News

دید و بازدید نوروزی با میهمانان مجازی ( بررسی تاثیر دنیای مجازی بر عید نوروز )

دید و بازدید نوروزی با میهمانان مجازی ( بررسی تاثیر دنیای مجازی بر عید نوروز )

دید و بازدید نوروزی با میهمانان مجازی ( بررسی تاثیر دنیای مجازی بر عید نوروز )

عید مجازی

به گفته وزیر ارتباطات و فناوري اطلاعات تا دي ۹۵ حدود ۴۰ میلیون کاربر اینترنت در کشور داشتیم و ضریب نفوذ اینترنت به ۵۰ درصد رسید که عددي مناسب است.

محمود واعظی در سخنانی دیگر نیز گفت در سه سال اخیر به ۲۵ هزار روستا اینترنت داده شده است.

همچنین مرداد ۹۵ ایسنا نوشت ایران با آمار ۴۴ درصدي رتبه اول استفاده از پیامرسان تلگرام را به خود اختصاص داده و در استفاده از این شبکه اجتماعی بی رقیب است.

همه این شواهد و آمار و ارقام نشان میدهد استفاده از تلفن همراه و اینترنت در ایران همه گیر شده و خواه ناخواه بر سبک زندگی و رفتار ما تاثیرگذار است.

البته همیشه فناوريهاي نوین در تلاشند پیچیدگی هاي انجام کارهاي مختلف بشري را ساده تر کنند و به همین دلیل استفاده از این فناوريها در جوامع بشري بسیار سریع همه گیر میشود.

عید مجازی یعنی چی ؟!

خرید مجازی

عید مجازی

تغییر همیشه در زندگی سخت بوده و هست، اما وقتی مردم به تغییرات جدید عادت کنند، کم کم به سمت استفاده بیش از پیش موارد جدید سوق پیدا میکنند، این اتفاق در خرید اینترنتی در ایران بوضوح قابل مشاهده است.

سالهاي دور، فروش سی دي نرم افزاري، آموزشی و قطعات جانبی سیستم هاي رایانه اي به صورت اینترنتی شروع شد و کم کم این روند به سمت فروش اینترنتی دیگر کالاها پیش رفت؛ اما امروز اگر به صفحات اول فروشگاه هاي اینترنتی پوشاك و کیف و کفش در کشور نگاه کنیم چیزي از ویترین مغازه ها در ایام عید نوروز کم ندارند.

رفتار خرید مردم در حال تغییر از سبک سنتی به سبک جدید است.

خیلی از خرید هاي عید به این صورت در حال انجام است؛ سایت هایی که انواع و اقسام پوشاك را در اختیار بازدیدکننده قرار میدهد و با ارسال رایگان محصولات به منزل و ارائه خدمات مختلف از جمله امکان بررسی و مقایسه محصولات، امکان انتخاب دقیق رنگ و اندازه و حتی ارائه پیشنهاد ها به کاربران براي انتخاب ست کامل لباس موجب ترغیب کاربران به خرید از این روش شده اند.

 

سفر مجازی

عید مجازی

هر سال بسیاري از خانواده ها از تعطیلات عید نوروز استفاده کرده و به سفرهاي داخلی و خارجی براي دیدن زیبایی هاي طبیعت، مکانهاي تاریخی، تفریحی و… میروند.

اگر قصد سفرهاي نوروزي داشته باشید، امکانات زیادي چون رزرو آنلاین هتل با امکان مشاهده امکانات داخلی هتل، مشاهده اتاقها و رستورانها، بررسی راهها و ترافیک، مشاهده مکانهاي توریستی و… با استفاده از سایت هاي مختلف براي شما فراهم شده تا با ترافیک روان و با هدفی مشخص به سفر بروید.

اهمیت استفاده از فناوري در حمل و نقل شهري و برون شهري بر کسی پوشیده نیست.

تقی کهوریان، معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه استفاده از سامانه هاي هوشمند در مدیریت ترافیک موجب کاهش معضلات حمل و نقل درون و برون شهري است، بر استفاده از این گونه سامانه ها تاکید میکند. (به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دي ۹۵ )

البته این زمینه هنوز جاي کار فراوان دارد و باید به صورت سازمان یافته تر استفاده از سامانه هاي هوشمند در حمل و نقل شهري توسط سازمانهاي ذيربط دنبال شود.

حال اگر به هر دلیلی امکان سفر ندارید، تورهاي مجازي و سفرهاي مجازي میتواند کمک حال شما باشد. سایت هایی مختلف در این زمینه وجود دارد و شما با استفاده از یک سیستم رایانه و اینترنت پرسرعت میتوانید به جاي جاي کشور یا حتی به کشورهاي دیگر به صورت مجازي سفر کنید و با زیبایی ها، فرهنگ و آداب و رسوم اقوام مختلف آشنا شوید.

 

هدیه و شادباش مجازی

عید مجازی

این روزها، ارسال کارت پستال هاي دم عید هم متفاوت تر شده، البته جاي شکر دارد که استفاده از دنیاي مجازي موجب شده درمصرف کاغذ کمی صرفه جویی داشته باشیم، به این ترتیب کمتر درخت قطع می کنیم تا لحظات شاد امروز را با تلخ کردن کام آیندگان عوض نکنیم.

از کارت هاي شادباش نوروز که بگذریم، خرید عیدي هم با فناوري آمیخته شده، خیلی از افراد براي سفارش عیدي به فروشگاه هاي آنلاین سر می زنند و کادو هاي عید خودشان را تهیه می کنند.

زیر ساخت مناسب که به گفته سعید قربانی در سال اخیر با رشد ۸ درصدي پهناي باند خارجی به ۷۲ گیگابایت بر ثانیه رسیده در کنار امکانات خوب فروشگاه هاي آنلاین موجب شده کاربران بدون حضور در ترافیک، امکان جست وجو و بررسی دقیق محصولات مختلف را داشته باشند و حتی کادو را بسته بندي شده در منزل دریافت کنند.

حتی کار از این هم فراتر رفته است، بسیاري از محصولات که سالیان دور به صورت فیزیکی ارائه می شدند در حال حاضر به صورت مجازي قابل تهیه هستند.

به عنوان مثال اگر بخواهید یک کتاب به کسی عیدي دهید، می توانید از نسخه مجازي آن بهره ببرید.

به هرحال سنت خوب هدیه دادن شب عید حفظ شده و راه و رسم جدید، صرفه جویی در وقت و کم شدن آلودگی هوا را نیز به ارمغان آورده است.

اما معایب عید مجازی …

 

مهمان ناخوانده ای به نام تلفن همراه

عید مجازی

سال هاي دور، عید نوروز یعنی دید و بازدید هاي حضوري، اما این روزها به لطف فناوري بسیاري از دید و بازدیدهاي عید با استفاده از تلفن هاي همراه و رایانه ها به یاري نر م افزارهاي پیامرسان انجام میشود.

دولت هم در این زمینه فعال بوده و به گفته سعید قربانی، معاون مرکز فناوري اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در سه سال گذشته حدود ۳۲۰ هزار میلیارد ریال براي توسعه شبکه و پهناي باند کشور سرمایه گذاري شده که دو برابر این رقم نیز از سوي بخش خصوصی سرمایه گذاري شده است.

اگر بخواهیم خوشبینانه نگاه کنیم، این امکانات به یاري ما آمده تا لحظات زیباي سال نو را با دوستان و آشنایانی که در شهرستانها یا کشورهاي دیگر هستند، اشتراك گذاري کنیم.

اما از طرف دیگر بسیاري از دید و بازدیدهاي شب عید داخل شهري هم تحت تاثیر قرار گرفته و حضور در کنار هم کمرنگ تر شده است.

حتی در جمع دوستانه و محفل هاي خانوادگی حضور مهمانی ناخوانده به نام تلفن همراه نظر همه را به خود جلب کرده است.

دنیای مجازی ، احساس مجازی

می توان گفت هر پدیده اي چون چاقوي دو لبه است؛ یک سوي آن موجب بهبود رفتار و عملکرد ما یا ارائه خدمت می شود و دیگري باعث از بین بردن رفتارهاي مناسب ما و ایجاد مشکل در جامعه.

استفاده از شبکه هاي اجتماعی، نرم افزارهاي پیام رسان و… در کنار این که موجب افزایش روابط با ارائه امکانات مناسب شده، اما طبق نظر بسیاري از کارشناسان روا نشناسی رفتار اجتماعی کاربران را تحت تاثیر قرار میدهد.

طبق تحقیقاتی که در کشور چین انجام شده، بسیاري از دختران و پسران جوان چینی به دلیل استفاده از شکلک هاي موجود در نرم افزارها براي بیان احساسات خود قادر به تغییر حالت چهره خود در برخوردهاي حضوري در زمان شادي، غم و… نیستند.

به نظر میرسد حضور در دنیاي مجازي در کنار حضور در دنیاي واقعی میتواند ارزشمند باشد.

 

عید مجازی در کنار خانواده

عید مجازی

یک جمع خانوادگی یا دوستانه را تصور کنید، معمولا در چنین جمع هایی به تعداد افراد حاضر در جمع، تلفن همراه نیز وجود دارد.

این مهمان ناخوانده فضاي گرم دوستانه یا خانوادگی را سرد میکند، چراکه هر فرد به جاي ارتباط با فردي که کنار او نشسته، ترجیح میدهد با افراد آنلاین معاشرت کند.

اتفاقی که در سالهاي اخیر شاهد آن هستیم، کمرنگ شدن جمع هاي دوستانه یا خانوادگی است؛ زیرا حتی هنگام حضور فیزیکی در خانه و وقتی کنار هم هستیم این فناوري هاي نوظهور را رها نمیکنیم.

همیشه عادتها وقتی خودشان را به ما نشان میدهند که درون آنها هستیم و دیگر خروج از آنها کاري ساده نیست.

به این ترتیب فناوريهاي نوین که میتواند به بهبود روابط و حفظ کانون گرم خانواده که مهم ترین رکن یک جامعه است، کمک کند به ابزاري براي تخریب آن تبدیل میشود.

بهبود شرایط همیشه خوب است، اما حذف رفتارهاي درست با استفاده نادرست از فناوري معضلی است که میتواند بسیار زیانبار باشد.

 

امیدواریم از این مقاله لذت و استفاده ی کافی را برده باشید .

جهت مشاهده ی سایر پست های آموزشی اینجا را کلیک کنید .

جهت مشاهده ی اخبار دنیای فناوری اینجا را کلیک کنید .

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *