDNA 2 GPU
حافظه۱۶ GB GDDR6/256-bit۱۶ GB GDDR6 w/ 320mb bus
پهنای باند حافظه۴۴۸ GB/s۱۰GB @ 560 GB/s, 6GB @ 336 GB/s
I/O Throughput ۵٫۵GB/s (خام), Typical 8-9GB/s (فشرده)۲٫۴ GB/s (Raw), 4.8 GB/s (Compressed, with custom hardware decompression block)
RAMندارد۱۶GB GDDR6 RAM

۱۳GB برای توسعه دهندگان تصمین شده است

دخیره سازی داخلی۸۲۵GB SSD۱ TB NVME SSD
درگاه ذخیره سازیشکاف NVMe SSDکارت یک ترابایتی
ذخیره سازی خارجیپشتیبانی از USB HDDSeagate, 1TB SSD Expansion Card, USB 3.2 HDD
درایو نوری۴K UHD Blu-Ray Drive۴K UHD Blu-Ray Drive
حداکثر رزولوشن خروجی۸K۸K, 4K @ 60 FPS, Up to 120 FPS
بیشتر نرخ refresh۱۲۰ هرتز۱۲۰ هرتز
پشتیبانی از واقعیت مجازیبلهخیر
سازگاری با کنسول های قبلیبازی های PS4 و PSVRXbox, Xbox 360 and Xbox One
ابعادنامعلوم۵٫۹۴*۵٫۹۴*۱۱٫۸۵
پورت هانامعلومیک پورت USB Type A، شکاف SSD خارجی ۱ ترابایت، اترنت

منابع:

https://www.techradar.com/news/ps5

https://www.gfinityesports.com/article/2876/ps5-vs-xbox-series-x-comparison-countdown-live—uk-price-release-date-specs-games-controller-and-more

 

دیگر پست های آموزشی و اخبار دنیای فناوری را نیز از دست ندهید.

راستی! شما میتوانید در بخش دیدگاه ها موضوعات مورد علاقه خود را برای مقالات بعدی که به صورت اختصاصی توسط تیم وبسایت رسمی IDH تهیه میشوند با ما در میان بگذارید.

امیدواریم از این مقاله که در خصوص معرفی کامل PS5 و مقایسه پلی استیشن ۵ با ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن ۴ پرو بود، استفاده و لذت برده باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “همه چیز درباره PS5 از مشخصات تا قیمت و تاریخ عرضه و مقایسه با دیگر کنسول ها

  1. porya گفت:

    پلی استیشن بینظیره با مقایسه مشخصات ps5 نوژینو با سایر کنسول ها میبینید که بهترین کنسول حال حاضره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *