آموزشی

ابزار مانیتورینگ شبکه چیست؟

ابزار مانیتورینگ شبکه چیست؟

ابزار مانیتورینگ شبکه چیست؟

این روزها شبکه‌ها یکی از اصلی‌ترین و اساسی‌ترین ملزومات پشت هر کسب و کاری در سراسر جهان هستند و نقش بسیار مهم و حساسی در کمک به کارکنان شما برای مدیریت کردن مشتریان در سراسر دنیا ایفا می‌کند و در صورت بروز خرابی، ممکن است سازمان را با ضرر و زیان جبران ناپذیری روبرو کند. شبکه‌ها به شما کمک می‌کنند تا اطلاعات را در یک مکان متمرکز نگه دارید و به کسانی که نیاز دارند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند دسترسی داده و هر درخواست ورودی دیگر را محدود و مسدود می‌کنند. یکی از مهم‌ترین سوالات در شبکه این است که چگونه می‌توان تجربه کاربری بسیار خوبی را ارائه و در عین حال شبکه به سرعت در حال تکامل خود را حفظ کرد؟ جواب این است که فقط با نظارت بر سلامت، عملکرد و در دسترس بودن شبکه خود که با کمک ابزارهای پایش شبکه قابل اعتماد و بدون وقفه قابل انجام است می‌توانید این کار را انجام دهید.

 

ابزار مانیتورینگ شبکه چیست؟

 

نحوه انتخاب یک نرم‌افزار مانیتورینگ شبکه مناسب

برای انتخاب یک نرم‌افزار نظارت شبکه خوب، موارد زیر را در نظر بگیرید:

چه مشکلی را می‌خواهید حل کنید: با شناسایی شکاف‌های شبکه که می‌خواهید آن‌ها را پر کنید، شروع کنید تا بتوانید ویژگی‌ها و عملکردی را که ابزار باید به شما ارائه دهد را مشخص کنید.

چه کسی از ابزار استفاده می‌کند: برای ارزیابی هزینه و الزامات، در نظر بگیرید که چه کسی از پلتفرم استفاده خواهد کرد و به چند مجوز نیاز دارید. شما باید ارزیابی کنید که آیا فقط تیم فناوری اطلاعات از نرم‌افزار استفاده می‌کنند یا افراد دیگری هم در سازمان به آن دسترسی خواهند داشت. وقتی این مورد مشخص شود، باید در نظر بگیرید که سهولت استفاده برای همه افرادی که دسترسی دارند نیاز است یا می‌خواهید سرعت کار را برای کاربران متخصص و فنی شبکه خود افزایش دهید.

چه ابزارهای دیگری برای کار کردن با آن نیاز است: باید مشخص کنید که چه ابزارهایی جایگزین می‌شوند، چه ابزارهایی باقی می‌مانند و چه ابزارهایی با ابزار جدید ادغام خواهند شد. این می‌تواند شامل زیرساخت‌های شبکه موجود، منابع داده‌های مختلف جدید و فناوری کلی شما باشد. همچنین ممکن است لازم باشد تصمیم بگیرید که آیا ابزارها باید با هم ادغام شوند یا اینکه می‌توانید چندین ابزار را با یک نرم‌افزار نظارت بر شبکه یکپارچه جایگزین کنید.

چه نتایج و دست‌آوردهایی مهم هستند: نتیجه‌ای را که ابزار باید ارائه دهد تا از نظر شما موفق و کارآمد تلقی شود را در نظر بگیرید. به این فکر کنید که چه قابلیت‌هایی را می‌خواهید به دست آورید، یا چه چیزی را می‌خواهید بهبود بخشید و چگونه موفقیت را اندازه‌گیری می‌کنید. شما می‌توانید ویژگی‌های نرم‌افزار نظارت بر شبکه را تا زمانی که کار از کار نگذشته مقایسه کنید، اما اگر به نتایجی که می‌خواهید به دست آورید فکر نکنید، ممکن است زمان ارزشمند و هزینه زیادی را تلف کنید.

ابزار چگونه در سازمان شما کار می‌کند: راه‌حل‌ها را در کنار ادامه یافتن کار و زیرساخت‌های موجود در نظر بگیرید. آنچه را که هم‌اکنون به خوبی کار می‌کند و زمینه‌هایی که باعث ایجاد مشکل می‌شوند و باید مورد توجه قرار گیرند را ارزیابی کنید. به یاد داشته باشید که هر کسب و کاری متفاوت است، تصور نکنید که به دلیل محبوبیت یک ابزار، آن ابزار در سازمان شما هم به درستی کار خواهد کرد.

 

الزامات ابزار نظارت بر شبکه

هنگام انتخاب یک ابزار مانیتور شبکه برای محیط IT خود، مهم است که نیازهای فعلی و همچنین نیازهای آینده خود را بسنجید زیرا انتخاب مناسب از بین ابزارهای مختلف برای نظارت بر شبکه بسیار مهم است. برخی از عناصر ضروری که یک ابزار نظارت شبکه به آن نیاز دارد عبارتند از:

نظارت بدون وقفه

اینکه شبکه شما در دسترس کاربران نباشد و قطع شده است (یا به اصطلاح داون شده) کابوسی است که هیچ مدیر IT دوست ندارد آن‌را تجربه کند. برنامه نظارت بر شبکه و ابزارهای گزارش‌دهی آن باید گزارش عملکرد شبکه شما را لحظه به لحظه ارائه دهند. این به شما کمک می‌کند تا مشکلات عملکرد را سریع شناسایی کرده و از قطعی‌های احتمالی جلوگیری کنید.

قابلیت نظارت جامع

تصور کنید برای نظارت بر روی هرکدام از اجزای مختلف شبکه مانند سوئیچ ها/روترها، سرورها، محیط مجازی، HCI، برنامه‌ها، دستگاه‌های ذخیره‌سازی و غیره باید از یک ابزار جداگانه استفاده کنید که بسیار گیج کننده شده و منابع انسانی و هزینه زیادی را در پی خواهد داشت. بنابراین، یک ابزار نظارت بر شبکه خوب باید قابلیت نظارت جامع و گسترده را در یک کنسول ارائه دهد.

مقیاس‌پذیری

مقیاس‌پذیری شبکه، جنبه مهمی است که هنگام انتخاب ابزارهای نظارت بر شبکه باید مورد توجه قرار بگیرد. یک ابزار مدیریت شبکه یا نرم‌افزار نظارت بر شبکه را زمانی می‌توان مقیاس‌پذیر (اسکیلبل) نامید که با تغییر نیازها یا خواسته‌های کسب و کار یا کاربران، سازگاری بیشتری داشته باشد. مقیاس‌پذیری به شبکه کمک می‌کند تا با افزایش بهره‌وری و سازگاری با روندها و نیازهای در حال تغییر، همتراز بماند. مقیاس‌پذیری تضمین می‌کند که عملکرد کلی شبکه به صورت چشمگیری کاهش نیابد، حتی اگر شبکه درحال رشد باشد. همچنین ابزارهای نظارت بر شبکه با یک داشبورد به کسب و کارها کمک می‌کنند تا از راه دور برای مدیریت و نظارت روی چندین مکان جغرافیایی کار سختی پیش رو نداشته باشند.

اتوماسیون

در کار نظارت بر شبکه، قسمت اتوماسیون، به ابزارهای نظارت بر عملکرد شبکه کمک می‌کند تا براساس مقادیر آستانه یا مجموعه‌ای از قوانین و معیارهای چارچوب‌بندی شده، واکنش نشان دهند. با اتوماسیون، ابزارهای شبکه نظارت می‌توانند به طور خودکار مشکلات را شناسایی و عیب‌یابی کنند (نظارت فعال)، اعلان‌های هشدار ارسال کنند، رشد فضای ذخیره‌سازی را پیش‌بینی کرده و موارد دیگر را انجام دهند. هنگامی که چندین دستگاه را نظارت و مدیریت می‌کنید، اتوماسیون بسیار مفید است و در زمان و منابع برای شما صرفه‌جویی می‌کند.

مدیریت کاربر

مدیریت کاربر به سازمان‌ها و شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا با دسترسی دادن به کاربران تعیین شده، امنیت شبکه را تضمین کنند. ابزار مانیتورینگ شبکه جدا از فراهم کردن دسترسی به کاربران، باید نقش و محدوده دسترسی را هم برای کاربران مشخص کند. این قابلیت به تیم‌های فناوری اطلاعات در شرکت‌هایی که تعداد کارکنان زیاد هستند کمک می‌کند تا مرزهای عملیاتی هر کاربر را به وضوح مشخص کنند.

 

ابزارهای مانیتورینگ شبکه با ویژگی‌های فوق به طور فوق‌العاده‌ای برای کسب و کار و شبکه شما مفید و کارآمد هستند.

 

جمع‌بندی

ابزار مانیتورینگ و نظارت بر شبکه، بخش بسیار مهمی از زیرساخت فن‌آوری IT یک شرکت یا سازمان است و دید وسیعی از سلامت شبکه و امکان شناسایی مشکلات را فراهم می‌سازد. وجود یک ابزار مانیتورینگ شبکه مناسب می‌تواند در شناسایی خطاها، قبل از تبدیل شدن به مشکلات بزرگ، بسیار مفید باشد. با استفاده از ابزار نظارت شبکه، می‌توانید وضعیت سیستم‌های خود را چک و در‌صورت بروز مشکل، به‌سرعت آن‌ها را برطرف سازید. بنابراین انتخاب ابزار مناسب نظارت بر شبکه، اهمیت بالایی دارد. ابزارهای مانیتورینگ شبکه بسیار زیاد بوده و کاربردهای متنوعی دارند، درنتیجه برای انتخاب بهترین ابزار مانیتورینگ شبکه، ابتدا باید نیازهای خود را درنظر گرفته و با درنظر داشتن ویژگی‌های مختلف هر‌یک از ابزارها، گزینه مناسب خود را پیدا کنید. درنظر داشته باشید که هر کسب و کاری متفاوت است و لزما وقتی یک ابزار محبوب است دلیل بر این نمی‌شود که در سازمان شما هم به درستی کار کند.

 

 

منبع:

https://www-manageengine-com.translate.goog/network-monitoring/network-monitoring-tools.html?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fa&_x_tr_hl=en&_x_tr_pto=wapp#:~:text=Network%20monitoring%20tools%20are%20tools,environment%2C%20and%20other%20essential%20components.

 

 

 

همچنین خواندن مطالب زیر توصیه می شود:

 

رفع مشکل آنتن آیفون ۱۴ و ۱۵

 

نحوه شخصی‌سازی صفحه قفل در اندروید ۱۴

اینترنت TD-LTE در مقابل ADSL کدام انتخاب بهتری است

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *