سلام بر همراهان همیشگی پست های آموزشی و فناوری وبسایت رسمی IDH. در این مقاله قصد داریم درباره ۱۴ برنده و بازنده دنیای فناوری در دوران پساکرونا صحبت کنیم.
همه گیری کرونا در سراسر جهان، تغییرات پیش بینی نشده و شگرفی در سبک زندگی جوامع مختلف در گوشه گوشه دنیا به وجود آورد؛ تقریباً میتوان گفت هیچ حوزه ای نیست که از این همه گیری و تبعات آن، در امان مانده باشد.
از اقتصاد کلان کشورها گرفته تا کسب و کارهای خُرد، تأثیر مخرب این بحران را تجربه کرده اند.
آنچه خواهید خواند، ترجمه مقالهای است با عنوان «۱۴ Technology winners and losers, post-COVID-19» که در سایت CIO منتشر شده است.
این مقاله به معرفی فناوریهایی میپردازد که در دوران همه گیری کرونا و متأثر از پیامدهای این همهگیری، یا دچار بحران و شکست شده اند و یا به موفقیتهای پیشبینی نشده دست یافته اند.
پیشنهاد میکنیم این مطلب خواندنی را از دست ندهید.
بحران شیوع گسترده ویروس کرونا به طور معمول تجارتها را دگرگون کرد.
برخی از این تجارتها با استفاده از استراتژیها و ابزارهای فناوری اطلاعات نوظهور و برخی دیگر برای تجدیدنظر یا بهبودی اوضاع پس از همه گیری، اقداماتی انجام دادند.
برخلاف کسب و کارهایی مثل گردشگری یا رستورانها که آسیب زیادی از همه گیری کرونا را متحمل شدند، می توان گفت بخش فناوری از این مرحله خطرناک تقریباً خوب عبور کرده است.
البته این بدان معنا نیست که تجارتهای مرتبط با فناوری در این دوران بیسروصدا پیش رفتهاند که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده یا با اختلال روبرو نشدهاند!
فعلاً کمی زود است که قضاوت کنیم آیا استفاده از تاکتیکهای فناوری اطلاعات، به صورت دائمی باقی خواهد ماند یا خیر.
برخی از کسب و کارها به وضوح شاهد موفقیت بوده اند در حالی که برخی دیگر در استفاده از این تاکتیکهای فناوری اطلاعات، افت کرده یا دچار مشکلاتی شده اند.
در اینجا نگاهی میاندازیم به فناوریهایی که از تغییر و تحولات ناشی از بحران کرونا سود برده اند و همینطور آنها که به مشکل برخورده و پس از پایان این همه گیری، نیاز به تجدیدنظر خواهند داشت.
برنده؛ ویدئوکنفرانس/ بازنده؛ ابزارهای مدیریت دفاتر
برنده: بزرگترین برنده این عرصه، به راحتی قابل تشخیص است چرا که طی ماههای گذشته تقاضا برای ابزارهای کنفرانس ویدئویی جلسات به شدت افزایش یافته و برگزاری جلسات و کلاسها نیز به سمت مدل آنلاین حرکت کرده است.
هم اکنون بخوانید: آشنایی با ۶ نرم افزار رایگان برای برگزاری جلسات کنفرانس آنلاین
اما فقط چند پلتفرم اصلی نیستند که از این شرایط سود میبرند.
به عنوان مثال «زوم» دارای بازار اپلیکیشنهایی با پسوندهای تخصصی است برای صنایعی مانند امور مالی، آموزش، خدمات مشتریان و بیش از ده ها دسته بندی دیگر. پروژههای نرمافزاری مشابهی از جمله Microsoft Teams و Google Meet نیز ساخته شده است.
ویدئو کنفرانس در حال تحول بیشتر و بیشتر است تا پاسخگوی خواستههایی باشد که با برنامههای مدارس و دفاتر افزایش مییابد.
مخصوصاً دستگاههایی با پردازنده گرافیکی پرقدرت (GPU (graphics processing unit که برای ایجاد نسخههای کوچک تصاویر ویدئویی ایده آل هستند.
بازنده: از آن طرف، ده ها بسته نرمافزاری و سخت افزاری که برای آسانتر کردن کارها در دفاتر طراحی شدهاند، در حال از بین رفتن هستند.
طبیعتاً تا زمانی که بخشهای وسیعی از نیروی کار در خانه کار میکنند، تقاضا برای بستههای سازمانی به منظور برنامه ریزی اتاق کنفرانس، بسیار کمتر خواهد بود.
این موضوع در مورد محصولات سخت افزاری مانند تبلتهای کوچک دربهای اتاق کنفرانس نیز صادق است (دستگاهی که اعلام میکند چه کسی این مکان را رزرو کرده است).
تعداد قابل توجهی از شرکتها، از سنسورهای مجاورت فیزیکی برای تشخیص تراشههای RFID در نشانها برای نظارت بر دسترسی یا پیگیری استفاده از منابع اداری (مانند دستگاههای کپی) استفاده میکنند.
پر واضح است که ابزارهایی که برای شناسایی افراد با استفاده از حضور فیزیکی ساخته شده اند، حداقل تا زمانی که نیروهای کار به طور کامل به دفتر مراجعه نکنند، در اولویت نخواهند بود.
برنده؛ نرمافزارهای همکاری/ بازنده؛ نرمافزارهای رو در رو
برنده: ابزارهای اداری که افراد را قادر میسازد تا بر روی اسناد یا سخنرانیهای مشترک همکاری کنند، بیش از هر زمان دیگری ارزشمند هستند.
جلسات رو در رو و حضوری که در آن افراد را به یک اتاق کنفرانس فرامیخوانند تا کاغذها را روی میز پخش کنند و به مذاکره بپردازند، به سمت برگزاری آنلاین حرکت کرده است.
بنابراین تقاضا برای تختههای آنلاین و ابزارهای مشارکتی که کار از راه دور را آسان میکند، به طور قابل توجهی افزایش یافته است.
با وجود اینکه حالا تقریباً آبها از آسیاب افتاده است، هنوز بسیاری از شرکتها حتی پس از بازگشت به محل کار نیز در حال مرور استراتژیهای کار از راه دور هستند.
به همین دلیل باید انتظار داشت که تقاضا در این زمینه حالا حالاها رو به افزایش باشد.
در اینجا، مانند کنفرانس ویدیویی، بازارهای جانبی نرمافزار نیز ممکن است از رونق چشمگیری بهرهمند شوند.
Zoho ،Salesforce ،Google ،Microsoft و تقریباً هر ابزار همکاری آنلاین دیگر، از یک بازارچه پشتیبانی میکنند که در آن اشخاص میتوانند افزونههایی را ارائه کنند که ویژگیها و عملکردهایی را به سیستم عاملها اضافه کند.
بازنده: این روزها تمامی بخشهای تجاری نرمافزار از رونق برخوردار نیستند.
شرکتهای متخصص در ساخت اتاقهای کنفرانس با تقاضای زیادی روبرو نیستند اما شرکتهای هوشمند میتوانند چرخشی ایجاد کرده و به بازار خانگی روی آورده و در آنجا به مردم کمک کنند تا مثلاً نور دکوراسیون و میکروفونهای با کیفیت بالا را به دفاتر خانه خود اضافه کنند.
صدها برنامه دیگر از ملاقاتهای حضوری پشتیبانی میکنند و به افراد کمک میکنند تا به صورت حضوری ارتباط برقرار کنند.
همچنین کنفرانسها اغلب نرمافزارهای خاص خود را ارسال میکنند تا شرکت کنندگان بدانند جلسه در کدام اتاق در حال برگزاری است.
چاپگرهای بزرگ نسخههای فیزیکی گسترده ای را تولید میکنند که به خوبی روی دیوارها کار میکنند یا روی یک میز که در آن افراد دور هم جمع میشوند، پهن میشود و… فروشگاههای نرمافزار و طراحی که حول این فعالیتها کار میکنند نیز برای مدتی مورد لطمه قرار خواهند گرفت.
برنده؛ (BYOD (Bring your own device/ بازنده؛ سخت افزارهای مشترک
برنده: با شروع بحران کرونا، بخشهای IT شرکتها و ادارات وقت زیادی نداشتند تا بتوانند از افرادی که برای کار از راه دور، به خانه فرستاده میشوند، حمایت کنند.
شرکتهایی که راحت ترین انتقال را در این زمینه انجام دادند، شرکتهایی بودند که به کارمندان اجازه دادند سختافزار خود را به محل کار بیاورند.
این طرز تفکر عمدتاً در مورد شرکتهای جدید و استارتآپهای کوچک و چابک دیده شده که نمیخواهند وقت یا منابع خود را صرف نگهداری حجم زیادی از تجهیزات و ماشین آلات متعلق به شرکت کنند.
این شرکتها برای دسترسی به اینترنت عمومی، خدمات دادههای سازمانی خود را به گونه ای طراحی کرده اند که همه کارکنان بتوانند از طریق هر مرورگری وارد سیستم شوند.
درست است که این کار خطراتی هم به دنبال دارد و موجب بروز حملات سایبری میشود، اما همچنین توسعه دهندگان را مجبور کرده تا به جای اعتماد به دیوارهای آتش (firewall) و دسترسی فیزیکی برای جلوگیری از ورود آدم بدها، مقابله با این تهدیدها را در دستورکار قرار دهند.
بازنده: بسیاری از شرکتها باید به کارکنان خود اجازه دهند لپ تاپ های متعلق به شرکت را به خانه ببرند اما کامپیوترهای رومیزی سنگین و مانیتورهای بزرگ، کمتر مورد توجه قرار میگیرند.
با این حال، کسانی هستند که فکر میکنند شرکتها هنوز هم میخواهند مالکیت تجهیزات خود را حفظ کنند.
آیا یک توسعه دهنده برنامه داخلی میخواهد از هر مرورگر قدیمی که شخصی بر روی یک لپ تاپ قدیمی گردوغبار گرفته نصب کرده، پشتیبانی کند؟
آیا بخش حسابداری شرکتها میخواهد هزینههای مربوط به وسایلی که بچههای کارمندان برای کلاسهای مجازی یا بازی از آنها استفاده میکنند را تقبل کند؟
شبکههای خصوصی مجازی، فایروالها و صرف کمی هزینه برای سختافزار اختصاصی میتواند ارزانتر از پشتیبانی از رایانههای شخصی تمام شود که سالهاست بهروز نشده اند.
و بدتر اینکه این روزها کمتر خانه ای پیدا میشود که در آن کامپیوتر شخصی رومیزی وجود داشته باشد. بیشتر مردم خرید این نوع کامپیوترهای شخصی خانگی را متوقف کرده اند چرا که تلفن همراه و تبلتها برای انجام کارهای اساسی، به اندازه کافی مناسب هست.
برنده؛ کنترل اجتماعی/ بازنده؛ حریم خصوصی
برنده: با نگاه قدیمی به اینترنت خداحافظی کنید.
شرکتهای فناوری به طور فزایندهای در حال شکل دادن به اطلاعاتی هستند که میبینیم.
اگرچه آنها در گذشته به آرامی با این مسئله دست و پنجه نرم میکردند، اما با از بین بردن shadow ها، در حال حذف اصطلاحات، بازیها، پادکستها و سایر موارد تأییدنشده هستند.
ایده یک سالن مجازی شگفتانگیز که مملو از تمام بشریت است و انسانها در آن با یک آزادی مجازی شگفتآور روبرو میشوند، تقریباً فراموش شده است.
لازم به توضیح است Shadow یک سرویس اشتراک مبتنی بر فضای ابری است که به کاربران این امکان را میدهد که بازیهای پیشرفته را از طریق تلفن هوشمند، تبلت، لپتاپ یا هر دستگاه دیگری که میتواند به اینترنت دسترسی داشته باشد، بازی کنند.
بازنده: دیدگاه قدیمی حوزه حریم شخصی به سرعت در حال از بین رفتن است.
ایالت واشنگتن میخواست رستورانهایی را باز کند که نام و آدرس مشتریان را ثبت کنند.
شرکتهای بزرگ ارتباط از راه دور در حال ایجاد سیستمها و ابزارهایی هستند که میتوانند ببینند چه کسی با چه کسی ملاقات میکند.
حوزه حریم شخصی همیشه یک «ایدهآل شکستپذیر» بوده است.
اکنون که خطرات ناشی از همهگیری کرونا زیاد است، تعادل به راحتی از بین می رود.
برنده؛ نرمافزارهای پیله سازی (cocooning)/ بازنده؛ نرمافزارهای دورهمی و مسافرت
برنده: برخی پلتفرمها مانند «دیزنی پلاس» یا «هولو» برای سرگرمی کسانی که در خانه گیر میکنند، بسیار مناسب هستند.
موارد دیگر مانند روزنامهها و رمانها برای روزنامهخوانان مناسب است.
به طور کلی، خدمات اشتراک که دسترسی نامحدود به هر یک از این خدمات را ارائه میدهند، در دوران قرنطینه عملکرد خوبی داشته اند.
علاوه بر این، بازیکنان این عرصه نیز پیشرفت خواهند کرد.
آیا میتوانید تبدیلهای MPEG-4 مبتنی بر فضای ابری را انجام دهید؟
با تعطیل شدن تولیدات هالیوود، خدمات اشتراک حالا تشنه هر محتوای جالبی برای انتشار هستند.
فیلمهای قدیمی، نمایشهای قدیمی و حتی شاید تبلیغات قدیمی همگی باید بهروز شوند.
بنابراین این فقط «نتفلیکس» و «دیزنی» نیستند که در اینجا برنده و پیروز میشوند، بلکه صدها شرکت پشتیبانی از این فناوری، برنده محسوب میشوند.
تحلیلگران اجتماعی هشدار میدهند که تکنولوژیهای جدید از جمله اینترنت به طور چشمگیری مردم را در نوعی پیله فرو برده که توانایی شنیدن صدای خود و ممانعت از شنیدن صدای دیگران را افزایش داده است. این پدیده «پیله بستن» یا cocooning نام دارد.
بازنده: در پی همهگیری کرونا، ارائه دهنده نرمافزارهای تخصصی مرتبط با اجتماعات حضوری، دچار مشکل شدهاند.
به عنوان مثال شرکتهایی که برای نورپردازی سالنهای تئاتر یا سیستمهای صوتی نرمافزار تولید میکنند، تا زمانی که این مشاغل هنوز بدهی داشته باشند، بستههای جدید زیادی نخواهند فروخت.
کیوسکهای تبلیغاتی مدتی است توسط بسیاری دیده نمی شوند.
طیف گسترده ای از ابزارهای تراشه RFID برای پارکهای تفریحی و سایر محیطهای سرگرمی ساخته شده ولی آنها فقط زمانی کار میکنند که تراشه از نظر فیزیکی در فاصله نزدیک باشد.
همه اینها و بسیاری از موارد مشابه دیگر باید منتظر بمانند تا دنیا با گذر از این مرحله بحرانی، دوباره با ملاقاتهای حضوری روبرو شود تا مشاغل و شرکتهای خریداری کننده این فناوریها، بودجه لازم برای سرمایه گذاری داشته باشند و بتوانند منابع لازم برای خرید آنها را تأمین کنند.
سامانه شناسایی امواج رادیویی (RFID) یک سامانه شناسایی بیسیم است که تبادل دادهها را از طریق برقراری اطلاعات بین یک Tag که به یک کالا، کارت و… متصل است و یک بازخوان (Reader) انجام میدهد.
برنده؛ Cloud/ بازنده؛ On-premises
در ابتدا لازم است یک معرفی کوتاه از این دو مدل داشته باشیم:
سازمانها برای یکپارچه ساختن فعالیتهای کسب و کار خود، دو مدل به کار میگیرند؛ یکی استفاده از نرمافزارها در بستر ابر و دیگری به شکل سنتی یا on-premises.
در مدل بکارگیری سیستم در فضای ابری، نرمافزار روی سرورهای شرکت ارائهدهنده خدمات ابری نصب میشود و سازمان از طریق اینترنت به سیستم دسترسی خواهد داشت.
اما در مدل On-premises، سازمان سختافزارهای مناسب را فراهم میکند و نرمافزار را روی سرور و سختافزارهای شرکت خود نصب میکند.
در این حالت سازمان مسئول نگهداری سختافزارهاست و کاربران از طریق تجهیزات و زیرساختهای شرکت، به سیستم دسترسی خواهد داشت.
برنده: نحوه رشد فضای ابری برای تأمین تقاضای برنامههای مخصوص کنفرانس ویدئویی و ارتباطات، گواهی واقعی برای چشم انداز ایجادشده برای این مجموعه پویاست.
اگرچه برخی از ارائه دهندگان فضای ابری هشدار داده اند که ممکن است برخی از موارد بلافاصله در دسترس نباشد و برخی از قیمتهای لحظه ای به مراتب بالاتر باشد، اما در اکثر موارد قیمتهای لحظه ای به طور قابل توجهی پایین تر از قیمتهای درخواستی بوده است.
فضای ابری زمانی که جامعه بیشتر به آن احتیاج داشت، فراهم شد و بنگاههای اقتصادی در پی بحران کرونا و رکود اقتصادی آن، بیشتر از این فضا استفاده کرده و میکنند.
بازنده: برخی از دلایل نگه داشتن تجهیزات و ماشین آلات در محل هنوز منطقی است.
هزینه پردازش ثابت اغلب بسیار کمتر است و تصور اینکه بتوان به راحتی به اتاق سرور رفت، اطمینان خاطر ایجاد میکند.
اما وقتی کارمندان خارج از محیط کار هستند، تفاوتی بین مرکز داده ابری در سراسر کشور و اتاق سرور شرکت وجود ندارد.
بهترین کاری که میتوان انجام داد، پینگ کردن هر دو دستگاه است.
PING برای بررسی و کسب اطمینان از برقراری ارتباطات بین شبکه ای به کار میرود.
برنده؛ رویکرد چابک/ بازنده؛ مدل سازی و دادههای قدیمی
برنده: اگر تیم همکاران شما در یک اتاق کنفرانس با دیوارهای پر از نمودار و جدول کار میکنند که در آن جلسات هفتگی یا حتی روزانه برگزار میشود تا مثلاً طی دو سال یک کار خاص را تحویل دهند، جای تعجب دارد.
چرا که این برنامه متعلق به گذشته است و امروز رویکرد کار در خانه در پیش گرفته شده است.
اگرچه شاید هنوز لازم باشد نمودارهای بزرگ ساخته شود و هدف گذاریهای دو یا سه ساله انجام شود اما باید سریع فکر کرد و چابک عمل کرد.
این روزها روشها و مدلهای قبل دیگر جواب نمی دهد.
بازنده: «هوش مصنوعی» و «یادگیری ماشین» دو عبارت پرهیاهوی دنیای فناوری و درواقع دو کلیدواژه است؛ ابزارهایی برای تبدیل دادهها درباره گذشته به مدلی برای پیش بینی آینده.
به لطف همه گیری کرونا، قرنطینه، تغییر روش زندگی افراد، عواقب اقتصادی متعاقب آن و… هرکسی که این فناوریها را به کار میگیرد، با چالش مدلسازی داده روبرو خواهد بود چرا که خیلی چیزها دیگر تغییر کرده است.
اگرچه منابع بزرگ داده ها بر اساس نحوه کار جهان قبل از همه گیری کرونا پر شده اند، اما این دادهها نمیتوانند به ما کمک کنند.
دیگر نمی توان حتی از دادههای سه ماهه سوم سال ۲۰۱۹ برای پیش بینی سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ استفاده کرد چرا که خیلی چیزها فرق کرده است.
هیچ کس نمی داند آینده چه چیزی به همراه خواهد آورد اما احتمالاً آینده شباهت زیادی به آنچه تا به حال دیده ایم، نخواهد داشت.
منبع
دیگر پست های آموزشی و اخبار دنیای فناوری را نیز از دست ندهید.
راستی! شما میتوانید در بخش دیدگاه ها موضوعات مورد علاقه خود را برای مقالات بعدی که به صورت اختصاصی توسط تیم وبسایت رسمی IDH تهیه میشوند با ما در میان بگذارید.
امیدواریم از این مقاله که درباره ۱۴ برنده و بازنده دنیای فناوری در دوران پساکرونا بود استفاده و لذت برده باشید.