News

کاربرد های فناوری ۵G در حوضه سلامت، درمان و پزشکی

کاربرد های فناوری 5G در حوضه سلامت، درمان و پزشکی

سلام بر همراهان همیشگی پست های آموزشی و فناوری وبسایت رسمی IDH. در این نوشته، قصد داریم در خصوص کاربرد های فناوری ۵G در حوضه سلامت، درمان و پزشکی صحبت کنیم.

“مشکلی پیش آمده؛ پسر کوچک خانم شانیس، ترانس، از هوش رفته است.

دست و پاهایش به شدت تکان میخورند و چشمانش به عقب می چرخد.

ترانس نیازهای خاصی دارد – او دیابتی است و به پنی سیلین حساسیت دارد. او به کمک نیاز دارد. همین الان!

به محض تماس شانیس با ۹۱۱، اپراتور وارد عمل می شود و یک آمبولانس شخصی برای ترانس ارسال می کند.

به محض رسیدن آمبولاس، یک تکنسین فوریت های پزشکی علائم حیاتی ترانس را (از جمله اسکن اندام های داخلی) لحظه به لحظه به بیمارستان می فرستد، و به پزشکان این امکان را میدهد تا برای ورود ترانس به بیمارستان آماده شوند.

تا زمان آمدن آمبولانس به سمت مرکز فوریت های اورژانسی، پزشکان و پرستاران از وضعیت ترانس مطلع میشوند و دقیقاً می دانند که برای نجات جان او چه کاری باید انجام دهند.”

وضعیت اورژانسی شانیس یک موقعیت فرضی است، اما وضعیتی ست که بسیار رایج است.

و اینجا همان جاییست که فناوری ۵G، با توانایی مخابره لحظه ای فایل های حجیم پزشکی از راه دور، می تواند یک حلقه نجات باشد.

دکتر اسکات دی.بادن، معاون نوآوری در تجارت در مرکز مراقبت های پزشکی Emory در شیکاگو میگوید:

در شرایطی که شمارش تک تک دقیقه ها اهمیت میابد، این سرعت و قابلیت اینترنت ۵G کاملاً می تواند بازی را تغییر داده و از آسیب های شدید عصبی جلوگیری کند.

در صورتی که در گذشته شما باید به بیمارستان میرفتید، تصویربرداری میکردید و صبر میکردید پزشک با توجه به نتیجه آن تصمیم بگیرد، چیزی که نه تنها دقایق بلکه ساعت ها را میتوانست از شما بگیرد.

وقتی صحبت از مراقبت های پزشکی می شود، ثانیه ها می توانند معین تفاوت بین آسیب مغزی یا بهبودی قطعی، بین فلج کامل یا یک دوره درمان کوتاه، و حتی بین زندگی یا مرگ باشند.

رویای پهنای باند سنگین مورد نیاز برای دریافتن زمانهای پاسخگویی که به سرعت میگذرند به آرامی در حال تبدیل شدن به واقعیت است.

انتظار می رود شبکه ۵G، که سرعت دستیابی به بسیاری از فناوری های کلیدی آینده مانند اتومبیل های خودران را تحت تاثیر قرار می دهد، به عنوان یک ستون اصلی در مراقبت های پزشکی-بهداشتی نیز خدمت کند.

دکتر شفیق راب، مدیر ارشد اطلاعات، مرکز پزشکی دانشگاه راش:

فناوری ۵G یک تغییر دهنده بازی و یک برقرار کننده عالی مساوات برای بهبود سلامت تک تک افراد در تمام جوامع خواهد بود.

این فناوری در نهایت می تواند به پزشکان کمک کند تا از آسیب عصبی جلوگیری کنند، ارگان های بدن را نجات و سکته مغزی را تشخیص دهند.

همچنین به مردم این امکان را می دهد که از مراقبت های پزشکی شخصی تر و کارآمدتری بهره مند شوند.

با استفاده از فناوری ۵G، تکنیک هایی مانند مشاهده زنده و سه بعدی بدن به کمک واقعیت افزوده و جراحی های رباتیک از راه دور (رویاهای بزرگ در عرصه پزشکی برای سالها) می توانند به واقعیت تبدیل شوند.

و شاید نبایست بحث مهم سلامت از راه دور را فراموش کرد.

همانطور که همه گیری ویروس کرونا هر روز نگران کننده تر میشود، بیمارستان ها مجبور می شوند تا در مورد مراقبت های بهداشتی تجدید نظر کنند.

به این معنی که آنها به ارائه بیشتر کمک ها و راهنمایی های از طریق فضای مجازی روی آورده اند که امکان مراقبت از راه دور را فراهم می کند.

Mo Katibeh، مدیر ارشد بازاریابی کسب و کار AT&T میگوید:

COVID عاملی است که چهره خدمات درمانی را برای همیشه تغییر داده است.

لیزا آندن فاربد، تحلیلگر شرکت تحقیقاتی گارتنر، میگوید:

در حالی که ویروس کرونا موقعیت ها و دلایل قابل توجهی را برای اثبات ضرورت توسعه مظاهر گوناگون ۵G، از واقعیت افزوده گرفته تا نظارت از راه دور، به همراه آورده است، احتمالاً تأخیر در استفاده از این فناوری را نیز باعث خواهد شد.

COVID-19 باعث شده است که استقبال مصرف کنندگان از این فناوری کاهش یابد؛ زیرا مردم به ویژه در بازارهای غربی تلفن های خود را ارتقا نمی دهند و همچنین عواقب ناشی از همه گیری باعث کاهش سرعت توسعه و تنظیم استاندارد های بعدی ۵G است.

مراقبت های بهداشتی از راه دور با ۵G

کاربرد 5g در افزایش سلامتی و بهداشت

هنگامی که نمی توانید خود را به یک مرکز درمانی برسانید یا می خواهید از ازدحام جمعیت ناقل در اتاق اورژانس دور بمانید، ۵G می تواند کلید درمان باشد.

با وجود اینکه مراقبت های بهداشتی از راه دور با ۴G LTE امکان پذیر است، ۵G می تواند هزاران دستگاه را بدون کاهش سرعت اتصال به هم وصل کرده و نظارت بر بیمار در زمان واقعی و هر لحظه را عملیاتی تر کند، بدون لحظه ای تاخیر که گاها میتواند برای یک عمر دردسر ساز شود.

با چنین سرعت و پایستگی اتصالی، ابزارها و گجت هایی مانند پوشیدنی های پزشکی همچون دستبندهای سلامتی، ردیاب مراقبت از سالخوردگی و حتی مسواک های هوشمند می توانند به دنبال علائم و نشانه های عفونت های ویروسی باشند و این اطلاعات را به پزشک برسانند.

در حالی که برخی بر این باور اشتباه هستند که تنها جوامع منزوی نیاز به مراقبت های بهداشتی از راه دور دارند، Katibe از AT&T میگوید:

اکنون شاهد افزایش سریع سیستم سلامت و درمان از راه دور در همه جا به دلیل شیوع ویروس کرونا هستیم.

پزشکان از تماس ویدیویی برای تشخیص بیماری ها و تجویز دارو استفاده می کنند.

او اعتقاد دارد که ما در حال مشاهده تصویب فوری و جدی سیستم سلامت و درمان از راه دور هستیم، به ویژه در مواردی که بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی، مانند افراد مبتلا به سرطان که تحت درمان هستند، می توانند بدون ورود به بیمارستان های شلوغ و پر از آلودگی، به روند درمان خود ادامه دهند.

دکتر شفیق راب، مدیر ارشد اطلاعات در مرکز پزشکی دانشگاه راش میگوید:

همه گیری علاوه بر این که انگیزه ای را برای انجام مجازی چک آپ های سلامت جسمی ایجاد نمی کند، حتی باعث ایجاد مشکلات بهداشت روان در جامعه و افزایش ابتلا به اضطراب و افسردگی میشود.

راب میگوید: COVID-19 از بین نمی رود … پریشانی اقتصادی، پریشانی شغلی، پریشانی معیشتی، عزیزان در حال مرگ.

این باعث ایجاد بسیاری از مسائل مربوط به سلامت روان می شود.

لذا توجه به نیازهای سلامت و بهداشت روان بسیار ضروری به نظر میرسد. لذا باید اشاره شود که با استفاده از ۵G می توان از VR برای بازآفرینی محیط مطب پزشکان استفاده کرد تا بیماران در معاینات مجازی بهداشت روان احساس راحتی کنند.

راب اعتقاد دارد که این کار بسیار بهتر از برقراری تماس تصویری است، زیرا بیماران را در آن محیط آرام مطب روانشناس قرار می دهد.

وی میگوید: چنین جلسه ای تا آنجا که ممکن است واقعی به نظر خواهد رسید زیرا شما در آن غوطه ور شده اید. شما بخشی از محیط هستید نه اینکه فقط به تصویری از یک فیلم نگاه کنید.

فقط خدمات بهداشت روان نیستند که می توانند از ترکیب ۵G و VR بهره مند شوند؛ بلکه برای مثال، در شرکت Verizon ارائه خدمات درمانی جسمانی از طریق هدست VR مجهز به ۵G نیز آزمایش شده است.

استیون فاینر، استاد دانشگاه کلمبیا، محقق آزمایشگاه ۵G شرکت Verizo در نیویورک میگوید:

رویای ما تکنسین ها این است که افرادی که پیش هم نیستند، بتوانند با استفاده از ۵G تا حد امکان به صورت طبیعی با هم تعامل داشته باشند.

بیمارستان های هوشمند با ۵G

بیمارستان هوشمند

با در اختیار گرفتن پاسخگویان اول، بیمارستان های هوشمند گام بعدی در کمک به بیماران و پزشکان خواهد بود.

AT&T یک سال و نیم پیش شبکه ۵G را در مرکز پزشکی دانشگاه راش نصب کرد.

کتیبه میگوید: هدف این است که یکی از هوشمندترین ساختمانهای کره زمین را ایجاد کنیم.

وی افزود که همه چیز را می توان در داخل بیمارستان به شبکه متصل کرد، مانند کابینت های دارویی که فقط برای کاربران ثبت نام شده باز می شود و داروی برداشته شده را ردیابی می کند، یا برچسب هایی که برای جا نمایی تجهیزات مانند مخازن اکسیژن و ونتیلاتورها استفاده می شود.

راب میگوید: بیمارستان های هوشمند از خودآگاهی، هوشمندی، تعاملی بودن و قابلیت پیش بینی برخوردار خواهند بود.

از زمان رسیدن به پارکینگ همه چیز متصل به شبکه و به یکدیگر خواهد بود.

دمای بدن اسکن می شود، دستگاه ها با یکدیگر صحبت می کنند، اعلان ها برای بیماران و پزشکان ارسال می شود.

هنگامی که یک کارمند مراقبت های بهداشتی وارد اتاق بیمار می شود، می توان نشان شناسایی وی را توسط یک اسکنر خواند، که بلافاصله نام و تخصص آنها را روی تلویزیون نمایان می کند.

بیمارستان های ۵G می توانند اعلان های ضروری را برای مراقبت از بیمار به پرستاران و پزشکان ارسال کنند، مانند زمانی که کسی مدت زیادی روی تخت خود دراز کشیده است و نیاز به چرخش دارد تا به زخم بستر مبتلا نشود.

مو کتیبه، مدیر ارشد بازاریابی، تجارت AT&T:

اگر شما کاری مانند جراحی مغز انجام می دهید، واقعاً می خواهید این تاخیر … به همان سرعتی که ذهن شما واقعیت را پردازش می کند، باشد.

بیمارستان های هوشمند بدون نیاز به تماس یا صدا کردن، می دانند که همه کارمندان کادر پزشکی هر موقعی از شبانه روز در چه مکانی هستند.

بادن میگوید: در حال حاضر، ما سیستم های پیجینگ معمولی را داریم؛ این فناوری برای دهه ۷۰ عالی بود، اما من فکر می کنم ما کمی فراتر از آن هستیم.

مناطق خاصی از بیمارستان همچنین می تواند به محل استقرار کارکنان متخصص مراقبت های بهداشتی محدود شود.

کتیبه میگوید: شما می توانید از دوربین های ویدئویی به عنوان یک سنسور استفاده کنید که توسط ۵G فعال اند تا بلافاصله از تمام ورود و خروج ها فیلم و عکس بگیرید و از طرفی قفل درب ها فقط در صورتی که کاربر ثبت نام شده باشند باز می شوند.

در دوران COVID-19، این امر به کاهش شیوع عفونت نیز کمک می کند.

به جای لمس فیزیکی اشیا مانند دستگیره ها، درب ها می توانند در صورت نزدیک شدن کارمند یا کادردرمان ثبت نام شده و مجاز، به طور خودکار باز شوند.

بادن میگوید: به چیزهایی که لمس میشوند و قادرند هر آلودگی را بین هزاران نفر پخش کنند فکر کنید. اگر در بیمارستان من به سمت آسانسور می روم، باید بتوانم از آسانسور بدون لمس کردن همان دکمه ای که دیگران در آنجا لمس می کنند استفاده کنم.

واقعیت افزوده با ۵G

واقعیت افزوده و سلامتی

حوزه دیگری که می تواند با اتصال به ۵G کاملا تغییر شکل دهد، تصویربرداری داخلی است، مانند سونوگرافی، اشعه ایکس و MRI.

این تصاویر برای کمک به پزشکان برای درک آنچه در داخل بیماران اتفاق می افتد بسیار حیاتی هستند، اما فایل های تولید شده در این تست ها بسیار زیاد است.

به همین خاطر بارگیری آنها در سوابق مراقبت های بهداشتی دیجیتال یا به اشتراک گذاری آنها ممکن است طول بکشد.

۵G ما را قادر میسازد که این پرونده های بزرگ و سرسام آور را توسط تکنسین ها بارگذاری و توسط متخصصان در عرض چند ثانیه بارگیری کنیم، که می تواند به نوعی تفاوت بین مرگ و زندگی را ایجاد کند!

مگی هالباخ، سرپرست تیم نصب ۵G برای مرکز نوآوری Emory Healthcare Boden از شرکت Verizon میگوید:

در مورد ارزش زمان در ساعت طلایی یک بیمار سکته مغزی فکر کنید. در مورد یک بیمار سکته قلبی فکر کنید و اینکه بتوانید انسداد را کاملا در لحظه وقوع متوجه شوید.

تأثیر این امر این است که پزشکان می توانند اسکن داخلی بیمار را با استفاده از واحدهای تصویربرداری سیار با صدها هزار تصویر دیگر مقایسه کنند.

در عرض چند ثانیه، آنها تشخیص احتمالی را به فردی که کنار بیمار است تحویل میدهند.

این تصاویر به دو بعد محدود نخواهند شد.

تصاویر هولوگرافیک ۵G امکان پذیر خواهد شد که میتواند دست جراح را هدایت کند و وارد کردن واقعیت افزوده به اتاق عمل ارمغان دیگری از ۵G ست.

تصویر برداری از برخی نقاط کار ساده ای نیست!

برای مثال تهیه تصویری مشخص، نیاز به سوراخ کردن استخوانی دارد که چهار اینچ زیر سطح پوست است.

شما نمی توانید آن را ببینید حتی نمی توانید آن را احساس کنید.

اما از طریق AR، پزشکان می توانند تصاویر اسکن داخلی را به کمک عینک های مخصوص ببینند تا بفهمند که دقیقاً مشکل از کجاست.

بادن میگوید: اگر مثل من جراح ستون فقرات باشید، وقتی به پوست شخصی نگاه می كنید باید بفهمید كه كجا می خواهید برشی ایجاد كنید.

هرچه با دقت بیشتری متوجه شوید، برش کوچکتر می شود.

AR، که تصاویر دیجیتال را به طور زنده در دنیای واقعی قرار می دهد، باعث می شود تا پزشک با اشعه ایکس بتواند ارگان های بیمار را به خوبی بیند که منجر به افزایش سرعت عمل او و سرعت بهبود بیمار خواهد شد.

در عین حال به پزشکان کمک می کند تا از اشتباهات مهلک جلوگیری کنند.

واقعیت مجازی، که کاربران را از طریق یک هدست به یک قلمرو دیجیتالی منتقل می کند، در برنامه های مراقبت های بهداشتی نیز جایگاهی ویژه پیدا می کند.

همچنین می توان از AR و VR برای آموزش دانشجویان پزشکی استفاده کرد.

البته چنین چیزی با فناوری های قدیمی امکان پذیر است – از عینک های گران قیمت مایکروسافت، متصل به Wi-Fi در آموزش پزشکی استفاده می شود – اما ۵G آنها را بسیار جذاب تر و واقع بینانه تر می کند.

و همه گیری می تواند نیاز به شبیه سازی دقیق مجازی را افزایش دهد.

Katibeh انتظار دارد شاهد موجی از افزایش استفاده از آموزش واقعیت ترکیبی در جهان پس از COVID-19 باشیم.

پزشکان جدیدتر می توانند نحوه انجام جراحی را بدون نیاز به ایستادن در کنار پزشک دیگر در حین عمل بیاموزند.

راب افزود: COVID-19 اینجا است تا بماند و لازم است که برای دو سال آینده، اگر نه همه یادگیری های جراحی، لااقل اکثر آنها از طریق واقعیت مجازی انجام می شود.

بادن فکر می کند واقعیت افزوده و مجازی در دانشکده های پزشکی جایگزین ماکت هایی خواهد شد که در حال حاضر دانشجویان برای یادگیری آناتومی کالبد شکافی می کنند.

وی گفت: چیزی که در این مورد وجود دارد این است که شما یک بدن یا ماکت را یک بار میتوانید کالبد شکافی کنید؛ اما با واقعیت مجازی، دانش آموزان می توانند تعداد نامحدودی از عمل را با استفاده از تکنیک های مختلف انجام دهند.

بدین ترتیب زمانی كه كارآموزان در یک جراحی واقعی شرکت میکنند، لازم نیست كالبدشناسی را بیاموزند و اولین بار نیست كه چیزها را در یك رابطه فضایی سه بعدی با یكدیگر می بینند؛ بلکه آنها یک یادگیرنده بسیار پیشرفته تر می شوند و میتوانند مسائل مهم تری یاد بگیرند.

جراحی رباتیک با ۵G

جراحی رباتیک

علاوه بر تصاویر هولوگرافیک و شبیه سازی های مجازی، مشخصه اصلی مراقبت های بهداشتی در آینده، جراحی رباتیک است، ایده ای که سالهاست مورد توجه است.

AT&T معتقد است که شبکه ۵G می تواند این موضوع را به دلیل تأخیر کم – یا سرعت واکنش شبکه به دستور شخصی که به آن فرمانی میدهد، به یک واقعیت عملی تبدیل کند.
کتیبه میگوید: اگر شما کاری مانند جراحی مغز انجام می دهید، واقعاً تاخیری زیر ۱۰ میلی ثانیه مورد نیاز میباشد … به همان سرعتی که ذهن شما واقعیت را پردازش می کند. شما می خواهید جراح رباتیک که ممکن است دهها یا صدها مایل با شما فاصله داشته باشد در زمان واقعی یا آن واحد به دستورات شما پاسخ دهند.

اگر ۵G بتواند آن زمان تاخیر را به طور قابل اعتمادی در حد پایین خود حفظ کند، هیچ تفاوتی بین اینکه پزشک در اتاق بیمار حضور داشته باشد یا دهها یا صدها مایل دورتر باشد وجود نخواهد داشت.

همه معتقد نیستند که جراحی از راه دور در مناطق دورافتاده با استفاده از روبات امکان پذیر است و حتی در کشورهای پیشرفته و بزرگ که ۵G از بلوغ بیشتری برخوردار است، هنوز سوالاتی در مورد اینکه آیا زمان تاخیر می تواند به اندازه کافی پایین باشد آنهم برای چیزی به درجه اهمیت عمل جراحی یا خیر وجود دارد.

راب میگوید: هیچ آدم عاقلی در حال حاضر این کار را نمی کند! بدون پهنای باند در زمان واقعی (تاخیر بسیار نزدیک به صفر)، این اتفاق نمی افتد.

آندن فربود موافق است که جراحی رباتیک مبتنی بر اینترنت ۵G هنوز در مرحله اثبات مفهوم است و با وجود بسیاری از مقررات در بخش مراقبت های بهداشتی، به ویژه هنگامی که صحبت از حفاظت و امنیت داده ها می شود، ممکن است هنوز فاصله زیادی تا به وقوع پیوستن این اتفاق مهم و جذاب وجود داشته باشد.

بعنوان یک قابل پیش بینی معقول از آینده، راب می گوید فعلا جراحی رباتیک در صورتی امکان پذیر است که در کنار بیمار دستیاری برای راهنمایی ابزار رباتیک از طریق جراحی که از راه دور عمل را رهبری میکند حضور داشته باشد.

چنین نوعی از جراحی با کمک ۵G در کنگره جهانی موبایل سال گذشته در بارسلونا نشان داده شد.

دکتر آنتونیو دو لاسی، رئیس جراحی دستگاه گوارش در کلینیک بیمارستان بارسلونا، به طور مستقیم به تیم پزشکی خود در آن طرف شهر مشاوره داد- در زمان واقعی، بدون هیچ گونه تأخیری.

او نمودارهایی از روده بزرگ را روی تصویری از بیمار نشان داد، که به تیم خود گفت دقیقاً کجا برش های خود را ایجاد کند.

برای پزشکان غیرممکن است که در همه موارد متخصص باشند، بنابراین داشتن یک متخصص از راه دور برای مشاوره بیشتر پزشکان عمومی می تواند نتیجه را برای بیماران بهبود بخشد.

بدون ۵G، رد و بدل پیام ها با سرعت لازم و کافی انجام نمی شود.

در حالی که به نظر می رسد واقعیت پذیرفتن جراحی رباتیک به آینده ای دور منتقل شده است، ۵G در حال حاضر مزایای واقعی و ملموسی را برای پزشکان به همراه دارد.
راب میگوید: برای مراقبت های بهداشتی، ۵G بسیار مهم خواهد بود.

به همین دلیل، او و بسیاری دیگر FCC را تحت فشار قرار می دهند تا بودجه شبکه های روستایی را تضمین کند تا کسانی که در جوامع اقتصادی و اجتماعی از راه دور و سطح پایین زندگی می کنند به پهنای باند و سرعت مناسب دسترسی پیدا کنند.

راب میگوید: اگر به اینترنت پرسرعت دسترسی دارید، به مراقبت های بهداشتی و پزشکی نیز دسترسی خواهید داشت.

۵G یک تغییر دهنده بازی و یک ابزار عالی برای بهبود سلامت همگان خواهد بود.

یک روز، وقتی یک وضعیت اضطراری مانند شانیس و ترانس واقعا رخ دهد، آنها به لطف اتصال فوق العاده سریع، مراقبت های شخصی و سریع مورد نیاز خود را خواهند داشت و مهم نیست که کجا زندگی می کنند.

منبع

https://www.cnet.com/news/5g-couldnt-have-come-to-health-care-at-a-better-time/?adTargeting_campaign=5g

دیگر پست های آموزشی و اخبار دنیای فناوری را نیز از دست ندهید.

راستی! شما میتوانید در بخش دیدگاه ها موضوعات مورد علاقه خود را برای مقالات بعدی که به صورت اختصاصی توسط تیم وبسایت رسمی IDH تهیه میشوند با ما در میان بگذارید.

امیدواریم از این مقاله که در خصوص گزارشی از کاربرد های فناوری ۵G در حوضه سلامت، درمان و پزشکی بود استفاده و لذت برده باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *