آموزشی

اینترنت TD-LTE در مقابل ADSL کدام انتخاب بهتری است

اینترنت TD-LTE در مقابل ADSL کدام انتخاب بهتری است

اینترنت TD-LTE در مقابل ADSL کدام انتخاب بهتری است

 

اتصال به در خانه و محل کار ما به محصولی برای زندگی مدرن تبدیل شده است. ما برای انجام کارهای زیادی به اینترنت متکی هستیم و می‌توان فرض کرد که زندگی آنطور که می‌شناسیم، بدون اینترنت خطرناک خواهد بود.

بنابراین طبیعی است که امروزه همه به دنبال اینترنت پرسرعت و پایدار باشند تا بتوانند با خیال راحت کارهای روزمره اینترنتی خود را انجام دهند، با سرعت بالا دانلود و آپلود کنند و از تماشای فیلم و سریال و بازی به‌صورت آنلاین هم لذت ببرند. اما وقتی نوبت به اطمینان از دسترسی مداوم به اینترنت می‌رسد، با وجود گزینه‌های زیادی که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید، خرید بسته‌های اینترنتی که تنوع بسیار زیادی هم دارند.

چگونه بفهمیم کدام نوع اتصال برای ما بهترین است؟ اینترنت‌های LTE و ADSL در حال حاضر محبوب‌ترین انواع اتصال اینترنت در ایران هستند.

برای اینکه بدانید کدام یک به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد، داشتن دانش کامل از چیستی آن‌ها و نحوه عملکرد آن‌ها بسیار مهم است. ما در این مطلب با مقایسه ADSL با TD-LTE سعی می‌کنیم مزایا و معایب هر یک را بررسی کنیم همچنین هریک را به طور خلاصه شرح خواهیم داد تا دید بهتری برای انتخاب بهترین گزینه به شما بدهیم.

 

 

 

adsl vs 4g IDH

 

اینترنت LTE چیست؟

LTE مخفف Long Term Evolution و یک فناوری ۴G است که به عنوان یک پورتال برتر انتقال داده بی‌سیم ایجاد شده است. این فناوری به شما امکان می‌دهد فایل ها را بسیار سریع‌تر از اتصال نسل قبل (۳G)، دانلود و آپلود کنید. این نوع اتصال اینترنت بی‌سیم قبلاً به تلفن‌های همراه محدود می‌شد، اما چند سالی است که می‌توان از طریق یک مودم LTE که می‌تواند در خانه یا محل کار شما برای استفاده همه قرار گیرد هم به اینترنت LTE دسترسی پیدا کرد.

 

 

LTE IDH

 

 

اینترنت ADSL چیست؟

ADSL مخفف کلمه Asymmetric Digital Subscriber Line است. این یک پیشرفت در فناوری پهنای باند DSL است که داده‌ها را از طریق خطوط تلفن مسی موجود ارسال می‌کند و در عین حال به شما امکان می‌دهد همزمان تماس‌ها تلفن ثابت خود را هم دریافت کنید (برخلاف DSL سنتی که کل خط تلفن را اشغال می‌کرد).

 

 

ADSL IDH

 

تا چند سال پیش، اینترنت ADSL محبوب‌ترین نوع اتصال در ایران محسوب می‌شد و تقریبا بهترین و تنها انتخاب برای اتصال به اینترنت بود. تا اینکه با پیشرفت تکنولوژی و ورود فناوری‌های دیگر به ایران، این یکه‌تازی پایان یافت. البته اینترنت ADSL هنوز هم کاربران و مشترکین زیادی در سرتاسر ایران دارد اما دلیل عمده مشتکرین زیاد این نوع اینترنت، ناچار بودن کاربران یا در دسترس نبودن سرویس جایگزین ADSL برای آن‌ها است.

خوشبختانه امروزه دلایل زیادی برای خداحافظی با اینترنت ADSL و مهاجرت به سمت اینترنت‌های دیگر مانند TD-LTE وجود دارد. درنتیجه می‌توان گفت ADSL اهمیت و جایگاه قبلی خود را در ایران ندارد و کاربران اصولا درکنار اینترنت ADSL خود حتما از اینترنت LTE یا همان ۴G هم استفاده می‌کنند.

مقایسه سرعت اینترنت LTE با اینترنت ADSL

بدون شک اولین انتظار هر کاربری درهنگام استفاده از اینترنت، سرعت بالای دانلود و آپلود است. بالاترین سرعت اینترنت ADSL که توسط شرکت‌ها ارائه می‌شود در بهترین حالت می‌تواند به مرز ۱۶ مگابیت بر ثانیه برسد. اگر سرویس‌های پایین‌تر مانند ۸ مگابیت یا ۴ مگابیت را خریداری کرده باشید که سرعت بسیار پایین‌تری را تجربه خواهید کرد. اما شرکت‌هایی مانند ایرانسل و همراه اول اینترنت TDLTE را با سرعت ۸۰ مگابیت بر ثانیه دراختیار شما قرار می‌دهند و شرکت مبین‌نت هم اینترنت TDLTE خود را با سرعت ۴۰ مگابیت بر ثانیه به مشترکین ارائه می‌دهد.

البته ناگفته نماند که با داشتن اینترنت TD-LTE و یک مودم خوب می‌توانید به سرعت‌های بسیار بیشتر از این اعداد هم (مثلا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه) در ایران برسید. برای اطلاعات بیشتر درمورد سرعت اینترنت TD-LTE می‌توانید مقاله “حداکثر سرعت اینترنت TD-LTE در ایران” را در سایت IDH مطالعه بفرمایید. اینترنت ۴G نسبت به ADSL یک فناوری به‌روزتر بوده که هم‌اکنون در تمام دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و به‌صورت مداوم در حال توسعه است. درنتیجه اینترنت TD-LTE یا همان ۴G سرعتی بسیار بالاتر از اینترنت ADSL ارائه می‌دهد.

البته سرعت اینترنت TD-LTE به محل و منطقه سکونت شما بستگی دارد و ناگفته نماند که اپراتورهای موبایل شبکه پوشش سراسری خود را بسیار گسترده‌تر کردند و این مشکل تا حد زیادی برطرف شده است. اما اگر بخواهیم در شرایط یکسان درنظر بگیریم درکل سرعت اینترنت TD-LTE بسیار بالاتر و چندین برابر ADSL است. این میان اینترنت VDSL هم به‌صورت محدود عرضه شده و وجود دارد و از نظر سرعت دانلود و آپلود بسیار بهتر از ADSL است اما هنوز هم قابلیت رقابت با اینترنت ۴G را ندارد.

 

مقایسه قیمت اینترنت LTE با اینترنت ADSL

تا یکی دو سال پیش تفاوت قیمت میان تعرفه‌های اینترنت ADSL و اینترنت ۴G بسیار زیاد بود. اما این روزها به دلیل اینکه تعرفه اینترنت ADSL افزایش داشته درحالی که تعرفه اینترنت موبایل نسبت به آن رشد زیادی نکرده است تفاوت قیمت فاحشی بین این دو نوع اینترنت مشاهده نمی‌شود. درنتیجه با هزینه تقریبا یکسان می‌توان اینترنت ۴G را روی موبایل یا مودم داشت که سرعت بیشتر و محدودیت‌های بسیار کمتری دارد. مودم‌های ADSL هم قبلا ارزان‌تر از مودم‌های ۴G بودند اما اگر امروز بخواهید یک مودم ADSL با یک مودم ۴G که کارآیی یکسانی داشته باشند را از لحاظ قیمت مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که بازهم تفاوت زیادی ندارند و مودم ۴G شاید کمی گران‌تر باشد.

مقایسه محدودیت‌های اینترنت ADSL یا اینترنت TD-LTE

متاسفانه اینترنت ADSL محدودیت‌های زیادی دارد. نیاز به خط تلفن ثابت، تعداد محدود پورت‌های آزاد در مرکز مخابراتی، دردسر جابجایی اینترنت ADSL درصورت جابجایی (مثلا اگر اسباب‌کشی کنید، انتقال خط تلفن و اینترنت مشکلات زیادی خواهد داشت). اینترنت ADSL یک فناوری قدیمی است که دیگر هیچ توسعه و بهبودی به خود نمی‌بیند، حالا تصور کنید این فناوری قدیمی در کنار خطوط تلفن قدیمی و فرسوده شبکه مخابرات قرار بگیرد، بدون شک آن بازدهی مطلوب را نخواهد داشت. مثلا وقتی می‌خواهید اینترنت ADSL با سرعت ۱۶ یا ۸ مگابیت بر ثانیه خریداری کنید تا شاید سرعت خوبی داشته باشید شرکت ارائه دهنده به شما اعلام می‌کند که خطوط تلفن شما فقط سرعت تا ۴ مگابیت را جوابگو است و نمی‌توانید سرعتی بیشتر از این داشته باشید.

اینترنت ADSL قابلیت حمل و نقل ندارد و نمی‌توان همیشه و همه جا آن را همراه خود داشت و به خط تلفن ثابت محدود شده است. اما درمقابل اینترنت ADSL اینترنت ۴G قرار دارد که نیازی به خط تلفن ثابت ندارد، محدودیت پورت برای آن معنی نمی‌دهد و با داشتن یک سیم کارت و یک مودم همراه می‌توانید آن‌را همیشه و همه جا همراه خود داشته باشید و از آن لذت ببرید.

انحصارطلبی شرکت مخابرات

حتما اگر تاکنون قصد استفاده از اینترنت ADSL را از طریق یک شرکت دیگر به‌جز مخابرات داشته‌اید با این مشکل موجه شده‌اید که آن شرکت به شما گفته در منطقه مورد نظر شما فقط اینترنت ADSL توسط مخابرات ارایه می‌شود و بعد از تماس با مخابرات متوجه شدید که پورت اینترنت خالی ندارند و باید منتظر خالی شدن پورت بمانید. تازه اگر موفق به دریافت پورت خالی شوید هم کیفیت و سرعت خوبی نخواهید داشت. دلیل این مشکلات این است که شرکت مخابرات به شرکت‌های دیگر اجازه نصب تجهیزات و سیستم مورد نیازشان را نمی‌دهد. همچنین مخابرات پشتیبانی و پاسخ‌گویی خوبی هم ندارد. به همین دلایل بسیاری از کسب‌وکارها و کاربران حرفه‌ای که به دنبال اینترنت ADSL بودند از خرید این نوع اینترنت منصرف شده و دنبال گزینه جایگزین بهتری مانند اینترنت TD-LTE هستند.

 

جمع‌بندی

اینترنت TD-LTE نسبت به اینترنت ADSL سرعت بسیار بالاتری دارد و به مراتب پایدارتر و قابل اعتمادتر است، یک فناوری به‌روزتر است، محدودیت‌های بسیار کمتری دارد و نمی‌توان گفت تعرفه کدامیک نسبت به دیگری گران‌تر یا ارزان‌تر است. با توجه به تفاوت‌های اینترنت TD-LTE با ADSL می‌توان نتیجه‌گیری کرد که اینترنت ADSL شاید مناسب کاربرانی باشد که به دنبال سرعت بالا و امکانات خوب و مناسب نیستند و تنها به یک خط اینترنت برای وب‌گردی نیاز دارند، از این رو اینترنت ارزان‌تر (در ظاهر) برای آن‌ها در اولویت قرار دارد. در مقابل اگر سرعت بالای دانلود و آپلود برای شما مهم است و برای دیدن فیلم و سریال آنلاین، بازی آنلاین، تریدینگ یا استریم نیاز به یک اینترنت سریع و پایدار دارد اینترنت TD-LTE بهترین گزینه برای شما است.

 

منبع:

https://www.moneyexpert.co.za/broadband/lte-vs-adsl-vs-fibre-what-do-i-need/

 

 

همچنین خواندن مطالب زیر توصیه می شود:

وای فای سیار چیست؟

مودم گیمینگ چیست و تفاوت های آن با مودم معمولی چیست؟

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

1 نظر در “اینترنت TD-LTE در مقابل ADSL کدام انتخاب بهتری است

  1. سروش گفت:

    سلام ،،بله لحاظ فنی مطالبتون صحیح هست ،منتها به لحاظ قیمت که فرمودین تفاوت چندانی ندارند ،کاملا با تفاوت خیلی فاحش adsl ارزانتر هست ،بعنوان مثال بنده از شرکت آسیاتک اینترنت ۸مگابیت ماهانه ۴۰۰ گیگ را ۲۰۰هزار تومان خرید میکنم ،که سرعت دانلود حدود ۶مگابیت وآپلود حدود ۴۰/ مگابیت ،دارد ،هرچند اکنون اینترنت با این سرعتها در بعد جهانی اصلا بجز ایران به هیچ وجه نیست ،،ولی در حدی که نیاز های معمول خانگی را برآورده بکند وفیلم هم با سرعت ۷۲۰p به صورت آنلاین قابل تماشا هست ،،درصورتی اگر با اینترنت Td-lte بخواهیم روزی حداقل ۲عدد فیلم ۱ساعته ببینیم ،قطعا مبلغ میلیونی باید پرداخت کرد ،،،سپاس از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *