News

استاندارد لای فای (Li-Fi)، شبکه مبتنی بر نور، ۱۰۰ برابر سریع‌تر از وای فای، منتشر شد

استاندارد لای فای (Li-Fi)، شبکه مبتنی بر نور، 100 برابر سریع‌تر از وای فای، منتشر شد

استاندارد لای فای (Li-Fi)، شبکه مبتنی بر نور، ۱۰۰ برابر سریع‌تر از وای فای، منتشر شد.

مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) امروز استاندارد ۸۰۲٫۱۱ bb را به‌عنوان یک استاندارد ارتباط بی‌سیم مبتنی بر نور با نام لای فای (Li-Fi) منتشر کرد. انتشار این استاندارد مورد استقبال کسب و کارهای فعال در زمینه لای فای قرار گرفته، زیرا باعث می‌شود لای فای سریع‌تر از گذشته به سمت تجاری شدن حرکت کند.

به گزارش Business Wire شرکت‌های pureLiFi و Fraunhofer HHI که دو شرکت جهانی Li-Fi هستند رضایت خود را با انتشار استاندارد جدید ۸۰۲٫۱۱bb توسط IEEE اعلام کردند. لای فای (Li-Fi) یک فناوری بی‌سیم است که به جای فرکانس‌های رادیویی از نور برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کند.

fastest li fi IDH

 

طرفداران لای فای ازجمله شرکت‌های pureLiFi و Fraunhofer HHI گفته‌اند که لای فای با استفاده از طیف نور، قادر است یک اتصال بی‌سیم سریع‌تر و قابل اعتمادتر را ارائه دهد و امنیت آن بسیار بالاتر از فناوری‌های مرسوم مانند وای فای (Wi-Fi) و ۵G است. با توجه به انتشار استاندارد لای فای IEEE 802.11bb دور از انتظار نیست که شاهد امکان تعامل‌پذیری میان سیستم‌های لای فای و وای فای باشیم.

 

ویدئوی منتشر شده توسط Fraunhofer HHI یک سیستم لای فای را نشان می‌دهد که از زیرساخت روشنایی ساختمان برای انتقال داده استفاده می‌کند. داده‌ها از طریق بخشی از طیف مادون قرمز منتقل می‌شوند که قادر است به سرعت‌هایی از ۱۰ مگابیت در ثانیه تا ۹٫۶ گیگابیت در ثانیه بدون تداخل رادیویی دست یابد. البته باید به این موضوع اشاره کرد که در این فرایند چراغ‌ها چشمک نمی‌زنند، زیرا انتقال داده توسط بخشی از طیف مادون قرمز انجام می‌شود.

اگرچه لای فای بسیار جذاب و امیدوارکننده به نظر می‌رسد، اما در توسعه کنونی آن می‌توان چند اشکال را در نظر گرفت. مثلا حساسیت آن به شرایط نوری می‌تواند به طور قابل توجهی آسیب‌پذیر باشد و امکان قطع شدن اتصال در این شبکه، به‌صورت تصافی بسیار زیاد است. یکی دیگر از معایب برد محدود آن است، زیرا نور ثابت بوده و محدود به یک خط دید خاص است.

درنتیجه با وجود سرعت و امنیت بالاتر، Li-Fi جایگزین Wi-Fi، ۵G و حتی شبکه‌های سیمی نخواهد شد. امواج رادیویی در زمینه انتقال اطلاعات از طریق اتمسفر در فواصل دور، مزیت چشمگیری دارند. درحقیقت به‌جای جایگزینی، باید تا جای ممکن از مزیت‌های لای فای بهره‌برداری کرد.

بخش تحقیق و توسعه CableLabs، تصدیق کرده که هنوز جای پیشرفت در فناوری LC وجود دارد. آزمایشگاه در نتایج آزمایشی خود درمورد وای فای به LC، اعلام کرده که محدوده LC به تابش و زوایای تابش بسیار حساس است و فرمان پرتو پویا (و در دسترس بودن LOS) LC را برای تکامل در آینده جذاب می‌کند.

انتظار می‌رود سرعت شبکه لای فای به ۲۲۴ گیگابایت بر ثانیه هم برسد. همچنین این شبکه علاوه بر سرعت بالا، تأخیر بسیار پایینی هم دارد. از آنجایی‌که نور نمی‌تواند از دیوار عبور کند، امنیت آن بالاتر می‌رود و مواردی مانند پارازیت یا استراق سمع در این شبکه کمتر اتفاق خواهد افتاد.

با توجه به انتشار استاندارد IEEE 802.11bb، حالا سازندگان می‌توانند با اطمینان بیشتری در این اکوسیستم به فعالیت خود ادامه دهند و البته شاهد افزودن این فناوری به محصولات مختلف خواهیم بود. با این حال هنوز مشخص نیست که چه زمانی شاهد استفاده کامل از فناوری لای فای (Li-Fi) خواهیم بود.

 

 

منبع:

https://www.yugatech.com/news/ieee-adds-802-11bb-lifi-standard/

 

 

همچنین خواندن مطالب زیر توصیه می شود:

معرفی بهترین مودم های همراه ۲۰۲۲

راهنمای خرید مودم

پینگ چیست؟

معرفی مودم های مناسب گیم هواوی

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *