News, آموزشی

مودم‌های دوبانده(Dual band) چیستند و چه ویژگی‌هایی دارند؟

مودم‌های دوبانده(Dual band) چیستند و چه ویژگی‌هایی دارند؟

در دنیای بزرگ تکنولوژی انواع شبکه‌ها و دستگاه‌ها ارائه شدند. برای درک اینکه مودم‌های دوبانده (Dual band) چیستند و چه ویژگی‌هایی دارند، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

مودم‌های دوبانده هم به عنوان یک مودم و هم به عنوان یک روتر عمل می‌کنند و در نتیجه ویژگی هردو دستگاه را دارند. اولین قابلیتی که هر مودم وای فای باید داشته باشد، قابلیت دوبانده است. دوباند با ایجاد دو زیر شبکه با دو فرکانس مختلف کار می‌کند. این دو فرکانس شامل ۲. ۴ گیگا هرتز و ۵ گیگا هرتز می‌شود. فرکانس پایین‌تر شامل دستگاه‌های قدیمی‌تر و کندتر و فرکانس بالاتر شامل دستگاه‌های جدیدتر می‌شود.

برای درک بررسی ویژگی‌های دوبانده باید در ابتدا، نحوه کار و اتصال آن به دو فرکانس و تفاوت آنهارا بدانید. فرکانس ۲. ۴ گیگاهرتز اولین فرکانسی بود که برای ارسال و دریافت داده‌ها توسط روتر‌ها استفاده می‌شد. کار این فرکانس ایجاد و انتقال سیگنال قوی در منطقه بزرگ (کل خانه یا دفتر کار) است. همچنین قدرت عبور از اجسام جامد مثل دیوار و وسایل خانه را دارد.

به طور کلی در تمامی نقاط خانه یا محل کار ساپورت و پوشش اینترنت توسط این فرکانس به خوبی حفظ می‌شود. ضعف و مشکل این فرکانس این است که فرکانس آن شلوغ است و ممکن است با فرکانس همسایه‌ها دچار تداخل شود و سرعت و عملکرد آن کند شود. حداکثر سرعت این فرکانس‌ها کمتر از ۱۰۰ مگابایت در ثانیه است. برای حل کردن مشکل تداخل و افزایش سرعت و عملکرد فرکانس، فرکانس‌های ۵ گیگاهرتز را ارائه دادند.

ویژگی مودم‌های دوبانده (Dual band)

این مدل از مودم‌ها، هردو فرکانس ۵ گیگاهرتز و ۲. ۵ گیگاهرتز را پشتیبانی می‌کنند. در بیشتر موارد دستگاهی که با آن به مودم متصل شده‌اید انتخاب می‌کند که به کدام فرکانس متصل شود و برای اتصال به فرکانسی که مدنظر دارید باید به وسیله تنظیمات آن را مشخص کنید. برخی مدل از این مودم پر سرعت براساس میزان ترافیک باند و شلوغی شبکه، به فرکانس ۵ گیگاهرتز متصل می‌شود. این عملکرد به عنوان باند فرمان شناخته می‌شود.

مودم رومیزی گیمینگ و بازی انلاین IDH

امنیت مودم‌های دوبانده (Dual band) بیشتر از سایر دستگاه‌ها است. این دستگاه‌ها از اطلاعات شخصی شما در زمان اتصال به اینترنت، حفاظت می‌کنند. رمز شخصی WPA این امکان را به شما می‌دهد تا با تعیین رمز ورود امنیت دستگاه خود را بالا ببرید.

همچنین به شما اجازه می‌دهد تا با تنظیم کنترل والدین یا محدودیت‌های دسترسی، سایت‌های نامناسب برای کودکان را مسدود کنید‌. به علاوه با تنظیمات دیگر ساعات مشخصی برای استفاده کودکانتان از وای فای را مشخص نمایید.

خرید مودم با کیفیت

این روز‌ها با توجه به پیشرفت تکنولوژی همه افراد برای رسیدگی به امور روزمره خود نیازمند اتصال به شبکه اینترنت هستند. برای اتصال به اینترنت ثابت باید مودمی تهیه کنید که نیاز‌های شما را برآورده کند و با توجه به نوع فعالیت شما سرعت و کیفیت کافی اینترنت را به شما ارائه دهد.

هنگام خرید مودم با کیفیت درنظر داشته باشید که وقتی یک مدل از مودم فقط تا سرعت آپلود ۱۰۰ مگابایت در ثانیه را پشتیبانی می‌کند، خرید اینترنت با سرعت ۵۰۰ مگابایت در ثانیه اشتباه محض است چرا که مودم بیشتر از ۱۰۰ مگابایت در ثانیه را نمی‌تواند پشتیبانی کند.

 مودم ۵G

جدیدترین و سریعترین فناوری اینترنت شناخته شده در جهان اینترنت ۵G می‌باشد. ۵G مخفف نسل پنجم فناوری بی‌سیم می‌باشد که سریعتر و با تأخیر کمتر و ظرفیت بیشتر از ۴G است. همگی از این اینترنت انتظار دارند با ارائه سریعتر و بهتر اینترنت زندگی را برایمان آسانتر کند.

 

zte 5g

 

اینترنت ۱G و ۲G با ارائه اینترنت خارج از منزل و اینترنت ۳G و ۴G با سرعت بیشتر، همگان را تحت تأثیر قرار دادند. اینترنت ۵G با ارائه سرعت فوق‌العاده بالا و بدون تداخل قطعاً بهترین نوع شبکه اینترنت است. نسل پنجم اینترنت با استفاده از صنعت GPP قادر است به سرعت ۲۰‌گیگابایت در ثانیه برسد.

مودم ۵G با ارائه خدمات منحصر به فرد از هردو شبکه ۴G و ۵G به صورت همزمان پشتیبانی می‌کند. این نوع مودم پر سرعت بهترین سرعت و کیفیت شبکه را ارائه می‌دهد. فناوری تعبیه شده در این مودم با کیفیت، اجازه همزیستی همزمان به هردو شبکه ۴G و ۵G را می‌دهد به صورتی که مقدار مناسبی از طیف را بر اساس تقاضا به هر کدام اختصاص می‌دهد.

مودم سیم کارتی

اپراتور‌های تلفن همراه و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت، تمام تلاش خود را کردند تا دسترسی آسان و راحت اینترنت برای همگان مقدور باشد. در سال‌های گذشته برای دسترسی به اینترنت نیاز به مودم ثابت بود ولی حالا تنها با داشتن سیم کارت اعتباری و فعال‌سازی آن‌ها با تهیه بسته‌های اینترنتی، می‌توانید توسط مودم سیم کارتی خود به اینترنت پرسرعت با انتن دهی بالا متصل شوید. 

اولین مزیت این مودم‌ها دسترسی و اتصال به نسل پنجم و چهارم اینترت با پهنای باند عریض بدون به روز‌رسانی است. اتصال به اینترنت همراه تلفن یا هات اسپات، شارژ گوشی همراه شما را به سرعت تخلیه می‌کند. دومین مزیت مودم سیم کارتی تخلیه نکردن شارژ و آسیب نرساندن به باتری تلفن همراه می‌باشد.

در نهایت بهترین ویژگی استفاده از این مودم‌ها انتن دهی بالا، سرعت زیاد و راحتی در استفاده از آن می‌باشد.

مودم‌های سیم کارتی دارای انواع مدل هستند که شامل مودم همراه) باتری دار(، مودم رومیزی (بدون باتری) و مودم دانگل می‌شود.

دسته اول با طراحی سبک و باتری دار دسترسی به اینترنت پرسرعت را به صورت همراه، در هرمکان و زمانی را به مخاطب می‌دهند. دسته دوم در منزل و محل کار استفاده می‌شوند. دسته آخر به صورت USB به سیستم و یارانه متصل می‌شوند.

نتیجه‌گیری

مودم‌های دوبانده (Dual band) از هر دو شبکه و فرکانس ۲. ۵ و ۵ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کنند. اتصال آن‌ها به شبکه مشخص صورت دستی و خودکار انجام می‌گیرد. اتصال به شکل خودکار توسط باند فرمان و با تشخیص شبکه خلوت‌تر و بدون تداخل صورت می‌گیرد. هنگام خرید مودم، تست سرعت اینترنت انجام دهید و حتماً سرعت مودم و اینترنت خریداری شده را باهم تطابق دهید تا بتوانید به سریعترین شکل ممکن به اینترنت وصل شوید‌.

 

 

 

منابع

https://www.actiontec.com/features-to-look-for-in-a-wi-fi-modem/#: ~: text=Dual%20Band%20Capability,frequency%20is%20for%20newer%20devices

https://www.zirkelwireless.com/understanding-dual-band-wifi-routers/

https://www.hindustantimes.com/shop-now/electronics/all-you-need-to-know-before-buying-good-quality-modems-101667468805602. html

https://www.reviews.org/internet-service/how-to-choose-a-modem/

https://www.mediatek.com/technology/5g/5g-modem

https://www.qualcomm.com/5g/what-is-5g

https://www.verizon.com/about/our-company/5g/what-5g

https://www.thalesgroup.com/en/markets/digital-identity-and-security/mobile/secure-elements/5g-sim#: ~: text=Definition%20of%20a%205G%20SIM,better%20known%20as%20a%20SIM

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *