News

گرما با کمی چاشنی فناوری، نگاهی به نمایشگاه اینوتکس ۲۰۱۸

گرما با کمی چاشنی فناوری، نگاهی به نمایشگاه اینوتکس 2018

سلام بر همراهان همیشگی پست های آموزشی و فناوری وبسایت رسمی IDH. در این نوشته، قصد داریم گرما با کمی چاشنی فناوری، نگاهی به نمایشگاه اینوتکس ۲۰۱۸ بپردازیم.

کاستی ها در برابر قدم هایی رو به جلو

اینوتکس ۲۰۱۸ هم با وجود گرمای آزاردهنده سالن‌های نمایشگاه، شلوغی بیش‌ازحد آن و برخی بی‌نظمی‌هایی که در پذیرش وجود داشت، برگزار شد.

ما هم در این نوشته قصد داریم به بهانه این رویداد، نگاهی به اکوسیستم نوآوری و فناوری ایران بیندازیم.

با اینکه پنجشنبه ۱۴ تیر تا شنبه ۱۶ تیر هفتمین نمایشگاه بینالمللی نوآوری و فناوری برگزار شد، اما این دوره را میتوان بهکلی با دورههای قبلی متفاوت دانست.

هرچقدر دورههای قبلی رویدادی تا حدودی دولتی بود این رویداد ظاهری غیردولتی داشت!

هرچند که به نظر میرسد در انتخاب افرادی که بانی برگزاری این رویداد بودند باید تجدیدنظر اساسی صورت گیرد، منتها اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مرکز همکاریهای فناوری و نوآوری ریاست جمهوری متوجه شدهاند برگزاری رویداد به شیوههای قبلی اثربخش نیست خود یک گام روبهجلو است.

اما هنوز راه زیادی مانده که این رویداد بتواند به مرکزی پویا و فعال برای دور هم جمع کردن فعالان فضای فناوری و نوآوری ایران تبدیل شود.

اصلا اینوتکس چیست؟!

نمایشگاه inotex اینوتکس 2018

اینوتکس نمایشگاهی با حضور شرکتهای فناور، استارتآپها، صندوقهای جسورانه و سرمایهگذاران، مشاوران و منتورها، رسانههای استارتآپی، پارکهای فناوری، شتابدهندهها و مراکز رشد، فرشتگان کسبوکار، ارائهکنندگان زیرساخت و ارائهدهندگان خدمات است.

یکی از مهمترین کارهایی که در این رویداد صورت گرفت تبدیل آن به رویداد رویدادها بود.

به عبارتی رویدادهایی که پیش از این با نام و برند متمایز حضور داشتند این بار با نام خود در قالب این رویداد حاضر شدند.

به همین دلیل کسانی که مشتری یک رویداد کوچکتر بودند هم به مشتریان این رویداد تبدیل شدند و بهنوعی بازار رویداد داشتیم و امکان حضور افراد در رویدادهای مختلف وجود داشت.

بخشهای مختلف رویداد هم به گروههای مختلف سپردهشده بود.

با وجود این به نظر میرسد این رویداد با این رویکرد میتوانست در زمینه یکپارچگی رویدادهای مختلف قویتر عمل کند و شاهد چهلتکهای از رویدادهای مختلف نباشیم.

با وجود این بهعنوان یک تجربه که از روی دست نمونههای خارجی برداشتهشده اجرای نسبتا قابلقبولی داشت، ولی این به معنای راضیشدن به وضعیت فعلی نیست.

بخشهای مختلف اینوتکس شامل رویداد استارتآپی (اینوتکس پیچ)، اینوتکس تلنت، ماراتن برنامهنویسی (هکاتون) اینوتکس، چهارمین نشست شبکهسازی نوآوری، رویدادهای تناظریابی، ارائه فناوری، نشست شهرداریهای شهرهای بزرگ ایران، رویداد استیج، تجربه فناوری، دومین نشست تجاری فناوری D8، بازار فناوری (ریورس پیچ)، نشستهای رودررو و اینوتکس سلامت بود.

منتها وضعیت برگزاری برخی از این رویدادها حتی در وبسایت خود رویداد هم مشخص نیست.

نکته مهم در مورد یک مگارویداد (رویداد خیلی بزرگ!) گیجنشدن مخاطب است.

وقتی ما یک مگارویداد برگزار میکنیم حتما باید تجربه کاربری فوقالعاده بالایی برای مخاطبانی فراهم کنیم که احتمالا مشتری یکی دو رویداد خاص هستند و ممکن است بهصورت تصادفی به یکی دو رویداد دیگر هم سر بزنند.

برنامهریزان و برگزارکنندههای اینوتکس به این موضوع مهم دقت کافی نداشتند و به همین دلیل ما شاهد کمی شلختگی و بههمریختگی در روزهای برگزاری نمایشگاه بودیم.

موقعیت بد محل برگزاری و نامناسب بودن آن برای برگزاری رویداد هم به این موضوع دامن زده بود و ما شاهد بینظمی بودیم.

بااینحال باز باید تاکید کرد که رویکرد مالکان رویداد و درک تغییر قابلتقدیر است.

رسیدن به شهر هوشمند

Image result for smart city

اکبر قنبرپور، دبیر اینوتکس ۲۰۱۸ پیشاز این در یک کنفرانس خبری در خصوص افراد و شرکتهای حاضر در این رویداد گفته بود:

بیش از ۱۵۰استارتآپ، ۵۰مخترع، ۲۰شرکت سـرمـــایـهگذاری، ۲۰شتابدهنده، ۴۰سرمایهگذار فرشته کسبوکار و ۱۲۰ شرکت فناور در اینوتکس ۲۰۱۸ شرکت میکنند.

یکی از مواردی که در شبکههای اجتماعی درباره این رویداد مطرح میکردند شباهت این رویداد به الکاماستارز بود.

شاید اهداف آینده این نمایشگاه، این تصور را ایجاد کند که اینوتکس درنهایت میخواهد رقیبی برای الکام استارز شود.

به نظر میرسد این مقایسه درست نیست. الکام استارز یک نمایشگاه و رقابت استارتآپی است، در حالی که اینوتکس متمرکز بر نوآوری و فناوری است.

برگزارکنندگان اینوتکس درباره آن میگویند اینوتکس یکی از بزرگترین نمایشگاههای تخصصی ایران است که بیش از ۱۰۰۰ نفر در قالب کسبوکار در آن شرکت میکنند و روزانه بیش از دو هزار بازدیدکننده دارد.

موضوع اصلی این نمایشگاه «شهر هوشمند» است و امسال این نمایشگاه با توجه ویژه به بحث مدیریت هوشمند انرژی، حملونقل هوشمند، اینترنت اشیاء، زیرساختهای هوشمند، بهداشت و سلامت هوشمند و البته محیط و محل زندگی هوشمند طراحیشده است.

در هر حال اینوتکس ۲۰۱۸ با همه خوبیها و بدیهایی که داشت به پایان رسید و یک آخر هفته و اول هفته خوب برای کسانی که به فناوری و نوآوری علاقه داشتند، ساخته شد.

با رفع برخی چالشهایی که امسال خودنمایی میکرد این رویداد توان این را دارد که به مرکزی برای دورهم جمعکردن علاقهمندان نوآوری و فناوری ایران تبدیل شود.

۴بخش اصلی اینوتکس ۲۰۱۸

بررسی نمایشگاه اینوتکس 97

بخش نمایشگاهی

اصلیترین بخش اینوتکس۲۰۱۸ بود، بستری نمایشگاهی برای نمایش دستاوردهای شرکتکنندگانی بود که در قالب غرفهها، سرویس و خدمات به بازدیدکنندگان ارائه میکردند.

همانطور که قابل حدس است بخش استارتآپها نسبت به بخش کسبوکارها و نهادهای بزرگ شلوغتر و گرمتر بود.

رویدادهای تجاری

بهمنظور از بین بردن فاصله بین مخترعان، نخبگان، سرمایهپذیران و سرمایهگذارها ایجادشده تا با استفاده از این بستر، بتوان فاصله موجود بین گروههای مختلف کسبوکار را از بین برد و فرصتی برای تعامل و پیشبرد اهداف تجاری ایجاد کرد.

رویدادهای ترویجی

با هدف شناساندن بیش از پیش نمایشگاه اینوتکس فعالیت میکند که فعالیت آن از ماهها پیش از شروع به کار نمایشگاه آغاز شده است.

خدمات سرمایهگذاری مشترک

بستری برای تسهیل سرمایهگذاری است که با استفاده از آن، شرکتهای ایرانی که در پی فروش سرویس و خدمات به خارج از کشور هستند یا سرمایهگذاران خارجی که تصمیم ورود به ایران با سرمایهگذاری دارند، میتوانند از این بخش استفاده کنند.

جهت مشاهده ی پست های آموزشی اینجا را کلیک کنید.

جهت مشاهده ی اخبار روز دنیای فناوری اینجا را کلیک کنید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *