آموزشی

هر آن چیزی که درمورد IPv6 باید بدانید

هر آن چیزی که درمورد IPv6 باید بدانید

هر آن چیزی که درمورد IPv6 باید بدانید

 

مرسوم‌ترین نسخه پروتکل اینترنت (Internet Protocol Version) که این روزها استفاده می‌شود، IPv4، بوده و به زودی IPv6 که نسخه جدید پروتکل اینترنت است، جایگزین آن خواهد شد. پروتکل IPv6 از چند سال قبل توسط اپراتورهای تلفن همراه مورد استفاده قرار گرفت اما این روزها ارائه دهندگان اینترنت ثابت هم به سراغ این پروتکل رفته‌اند و آن‌را ارائه می‌دهند. فعال کردن پروتکل IPv6 بر روی گوشی موبایل یا مودم، باعث افزایش سرعت اینترنت، وجود امنیت بیشتر، برطرف کردن برخی خطاها و درکل داشتن کیفیت سرویس اینترنت بهتر خواهد شد. همچنین بعضی از سرویس‌های ابری یا سرورهای بازی‌های آنلاین فقط روی IPv6 فعال می‌شوند و شما نیاز خواهید داشت تا این پروتکل اینترنت را روی اینترنت خود فعال کنید.

 

هر آن چیزی که درمورد IPv6 باید بدانید IDH scaled

 

IPv6 چیست؟

IPv6 یا پروتکل اینترنت نسخه ۶ (Internet Protocol Version 6) یک پروتکل لایه شبکه است که امکان برقراری ارتباط از طریق شبکه را ارائه می‌دهد. همانطور که می‌دانید برای مشخص کردن اینکه چه کسی و کجا در شبکه بسیار بزرگ اینترنت با میلیاردها دستگاه متصل، به اینترنت متصل شده است از آدرس IP استفاده می‌کنند. بنابراین هر دستگاهی که به اینترنت متصل می‌شود دارای یک آدرس IP منحصربه‌فرد است. برای شماره‌گذاری آدرس IP، چندین سال پیش پروتکل IPv4 که ۳۲ بیتی است طراحی شده و شامل چهار بخش ۳ عددی است که با نقطه از هم جدا می‌شوند، مانند ۲۲۴٫۲۰۹٫۲٫۶۴٫

پروتکل IPv4 می‌تواند نزدیک به ۴٫۳ میلیارد آدرس IP متفاوت بسازد اما با زیاد شدن تعداد دستگاه‌های متصل به این اینترنت این عدد دیگر کافی نیست و رو به اتمام است. در همین راستا یک گروه ضربت مهندسی اینترنت (IETF) در دسامبر ۱۹۹۸ پروتکل IPv6 را با هدف جایگزینی IPv4 طراحی کردند. IPv6 شامل ۸ بخش ۱۶ بیتی است که به صورت هگزادسیمال نمایش داده می‌شود و قادر به ساختن ۳۴۰ تریلیون تریلیون تریلیون (۲ به توان ۱۲۸) آدرس IP متفاوت مانند ۳۰۰۱:۰da8:75a3:0000:0000:8a2e:0370:7334 است. IPv6 قرار است فعلا در کنار IPv4 که امروزه هنوز در حال استفاده گسترده است، کار کند و در نهایت جایگزین آن شود. ما به پیاده‌سازی IPv6 نیاز داریم تا بتوانیم ابزارها و خدمات جدید را به اینترنت ادامه دهیم.

 

چیست IDH ipv6

 

 

 

انواع آدرس IPv6

حالا که می‌دانیم آدرس IPv6 چیست، بیایید نگاهی به انواع مختلف آن بیندازیم.

آدرس‌های Unicast: فقط یک رابط (interface) توسط آدرس unicast مشخص می‌شود. یک بسته زمانی از یک هاست به هاست مقصد منتقل می‌شود که به مقصد، آدرس unicast ارسال شود.

آدرس‌های Multicast: این نوع آدرس‌ها نشان دهنده گروهی از دستگاه‌های IP هستند و می‌توانند فقط به عنوان مقصد دیتاگرام استفاده شوند.

آدرس‌های Anycast: آدرس‌های multicast و anycast شبیه یکدیگر هستند. تفاوت آدرس anycast با دیگر آدرس‌ها این است که anycast می‌تواند آدرس‌های IP یکسان را به چندین سرور یا دستگاه تحویل دهد. به خاطر داشته باشید که هاست‌ها آدرس IP دریافت نمی‌کنند. با بیان ساده‌تر، به چندین اینترفیس یا به مجموعه‌ای از اینترفیس‌ها یک آدرس anycast اختصاص داده می‌شود.

 

مزایای IPv6

سرعت بالاتر: IPv6 از چندپخشی (multicast) بهره می‌برد اما IPv4 از تک پخش (broadcast) استفاده می‌کند. قابلیت multicast این امکان را می‌دهد تا اطلاعات با حجم سنگین (مانند یک فیلم) به طور همزمان به چندین مقصد ارسال شوند.

امنیت قوی‌تر: Ipv6 مجهز به (IPSecurity) امنیت IP است که محرمانه بودن و یکپارچگی داده‌ها را فراهم می‌سازد.

مسیریابی بهینه

اطمینان و اعتبار بالا

قابلیت افزایش دستگاه‌ها در شبکه جهانی اینترنت

اختصاص آدرس توسط خود دستگاه‌ها

فعال کردن تجمع ساده پیشوندهای اختصاص داده شده به شبکه‌های IP که با انتقال همزمان بسته‌های بزرگ داده باعث صرفه‌جویی در پهنای باند می‌شود.

 

معایب IPv6

تعویض: با توجه به استفاده گسترده فعلی از IPv4، تغییر کامل به IPv6 مدت زمان زیادی طول خواهد کشید.

ارتباط: دستگاه‌های IPv4 و IPv6 امکان ارتباط مستقیم با یکدیگر را ندارند، زیرا هیچ راهی برای ارتباط IPv4 و IPv6 با یکدیگر وجود ندارد.

عدم سازگاری با IPv4: پروتکل IPv6 قابلیت پیاده‌سازی روی دستگاه‌هایی که فقط دارای IPv4 هستند را ندارد.

زمان تعویض: یکی از مهم‌ترین مشکلات IPv6 عدم توانایی آن در شناسایی منحصر به فرد هر دستگاه در شبکه است که تبدیل به IPV4 را بسیار وقت‌گیر می‌سازد.

 

IPv6 چیست؟ IDH

 

 

تفاوت بین IPv6 و IPv4

IPv6 طول آدرس ۱۲۸ بیتی دارد اما IPv4 طول آدرس ۳۲ بیتی دارد

IPv6 از پیکربندی آدرس به دو صورت خودکار و شماره‌گذاری مجدد، پشتیبانی می‌کند اما IPv4 از پیکربندی آدرس به دو صورت دستی و DHCP پشتیبانی می‌کند

فضای آدرس IPv6 بسیار بزرگ است و می‌تواند  تعداد آدرس IP بسیار بیشتری را ایجاد کند

نمایش آدرس IPv6 به صورت هگزادسیمال است اما نمایش آدرس IPv4 به صورت اعشاری است

در IPv6 فیلد جمع کنترلی (checksum field) موجود نیست ولی در IPv4 فیلد جمع کنترلی موجود است

IPv6 دارای هدر ۴۰ بایتی ثابت است درمقابل IPv4 دارای هدر ۲۰-۶۰ بایت است

IPv6 از VLSM پشتیبانی نمی‌کند اما IPv4 از VLSM (ماسک زیر شبکه با طول متغیر) پشتیبانی می‌کند

 

IPv4 ایمن‌تر است یا IPv6؟

از آنجایی که IPv6 با در نظر گرفتن امنیت ایجاد شده است، زمانی که به درستی اجرا شود از IPv4 بسیار ایمن‌تر است.

 

IPv 6 tunneling چیست؟

پاکت‌های IPv4 و IPv6 را می‌توان با استفاده از تکنیک تونل زنی IPv6 درون پاکت‌های IPv6 کپسوله کرد. این قابلیت برای ایجاد ارتباط بین دو نود IPv6 مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجایی که تونل های IPv6 بدون حالت هستند، از وجود یا پیکربندی نقطه پایانی تونل راه دور بی اطلاع هستند.

 

 

 

همچنین خواندن مطالب زیر توصیه می شود:

معرفی بهترین DNS سرورهای رایگان و عمومی سال ۲۰۲۳

وای فای ۷ چیست؟ آیا به آن نیاز داریم؟

منبع:

https://www.geeksforgeeks.org/what-is-ipv6/

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *