News

پرچمداران جدید اپل از زاویه‌ای متفاوت

پرچمداران جدید اپل از زاویه‌ای متفاوت

سلام بر همراهان همیشگی پست های آموزشی و فناوری وبسایت رسمی IDH. در این نوشته، قصد داریم به بررسی اخبار جدید حول پرچمداران جدید اپل از زاویه‌ای متفاوت بپردازیم.

خانواده آیفون ۱۲ چهار عضو دارد:

  1. آیفون ۱۲ مینی
  2. آیفون ۱۲
  3. آیفون ۱۲ پرو
  4. آیفون ۱۲ پرومکس

روز جمعه ۱۲ اکتبر (دوم آبان ماه) دو مدل از چهار مدل پرچمدار آیفون ۱۲ (آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو) عرضه شد و در اختیار کاربران سراسر جهان قرار گرفت.

اپل اعلام کرده که مدل های آیفون ۱۲ مینی و آیفون ۱۲ پرومکس در ماه نوامبر وارد بازار خواهند شد.

با توجه به اینکه مقالات بسیار زیادی درخصوص مشخصات ظاهری و فنی مدل های تازه معرفی‌شده – به زبان فارسی – نوشته و منتشر شده است، در این مقاله از پرداختن به مشخصات و مقایسه این مدل ها با مدل های پیشین اپل اجتناب می شود و فقط اخبار جدید پیرامون این دو پرچمدار اپل مرور می شود.

***

باز هم؛ صف طولانی در مقابل فروشگاه‌های اپل در اولین روز عرضه

تصاویری که از فروشگاه‌های اپل در کشورهای مختلف ازجمله چین، هنگ‌کنگ، انگلستان، نیویورک و… در روز عرضه آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو منتشر شده، نشان می‌دهد که مردم علیرغم خطر شیوع بیماری کرونا، به صورت حضوری به این فروشگاه ها مراجعه کرده بودند.

حتی در برخی شهرها پیش از باز شدن فروشگاه، در مقابل آن صف کشیده و به انتظار ایستاده بودند!

البته فروشگاه های اپل تمهیدات ویژه‌ای برای مراجعه‌کنندگان حضوری در نظر گرفته بودند؛ تمهیداتی از جمله لزوم استفاده از ماسک، جلوگیری از شلوغی بیش از حد فروشگاه‌ها، رعایت فاصله‌گذاری، اندازه‌گیری دمای بدن مشتریان و… .

صف خرید آیفون 12

فروشگاه‌های جدیدی به نام «اکسپرس» نیز توسط اپل راه‌اندازی شده است.

در این فروشگاه ها، کانتر فروش با یک دیوار شیشه‌ای از مشتریان جدا شده است تا تحویل گوشی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی انجام شود.

تاکنون حدود ۲۰ فروشگاه اکسپرس در سراسر ایالات متحده آمریکا و اروپا راه‌اندازی شده و قرار است به زودی به ۵۰ فروشگاه برسند.

احتمال افزایش فروش ایرپاد با حذف هدفون از جعبه آیفون ۱۲

در پی حذف هدفون از جعبه آیفون ۱۲ پیش‌بینی می شود فروش ایربادهای بی‌سیم اپل (AirPods) افزایش چشمگیری را تجربه کند.

البته تا همین جا نیز در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰، ایرپادهای اپل بیشترین فروش را در میان هدفون‌های TWS (که به عنوان «هدفون واقعا بی‌سیم» شناخته می شود) داشته‌اند و ۳۵ درصد از بازار جهانی را در اختیار داشتند.

در هدفون‌های (TWS (True Wireless Stereo که آخرین نسل از هدفون است، هر هدفون دو گوشی مجزا دارد و نه‌تنها بین هدفون و منبع پخش صوت هیچ‌ ارتباط سیمی نیست، بلکه بین هر دو گوشی‌ نیز ارتباط فیزیکی به چشم نمی‌خورد و صدا از طریق بلوتوث به گیرنده‌ یکی از گوشی‌ها رسیده و این گوشی صدا را به گوشی دوم منتقل می‌کند.

اولین مشکلات از راه رسیدند!

کاربران گزارش هایی از مشکلات مربوط به نرم افزار و طراحی مدل های جدید آیفون منتشر کرده‌اند که نشان می دهد این نو رسیده های اپل آنچنان هم بی عیب و نقص نیستند!

هرچند در حال حاضر و با گذشت حدودا یک هفته، لیست مشکلات آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو کوتاه است اما منتقدان انتظار دارند با استفاده بیشتر کاربران از این دستگاه ها، این لیست طولانی‌تر خواهد شد.

در حال حاضر مواردی ازجمله

  • مشکلات Face ID
  • مشکلاتی درخصوص برنامه های شخص ثالث
  • Exchange
  • iCloud
  • پست صوتی و تصویری
  • بلوتوث
  • Wi-Fi
  • صدا

و… شنیده شده است.

البته فعلاً یک لیست اولیه است و انتظار می رود با فاصله گرفتن از تاریخ انتشار، این لیست رشد کند!

تصاویری از یک گوشی آیفون ۱۲ در فروشگاه رسمی اپل در چین منتشر شده که نشان می دهد رنگ بخشی از فریم این گوشی در پی استفاده بیش از حد بازدیدکنندگان، ریزش داشته است.

البته این مشکل پیش از این در مورد نسخه مشکی مات آیفون ۷ نیز مشاهده شده بود!

ولی ریزش رنگ فریم آن هم به این زودی و در مورد یک گوشی تقریباً هزار دلاری شاید کمی عجیب باشد.

بررسی آیفون 12

مشکل دیگری که سروصدای زیادی به پا کرده، شکستگی -در واقع ترک خوردن- پنل پشتی گوشی مدل آیفون ۱۲ پرو است.

این سروصدا را یک منتقد مطرح دنیای فناوری به پا کرده است که عکس و ویدیوهایی از گوشی خود منتشر و در آنها اعلام کرده که پنل پشتی آیفون ۱۲ پرو وی از فریم تا روی ماژول دوربین – بدون اینکه از جایی سقوط کرده باشد یا ضربه ای دیده باشد – ترک خورده است.

البته بخش پشتیبانی شرکت اپل آن را را با یک دستگاه جدید تعویض کرده اما این مشکل دیگر به گوش همه کاربران و علاقمندان این پرچمداران جدید اپل رسیده است!

یک آزمایش جالب که برای مقایسه شارژدهی باتری گوشی‌های آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو با آیفون ۱۱ پرو انجام شده، نشان می دهد که آیفون ۱۱ پرو شارژدهی بالاتری نسبت به دو مدل جدید اپل دارد.

البته باید به این موضوع هم اشاره شود که نمایشگر آیفون ۱۱ پرو کوچک‌تر از آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو است.

نتیجه این آزمایش نشان داد وقتی آیفون ۱۲ پرو خاموش شد، ۱۱ پرو همچنان ۱۸ درصد شارژ داشت و وقتی آیفون ۱۲ خاموش شد، هنوز ۱۴ درصد از شارژ آیفون ۱۱ پرو باقی مانده بود.

پیش فروش دوبرابری آیفون ۱۲ نسبت به آیفون ۱۱

تا اینجای کار که آیفون ۱۲ به عنوان اولین گوشی هوشمند اپل با پشتیبانی از شبکه ۵G و آخرین پرچمدار، طرفداران زیادی داشته است به طوری که تحلیلگران دنیای فناوری پیش فروش آیفون ۱۲ را دو برابر آیفون ۱۱ تخمین زده اند.

البته معمولاً شرکت اپل آمار فروش خود را اعلام نمی‌کند و این نسبت براساس برآورد تحلیلگران به دست آمده است.

جالب است بدانید پیش فروش آیفون ۱۲ در روز اول حدود ۱٫۷ تا ۲ میلیون دستگاه بوده است.

هرچند این رقم با اولین روز عرضه آیفون ۶ که طی ۲۴ ساعت اول، حدود ۴ میلیون دستگاه بود، هنوز فاصله زیادی دارد.

پیش‌ بینی می شود از میان چهار مدل آیفون، کاربران تمایل بیشتری به خرید مدل‌های ۱۲ و ۱۲ پرو داشته باشند تا مدل‌های پرو مکس و مینی .

شباهت بیش از حد مدل های ۱۲ و ۱۲ پرو

آیفون مدل های ۱۲ و ۱۲ پرو علاوه بر مشخصات ظاهری مثل ابعاد نمایشگر و نوع پنل، از نظر طراحی داخلی نیز شباهت بسیاری با یکدیگر دارند.

بر اساس بررسی و کالبدشکافی این دو دستگاه که توسط سایت معتبر iFixit انجام شده است، آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو شباهت فوق‌العاده‌ای به یکدیگر دارند به طوری که می‌توان حتی نمایشگر و باتری آنها را با هم عوض کرد!

البته اینطور هم نیست که شباهت صددرصدی داشته باشند؛ یکی از معدود تفاوت‌های این دو مدل، ساختار دوربین آنهاست که در ۱۲ پرو به سنسور LiDAR و لنز تله مجهز است اما در مدل معمولی نه.

لازم به ذکر است LiDAR، قابلیت‌های واقعیت افزوده را تقویت می‌کند.

این اسکنر در واقع با اندازه‌گیری اینکه پرتوی نور با چه سرعتی به یک نقطه برخورد کرده و بازمی‌گردد، محل دقیق سوژه را پیدا می‌کند.

اسکنر LiDAR که در محصولات جدید اپل استفاده شده، از فاصله‌ ۵ متری می‌تواند تک‌تک فوتون‌های نوری را تشخیص دهد.

یکی دیگر از تفاوت های این دو مدل که در تصویربرداری با اشعه ایکس از این موبایل‌ها مشخص شد، این است که فریم آیفون ۱۲ پرو دارای فولاد ضد زنگ است در حالی که آیفون ۱۲ فریم آلومینیومی دارد.

پنل پشت و رو در هر دوی این مدل ها که از جنس شیشه است را می توان بزرگ‌ترین نقطه ضعف آنها دانست هرچند اپل اعلام کرده که از محکم‌ترین لایه محافظ استفاده کرده و این موضوع البته در آزمایش های سقوط تا حدود زیادی ثابت شده است.

اپل اعلام کرده که مقاومت سری آیفون ۱۲ به دلیل استفاده از فناوری Ceramic Shield افزایش قابل توجهی نسبت به نسل قبلی دارد به طوری که سری آیفون ۱۲ نسبت به سری ۱۱ در برابر ضربات ناشی از سقوط، چهار برابر مقاوم‌تر است.

رونمایی از نسخه‌های لوکس آیفون ۱۲ پرو، مثل آیفون ذوالفقار!

شرکت روسی Caviar که تولیدکننده لوازم جانبی اختصاصی و تزئینی و تجملاتی است و به استفاده از طلای ۲۴ عیار، سنگ‌های قیمتی، الماس، سنگ مرمر، کربن بافت‌دار و… در ساخت محصولات خود شهرت دارد، دوباره و طبق معمول، بلافاصله بعد از معرفی گوشی‌های جدید اپل، از نسخه‌های لوکس آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو با تزئینات خاص و طراحی منحصربفرد و با نام «Warrior Collection» (مجموعه جنگجویان) رونمایی کرد.

«خاویار» در این اقدام، مجموعه بسیار غیرمعمول و جالبی را لیست کرده و با جملاتی مسحورکننده در سایت رسمی خود به معرض فروش گذاشته است؛ جملاتی مثل «حکاکی هنری با طلا و جواهرات… کار با الماس درخشان… تزئینات غنی به سبک ملی روسیه… برای علاقمندان واقعی تجملات…»

اسامی آیفون‌های این مجموعه برگرفته از مبارزان دوره های مختلف از جمله وایکینگ‌ها و سامورایی‌هاست.

سری های لاکچری آیفون 12

امپراطور (Imperator)، ذوالفقار (Zulfiqar)، وایکینگ (Viking)، سامورایی (Samurai)، شوالیه (Knight) و قاتل (Assassin).

گران‌ترین مدل این مجموعه، «امپراطور» و ارزان‌ترین آن «شوالیه» است.

جالب است بدانید تعداد گوشی‌های مجموعه جنگجویان بسیار محدود است و از هر مدل تنها ۹۹ نسخه تولید و عرضه می‌شود.

البته طرح های سطح بالای این مجموعه یعنی «امپراطور» تنها ۷ نسخه و «ذوالفقار» تنها ۱۹ نسخه خواهد داشت.

***

کارشناسان توصیه می کنند پیش از تصمیم برای خرید آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو، بازخورد کاربران در منابعی مانند یوتیوب، انجمن های گفتگوی اپل، سایت های رسانه های اجتماعی مانند توئیتر و انجمن MacRumors مطالعه شود.

 

دیگر پست های آموزشی و اخبار دنیای فناوری را نیز از دست ندهید.

راستی! شما میتوانید در بخش دیدگاه ها موضوعات مورد علاقه خود را برای مقالات بعدی که به صورت اختصاصی توسط تیم وبسایت رسمی IDH تهیه میشوند با ما در میان بگذارید.

امیدواریم از این مقاله که در خصوص دیدگاهی نقادانه تر و اخبار جدید حول آیفون ۱۲ و دیگر سری های این پرچمدار جدید اپل بود استفاده و لذت برده باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *