آموزشی

مرورگر Brave بدون رضایت کاربران سرویس VPN نصب می‌کند

مرورگر Brave بدون رضایت کاربران سرویس VPN نصب می‌کند

مرورگر Brave بدون رضایت کاربران سرویس VPN نصب می‌کند

احتمال دارد هنگام نصب مرورگر Brave روی دستگاه ویندوزی خود، سرویس Brave VPN را هم همراه با مرورگر روی دستگاه، نصب کرده باشید. البته که این سرویس بدون رضایت کاربر توسط Brave بر روی دستگاه‌های ویندوزی نصب می‌شود.

 

مرورگر Brave بدون رضایت کاربران سرویس VPN نصب می‌کند

 

وقتی که مرورگر بریو (Brave) را روی ویندوز نصب می‌کنید می‌توانید با پرداخت هزینه اشتراک ماهیانه، یکی از مشترکین دیگر سرویس نرم‌افزاری این شرکت که Brave Firewall + VPN نام دارد شده و از این سرویس هم استفاده نمایید. این نرم‌افزار با همکاری دو شرکت Brave Software که خالق مرورگر Brave است و شرکت Guardian که VPN و فایروال عرضه می‌کند، در اواسط سال ۲۰۲۲ عرضه شد.

 

با پرداخت ماهیانه ۹٫۹۹ دلار می‌توانید مشترک این نرم‌افزار فایروال و VPN شده و از آن استفاده کنید. البته شرکت Brave Software تنها شرکتی نیست که مرورگر خود را با سرویس VPN ادغام کرده و عرضه می‌کند. شرکت موزیلا (Mozilla) سازنده مرورگر فایرفاکس (Firefox) هم با همکاری شرکت Mullvad در سال ۲۰۲۰ سرویس VPN را با مرورگر خود ادغام کرده و با نام موزیلا وی پی ان (Mozilla VPN) ارائه می‌کند.

البته که Brave اعلام کرده که قصد دارد در آپدیت بعدی و نسخه جدید این مرورگر، مشکل به وجود آمده را حل کند تا سرویس VPN فقط زمانی که کاربر آن‌را خریداری کند برای او در دسترس بوده و با اجازه کاربر روی سیستم وی نصب شود. همچنین این شرکت خاطرنشان کرده که سرویس‌های VPN تا زمانی که کاربر آن‌ها را نخریده باشد اجرا نمی‌شوند و این سرویس‌ها روی قابلیت دستی تنظیم شده‌اند و فقط هنگامی که کاربر اراده کند، آغاز به کار آن شروع می‌شود. علاوه بر این‌ها، هیچ اطلاعاتی از سرویس VPN به مرورگر Brave ارسال نمی‌شود.

 

نصب سرویس‌های VPN توسط مرورگر Brave در ویندوز

یک پست در سایت Privacy Guides (به معنی راهنماهای حفظ حریم خصوصی) بیانگر این مطلب بوده است که مرورگر Brave بدون رضایت کاربر و بدون درنظر گرفتن اینکه آیا کاربر می‌خواهد از VPN استفاده کند یا قبلاً از آن استفاده کرده است، سرویس VPN خود را هم نصب می‌کند.

برای اینکه بدانید این سرویس‌ها روی ویندوز شما نصب شده‌اند یا خیر مراحل زیر را انجام دهید:

  • کلیدهای Windows + R را باهم بزنید تا پنجره Run باز شود.
  • در پنجره Run عبارت msc را تایپ کرده و اینتر را بزنید تا Service Manager باز شود.
  • در این بخش به سمت پایین بروید تا به عبارت Brave برسید.
  • چک کنید که آیا سرویس‌های Brave VPN و Brave VPN Wireguard Service در این قسمت وجود دارند یا خیر.

 

VPN

 

اگر این سرویس‌های در این قسمت وجود داشته باشند Brave آن‌ها را روی دستگاه شما نصب کرده است. اگر تاکنون اصلا از اشتراک Brave Firewall + VPN استفاده نکرده‌اید و خودتان آن‌ها را نصب نکرده‌اید احتمالا این شرکت بدون رضایت شما، سرویس‌ها را نصب کرده است. هیچ راهنما و توضیحی برای این دو سرویس درنظر گرفته نشده و روش شروع به کار آن‌ها به دو صورت Manual و Manual Trigger Start است.

هیچ دلیل و توضیحی برای اینکه چرا این سرویس‌ها روی سیستم نصب شده‌اند وجود ندارد و کاربران محتاط اصولا این دو سرویس را روی سیستم خود غیرفعال می‌کنند.

برای غیرفعال کردن این دو سرویس مراحل زیر را انجام دهید:

  • روی یکی از این دو سرویس راست کلیک کرده و گزینه Properties را بزنید.
  • در این قسمت نوع Startup (راه‌اندازی) را از Manual (دستی) به Disabled (غیرفعال) تغییر دهید.
  • همین دو مرحله را برای سرویس VPN دوم هم انجام دهید.

روش دیگر حذف کردن سرویس‌های ویندوز است. نکته اصلی این است که هیچ تضمینی وجود ندارد تا با به‌روزرسانی مرورگر Brave این سرویس‌ها دوباره نصب نشوند. درنتیجه اگر این سرویس‌ها را غیرفعال یا پاک کرده‌اید، باید هر بار که مرورگر Brave را به‌روزرسانی می‌کنید دوباره با استفاده از مراحل بالا چک کنید که آیا این سرویس‌های اضافی دوباره نصب شده‌اند یا خیر. تعدادی از کاربران در پاسخ به بخش گفتگوی متنی سایت Privacy Guides اعلام کرده‌اند که این سرویس‌ها برای آن‌ها دوباره نصب نشده است.

 

سخن پایانی

درمورد اینکه اصلا چرا سرویس VPN هم همراه با مروگر نصب شده است؟ شرکت Brave هیچ بیانیه‌ای و اطلاعیه‌ای بیرون نداده است. شاید دلیل آن‌ها این است که کاربران بتوانند بدون نیاز به راه‌اندازی مجدد (restart) دستگاه خود درجا از سرویس VPN استفاده کنند. به هرحال، حالا دیگر می‌دانید که چگونه دستگاه ویندوزی خود را چک کنید و متوجه شوید که آیا این سرویس VPN و فایروال هم همراه با مرورگر Brave روی آن نصب شده‌اند یا خیر، همچنین می‌دانید که درصورت دلخواه امکان غیرفعال کردن و حذف این سرویس‌های را هم دارید.

 

 

منبع:

https://www.ghacks.net/2023/10/18/brave-is-installing-vpn-services-without-user-consent/

 

 

همچنین خواندن مطالب زیر توصیه می شود:

 

چگونه چند اکانت تلگرام روی یک دستگاه داشته باشیم

نحوه شخصی‌سازی صفحه قفل در اندروید

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *