آموزشی

معرفی بهترین DNS سرورهای رایگان و عمومی سال ۲۰۲۳

معرفی بهترین DNS سرورهای رایگان و عمومی سال 2023

بهترین DNS سرورهای رایگان و عمومی

لطفا اجازه دهید ابتدا DNS را شرح دهیم.

DNS چیست؟

DNS مخفف عبارت Domain Name System و یک دفترچه تلفن برای اینترنت است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا با استفاده از نام وب‌سایت‌ها به جای وارد کردن آدرس IP آن‌ها وارد وب‌سایت موردنظر خود شوند. DNS وظیفه ترجمه نام دامنه‌ها مثل IDH.com را به آدرس‌های IP مورد نیاز برای دستگاه‌ها (مانند ۱۶۲٫۲۴۱٫۲۵۲٫۲۲۴) جهت بارگیری منابع اینترنتی، برعهده دارد. عملکرد DNS می‌تواند بسیار پیچیده باشد، زیرا اطلاعات در یک فهرست جهانی که شامل تعداد زیادی DNS سرور است توزیع شده و در یک پایگاه داده نگهداری نمی‌شود.

خوشبختانه، نیازی نیست که کاربران عادی اینترنت درگیر جزئیات فنی شوند، زیرا شرکتی که اینترنت را از آن خریداری کرده‌اید به‌صورت خودکار هر زمان که آنلاین شوید یک DNS سرور به شما اختصاص می‌دهد تا هنگامی که آدرس سایت مورد نظر خود را درون نوار جستجو مرورگر وارد می‌کنید، آدرس IP مربوطه را پیدا کرده و آن‌را برای دستگاه شما ترجمه کند. درکل DNS مسئول تبدیل دامنه به آدرس IP است که بدون آن باید اعداد بسیار زیادی را جهت سر زدن به سایت‌های مورد نظر خود حفظ می‌کردید.

 

 

دی ان اس IDH

 

درنتیجه DNS بخش مهمی از اینترنت است و یک DNS سرور خوب بر روی ایمنی و کیفیت تجربه استفاده شما از اینترنت بسیار تاثیرگذار است. زمان پاسخ‌گویی سریع‌تر، در دسترس بودن و ویژگی‌های امنیتی بیشتر مزایایی هستند که DNS سرورهای خوب جهت بهینه‌سازی عملکرد وب در اختیار شما قرار می‌دهند. اسامی بعضی از محبوب‌ترین DNS سرورها عبارتند از Google, Cloudflare, Control D, Quad9, OpenDNS, CleanBrowsing, Alternate و… . این سرورها بسیار قابل اعتماد بوده و بر تجربه وب‌گردی شما تاثیر زیادی دارند و به آسانی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

اما برای اینکه متوجه شوید بهترین DNS سرورهای رایگان و عمومی سال ۲۰۲۳ کدام هستند؟ در ادامه مطلب همراه باشید و همین امروز یکی را انتخاب و امتحان کنید!

بهترین DNS سرورهای رایگان و عمومی سال ۲۰۲۳

همانطور که بالا هم توضیح دادیم زمانی که دستگاه شما (گوشی موبایل، کامپیوتر و غیره) به اینترنت وصل می‌شود، ISP که از آن اینترنت گرفته‌اید، DNS سرور را به شما اختصاص می‌دهد. اما ممکن است بعضی از این DNS سرورها پاسخ‌گویی سریع نداشته باشند که درنتیجه شما هم تجربه استفاده کندتری از اینترنت داشته و اذیت شوید.

درنظر داشته باشید که روی هر دستگاه می‌توان دو DNS تعریف کرد. بسته به شرکتی ارائه دهنده اینترنت، DNS سرور اصلی “Preferred” به معنی ارجح و DNS سرور ثانویه “Secondary” به معنی جایگزین نامیده می‌شوند.

  • DNS سرور عمومی گوگل ۸٫۸٫۸٫۸ و ۸٫۸٫۴٫۴

 

1 Google IDH

به این دلیل که مراکز داده‌ها و DNS سرورهای گوگل در سرتاسر دنیا قرار گرفته‌اند این DNS اتصال سریع امنیت بالا و را برای شما به ارمغان می‌آورد. به همین دلیل هنگامی که بخواهید با استفاده از آدرس‌های DNS IP عمومی گوگل، وارد یک وب‌سایت شوید، به نزدیک‌ترین DNS سرور هدایت خواهید شد. همچنین DNS عمومی گوگل قابلیت ارائه DNS روی HTTPS (DoH) و TLS (DoT) علاوه بر DNS قدیمی‌تر که روی UDP/TCP ارائه می‌شدند را دارد.

 

آدرس‌های IP عمومی DNS IPv4 گوگل:

DNS اصلی: ۸٫۸٫۸٫۸

DNS ثانویه: ۸٫۸٫۴٫۴

آدرس‌های IP عمومی DNS IPv6 گوگل:

DNS اصلی: ۸۸۸۸::۲۰۰۱:۴۸۶۰:۴۸۶۰

DNS ثانویه: ۸۸۴۴::۲۰۰۱:۴۸۶۰:۴۸۶۰

 

  • Control D: 76.2.0 و ۷۶٫۷۶٫۱۰٫۰

 

2 ControlD IDH

 

Control D هم جزو DNS سرورهای عمومی بسیار خوب با چندین پیکربندی استاندارد است که هر کدام مزایای خاص خود را به شما ارائه می‌دهند. با استفاده از این پیکربندی‌ها قادر خواهید بود بین DNS سرورهایی که شامل Unfiltered به معنی “فیلتر نشده”، Malware به معنی “بدافزار”، Ads & Tracking به معنی “تبلیغات و ردیابی”، Social به معنی “اجتماعی”، Family Friendly به معنی “مناسب برای خانواده” و Uncensored به معنی “بدون سانسور” هستند، یکی را انتخاب کنید. در نهایت، Control D به شما این امکان را می‌دهد تا با پرداخت ۲ دلار به‌صورت ماهیانه بتوانید DNS عمومی و استاندارد را طبق نیاز خود شخصی‌سازی کنید.

 

آدرس‌های Control D IPv4 IP:

DNS اصلی: ۷۶٫۲٫۰

DNS ثانویه: ۷۶٫۱۰٫۰

آدرس‌های Control D IPv6 IP:

DNS اصلی: ۲۶۰۶:۱a40::

DNS ثانویه: ۲۶۰۶:۱a40:1::

  • Quad9: 9.9.9 و ۱۴۹٫۱۱۲٫۱۱۲٫۱۱۲

 

3 Quad9 IDH

 

سومین مورد لیست، سرور Quad9 است که یک سرویس باز DNS recursive بوده و قابلیت‌های امنیتی رایگان و حفظ حریم خصوصی بالا را به کاربر ارائه می‌دهد. Quad9 با استفاده از این قابلیت‌ها وب‌سایت‌های ناامن را شناسایی کرده و به‌صورت خودکار دسترسی به آن‌ها را مسدود می‌کند و از این طریق می‌تواند از دستگاه‌های شما در برابر تهدیدات سایبری محافظت کند. لازم به ذکر است که DNS سرورهای این شرکت هیچ اطلاعات شخصی را ذخیره نمی‌کنند و هنگامی که از Quad9 استفاده می‌کنید، هیچ داده‌ای ثبت نمی‌شود.

 

آدرس‌های Quad9 IPv4 IP:

 

DNS اصلی: ۹٫۹٫۹

DNS ثانویه: ۱۱۲٫۱۱۲٫۱۱۲

آدرس‌های Quad9 IPv6 IP:

DNS اصلی: ۲۶۲۰:fe::fe

DNS ثانویه: ۲۶۲۰:fe::9

  • OpenDNS: 67.222.222 و ۲۰۸٫۶۷٫۲۲۰٫۲۲۰

 

4 OpenDNS IDH

در لیست DNS سرورها OpenDNS یک کهنه کار کاربلد محسوب می‌شود که توانسته از سال ۲۰۰۶ تا الان، اعتماد و آپ تایم ۱۰۰ درصدی را به میلیون‌ها کاربر در سراسر دنیا ارائه دهد. OpenDNS سه پیکربندی استاندارد OpenDNS Home، FamilyShield و یک DNS پرمیوم به نام OpenDNS VIP را به کاربران ارائه می‌دهد. پیکربندی OpenDNS Home به شما این امکان را می‌دهد تا با تنظیمات شخصی خود وب‌سایت‌های مدنظر را مسدود یا ری‌دایرکت کنید. OpenDNS FamilyShield هم امکان مسدودسازی محتوای بزرگسالان را به شما می‌دهد که با استفاده از آن می‌توانید جلوی پخش محتوایی که مناسب کودکان نیست را بگیرید.

آدرس‌های OpenDNS Home IPv4 IP:

DNS اصلی: ۶۷٫۲۲۲٫۲۲۲

DNS ثانویه: ۶۷٫۲۲۰٫۲۲۰

آدرس‌های OpenDNS Home IPv6 IP:

DNS اصلی: ۲۶۲۰:۱۱۹:۳۵::۳۵

DNS ثانویه : ۲۶۲۰:۱۱۹:۵۳::۵۳

آدرس‌های OpenDNS FamilyShield IPv4 IP:

DNS اصلی: ۶۷٫۲۲۲٫۱۲۳

DNS ثانویه: ۶۷٫۲۲۰٫۱۲۳

  • Cloudflare: 1.1.1.1 و ۱٫۰٫۰٫۱

 

5 Cloudfare IDh

DNS سرور ۱٫۱٫۱٫۱ کلاودفلر ادعا کرده که سریع‌ترین DNS دایرکتوری (DNS directory) است که هرگز IP شما را ثبت نکرده و هیچ‌وقت شما را ناامید نمی‌کند. شرکت Cloudflare علاوه بر تعهد حفظ حریم خصوصی، یک برنامه با نام “۱٫۱٫۱٫۱” را جهت راه‌اندازی سریع DNS در گوشی‌های موبایل، رایانه و لپ‌تاپ ارائه کرده است که از سرویس VPN هم بهره می‌برد. در نهایت سرویس ۱٫۱٫۱٫۱ مخصوص خانواده‌ها که توسط شرکت Cloudflare تولید شده، قادر است بدافزارها و محتوای مختص بزرگسالان را مسدود کرده و از DNS روی HTTPS و TLS پشتیبانی می‌کند.

 

آدرس‌های Cloudflare IPv4 IP:

DNS اصلی: ۱٫۱٫۱٫۱

DNS ثانویه: ۱٫۰٫۰٫۱

آدرس‌های Cloudflare IPv6 IP:

DNS اصلی: ۲۶۰۶:۴۷۰۰:۴۷۰۰::۱۱۱۱

DNS ثانویه: ۲۶۰۶:۴۷۰۰:۴۷۰۰::۱۰۰۱

 

  • CleanBrowsing: 228.168.9 و ۱۸۵٫۲۲۸٫۱۶۹٫۹

 

6 CleanBrowsing IDH

 

یکی دیگر از DNS سرورهای عمومی CleanBrowsing است که تکنولوژی فیلتر مورد نیاز جهت داشتن تجربه وب‌گردی ایمن در شبکه را برای شما فراهم می‌سازد. این شرکت سه مدل DNS عمومی را ارائه می‌دهد که شامل Security Filter به معنی فیلتر امنیتی، Adult Filter به معنی فیلتر بزرگسالان و Family Filter به معنی فیلتر خانواده می‌شوند و هرکدام مزیت‌های خاص خود را به کاربر ارائه می‌دهند. فیلتر امنیتی، سایت‌های فیشینگ و بدافزار را مسدود کرده، فیلتر بزرگسالان، از دسترسی به سایت‌هایی که محتوای بزرگسالان را در خود دارند جلوگیری کرده و فیلتر خانواده VPNها را مسدود می‌کند.

 

آدرس‌های CleanBrowsing Security Filter IPv4 IP:

DNS اصلی: ۱۸۵٫۲۲۸٫۱۶۸٫۹

DNS ثانویه: ۱۸۵٫۲۲۸٫۱۶۹٫۹

آدرس‌های CleanBrowsing Security Filter IPv6 IP:

DNS اصلی: ۲a0d:2a00:1::2

DNS ثانویه: ۲a0d:2a00:2::2

آدرس‌های CleanBrowsing Adult Filter IPv4 IP:

DNS اصلی: ۱۸۵٫۲۲۸٫۱۶۸٫۱۰

DNS ثانویه: ۱۸۵٫۲۲۸٫۱۶۹٫۱۱

آدرس‌های CleanBrowsing Adult Filter IPv6 IP:

DNS اصلی: ۲a0d:2a00:1::1

DNS ثانویه: ۲a0d:2a00:2::1

آدرس‌های CleanBrowsing Family Filter IPv4 IP:

DNS اصلی: ۱۸۵٫۲۲۸٫۱۶۸٫۱۶۸

DNS ثانویه: ۱۸۵٫۲۲۸٫۱۶۹٫۱۶۸

آدرس‌های CleanBrowsing Family Filter IPv6 IP:

DNS اصلی: ۲a0d:2a00:1::

DNS ثانویه: ۲a0d:2a00:2::

 

  • Alternate DNS: 76.19.19 و ۷۶٫۲۲۳٫۱۲۲٫۱۵۰

 

7 AlternateDNS IDH

 

Alternate DNS همانطور که از نامش هم پیداست یک جایگزین برای سرویس‌های DNS جهانی بوده و یک جایگزین عالی برای ارائه دهنده DNS شما است. این شرکت همواره درحال به‌روزرسانی پایگاه داده خود از نام دامنه‌های تبلیغاتی شناخته شده است تا بتواند یک تجربه آنلاین مطلوب را به‌صورت مداوم به شما ارائه دهد. با ثبت نام در سایت این شرکت می‌توانید یک حساب کاربری DNS رایگان داشته باشید همچنین می‌توانید با پرداخت هزینه، سرویس DNS پرمیوم مخصوص خانواده آن (Family Premium DNS) را داشته باشید که محتوای بزرگسالان را مسدود می‌کند.

آدرس‌های Alternate DNS IPv4 IP:

DNS اصلی: ۷۶٫۷۶٫۱۹٫۱۹

DNS ثانویه: ۷۶٫۲۲۳٫۱۲۲٫۱۵۰

آدرس‌های Alternate DNS IPv6 IP:

DNS اصلی: ۲۶۰۲:fcbc::ad

DNS ثانویه: ۲۶۰۲:fcbc:2::ad

 

  • AdGuard DNS: 140.14.14 و ۹۴٫۱۴۰٫۱۵٫۱۵

 

8 AdGuard IDH

ادگارد DNS هم یکی دیگر از DNS سرورهای محبوب عمومی است که جهت حذف تبلیغات و ردیاب‌ها در تمام دستگاه‌های شما، از فیلترهای قدرتمندی استفاده می‌کند. تصمیم با شماست که کدام محتوا، چه زمانی مسدود شود و می‌توانید با مسدودسازی محتوای بزرگسالان، در فضای آنلاین هم کودکان خود را ایمن نگه دارید. می‌توانید با انتخاب DNS سرور Default تبلیغات را در بازی‌ها، ویدیوها، برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها مسدود کرده و با انتخاب Family Protection جلوی نمایش محتوای مخصوص بزرگسالان را بگیرید.

 

آدرس‌های AdGuard DNS Default IPv4 IP:

DNS اصلی: ۹۴٫۱۴۰٫۱۴٫۱۴

DNS ثانویه: ۹۴٫۱۴۰٫۱۵٫۱۵

آدرس‌های AdGuard DNS Default IPv6 IP:

DNS اصلی: ۲a10:50c0::ad1:ff

DNS ثانویه: ۲a10:50c0::ad2:ff

آدرس‌های AdGuard DNS Family Protection IPv4 IP:

DNS اصلی: ۹۴٫۱۴۰٫۱۴٫۱۵

DNS ثانویه: ۹۴٫۱۴۰٫۱۵٫۱۶

آدرس‌های AdGuard DNS Family Protection IPv6 IP:

DNS اصلی: ۲a10:50c0::bad1:ff

DNS ثانویه: ۲a10:50c0::bad2:ff

  • Comodo Secure DNS: 26.56.26 و ۸٫۲۰٫۲۴۷٫۲۰

 

 

9 Comodo IDH

کومودو سکیور یک DNS سرور توانا با قابلیت ارائه امکانات حفاظتی بسیار خوب است و توسط شرکتی که محصولات امنیتی پیشرفته دارد، عرضه شده است. Comodo Secure DNS تمرکز اصلی خود را روی امنیت کاربر گذاشته و با مسدودسازی وب‌سایت‌های مشکوک و شناسایی بدافزارها، جاسوس‌افزارها و دامنه‌های پارک شده (به دامنه‌هایی گفته می‌شود که خریداری شده‌اند اما فعلا استفاده نمی‌شوند) این کار را انجام می‌دهد. Comodo Secure DNS یک سرویس پرمیوم Dome Shield را هم ارائه می‌کند که برای مشترکین، افزایش کیفیت را به ارمغان می‌آورد.

 

آدرس‌های Comodo Secure DNS IPv4 IP:

DNS اصلی: ۸٫۲۶٫۵۶٫۲۶

DNS ثانویه: ۸٫۲۰٫۲۴۷٫۲۰

  • OpenNIC: 95.54.3 و ۱۹۲٫۹۵٫۵۴٫۱

 

10 OpenNIC IDH

 

OpenNIC یک DNS سرور عمومی غیرانتفاعی است که هدف آن جلوگیری از سانسور محتوا و دست یافتنی کردن وب برای همه است. OpenNIC جهت افزایش امنیت کاربران کاری می‌کند که DNS کاربر لو نرود و جلوی IPSها را از تصاحب URLهایی که اصولا مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند، می‌گیرد. درنتیجه OpenNIC یک گزینه مناسب جهت غلبه کردن بر بلوک‌های محتوا، بهبود عملکرد وب و ایمن‌سازی اتصال شما است.

آدرس‌های OpenNIC DNS IPv4 IP:

DNS اصلی: ۱۹۲٫۹۵٫۵۴٫۳

DNS ثانویه: ۱۹۲٫۹۵٫۵۴٫۱

آدرس‌های OpenNIC DNS IPv6 IP:

DNS اصلی: ۲a00:f826:8:2::195

DNS ثانویه: ۲۰۰۱:۴۱d0:404:200:0:0:0:976

 

چرا از DNS سرورهای مختلف استفاده کنیم؟

DNS سرورهای معیوب: اگر به دلیل تنظیم نادرست DNS مشکل اتصال به اینترنت دارید، می‌توانید با وارد کردن یک DNS عمومی سریع و ایمن مشکل خود را برطرف کنید. برای اینکه متوجه شوید آیا تنظیمات DNS شما مشکل دارد باید IP یک وب‌سایت را در مرورگر وارد کنید، اگر توانستید با آدرس IP به سایت دسترسی پیدا کنید، اما با نام دامنه نتوانستید به آن دسترسی داشته باشید، DNS سرور مشکل دارد.

عملکرد بهتر: ممکن است شرکتی که از آن اینترنت خریداری کرده‌اید DNS سرورهای خوبی به شما ارائه نکرده باشد، که منجر به کند شدن اینترنت می‌شود. در این صورت می‌توانید با استفاده از یک DNS سرور سریع‌تر، این مشکل را برطرف نمایید.

جلوگیری از گزارش‌های فعالیت: بسیاری از وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها سابقه‌ای از فعالیت‌های اینترنتی شما را درخود نگه می‌دارند و این سوابق را جهت سود بیشتر به آژانس‌های تبلیغاتی می‌فروشند. درنتیجه اگر برای حریم شخصی خود ارزش قائل هستید و نمی‌خواهید فعالیت‌های اینترنتی شما توسط این سایت‌ها ثبت شود، می‌توانید از یک ارائه دهنده DNS استفاده کنید که از این کارها جلوگیری می‌کند.

جمع‌بندی

اکنون شما می‌دانید DNS چیست؟ چرا باید DNS سرور را تغییر دهیم و DNS سرورهای عمومی و محبوب را شناختید. درنظر داشته باشید که تغییر سرور DNS همه مشکلات اینترنت را برای شما برطرف نمی‌سازد، اما ارزش یکبار امتحان کردن را دارد. اگر با تغییر DNS هنوز هم اینترنت شما کند است با ISP خود تماس بگیرید.

 

 

 

منبع:

https://www.addictivetips.com/internet-tips/best-dns-servers-public-free/

 

 

همچنین خواندن مطالب زیر توصیه می شود:

چگونه چند اکانت تلگرام روی یک دستگاه داشته باشیم

نحوه شخصی‌سازی صفحه قفل در اندروید

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *