آموزشی

چگونه می‌توان از اطلاعات شخصی و حریم خصوصی خود در اینترنت محافظت کرد؟

چگونه می‌توان از اطلاعات شخصی و حریم خصوصی خود در اینترنت محافظت کرد؟

چگونه می‌توان از اطلاعات شخصی و حریم خصوصی خود در اینترنت محافظت کرد؟

 

این روزها داشتن اطلاعات و دانش کافی برای حفاظت از اطلاعات و حریم شخصی امری ضروری و مهم است. محافظت کردن از اطلاعات هویتی و امن نگه داشتن حریم خصوصی در اینترنت روش‌های خود را دارد و غیرممکن نیست. شما می‌توانید با رعایت چند نکته از اطلاعات شخصی و امنیت هویتی خود محافظت کنید. محافظت از اطلاعات شخصی و جلوگیری از انتشار آن در اینترنت، حفظ حریم شخصی در فضای مجازی نام دارد. در بعضی نقاط دنیا برای حفظ حریم شخصی افراد قوانینی وضع شده اما حتی در همین نقاط هم شرکت‌هایی هستند که آن‌را اجرا نمی‌کنند.

 

برای حفاظت از اطلاعات شخصی چه کار کنیم؟ IDH

 

سعی کنید همیشه اطلاعات خود را درمورد روند لو رفتن اطلاعات شخصی یا شرکتی به روز نگه دارید. این به شما در درک تهدیداتی که اشخاص و سازمان‌ها درمورد درز کردن اطلاعات با آن روبرو هستند بسیار کمک می‌کند. در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، سازمان‌های بزرگی که افراد زیادی مشترک آن‌ها بوده و از آن‌ها استفاده می‌کنند دچار درز اطلاعات شدند. مثلا شرکت امریکن اکسپرس به مشتریان هشدار داد که ممکن است جزئیات کارت اعتباری آن‌ها به دنبال نقض داده‌های شخص ثالث در مارس ۲۰۲۴ به خطر افتاده باشد.

 

برای حفاظت از اطلاعات شخصی چه کار کنیم؟

ابتدا بهتر است دسترسی ردگیری موتورهای جستجو را مسدود کنید، زیرا موتورهای جستجو همیشه درحال جمع‌آوری فعالیت اینترنتی، اطلاعات گشت و گذار در اینترنت و اطلاعات شخصی شما هستند. همچنین برای امنیت بیشتر از افزونه‌ها و ‌‌VPNهای مطمئن استفاده کنید.

 

از رمز‌های عبور قدرتمند و رمز شناسایی دو مرحله‌ای استفاده کنید

استفاده از یک رمز عبور پیچیده و قوی بهترین روش محافظت از اطلاعات در مقابل هکرها است زیرا هنگامی که هکرها نام کاربری و رمز عبور شما را داشته باشند، می‌توانند به اطلاعات شخصی بیشتری از شما دسترسی پیدا کنند. درنتیجه برای هر حساب کاربری که در فضای مجازی دارید یا ایجاد می‌کنید، رمز عبور قوی انتخاب کنید. اگر حتی احساس کردید رمز عبور شما جایی لو رفته یا شخصی آن‌را یافته، باید فوراً آن‌را تغییر دهید و رمز عبور حساب‌های دیگری را که ممکن است در آن‌ها هم عین همان رمز عبور را استفاده کرده باشید هم تغییر دهید. همیشه توصیه می‌شود برای هر حساب آنلاینی که دارید از رمزهای عبور جداگانه استفاده کنید و برای چندین حساب کاربری از یک رمز عبور استفاده نکنید.

اگر امکان، فعال کردن احراز هویت دو مرحله‌ای (two-factor authentication (2FA)) را دارید حتما توصیه می‌کنیم از آن استفاده کنید. همچنین اگر ابزار دیجیتال مانند گوشی موبایل، لپ‌تاپ و تبلت شما پسورد ندارند در اولین فرصت برای آن‌ها پسورد قوی بگذارید. همچنین توصیه می‌شود که به طور منظم فعالیت حساب‌های کاربری خود را همیشه بررسی کنید تا هرگونه ورود، تغییر یا تراکنش غیرمجاز را به سرعت متوجه شوید. برای این کار به دنبال نشانه‌های رفتار مشکوک، مانند مکان‌های ورود ناآشنا یا تنظیمات غیرمعمول حساب خود باشید. اگر حساب کاربری شما در معرض خطر قرار گرفت و آن حساب با یک ارائه دهنده خدمات یا وب‌سایت مرتبط است، مورد پیش آمده را سریعا به آن‌ها گزارش دهید.

 

حفاظت از اطلاعات IDH

 

حتما قبل از دانلود هر برنامه‌ای یا کلیک کردن روی هر لینکی درمورد آن تحقیق کنید

وب‌سایت‌ها تنها پلت‌فرم‌های آنلاینی نیستند که اطلاعات شما را جمع‌آوری می‌کنند، هر برنامه‌ای در گوشی موبایل برای عملکرد بهتر، به داده‌هایی از جمله موقعیت مکانی از طریق GPS، بعضی از اطلاعات پرداخت و تاریخچه مرور نیاز دارد. همچنین برنامه‌ها، اطلاعات دستگاه مانند شناسه کاربر، شناسه دستگاه، خرابی و اطلاعات عملکرد دستگاه را جمع‌آوری می‌کنند. اکثر برنامه‌ها الویت خود را روی جمع‌آوری اطلاعات می‌گذارند و محافظت از اطلاعات جمع‌آوری شده در الویت بعدی قرار دارد. درنتیجه شما باید با مراجعه به بخش دسترسی برنامه‌ها مشخص کنید که می‌خواهید چه اطلاعاتی را به اشتراک گذاشته و نمی‌خواهید چه اطلاعاتی در اختیار برنامه قرار بگیرد.

اپلیکیشن‌های خرید آنلاین و خرید غذا به عنوان پرمصرف‌ترین اپلیکیشن‌ها هستند و پس از آن اپلیکیشن‌های سفر و اپلیکیشن‌های رسانه‌های اجتماعی قرار دارند. برخی از برنامه‌ها مانند فیس بوک و اینستاگرام حساسیت کمی درمورد حریم خصوصی دارند. بنابراین قبل از اینکه برنامه مورد نظر خود را دانلود کنید، توصیه می‌شود درمورد صحت برنامه، سازنده آن و سیاست‌های حفاظت از اطلاعات برنامه مورد نظر تحقیق کنید و کلا سعی کنید از پلتفرم‌های معتبر برنامه مد نظر خود را دانلود کنید. حتما برنامه‌ها و افزونه‌های بدون استفاده را پاک کنید و برای بالا بردن بیشتر امنیت حریم خصوصی بهتر است به هیچ برنامه‌ای اعتماد نکنید و هرچه حساب‌های کاربری کمتری بسازید، به همان اندازه کمتر در معرض خطر هستید.

 

همیشه نرم‌افزارهای خود را به‌روز‌رسانی کنید . تبلیغات را غیرفعال کنید

در به‌روزرسانی‌ها مشکلات عملکرد و امنیتی هر برنامه برطرف می‌شود درنتیجه مرتبا برنامه‌های خود را به‌روز‌رسانی کنید تا مشکلات و خطاهای آن روی سیستم شما هم برطرف شود. بیشتر اطلاعاتی که در اینترنت جمع‌آوری می‌شود برای بازاریابی است. بنابراین هنگام دادن اطلاعات در اینترنت مواظب باشید و موارد غیرضروری را پاسخ ندهید تا از حریم خصوصی خود بیشتر محافظت کنید.

 

چگونه از ایمیل و شناسه شخصی حفاظت کنیم

ابزارهایی مانند SurfShark Alert می‌توانند به شما کمک کنند فوراً درمورد هرگونه درز اطلاعات شخصی از جمله رمز عبور، اطلاعات کارت اعتباری و اطلاعات قابل شناسایی، مطلع شوید. همچنین می‌توانید از ابزارهایی مانند Alternative ID استفاده کنید. این نوع ابزارها ‎ یک هویت آنلاین کاملاً جدید و شناسه جایگزین به همراه یک ایمیل برای شما ایجاد می‌کنند. ایجاد یک شخصیت جدید با اطلاعات شخصی جدید (مانند نام، نام خانوادگی، آدرس، آدرس ایمیل) هویت واقعی شما را خصوصی و محفوض نگه می‌دارد.

با استفاده از این نوع رویکرد، آدرس ایمیل و اطلاعات شخصی شما از وب‌سایت‌هایی که ممکن است تعداد دفعات بسیار کمی از آن‌ها استفاده کنید یا سایت‌هایی که روش‌های حفاظتی خوبی ندارند و به آن‌ها اعتماد ندارید، محفوظ باقی می‌ماند. همچنین این امکان را خواهید داشت تا احتمال دریافت ایمیل‌های اسپم را از اشتراک‌های بازاریابی مزاحم به حداقل برسانید.

 

اگر اطلاعات هویتی شما به خطر بیفتد چه باید کرد؟

سرقت اطلاعات هویت را به اداره پلیس یا مقامات منطقه خود گزارش دهید و به آن‌ها بگویید که کلاهبرداران ممکن است به داده‌های هویتی شما دسترسی داشته باشند. باید رمزهای عبور حساب‌های آنلاین خود را تغییر دهید، به خصوص آن‌هایی که ممکن است در معرض خطر قرار گرفته باشند. با بانک و هر مؤسسه مالی دیگری که در آن حساب دارید تماس بگیرید. آن‌ها را از سرقت هویت مطلع کنید و از آن‌ها بخواهید که حساب‌های آسیب دیده را مسدود کنند تا از تراکنش‌های غیرمجاز بیشتر جلوگیری شود.

 

منبع:

https://www.infosecurity-magazine.com/blogs/how-to-protect-your-information/

 

 

 

 

 

همچنین خواندن مطالب زیر توصیه می شود:

 

رفع مشکل آنتن آیفون ۱۴ و ۱۵

 

نحوه شخصی‌سازی صفحه قفل در اندروید ۱۴

اینترنت TD-LTE در مقابل ADSL کدام انتخاب بهتری است

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *