News

پنج روش بررسی امنیت شبکه و اتصال به اینترنت

شبکه امن IDH

سلام بر همراهان همیشگی پست های آموزشی و فناوری وبسایت رسمی IDH. در این مقاله ، قصد داریم روش ها و راه حل هایی را آموزش دهیم که اگرچه به ظاهر ساده است اما با بکار بردن آنها می توانید از دسترسی هکرها به ارتباط اینترنتی خود جلوگیری کرده و امنیت شبکه را افزایش دهید.

 

اگرچه تضمین امنیت شبکه به راحتی امکان پذیر نیست، اما با رعایت برخی نکات می توان امنیت شبکه اینترنت را بررسی کرده و از خطرات احتمالی پیشگیری کرد.

  1. فایروال خود را از نظر بررسی نقاط ضعف آزمایش کنید

اولین گام بررسی امنیت اینترنت، فایروال است. وظیفه اصلی فایروال محافظت از پورت های کامپیوتر شما در برابر بازدیدکنندگان ناخواسته است و همینجاست که باید این پورت ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که اتصالات غیرمجازی در کار نیست.

 

امنیت شبکه

 

خوشبختانه، برای تست کردن فایروال نیازی به استخدام یک هکر نیست! و می توانید از سرویس های مختلفی ازجمله ShieldsUp استفاده کنید و به پورت های کامپیوتر خود حمله کنید و در صورتی که فایروال از شما محافظت نمی کند، ارزش آن را دارد که فایروال ایمن تر را امتحان کنید.

  • ShieldsUP یک سرویس اسکن پورت آنلاین است که رایج ترین پورت های اشتراک گذاری فایل و پورت های تعریف شده توسط کاربران را اسکن می کند. این ابزار برای تعیین اینکه آیا فایروال کامپیوتر (یا روتر) شما کار می کند و بهینه شده است یا خیر، مورد استفاده قرار می گیرد. ابزار مبتنی بر مرورگر ShieldsUP فایروال شما را از نظر آسیب پذیری ها و پیچیدگی های دفاعی آزمایش می کند.
    1. توانایی آنتی ویروس خود را آزمایش کنید

    نرم افزارهای آنتی ویروس، فایل های دانلودی شما را ایمن می کند تا اطمینان حاصل شود که هیچ چیز مخربی وارد سیستم شما نشده است. در نتیجه، بهتر است که از فعال بودن و عملکرد صحیح آنتی ویروس خود مطمئن شوید چرا که یک آنتی ویروس ضعیف قادر نیست تهدیدها را شناسایی کرده و از آنها پیشگیری کند و به آنها اجازه می دهد کامپیوتر شما را آلوده کنند.

 

IDH انتی ویروس

برای تست امنیت یک آنتی ویروس، می توان یک فایل EICAR دانلود کرد. فایل‌های EICAR به خودی خود بی‌ضرر هستند اما آنتی‌ویروس‌ ها طوری آموزش دیده‌اند که آنها را به عنوان ویروس شناسایی می کنند. فایل EICAR را می توان به تنهایی یا در قالب فایل ZIP دانلود کرد تا از آنتی ویروس پنهان باشند. این موضوع باعث می‌شود بتوانید آنتی‌ویروس خود را بدون قرار گرفتن در معرض تهدید واقعی، مورد آزمایش قرار دهید.

 

. پروتکل خود را هنگام مرور و وبگردی بررسی کنید

وقتی داده‌ها را به وب‌سایتی ارسال می‌کنید که از پروتکل HTTP استفاده می‌کند، به‌عنوان یک «متن آشکار و ساده» (plain text) نامیده می‌شود. بدین معنی که هیچ چیزی وجود ندارد که داده ها را بین شما و سرور مورد نظر رمزگذاری کند. دیگران می‌توانند به آنچه ارسال می‌کنید، دسترسی پیدا کنند. این موضوع، استفاده از HTTP در یک شبکه عمومی را خطرناک می کند زیرا هرگز نمی توانید مطمئن باشید که شخصی داده های شما را ثبت می کند یا خیر.

این در حالی است که HTTPS داده های شما را رمزگذاری می کند. HTTPS معمولاً هنگام ورود به یک وب سایت استفاده می شود، بنابراین اطلاعات شما پنهان می شود.

HTTP antivirus IDH

با نگاه کردن به URL می توانید متوجه شوید که آیا یک وبسایت از پروتکل HTTPS استفاده می کند یا HTTP. اگر وب سایت با HTTPS شروع شود، می توانید با خیال راحت وارد آن شوید ولی اگر با HTTP شروع شود، در جریان باشید که ممکن است اطلاعاتتان در معرض خطر قرار گیرد.

حتی این موضوع را در نظر داشته باشید که ممکن در حال استفاده از یک وبسایت معروف باشید اما در URL آن HTTPS را مشاهده نکنید. در این صورت احتمالاً یک بدافزار شما را به یک سایت تقلبی (مشابه وب‌سایت اصلی معروف) هدایت کرده و در نتیجه اطلاعات شما در معرض خطر است. هکرها معمولاً با استفاده از این روش، به اطلاعات ورود به حساب کاربران دسترسی پیدا می‌کنند؛ بنابراین HTTPS بودن وبسایت را حتماً قبل از ورود به حساب کاربری خود بررسی کنید.

 

  1. مودم خود را در برابر هکرها ایمن کنید

 

مودم شما درواقع مرکز اتصال اینترنت شماست و کنترل اینکه چه کسانی می توانند از اینترنت شما استفاده کنند و چه کسانی نمی توانند، با مودم است.

به همین دلیل روترها یکی از مهمترین اهداف هکرها هستند و باید در حفظ امنیت شبکه روتر خود جدیت داشته باشید.

اول، مطمئن شوید که برای رمز عبور وای فای خود، از WPA2 یا WPA3 استفاده می شود. اگر مودم شما جدید است، به احتمال زیاد از WPA2 استفاده می کند اما مدل های قدیمی از WPA و یا حتی WEP استفاده می کنند. به همین دلیل، بنابراین اگر مودم شما از پروتکل های WPA و WEP استفاده می کند، حتماً یک مودم جدید بخرید .

  • WEP ،WPA ، WPA2 و WPA3 استانداردهای پروتکل امنیتی برای دسترسی محافظت شده وای فای هستند. درواقع این استانداردها برای پروتکل های رمزنگاری وای فای به کار می رود و با پیشرفت تکنولوژی و کار روی تقویت سیستم رمزنگاری، دائماً نسخه های به روز شده آنها وارد بازار می شود.

در گام دوم بررسی کنید که آیا شبکه شما از لحاظ هک پسورد وای فای در امنیت است یا خیر. اگر مطمئن نیستید، گذرواژه های روتر خود را بررسی کنید؛ یکی از این گذرواژه ها برای دسترسی به امنیت شبکه است و دیگری به شما – به عنوان ادمین – امکان کنترل مدیریت روی خود روتر را می دهد.

مدل‌های قدیمی یا ارزان‌تر مودم، از نام‌های کاربری و رمزهای عبور پیش‌فرض مانند همانند استاندارد کلاسیک «نام کاربری: admin و رمز عبور admin» استفاده می‌کنند. اگر برای مودم شما نیز این گذرواژه ها ثبت شده است، حتماً فوراً آن را تغییر دهید.

IDH تغییر WPA

 

 

اگر هنوز به اندازه کافی احساس امنیت ندارید، می توانید SSID روتر خود را نیز تغییر دهید. به طور پیش فرض، نام مودم شما نشان می دهد چه مدلی است. اگر هکرها نقص امنیتی در مدل مودم شما پیدا کنند، می توانند به آن نفوذ کنند؛ به همین دلیل بهتر است که SSID ( مقاله تغییر رمز وای فای و SSID ) مودم خود را عوض کنید. دادن یک نام جالب و دور از ذهن به مودم خود، نام مدل شما را پنهان کرده و هکرها را برای شکستن امنیت شبکه شما دچار مشکل می کند.

 

منبع: https://www.makeuseof.com

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *