آموزشی

معرفی بهترین نرم‌افزارهای نظارت بر شبکه در سال ۲۰۲۴

معرفی بهترین نرم‌افزارهای نظارت بر شبکه در سال 2024

معرفی بهترین نرم‌افزارهای نظارت بر شبکه در سال ۲۰۲۴

 

 

معرفی بهترین نرم‌افزارهای نظارت بر شبکه در سال ۲۰۲۴

در مقاله قبل “ابزار نظارت بر شبکه چیست؟” درمورد اینکه ابزار و نرم‌افزار نظارت بر شبکه چیست،  توضیحات کاملی دادیم. در این مقاله می‌خواهیم چندتا تا از بهترین نرم‌افزارهای مانیتورینگ شبکه را معرفی کنیم.

 

شبکه IDH

 

 

در اینجا انتخاب‌های یکی از متخصصین سایت thectoclub برای بهترین نرم‌افزار و ابزار نظارت بر شبکه را آورده‌ایم:

 

  1. Wireshark – بهترین برای تجزیه و تحلیل بسته

Wireshark یک تحلیلگر پروتکل شبکه قدرتمند است که به شما امکان می‌دهد ترافیک شبکه را به صورت لحظه‌ای ضبط و تجزیه و تحلیل کنید. Wireshark امکان رمزگشایی بسته‌ها را داشته و اطلاعات دقیقی در مورد هر لایه پروتکل به شما نمایش می‌دهد. این نرم‌افزار از رنگ‌های مختلف برای مشخص کردن و شناسایی انواع بسته‌ها و ناهنجاری‌ها استفاده می‌کند. همچنین می‌توانید فیلترهای نمایش مخصوص خود را برای تمرکز بر روی فیلدهای پروتکل خاص ایجاد کنید. یکی از ویژگی‌های جذاب Wireshark این است که قابلیت بازرسی عمیق بیش از ۳۰۰۰ پروتکل را دارد که به این تعداد، به طور مداوم اضافه هم می‌شود. در کنار ضبط زنده، قابلیت تجزیه و تحلیل فایل‌های از پیش ضبط شده را هم دارد. این نرم‌افزار دارای یک سیستم تخصصی است که قابلیت شناسایی مشکلات رایج شبکه را داشته و علاوه بر آن پیشنهاداتی برای عیب‌یابی هم ارائه می‌دهد.

 

بهترین نرم افزاز شبکه IDH

 

ادغام‌ها: همراه با API برای tcpdump, Tshark, WinPcap, AirPcap و Dumpcap در دسترس هستند.

قیمت: رایگان

تست: دارای طرح تست رایگان است

نقاط قوت:

می‌تواند جریان‌های شبکه را تجزیه و تحلیل کند و بینشی در مورد الگوهای ترافیک ارائه دهد

امکان ارائه گزارش‌های آماری و نمودارهایی را برای تجسم الگوهای ترافیک شبکه دارد

قابلیت رمزگشایی ترافیک رمزگذاری شده SSL/TLS را داشته و امکان تجزیه و تحلیل عمیق‌تر را دارد

نقاط ضعف:

نیاز به درک و دانش خوبی از پروتکل‌های شبکه و تجزیه و تحلیل بسته‌ها دارد

ممکن است مقدار قابل توجهی از منابع سیستم را مصرف کند

  1. PRTG – بهترین برای نظارت لحظه‌ای بر شبکه

PRTG Network Monitor یک ابزار جامع نظارت بر شبکه، مختص ویندوز است.

PRTG سیستم نظارت و هشدار قدرتمند و لحظه‌ای دارد که از طریق آن می‌توانید هشدارهای فوری را از طریق ایمیل یا پوش نوتیفیکیشن در مورد هر رفتار غیرعادی شبکه دریافت کنید. همچنین دارای سیستم هشدار دقیقی است که به خوبی تنظیم شده و می‌تواند مشکلات را فعالانه شناسایی کند. PRTG امکان تنظیم اولویت‌هایی را برای هشدارها و برنامه‌ریزی زنگ‌های هشدار برای موارد با اولویت بالا، دارد. ویژگی خوب این ابزار این است که به شما امکان نظارت بر فناوری اطلاعات (IT)، فناوری عملیاتی (OT) و زیرساخت اینترنت اشیا را بدون نیاز به قفل فروشنده، می‌دهد. هنگام تنظیم مانیتورینگ اولیه، قابلیت شناسایی شبکه‌ها را به‌صورت خودکار داشته و امکان درست کردن داشبوردهای اختصاصی را با ویرایشگر درگ اند دراپ آن، می‌دهد. اگر در مکان‌های مختلف کار می‌کنید، با این نرم‌افزار می‌توانید به عملکرد همه شبکه‌ها در یک مکان مرکزی نظارت داشته باشید.

 

تنظیم مانیتورینگ IDH

 

ادغام‌ها: از پیش ساخته شده‌اند و شامل Acronis, Check Point, Crosser, EgoSecure, Fujitsu, IP Fabric, NetApp, Moxa, ServiceNow و ScriptRunner می‌شوند. APIها هم در دسترس هستند.

قیمت: از ۱۸۹۹ دلار برای هر مجوز سرور شروع می‌شود، که قابلیت تطبیق تا ۵۰ دستگاه را دارد.

تست: ۳۰ روز تست رایگان + طرح رایگان هم دارد

نقاط قوت:

نصب فقط چند دقیقه طول می‌کشد

دارای گزینه استقرار در محل است

امکان درست کردن گزارش‌های پیشرفته یا عمیق را دارد

نقاط ضعف:

استفاده شدید از منابع

فقط با ویندوز سازگار است

  1. Solarwinds – بهترین برای مقیاس‌پذیری

Solarwinds یک ابزار مانیتورینگ و مدیریت شبکه خوب است که به شما کمک می‌کند تا بر عملکرد سیستم‌های خود به‌صورت مداوم نظارت داشته و مشکلاتی مانند قطعی سیستم، کاهش عملکرد، محدودیت منابع و ویروس‌ها را به‌سرعت شناسایی و برطرف سازید. از ویژگی‌های Solarwinds می‌توان به وجود ابزارهایی برای مانیتورینگ اجزای مختلف شبکه مانند دستگاه‌های سرور، دستگاه‌های شبکه، برنامه‌های کاربردی و خدمات سیستمی اشاره کرد. این نرم‌افزار همچنین از ویژگی‌هایی مانند مدیریت کاربران، پشتیبانی از پروتکل‌های امنیتی، رمزنگاری و تشخیص تهدیدها پشتیبانی می‌کند و امکان تحلیل داده‌های بسیار حجیم را فراهم می‌سازد و به کاربران اجازه می‌دهد تا به اطلاعات مهم به‌آسانی دسترسی داشته باشند. رابط کاربری آن ساده است و به شما این امکان را می‌دهد تا به‌راحتی، اجزا شبکه را تحت نظر داشته و نتایج را به‌راحتی بررسی کنید.

 

Solarwinds یک ابزار مانیتورینگ IDH

 

 

  1. Prometheus – بهترین ابزار رایگان نظارت بر شبکه

Prometheus یک سیستم نظارت و هشدار open-source است. SoundCloud آن را توسعه داد و اکنون بخشی از Cloud Native Computing Foundation است.

Prometheus یک سیستم نظارتی و هشدار دهنده رایگان و همه منظوره است که امکان نظارت بر جنبه‌های مختلف شبکه‌ها، سیستم‌ها و برنامه‌های کاربردی را دارد. این نرم‌افزار مختص جمع‌آوری داده‌های سری زمانی است و قابلیت‌های تحقیق و بررسی را برای تجزیه و تحلیل و تجسم معیارها فراهم می‌کند. Prometheus قابلیت ارائه یک پلت‌فرم انعطاف‌پذیر برای جمع‌آوری، ذخیره و تجزیه و تحلیل داده‌های سری زمانی مربوط به معیارهای شبکه را دارد. ویژگی‌هایی این محصول مخصوصا برای نظارت بر شبکه، این است که امکان رسد میزان استفاده از پهنای باند شبکه، میزان از دست دادن بسته‌ها، تأخیر و ردیابی سایر شاخص‌های را دارد. Prometheus به شما امکان می‌دهد داده‌ها را از چندین Prometheus دیگر جمع‌آوری کرده و در یک نمای واحد مشاهده کنید.

 

4.Prometheus بهترین ابزار رایگان نظارت بر شبکه IDH

 

 

 

 

ادغامها: برای Asana, Better Uptime, DingTalk, Discord, GitLab, JIRAlert, ServiceNow, xMatters, Grafana و Squadcast در دسترس هستند.

قیمت: رایگان

نقاط قوت:

می‌تواند هشدارها را بر اساس قوانین و ورودی‌های تعریف شده تنظیم کند

از مکانیسم‌های مختلف سرویس اکتشاف پشتیبانی می‌کند

امکان ذخیره‌سازی معیارهای شبکه طبق هیستوری را دارد

نقاط ضعف:

ممکن است با اجرا در مقیاس‌های بزرگ و نرخ بالای مصرف، مشکلات عملکردی داشته باشد

عدم پشتیبانی از بعضی فرمت‌ها و پروتکل‌های داده

 

  1. Nagios XI – بهترین برای شرکت‌ها

Nagios XI فرآیند نظارت، مدیریت و تجزیه و تحلیل زیرساخت شبکه را برای شما ساده می‌کند و شما را قادر می‌سازد تا عملکرد بهینه خود را حفظ کرده و از در دسترس بودن سیستم‌های حیاتی خود اطمینان حاصل کنید.

Nagios XI یک داشبورد متمرکز ارائه می‌دهد که به شما قابلیت نظارت بر سلامت و عملکرد سیستم‌ها، شبکه‌ها و زیرساخت‌های خود را، از یک مکان می‌دهد. امکان کنترل معیارهای کلیدی مانند استفاده از CPU، استفاده از حافظه و ترافیک شبکه را دارید. قابلیت افزودن پلاگین دارد که به شما امکان می‌دهد با افزودن پلاگین‌های سفارشی عملکرد آن را توسعه دهید. ویژگی‌هایی که برای تیم‌های سازمانی مفید هستند، وجود سیستم هشدار و اعلان قوی است که در صورت شناسایی مشکلات، به صورت لحظه‌ای از طریق ایمیل، پیامک یا روش‌های دیگر به شما اطلاع‌رسانی می‌کند. همچنین Nagios XI از معماری‌های نظارت توزیع شده پشتیبانی می‌کند و به شما امکان می‌دهد چندین سرور نظارتی را در مکان‌ها و شبکه‌های مختلف مستقر کنید.

 

Nagios XI بهترین برای شرکت‌ها IDH

 

ادغام‌ها: شامل Fedora, FreeBSD, MongoDB, Selenium, ServiceNow, VMWare و openSUSE شده و APIها در دسترس هستند.

قیمت: از ۱۹۹۵ دلار

تست: تست رایگان ۳۰ روزه + طرح رایگان تا ۷ نود، وجود دارد

نقاط قوت:

امکان شخصی‌سازی داشبوردها و گزارش‌ها را با ویجت‌ها و نمودارها

قابلیت پایش و تجزیه و تحلیل لاگ‌های ورودی برای شناسایی خطاها و ناهنجاری‌ها

قابلیت خودکار کردن کارهایی مانند پیکربندی بررسی‌ها، تولید گزارش‌ها و انجام تعمیر و نگهداری سیستم

نقاط ضعف:

یادگیری آن کمی دشوار است

اپلیکیشن موبایل قابلیت‌های محدودی دارد

 

  1. Zenoss – بهترین برای نظارت بر زیرساخت IT ترکیبی

Zenoss نظارت بر عناصر شبکه فیزیکی و مجازی را در یک پلت فرم متمرکز و یکپارچه ارائه می‌دهد.

با Zenoss تیم‌های IT می‌توانند تمام محیط‌های on-prem و cloud خود را از یک پلتفرم نظارت و مدیریت کنند. ویژگی خاص Zenoss قابلیت نظارت بر پلتفرم‌های ارتباطی مانند Cisco UC Manager و Avaya Voice Portal است که در آن می‌تواند مشکلات مربوط به کیفیت VoIP و ویدیو را شناسایی کرده، مشکلات مسیر تماس را بررسی کند و تمام مشکلات ارتباطات یکپارچه (UC) را در لحظه به‌صورت بصری نمایش دهد. ویژگی Zenoss توانایی آن در مرتبط کردن، یکی کردن و تکرار کردن رویدادهای مرتبط با هم در رابطه با سایر رویدادها و دستگاه‌های موجود در زیرساخت شبکه IT است. همچنین به شما این امکان را می‌دهد تا توسط نقشه توپولوژی شبکه خود، به فهرست آدرس IP هر دستگاه دسترسی داشته باشید.

 

Zenoss بهترین برای نظارت بر زیرساخت IT ترکیبی IDH

 

 

 

ادغام‌ها: برای ServiceNow, PagerDuty, Slack, Nutanix, Splunk, LayerX, Sumo Logic, BMC, CA Technologies و Juniper در دسترس هستند.

قیمت: طبق نیاز هر مشتری متفاوت است

تست: ۱۴ روز تست رایگان + دموی رایگان

نقاط قوت:

برای درک بهتر مناطق تحت پوشش، می‌تواند یک تصویر از روابط بین اجزای مختلف ایجاد کند

قابلیت تجزیه و تحلیل گزارش دارد

می‌تواند کارهای روتین را به صورت خودکار انجام دهد و جریان‌های کاری پیچیده را سازماندهی کند

نقاط ضعف:

هیچ طرح رایگانی ندارد

می‌تواند در راه‌اندازی و پیکربندی مخصوصا برای افرادی که دانش فنی زیادی ندارند، پیچیده باشد

 

  1. ManageEngine OpManager – بهترین برای نظارت بر شبکه چند برندی

ManageEngine OpManager بهترین برای نظارت بر شبکه چند برندی IDH

 

OpManager  با ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند مدیریت خطا، نظارت بر عملکرد و تجزیه و تحلیل پهنای باند، به شما کمک می‌کند تا زیرساخت شبکه خود را به طور فعال مدیریت و بهینه کنید. اگر به دنبال یک راه‌حل نظارت بر شبکه‌ای که سخت‌افزار آن چندین برند متفاوت دارد، هستید، ManageEngine OpManager انتخاب مناسبی است. این نرم‌افزار از سخت‌افزارهای محبوبی مانند HP, D-Link, Juniper, Dell, 3Com, Cisco, Force10, NETGEAR, Fortinet و NetScreen پشتیبانی می‌کند. همچنین ۲۴۵ تمپلیت داخلی قابل تنظیم دستگاه را ارائه می‌کند که دستورات پیکربندی همه دستگاه‌ها را ذخیره می‌کنند، بنابراین لازم نیست همه تنظیمات را به صورت دستی به خاطر بسپارید. از ویژگی‌هایی  این نرم‌افزار می‌توان به نظارت بر سرورهای مختلفی مانند Hyper-V, Citrix, Nutanix HCI و VMware اشاره کرد. علاوه بر این، می‌توانید روی اکسس پوینت‌ها، سوئیچ‌ها، سیستم‌های وای-فای، روترهای بی‌سیم، لینک‌های WAN، دستگاه‌های ذخیره‌سازی مانند ذخیره‌سازی آرایه‌ها و Tape library و شبکه‌های تقسیم شده در مکان‌های مختلف، نظارت داشته باشید.

 

 

 

 

ادغام‌ها: برای ManageEngine ServiceDesk Plus, ServiceNow, Jira Service Management, Slack و Microsoft Teams  به همراه APIها در دسترس هستند.

قیمت: از ۲۴۵ دلار (برای ۱۰ دستگاه)

تست: ۳۰ روز تست رایگان + طرح رایگان در دسترس برای ۳ دستگاه و ۲ کاربر

نقاط قوت:

بیش از ۲۰۰۰ معیار عملکرد برای نظارت بر شبکه

نقشه‌برداری و تصویرسازی کاهش عملکرد و قطعی شبکه

نمایش معیارهای عملکرد روتر مانند دما، ولتاژ و آمار بافر

نقاط ضعف:

گزینه‌های شخصی‌سازی محدود برای داشبوردها و گزارش‌ها

فرآیند راه‌اندازی و پیکربندی پیچیده

 

دیگر نرم‌افزارهای نظارت بر شبکه که عملکرد خوبی دارند عبارتند از:

WhatsUp Gold – بهترین برای نظارت جامع شبکه

LogicMonitor – بهترین برای نظارت بر شبکه مبتنی بر کلاود

New Relic – بهترین برای کاربران پیشرفته و قدرتمند

Dynatrace – بهترین برای نظارت بر شبکه در محیط‌های پیچیده

Datadog – بهترین برای مشاغل کوچک

Zabbix – بهترین گزینه open-source

Cisco Meraki – بهترین برای امنیت

Observium – بهترین برای نظارت بر شبکه مقیاس‌پذیر و ایده‌آل برای استقرار در مقیاس بزرگ

Cacti – بهترین برای ترسیم نمودار و تجسم داده‌های شبکه

Ntop – بهترین برای تجزیه و تحلیل ترافیک

NetCrunch – بهترین برای فناوری اطلاعات (IT) ترکیبی

IBM QRadar – بهترین برای اطلاعات امنیتی و مدیریت رویداد

Spiceworks – بهترین برای کاربران غیر فنی

Auvik – بهترین برای امنیت شبکه و تشخیص تهدید

Nmap – بهترین برای کشف خودکار و ممیزی‌های امنیتی

 

 

منبع:

https://thectoclub.com/tools/best-network-monitoring-software/

 

 

همچنین خواندن مطالب زیر توصیه می شود:

 

رفع مشکل آنتن آیفون ۱۴ و ۱۵

 

نحوه شخصی‌سازی صفحه قفل در اندروید ۱۴

اینترنت TD-LTE در مقابل ADSL کدام انتخاب بهتری است

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *