آموزشی

تفاوت پورت LAN و WAN چیست؟

تفاوت پورت WAN و پورت LAN

تفاوت پورت LAN و WAN چیست؟

اگر شما هم مانند اکثر مردم هستید، احتمالا پورت‌های LAN روی مودم روتر خود را به عنوان پورت‌هایی که برای اتصال رایانه خود به اینترنت استفاده می‌کنید، در نظر می‌گیرید. اما پورت WAN چطور؟ پورت WAN چیست و چرا با پورت LAN متفاوت است؟ مودم روتری که اتصال به اینترنت را برای شبکه خانگی شما فراهم می‌کند احتمالاً دارای چندین پورت در پشت خود است. دو تا از این پورت‌ها معمولا با نام‌های WAN (ون) و LAN (لن) نام دارند.

 

پورت لن و پورت ون IDH

 

 

پورت LAN چیست؟

پورت LAN یک پورت شبکه است که برای اتصال دستگاه به یک شبکه محلی (LAN) استفاده می‌شود. LAN یک شبکه کامپیوتری است که در یک منطقه جغرافیایی کوچک مانند یک خانه، دفتر یا ساختمان را در بر می‌گیرد. پورت‌های LAN روی مودم روتر شما همان پورت‌هایی هستند که برای اتصال کامپیوتر و سایر دستگاه‌ها به مودم روتر خود استفاده می‌کنید.

 

پورت WAN چیست؟

پورت WAN یک پورت شبکه است که برای اتصال دستگاه به یک شبکه گسترده (WAN) استفاده می‌شود. WAN یک شبکه کامپیوتری است که یک منطقه جغرافیایی بزرگ مانند یک شهر، کشور یا قاره را در بر می‌گیرد. پورت WAN در مودم روتر پورتی است که به اتصال مودم به ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) متصل می‌شود. در اصل پورت WAN در روتر شما، پورتی است که جهت اتصال روتر شما به اینترنت استفاده می‌شود.

 

تفاوت پورت LAN و WAN IDH

 

تصویر بالا نحوه عملکرد یک شبکه خانگی را نشان می‌دهد.

روتر وظیفه مسیریابی ترافیک بین دستگاه‌های شبکه محلی و مودم شما را بر عهده دارد. اکنون هر دستگاهی که به روتر شما متصل شده و در شبکه محلی یا خانگی شما قرار می‌گیرد می‌تواند به اینترنت متصل شود. روتر شما به مودم متصل است و امکان دسترسی به اینترنت را فراهم می‌سازد. دستگاه‌های شبکه محلی شما، مانند چاپگر، تلویزیون، لپ‌تاپ، تلفن همراه و غیره، به صورت بی‌سیم یا باسیم به روتر متصل هستند.

تفاوت پورت WAN و پورت LAN

تفاوت اصلی بین پورت‌های WAN و LAN در عملکرد آن‌ها است. پورت‌های WAN برای اتصال یک دستگاه به اینترنت استفاده می‌شوند، در حالی که پورت‌های LAN برای اتصال دستگاه‌ها به یکدیگر و یک شبکه محلی استفاده می‌شوند. پورت WAN معمولاً با رنگ و برچسب های متفاوتی نسبت به پورت‌های LAN برچسب گذاری می‌شود. به عنوان مثال، پورت WAN اصولا دارای برچسب “Internet” یا “WAN” و اغلب به رنگ آبی است. درحالی که پورت‌های LAN معمولا با اعدادی مانند “LAN Port #01” یا “Ethernet” برچسب گذاری شده و معمولا زرد رنگ هستند.

در حالی که پورت‌های WAN و LAN هر دو، دستگاه‌ها را به شبکه‌ها متصل می‌کنند، اما برای اهداف متفاوتی استفاده می‌شوند. پورت WAN برای اتصال یک دستگاه به اینترنت استفاده می شود، در حالی که پورت LAN برای اتصال دستگاه‌ها به یک شبکه محلی استفاده می‌شود.

چگونه پورت WAN را در روتر خود پیدا کنیم

همانطور که گفتیم پورت WAN معمولاً با رنگ و برچسب متفاوتی نسبت به پورت‌های LAN برچسب گذاری می‌شود. به عنوان مثال، پورت WAN ممکن است دارای برچسب “Internet” یا “WAN” باشد. همچنین می‌توانید دفترچه راهنمای روتر خود را بررسی کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد پورت‌های روی مودم دستگیرتان شود.

 

انواع پورت IDH

 

به عنوان مثال در تصویر بالا یک روتر خانگی لینکسیس را مشاهده می‌کنید که پورت WAN زرد رنگ است و با برچسب “Internet” و پورت‌های LAN آبی رنگ بوده و با برچسب “Ethernet” و شماره‌های ۱، ۲، ۳، ۴ مشخص شده‌اند. اگر دقت کنید رنگ پورت‌ها کاملا برعکس چیزی است که در بالا توضیح داده بودیم. درنتیجه حتما درنظر داشته باشید که تولیدکنندگان مختلف برای مشخص کردن پورت LAN و پورت WAN از رنگ‌ها و برچسب‌های متفاوتی استفاده می‌کنند.

 

روتر با دو پورت WAN

اکثر روترها یک پورت WAN و یک یا چند پورت LAN دارند. اما، برخی دارای دو پورت WAN و شش یا هشت پورت LAN هستند. تعداد پورت‌هایی که روتر دارد به شرکت سازنده، مدل، نوع ساخت و کاربرد روتر بستگی دارد.

روتر IDH

 

برخی از روترها مانند این سیسکو دارای دو پورت WAN و ۴ پورت LAN هستند. وجود دو پورت WAN برای این است که اگر خواستید به دو منبع اینترنتی مختلف متصل شوید، با استفاده از دو پورت WAN این امکان را داشته باشید. به عنوان مثال، می‌توانید یک پورت WAN را به یک مودم DSL و دیگری را به یک مودم کابلی متصل کنید.

پورت DSL

پورت DSL یک پورت شبکه است که برای اتصال دستگاه به یک سرویس دیجیتال مشترک (DSL) استفاده می‌شود. DSL فناوری است که از خط تلفن برای ارائه خدمات اینترنت پرسرعت استفاده می‌کند. پورت DSL در روتر پورتی است که برای اتصال روتر شما به مودم DSL استفاده شده، سپس مودم DSL به سرویس DSL ارائه شده توسط ISP شما متصل می‌شود. یا اگر مودم روتر داشته باشید فقط کافیست خط تلفن را به پورت DSL متصل کنید.

روترهای بدون WAN

برخی از روترها هستند که برای اتصال به شبکه از پورت WAN استفاده نمی‌کنند. اگر از پورت DSL استفاده می‌کنید، دیگر نیازی به استفاده از پورت WAN نخواهید داشت. فقط می‌توانید روتر خود را به کابل DSL (خط تلفن) وصل کنید و دستگاه‌های شبکه خانگی خود را به پورت های LAN متصل نمایید.

مقایسه سرعت LAN با WAN

وقتی صحبت از نرخ انتقال اطلاعات یا همان سرعت می‌شود، بدون شک LAN پیروز میدان است. اشتراک‌گذاری فایل‌ها و داده‌ها با کامپیوتری که به پورت LAN متصل شده، سریع‌تر و آسان‌تر است. در مقابل شبکه‌های WAN معمولا سرعت انتقال داده کمتری دارند.

راه‌اندازی دو شبکه LAN و WAN

شبکه‌های محلی بدون شک امن‌تر بوده، هزینه کمتر و نگهداری آسان‌تری نسبت به WAN دارند، اما فقط شبکه WAN است که قابلیت عبور از چندین منطقه جغرافیایی را دارد و در ارتباطات بین کشورها و  یا قاره‌ها راهی جز استفاده از شبکه‌ی WAN وجود ندارد. یک شبکه LAN معمولا حداکثر به ۱۰ کیلومتر محدود می‌شود و یک شبکه WAN می‌تواند منطقه‌ای تا ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر را پوشش دهد. البته ناگفته نماند، این اندازه از پوشش می‌تواند قابلیت اطمینان شبکه را نیز مختل کند.

با توجه به اندازه آن، یک شبکه WAN معمولا خطاهای بیشتری در انتقال داده در مقایسه با یک LAN معمولی دارد که خطاهای انتقال داده کمتری را تجربه می‌کند به این دلیل ساده که تعداد سیستم‌هایی که در شبکه متصل هستند تعداد کمتری دارند.

 

شبکه لم و ون IDH

 

 

 

 

منبع:

https://www.practicallynetworked.com/lan-vs-wan-ports-whats-the-difference/#:~:text=WAN%20ports%20are%20used%20to,Internet%E2%80%9D%20or%20%E2%80%9CWAN.%E2%80%9D

 

همچنین خواندن مطالب زیر پیشنهاد می شود:

۶ راه برای افزایش امنیت وای فای و جلوگیری از هک شدن شبکه WiFi شما

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *